2013.04.26.
A magyarság számára tehát semmilyen jót
nem hozott az első 100 nap
Alkotmányos garanciát szeretnék kapni autonómiatörekvéseinkhez
100 napos a második
Ponta-kormány. A magyar-román viszonyt egyre erősebben beárnyékolja
az autonómia-kérdése és a székely-zászló ügy. Toró T.
Tibort, az Erdélyi Magyar Néppárt elnökét arra kérem,
hogy értékelje a romániai magyarság szempontjából ezt a 100
napot.
Mit vártak a Ponta-kormánytól, és azok közül mi
teljesült be?
–Nem sok jót vártunk a második Ponta –kormánytól.
Már a fogantatása sem volt a legszerencsésebb az első ( a
tavaly májusban alakult) Ponta-kabinetnek, és a második az első
„hagyományait” folytatta. Így sem államszervezési, sem költségvetési,
sem gazdasági szempontból nem vártunk tőlük túl sok pozitívumot.
Arra pedig nem is gondoltunk, hogy előrelépés történik a
magyar ügyek terén. A néppárti Ungureanu-kabinet a maga hibáival
egyensúlyban próbálta tartani az államháztartást. Az új
baloldali kormány, ahogy lehetett sejteni, „vizet prédikál és
bort iszik”. A decemberi választás annyi újat hozott, hogy
Pontának meglett a kétharmados többsége a román sajátos választási
rendszer következtében. Így a román szocialista-liberális pártszövetség
felhatalmazást kapott a választóktól ahhoz, hogy radikálisan
új politikába kezdjen. Ehhez képest az eltelt 100 nap nem mutat
semmilyen radikális változást a romániai politikában. A
Valutaalappal, az EU vezető szerveivel, s általában a globális
pénzvilággal való viszonyban nincs változás, tehát folytatják
a megszorításokat. Ráadásul úgy hozza a kormány a megszorító
intézkedések, hogy közben képtelen megfelelni a pénzvilág követelményeinek
– nem mutattak fel eredményt a korrupcióellenes harcban, az
igazságszolgáltatást sem reformálták meg – , ezért a
miniszterelnök szorgalmazása ellenére Romániától megtagadták
a belépést a Schengen-övezetbe. Ami eredmény, hogy több mint
két hónapos késéssel megszavazták a költségvetési törvényt,
mert a kormánypártok közt feszültség volt a kérdésben. Úgy
kellett a költségvetést előadni, hogy a választópolgárok
minél kevésbé vegyék észre: az ígéretek nem teljesültek,
mert a megszorító intézkedéseket folytatja a kormányzat.
Legyen kedves az interetnikus viszony alakulását értékelni.
–Ezen a területen semmit sem vártunk a Ponta-kormánytól,
hiszen pontosan kisebbségellenességükkel sikerült nekik először
kormányt buktatni, majd választást nyerni. Nem is volt nekik értékelhető
kisebbségvédelmi stratégiájuk. Az csak a „hab a tortán”,
hogy ha bekövetkezik a törékeny egyensúly a két kormánypárt
között, akkor az RMDSZ készenlétben áll a nagyobbik koalíciós
fél, a szociáldemokrata párt kisegítésére, együtt az igen kétes
identitású, populista Dan Diaconescu-féle Nép Pártjával. A
magyarság számára tehát semmilyen jót nem hozott az első100
nap. A Marosvásárhelyi Egyetem kérdésben nem sikerült
megnyugtató választ hozni. A kisebbségek jogállásáról szóló
törvényt úgy vették le a napirendről, hogy a dokumentumba
szinte bele sem néztek a képviselők. Azt jegyezték meg csupán,
ha tárgyalnak is róla, akkor kiveszik belőle a kulturális
autonómiára vonatkozó fejezetet.
A területi átrendezési reform kérdésében történt
–e előrelépés?
