vissza a főoldalra

 

 

 2013.04.26. 

A közösségi önrendelkezésnél alább nem adhatjuk

A területi mellett a személyi elvű és a kulturális autonómiát is szeretnénk elérni

Március 10-én zajlott le Marosvásárhelyen a Székelyföld autonómiája érdekében tartott tüntetés, mellyel egy időben az anyaországi és a világ számos más pontján élő magyar közösségek is kiálltak a székelyek önrendelkezési joga mellett. A székely autonómia-törekvések sajátos európai visszhangjáról, a tervezett romániai régiósítás magyar közösségre gyakorolt várható hatásairól, valamint a román sportéletben megjelenő magyarellenes megnyilvánulásokról Tőkés László református püspök, EP-képviselő nyilatkozott lapunk számára.

– Kezdjük egy magyar belpolitikai kérdéssel: miként értékeli azt a tényt, hogy amíg a baszkoktól a katalánokon át a dél-tiroliakig számos, nem magyar nemzetiség is támogatásáról biztosította a székelység autonómia-törekvéseit, addig a magyar parlament legnagyobb ellenzéki pártja, az MSZP a román miniszterelnökkel tartott közös kampányrendezvényt?

–Megtalálta a zsák a foltját. A nemzetárulás árnyéka vetül erre az „internacionalista” találkozóra. Akár a Kempinski-hotelben is tarthatták volna…

– Idehaza nagy publicitást kapott az autonómia érdekében szervezett tüntetés Marosvásárhelyen. Milyenek a nagyszabású megmozdulás visszhangjai Európában?

– A különböző sajtószemlék alapján már az is eredménynek számít, hogy sikerült a vezető európai médiumok ingerküszöbét megugrania a székelység ügyének. Ebben – paradox módon – nagy „segítségünkre” volt a román hatalom agresszív hadjárata a székely zászló ellenében. Másfelől a diaszpórában élő magyarok szolidaritás-tüntetései ugyancsak növelték a figyelmet, amit ezúton is köszönünk testvéreinknek. Egyébként amikor azt mondjuk, hogy nincsenek különálló magyar ügyek, hanem egyetlenegy magyar ügy létezik, akkor éppen erről az össznemzeti vállalásról van szó. „Minden magyar felelős minden magyarért” – szoktuk idézni Szabó Dezsőt, és ez az erkölcsi követelmény mára már valósággá kezd válni.

– A tüntetéstől függetlenül is érdekes lehet, hogy mennyire jutott el a székelyek törekvésének híre a nagyvilágba. Hogyan viszonyulnak hozzá Európa legbefolyásosabb országai, nemzetei?

Furcsa kettősség uralkodik ebben a tekintetben. Miközben Európában számtalan formáját ismerik az autonómiának, és ezek túlnyomó többsége sikeres gyakorlat, vagyis például az autonóm régiók kevésbé sínylették meg a válságot, mint a központosított kormányokkal rendelkező országok, ennek ellenére az erdélyi magyarság autonómia-követeléseit általában ellenérzéssel fogadják. Az okok sokrétűek, csupán néhányat emelnék ki közülük. Európa – főképpen a nyugati fele – nem hajlandó szembenézni a múlt bűneivel. A volt szovjet diktatúra számukra bár sajnálatos, de korántsem annyira fájdalmas vagy húsbavágó örökség, mint például a nácizmus, a fasizmus. A napokban olvastam egy találó megfogalmazást: „Európa vak a bal szemére” – a kommunizmus örökségét nem hajlandó felvállalni. Más szavakkal ugyanezt mondja Schöpflin György képviselőtársam: az európai baloldal egy védhetetlen múltat védelmez. Ennek szenvedő alanyai az elszakított magyar nemzetrészek is. Másfelől viszont egy – szerintünk téves – biztonságpolitikai megfontolás is áll eme értetlenség mögött, éspedig az, hogy a vezető nagyhatalmak, beleértve az Egyesült Államokat is, úgy gondolják, hogy a térség stabilitását megoldják azzal, ha nyomásukra a kisebbségi magyarság képviselete – az egyoldalúan favorizált RMDSZ – bekerül a román kormányba, és ezáltal minden megoldódik. Közel egy negyedszázad után egészen nyilvánvaló, hogy ez a politikai minimalizmus érdemben nem jelent megoldást. A közösségi önrendelkezésnél alább nem adhatjuk. Ismétlem: ezáltal semmivel sem kérünk többet, mint ami Európában elfogadott és létező gyakorlat.

– Politikai értelemben Romániában sem egységes a magyarság, több magyar párt is van. Az autonómia ügyében azért megvan a teljes egyetértés a magyarok között?

