2013.04.26.
Budapest-Florida-Tényő
Közelről láttam, hogyan mennek tönkre a manipulált művészeti
mozgalmak tagja
Hús Zoltán
festőművész 1949-ben született Budapesten. 1968-ban
befejezi a Képző- és Iparművészeti Gimnázium festészeti
szakát, majd négy éves teológiai tanulmány után az Egyesült
Államokban telepedik le. New Yorkban elfordult a modernista törekvésektől,
érdeklődése a régi mesterekhez húzta, kialakítva egyéni
festés- és látásmódját. 1994-ben tért vissza Magyarországra.
1995-ben tagja lett a Magyar Köztársaság Művészeti Alapjának.
Egyéni kiállítások:
Kirakat Galéria, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest
(1969), Gallery Commenoz, Key Biscayne (USA) (1992), Gallery
Carone, Fort Lauderdale (USA) (1994), Museum of Art, Fort
Lauderdale (USA) (1995), Gyergyószentmiklós (RO) • Gallery
Carone, Fort Lauderdale (USA) (1997), Csók Galéria, Budapest •
Örmény Kulturális Központ • Home Galéria, Budapest (1998),
Vigadó Galéria, Budapest (1999), Nádor Galéria, Budapest •
Xantus János Múzeum, Győr • Romanet Galéria, Párizs (2000),
Matáv Galéria, Budapest (2001), Kempinski Galéria, Budapest
(2002).
Válogatott
csoportos kiállítások: Salmagundi Club, New York • The
Society of the Four Arts, Palm Beach (USA) (1990), Art Expo, Miami
(1991), 43. Vásárhelyi Őszi Tárlat (1996), Magyar Szalon '97,
Műcsarnok, Budapest (1997), Budapesti Art Expo '98, Műcsarnok,
Budapest • Zene szemeinknek. Matáv-pályázat, Pécsi Galéria,
Pécs (1998).
Művek közgyűjteményekben:
Hollywood Art and Culture Center, Museum of Art, Fort Lauderdale ,
Museum of Contemporary Art in
La Solla
, San Diego, Kaiser Villa, Bad Ischl (Ausztria), Szépművészeti
Múzeum, Magyar Nemzeti Galéria, Xantus János Múzeum, Győr.
Képeimen a paraszti kultúra tisztelete jelenik meg
Képeinek igen változatos a témavilága. Az egyik képen
szalonna, hagyma, parafa dugó az asztalon. Arra gondolhat az
ember, hogy egy igazi vidéki reggelin vagyunk túl, és utána
megittak egy jó pohár bort.
–Esetünkben nem erről van szó. Néhány évvel ezelőtt
megvettem egy régi parasztházat a Pannonhalma melletti Tényőn.
Nagyon érdekes hangulata van ennek a 200 éves parasztháznak, és
szinte elvarázsoltak a benne lévő tárgyak. Mindig is érdekelt
a paraszti kultúra. Sajnos nem vagyok olyan szoros kapcsolatban
ezzel a kultúrával, de nagyra értékelem, és amit csak tudok,
átveszek belőle. Tényőn még vannak nádfedeles, döngölt falú
házak, és a régi paraszti tárgyak arányrendszere is hatással
volt rám. Ezért kezdtem ott festeni csendéleteket a floridai évek
alatt kialakult stílusomban. Ami kicsit flamandos stílusú, aprólékos
kidolgozottságú, bár tudom, hogy ez ma már nem divatos. Érdekelt
ez a festészeti metódus, és sokat is tettem elsajátítása érdekében,
ezért éveken át kísérleteztem. New Yorkban és Floridában
XVIII - XVIII. századi holland mesterek képeit tanulmányoztam.
Az ön által említett képnek nincs különösebb tartalma,
hanem a paraszti kultúra iránti tisztelet jelenik meg benne.
Utalni szeretnék a régi, becsületes, vidéki emberekre is. Tehát
túlzott szimbolikáról nem beszélhetünk. Talán csak annyi a
jelkép, hogy egy-egy képemen felfedezhető a karikagyűrű, ami
arra utal, hogy akkoriban váltam el, és párkapcsolati válságom
volt.
A képen, a falból kiáll egy szeg. Rajta nincs semmi.
Ez mit jelképez?
