2013.04.26.
Borbély László: Zsaru és csirkefogó
Na, mi van, Otcsenás,
nagyon csoszogósra vetted a figurát, hány menet volt tegnap a
barna bombázó ellen, tréfálkozott az edzőteremben a hírlapíró
ökölvívó barátja, Vajda Laci, aki amúgy tárcanovelláinak
kedvelője volt, de ezt rokonszenvét mindig elnyomta magában
iskolázás közben, és lelkiismeret-furdalás nélkül mosott be
két-három jókora maflást kissé túlkoros „tanítványának”.
Kapcsolatuk gyökerei
a régmúltba vesztek, amikor Otcsenás Péter még mindennap
megfordult az ökölvívók között. Eleinte csak riportokat írt,
aztán rávették, hogy húzzon kesztyűt. Vajda Laci addig járt
a nyakára, hogy „gyere bátran, ne légy anyámasszony katonája”,
míg a hírlapíró kötélnek állt. Elkezdte tanítgatni bunyózni,
és makacsságára mi sem jellemzőbb, mint hogy erről a rögeszméjéről,
azóta se tett le, és rendszeresen csalogatta Otcsenást tanítványai
közé; ha másképp nem ment, hát azzal az ürüggyel, hogy beszéljen
nekik az olvasás fontosságáról vagy az irodalom és a boksz
viszonyáról, ami a hírlapírónak éppen kapóra jött, hiszen
akkoriban már kialakulófélben volt Norman Mailer-énje. (Az
amerikai írót nemcsak tényregényei és botrányai tették hírhedtté,
hanem az is, hogy barátságban volt az akkori idők legsikeresebb
bunyósaival, Muhammad Alival vagy George Foremannal.)
Végül Otcsenás
lelkében döntő fölénnyel kerekedett felül a hírlapírás
(na meg a lustaság), és mozgásterét inkább a szerkesztőségek,
a kocsmák-vendéglők, illetve a színházak tájára korlátozta;
aztán ahogy az lenni szokott, a nyár közeledtével elszörnyedve
vette tudomásul a télen felszedett fölösleges kilókat, és máris
hívta Vajda Lacit, aki nagyvonalúan azt mondta, „minden meg
van bocsátva”, másnap fél ötkor jelentkezzen a túlzsúfolt
ferencvárosi edzőteremben.
A hírlapírót
mindenki szeretettel fogadta, a srácok köré gyűltek, gyerekes
dolgokkal untatták, dicsekedtek soha meg nem történt
kalandjaikkal, mutogattak telefonjaikon mindenféle fényképet,
amelyen eredményes magyar bunyósokkal kapták lencsevégre őket.
Vajda Laci kíméletes
volt vele, megkérdezte, hogy bírja.
Kifulladásig,
hangzott a válasz.
Mint Belmondo, tréfálkozott
az edző és még hozzátette azt is, a minap múlt el nyolcvan éves.
Belmondo még azon
színészek közé tartozott, akik kaszkadőr nélkül csinálták
meg a veszélyes mutatványokat, kiváló kondíciója volt,
fiatalon, mielőtt színész lett, rendszeresen öklözött is.
Erről Otcsenásnak
eszébe jutott, amikor ifjabb Papp László elmesélte, hogy nagy
nehézségek árán, de végül mégiscsak sikerült felvenniük a
kapcsolatot a francia filmszínésszel, amikor portréfilmet
forgattak az édesapjáról.
A filmben
Jean-Paul Belmondo elmondta, hogy Papp Lászlóról mint háromszoros
olimpiai bajnokról hallott először. Annak idején volt két barátja,
akik a párizsi sportpalotában dolgoztak szervezőként, tőlük
hallotta a hírt, hogy Papp Laci Párizsban bokszol.
Az első mérkőzést,
amelyet élőben látott, az akkori francia bajnok Anewy ellen vívta,
és a harmadik menetben kiütéssel győzött, Papp Lacinak
hihetetlen ütőereje volt, a francia bajnok edzőpartnernek tűnt
mellette. Belmondo végre a saját szemével is meggyőződhetett
arról, hogy Papp Laci különleges öklöző, rendkívüli ütőereje
mellett technikásan bunyózik és kitűnően védekezik. Párizsban
a sportág rajongói mindig örömmel fogadták azokat az öklözőket,
akiknek van ütőerejük, mert olyankor dráma lebegett a levegőben.
Belmondo később
megnézte Papp Lacit egy másik meccsen is, ahol egy jó kiállású
korzikai fiút ütött ki, holott a filmsztár már jó előre
figyelmeztette a vesztest, hogy szerinte őrültség megmérkőznie
Pappal, mert semmi esélye sincsen. Mire a korzikai fiú azt válaszolta,
hogy Papp nem sokat fogja látni, és ez valóban így történt,
mert végig menekült a háromszoros olimpiai bajnok elől, miközben
az anyanyelvén imádkozott.
Később éppen
Madridban forgatott ugyanakkor, amikor Papp Laci a spanyol Európa-bajnok
Foledo ellen mérkőzött. A közönség meg volt győződve arról,
hogy Foledo legyőzi a magyart, aki nem tűnt rémisztőnek,
amikor belépett a kötelek közé. Foledo volt vehemensebb és
kevesen gondolták úgy, ahogyan azt Belmondo kezdettől érezte,
hogy csak idő kérdése mikor fog Papp Laci lába előtt heverni,
a nyolcadik menetben ez bekövetkezett.
Belmondo
tisztelettel és szeretettel emlékezett Papp Lacira, akinek neve
szerinte egy egész korszakot fémjelzett. Sajnálja, hogy
kedvence sohasem lehetett profi világbajnok, mert a kommunista
rezsim megakadályozta abban, hogy megmérkőzzön ezért a címért.
Meggyőződése, hogy ha a diktatúra nem szól közbe, Papp Laci
a soron következő világbajnok.
Papp Laciról
Belmondónak mindig az ifjúsága jutott eszébe, amikor még a színész
is szorgalmasan látogatta az edzéseket, ezért maradt különösen
kedves számára: a Félelem a város felett című film elején
meg is idézi őt; rámutat a fényképére, mialatt a csapostól
megkérdezi, vajon tudja-e, hogy kinek a fotója lóg a falon?
Ezzel kívánt tisztelegni a nagyszerű magyar sportember előtt,
mert Belmondónak is fájt, hogy Papp Lacit nem engedték
bokszolni a profi világbajnoki címért.
Edzés után még
leültek Vajda Lacival beszélgetni, és az edző elmondta,
mennyire szereti Belmondo filmjeit.
Hihetetlen kettősség
van benne, neki elhiszem, hogy egyszerre zsaru és csirkefogó is,
magyarázta.
Mióta a betegsége megakadályozza ebben, nem vállal több akciófilmet,
mondta Otcsenás, de olvastam, hogy ennek ellenére visszatér a vászonra
Vittorio De Sica A sorompók lezárulnak című filmjének
remake-jében. A főszereplő alakjában magára ismert. Belmondót
a francia újhullám fedezte fel és egy neorealista filmmel búcsúzik;
ez szép kerete hősies életművének, melynek oldalait a szó
legszorosabb értelmében vérrel, verejtékkel, és az érzelmeivel
írta, szobrászművész édesapja és festő édesanyja emlékéhez
méltón.
|