A nyilatkozatok szintjén nézve talán ezt mondhatnánk, hiszen valamennyi politikai szerveződés elsőrendű céljának deklarálja az autonómia kivívását. A gyakorlatot tekintve azonban, a kép nem ilyen egyértelmű. Az RMDSZ tizenhat éven át vagy kormányon volt, vagy támogatta az adott kormányt, vagyis hatalomközelben tevékenykedett. Legalább két olyan sorsdöntő esetről tudunk, amikor a programjukban vállalt célkitűzés meg nem valósítása miatt kilépéssel fenyegetőztek, aminek az ára egy kormánybukás lett volna. Az önálló állami magyar felsőoktatási intézmény, a kolozsvári Bolyai Egyetem létrehozataláról, valamint a „kisebbségi törvényről” van szó. Utóbb mindkét esetben meghátráltak. Előbbinek valami nem létező „Petőfi-Schiller Multikulturális Egyetem” lett – volna – az „eredménye”, utóbbinak pedig nagyjából semmi. Addig-addig lebegtették a kilépést, amíg szégyenszemre bele nem buktak a kormányzásba. Ugyanide vág az autonómia-politikájuk is. Az autonómiára felesküdött magyar parlamenti képviselőink minthogyha ellenérdekeltek lennének ebben, hiszen amíg Bukarest kénye-kedve szerint osztja vissza a központi költségvetésből az adólejeinket, addig különösebb erőfeszítés nélkül be tudják biztosítani legitimációjukat. „Kijárják” nekünk a pénzeket, mondják. Csakhogy ez nem természetes állapot. Az önrendelkezés arról is szól, hogy a helyben megtermelt adót mi költsük el, mi rendelkezzünk humánerőforrásaink és természeti kincseink felett, mi döntsünk arról, hogy – jól kidolgozott, a helyi realitásokat figyelembe vevő stratégiák mentén – mire mennyi közpénz jusson. És akkor még a magyar oktatás önállóságáról, egyházi és közösségi ingatlanjainak visszaszolgáltatásáról, nyelvi, kulturális, gazdasági és emberi jogainkról nem is szóltunk…

– Magyarország kormánya, és az egész világ magyarsága szolidaritási rendezvényekkel fejezte ki az önökkel való együttérzését. Jelenthet-e ez egyfajta – jó értelemben vett – nyomásgyakorlást a román döntéshozókra?

Minden bizonnyal így erősebb a pozíciónk, mint a korábbi kormányzatok idején. A szocialisták – egyébként mind a mai napig – a rossz emlékű szovjet „be nem avatkozás elve” szerint belpolitikai kérdésnek tekintették az erdélyi magyarság autonómiájának kérdését. Kis kitérő, de ide kapcsolódik: ehhez hasonlóan elkeserítő, amikor az Európai Unió például a kollektív bűnösséget kimondó Benes-dekrétumok ügyét „tagállami hatáskörbe” utalja. Mi 2010-től következetesen azt mondjuk: amennyiben a magyar kormány kimondva és tételesen is felvállalja, és támogatja az elszakított nemzetrészek autonómia-törekvéseit, akkor ennek eredményeképpen nem egy alig tízmilliós Magyarország, vagy nem egy megfogyatkozott – másfél milliós – erdélyi magyar közösség, hanem egy erős középnemzet képe alakul ki Európában és szerte a világon, ami érdemlegesen megnöveli érdekérvényesítő képességünket. Másfelől: egyre több olyan hangot hallani a román véleményvezérek köréből, hogy az anyaországi felelősség- és szerepvállalás példaértékű, és hogy a román kormánynak is hasonlóképpen kellene fellépnie a Timok-völgyi vlahok vagy más, Románia határain kívül élő román közösségek védelmében.

– Hogyan fogalmazná meg Püspök úr azt a „nemzeti minimumot", vagy pontosabban „önrendelkezési minimumot", amelyből nem engednek, amelyhez minden körülmények között ragaszkodnak?

A legegyszerűbb, hogyha az elmúlt néhány évből az erdélyi autonomista oldal programigényű jelmondatait összegezzük. Azzal kezdtük, hogy: „Unió, Erdéllyel!” Ennek egyfajta továbbgondolt változata: „Magyar unió az Európai Unióban!” Majd következett: „Magyarnak lenni jó!” – népszámlálási kortes-jelmondatunk. Az Erdély-központú politizálás summázata: „Hiszünk Erdélyben!” Romániának vissza kell térnie a „temesvári útra”… Ennek értelmében többször is kimondtuk: „Nem engedünk a ’89-ből!”. És erdélyi jövőnk érdekében valljuk ma is, hogy „Az autonómia a megoldás!” Látható, hogy ezek a tételmondatok tömör egyszerűséggel mind az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács (EMNT), mind az Erdélyi Magyar Néppárt (EMNP) vállalásait magukba foglalják.