–Ez az a téma uralja a közbeszédet, de nem látunk
semmi bíztató jelet. A kormány csupán annyit mondott, hogy a
jelenlegi fejlesztési régiókat – melyek életképtelenségüket
már bebizonyították – emelik korlátozott mértékben közigazgatási
régiókká. Ez kapitális tévedés lenne, hiszen éppen a
fejlesztési régiók sikertelensége az oka, hogy Románia a
sereghajtó az EU-s források felhasználásában. Ennek a
koncepciónak csak az az előnye, hogy a székelyföldi megyék
egy régióban maradnak. Azt még nem lehet tudni, mi lesz a
reform vége, mert a kormány az elképzeléseit semmilyen hatástanulmánnyal,
prognózisokkal nem támasztotta alá.
Pontáék alkotmánymódosítást szeretnének. Az kiderült,
milyen változásokat szeretnének?
–Erről semmilyen konkrétumot nem tudunk. A magyarok
számára az lenne a fontos az alkotmánymódosításban, hogy
alkotmányos garanciát kapjunk autonómiatörekvéseinkhez. Tehát
az alkotmány rögzítse azt, hogy a nemzetiségeknek joguk van
kulturális autonómiához. Azt is rögzítenünk kell, hogy sajátos
jogállású régiók létrehozását az alkotmány megengedi, sőt
előírja. Ilyen régió a mi esetünkben a Székelyföld és a
Partium. Ha ezeket sikerülne egy paragrafusba belefoglalni, akkor
nyertesei lehetünk az alkotmánymódosításnak. Természetesen
erre túl nagy szándékot nem látok, de az Erdélyi Magyar Néppárt
arra készül, hogy a közeljövőben mindezt írásban is
lefektesse.
Önöknek nincs parlamenti képviseletük; hogyan tudják
szándékukat érvényesíteni?
–A parlament egyik munkabizottsága, amiben az RMDSZ képviselője
is dolgozik, foglalkozik az alkotmánymódosítás kérdésével.
Ezen kívül létezik egy alkotmánymódosítással foglalkozó
civil szakmai fórum. Mi mindkét intézményt felkeressük
javaslatainkkal. Az lenne a természetes, ha ebben a kérdésben
az elsődleges szövetségesünk az RMDSZ ellen, hiszen ennek a pártnak
kötelessége a magyar akaratot megjeleníteni a román
parlamentben. Remélem, hogy az RMDSZ céljai nem lesznek ellentétesek
a miénkkel. De annak a civil szakmai fórumnak fontosságát sem
becsüljük le, amelyik főleg az alapelvek szintjét akarja
meghatározni. Ők talán fogékonyabbak a racionális
javaslatainkra, mint a parlamenti bizottság tagjai.
Ha a románok
szeretnék az egyesülést a Moldovai Köztársasággal, akkor első
lépésként teljesíteniük kell a magyar kisebbség elvárásait
– vélekedett a román Adevarul című lap internetes kiadásában
Cezar Maroti politikus-publicista. Mi erről elnök úr véleménye?
–Ez egy régi téma; jogosan kötik össze az erdélyi
magyarok jogait a besszarábiai románokéval. 1918-ban, mikor létrejött
Nagy-Románia, és az országhoz csatolták Besszarábiát, akkor
az egyesülési dokumentumban autonómiát, föderális államberendezkedést
ígértek ennek a területnek. Hasonlót ígértek az erdélyi
magyaroknak és románoknak a gyulafehérvári nyilatkozatban. Az
1923-as román alkotmány viszont egységes nemzetállamként
fogalmazta meg Romániát, és szó sem esett benne autonómiáról.
Ez a közgondolkodás uralja a mai napig a közéletet. Holott ha
Románia megegyezésre törekszik a szintén román kultúrájú
Moldovai Köztársasággal, akkor el kell fogadniuk a föderális
berendezkedést. S ekkor igenis lenne realitása a széleskörű
autonómiával bíró Erdélynek és Moldovának, ami a jelenlegi
romániai Moldvából és a Moldovai Köztársaságból állna.
Medveczky Attila
|