–Amikor először ezeket a szögeket megláttam, arra
gondoltam, milyen régen ott lehetnek. Hiszen kovácsolt szögekről
van szó. A szögeknek térbeli hatásuk is van, hiszen jellemzi a
falnak a keménységét, az anyagszerűséget. Ez a holland festőkre
is jellemző. Amikor megvásárolták Hollandiában az egyik ilyen
típusú képemet, azt írták: Zoltán mindig a magyaros
reggelire gondol, ami nem egészséges, de annál finomabb.
A másik kép szintén Tényőhöz kapcsolódik, de már
kevésbé rusztikus hatású. Ez a Tájkép kulccsal.
–Ez a kép bár más stílusú, de ugyanazt a világot
jeleníti meg, hiszen rajta a dió, a régi rozsdás kulcs is,
amihez annak idején még meg is volt a zár. Nem szoktam
nosztalgiázni, de szeretem a különleges hangulatú tárgyakat.
Annyi csúnya, életidegen, semmitmondó dolog vesz minket körbe,
akkor miért is ne fessek olyan tárgyakat, amelyek valamilyen
kultúrára utalnak?
A képek keretei is különlegesek.
–A keret is sokszor az alkotás része. Az egyik keret
tölgyfából, a másik mahagóniból készült, míg a másik különféle
zongorák faanyagaiból. A holland festményeknél is nagyon elegánsak
a keretek, szinte beöltöztetik a képeket. Én is arra
gondoltam: miért is vegyek elő szabvány kereteket, amikor számomra
öröm a képet együtt felépíteni a kerettel.
Ezek olyan képek, amikkel „együtt lehet élni”. Törekszik
arra, hogy ne fessen frusztráló festményeket?
–Úgy gondolom, hogy képeim főleg gyógyító hatásúak.
Sajnos vannak olyanok, akik szeretik a borzalmakat, ők természetesen
nem veszik a képeimet. Én viszont életigenlő vagyok, aki
szereti a szépet, – nem a giccseset – , és értékek mentén
alkot. Igaz, sok rémes dolog van az életben, de engem a teológián
arra tanítottak, keressem mindenben a jót. Többen úgy elemzik
a napjukat, hogy azt nézik, mi minden nem sikerült, én azzal
foglalkozom, mi jó történt. Ugyanúgy az emberekben is a jót
kell keresni, ami nem könnyű, de meg kell próbálni.
A Floridában készült Josephin c. képen egy festőállványra,
hegedűre figyelhetünk fel, és a háttérben egy fantomszerű lány.
–A kép jobb oldalán lányom, pontosabban lányom tükörképe
látható. Így kicsit redukálódott az alak képe, ezért a
figura minden részlete nem jön át a képen. Az állványon ott
a rózsafüzér, ami vallásos világnézetemet jelenti. Én ezt
nem titkolom, nem is hivalkodom vele, hanem vállalom. Mint
katolikus művésznek, számomra jelentősége van a keresztnek, a
rózsafüzérnek. Vannak elvontabb jelek is nálam, amikor a felső
univerzumra belógó szálakkal, vagy az arany színezettel
utalok. Minden egyes színnek érzelmi hatása van, különben
maga a festészet sem tudna érvényesülni. Büszke vagyok rá,
hogy egy valódi Hirosige-képem van, és azon látszik, hogy a
japánok nagyon jól tudták, miként is lehet a színekkel érzelmeket
kifejezni. Azért is hangsúlyozták annyira a foltszerű festészetet,
mert érzelmi skálájukat ezzel fejezték ki. Fontos a rajz is,
de a színvilág még jobban. A magyar népművészet is ebben a
keleti érzésvilágban gyökeredzik. Arra is törekszem, hogy színeim
ne legyenek tolakodóak. Az ún. plakát-színeket nem használom,
mert más a személyiségem. Aba-Novák mesterien használta a
harsogó színeket, tehát a színhasználat ez nem minőség,
hanem személyiség kérdése.
Golden Beach-t, mint napfényben úszó tájat láthatjuk
sok fotón. Önnél viszont felhős az ég.