 – Románia jelenlegi területén meglehetősen szétszórtan él a magyar kisebbség. Megvannak-e annak a közjogi- és egyéb lehetőségei, hogy az autonómia – és az általa kivívott eredmények – Románia valamennyi magyar nemzetiségű és magyar ajkú polgárára egyaránt vonatkozzanak, lakóhelytől függetlenül?

Szétszórtságunkra, pontosabban: sokszínűségünkre már a kilencvenes évek elején kidolgoztunk egy többszintű autonómia-koncepciót, melynek megfelelően a területi autonómia mellett a személyi elvű, illetve a kulturális autonómiát is akarjuk. Mindezeket kiegészítenék a sajátos státusú – kisebbségi – önkormányzatok. A közösségi önrendelkezés differenciált, sűrű szövésű rendszere adhatna esélyt nekünk a felemelkedésre, és tehetné hazánkká, otthonunkká szülőföldünket…

– Hallani a román közigazgatás átszervezési terveiről, amely „természetesen" az erdélyi magyarság rovására készül végbemenni. Meg lehet-e gátolni ezt az átszervezést, illetve ha mégis megtörténik, akkor milyen lehetőségek vannak arra, hogy a régiósítás ne érintse hátrányosan a magyar többségű megyéket?

A különböző, magyar kisebbséget sújtó átszervezési törekvések nem új keletűek. Gondoljunk csak vissza ennek kapcsán az átkos emlékű Kondukátor úgynevezett „szisztematizálási”, vagyis falurombolási tervére. Természetesen meg lehet és meg is kell akadályoznunk ezt a dilettáns és erőszakolt regionalizálást. Reméljük, hogy a nagyobbik erdélyi magyar párt előbb-utóbb lemond a hatalmi monopóliumához való görcsös ragaszkodás gyakorlatáról, és rájön arra: csakis akkor van esélyünk, hogyha egyértelmű és közös akaratot tudunk felmutatni a mondvacsinált területi átszervezési kísérletekkel szemben. Mi mindenesetre folyamatosan szorgalmazzuk az egyeztetést és párbeszédet, ám egyelőre süket fülekre találunk. Márpedig azt senki sem vitathatja, hogy a túlközpontosított nemzetállam egészen egyszerűen drága, nem eléggé hatékony, és nem versenyképes az EU-ban. A közös célunk az lehet, hogy az új közigazgatási határokat a már létező, élő történelemmel és hagyományokkal, élhető jövőképpel rendelkező régiókhoz alakítsák. A szükséges kohéziót, ami egy adott térség működőképességét eredményezheti, semmi más nem biztosíthatja. Amennyiben – az európai normákkal és vállalásokkal szembe menő módon – akaratunk ellenére, erőből „átnyomják” a nyolc megarégió koncepcióját, akkor eléggé nagy bajban leszünk, hiszen még a tömbmagyar Székelyföld is egy olyan közigazgatási egységbe olvadna bele, amelyben részarányunk körülbelül harminc százalékra süllyedne. Mindenesetre, minden alkotmányos eszközt igénybe fogunk venni, hogy ezt megakadályozzuk – nehogy mi is a felvidéki magyarság sorsára jussunk, akiknek polgári és egyházi megyéit számukra hátrányos módon szétszabdalták…

– A közelmúltban több esetben is magyarellenes megnyilvánulásokra került sor sportesemények kapcsán. Magyar zászlót égettek egy román bajnoki labdarúgó-meccsen, legutóbb pedig Görbicz Anita mezét gyalázták meg egy román sportnapilap címoldalán. Püspök úr hogy látja: elkülönült, önálló esetekről van csupán szó, vagy lehet összefüggés az autonómia-törekvések és a magyargyalázó megnyilvánulások között?

A jelenlegi román hatalom tudatos stratégiájáról van szó. A magyar kártya kijátszásával próbálják elterelni a figyelmet arról, hogy noha kétharmados többséggel kerültek hatalomra, a kormányzati tevékenységük kiábrándító, s a kommunista visszarendeződés zsákmányszerző politikájának a kategóriájába tartozik. Tehetetlenek, nem értenek hozzá, sok a nagyon éhes új eszkimó, és egy végletekig kirabolt országban egyre kevesebb a klientúrának juttatható konc. Hogyha még sokáig hatalmon maradnak, Románia végképp ebek harmincadjára fog jutni, és nem csupán hárommillióan fognak a megélhetésért külföldre menekülni…

Kovács Attila