–Tíz éven át Floridában éltem, így ez a táj része
lett az életemnek. A képet európai látásmódomból festettem
meg, hiszen nem is akartam amerikaivá válni. Az volt az érdekes
ebben, hogy akkor Floridában nem élt sok festőművész, így ez
a táj még nem nemesedett költészetté. Florida sík része emlékeztetett
az Alföldre, ami még jobban erősítette a honvágyamat. Ez a kép
kissé borúsabb, melankolikusabb, és jobban is szeretem ezt a párás
időt megjeleníteni. Kedvelem a tájképeket, az egyik a
Gyimesekben készült, ahol lenyűgözött a táj és az emberek
nagyszerű együttese. Ott harmóniában él a közösség a természettel,
és ismeretlen fogalom az izoláció. Életük igen nehéz, mert
hiányoznak a kényelmi eszközök. Sajnos ma már Magyarországon
ilyen tájat alig találunk, mert a Balaton és a Budai hegyvidék
is elidegenedett világgá vált.
„Hús Zoltán pályája nem rutinpályafutás. Tele van
kanyarokkal, bár szellemileg minden egyenesnek tűnik – persze
így utólag.” – írta Feledy Balázs az ön pályájáról. Nézzük
akkor ezeket a kanyarokat, állomásokat. Művészcsaládból származik?
–Édesapámnak zeneakadémiai
és mérnöki diplomája is volt, és ez a kettőség nem
mindennapos. Élete vége felé ő zenét oktatott. Anyai ágáról
pedig nagybányai festőművész volt a rokonságban. Édesanyám
Magyarországon nagyon szegény sorból indult, de ha már egy kis
többlet pénzhez jutott, festményt vásárolt belőle. Így
gyermekkoromban csendéletek, tájképek vettek körül, ami nagy
hatással volt rám.
Úgy tudom, felmenői között Fiuméből származók
is vannak.
–Édesapám Fiuméből származott, és így olasz, dalmát
őseim is vannak. Nagyon szeretem azt a vidéket, és tudjuk, a
dalmát és a magyar reneszánsz közt élénk kapcsolat volt.
Már hétévesen kijutottam a Zwingerbe
Önt 1956 őszén, egy segélyakció keretében
kiviszik Berlinbe, s ott kezdi iskolai tanulmányait. Erről
legyen kedves bővebben mesélni.
–Nem tudott megfelelően beindulni az iskola a lakóhelyünkön,
ezért kerültem ki Berlinbe. Nagyon fájt, hogy nem vagyok
otthon, de megvolt a haszna a kint tartózkodásomnak, mert akkor
nyitották meg a képtárat a Zwingerben, és hétévesen találkozhattam
a nagy mesterek műveivel. Emellett láttam a szétégett várost;
az emberiség egyik égbekiáltó bűnét követték el , amikor
fegyvertelen embereket, a civil lakosságot pusztították el. Még
a megmaradt falak is feketék voltak, őrizték a tűz nyomait. Németül
is megtanultam, de sajnos, miután kikerültem Amerikába, ez a
nyelvtudás elhomályosult.
Mi vezetett ahhoz, hogy a Képző- és Iparművészeti
Gimnáziumban tanuljon? Kik bíztatták?
–Annyira fontos volt számomra
a rajz és a festészet, hogy ez az osztályfőnökömnek is feltűnt.
Akkoriban a művészeti gimnáziumba nem vettek fel akárkit.
Semmilyen pártösszeköttetésem nem volt, de osztályfőnököm
nagyon jó ajánlást adott nekem. Általános iskolában Kesztyűs
Ferenc volt a rajztanárom, s ő készített fel a felvételire. A
középiskolában pedig Miskolczi László tanított a mesterségre,
míg az érettségi után Korniss Dezsőtől tanultam sokat. Felvételiztem
a főiskolára, de nem vettek fel. Ezután nyomdai retusőrnek
tanultam, rengeteget olvastam, kiállításokra jártam.
Sőt,
1969-ben rendezte első kiállítását.
Az egyetem KISZ-titkára
betiltotta kiállításomat
–Úgy gondoltam, hogy teret kell nyitni a „nem támogatott”
művészetnek is. Bementem az ELTE-re, és megkértem, hogy az
egyetem Szabadsajtó utcai éttermének kirakatát megkaphassam kiállítótérnek.
Ezt akkor megengedték. Az volt a feltétel, hogy legyen egy olyan
támogatóm, aki tagja a Képzőművész Szövetségnek, így
Korniss Dezső segített nekem. Nagy László pedig abban segített,
hogy elvezetett azokhoz a művészekhez, akik „szabadabb”
filozófia mentén festettek. Addig működhetett ez a
„kirakat-kiállítóhely”, míg az egyetem KISZ-titkára be
nem tiltotta. Az ok: a kiállításnak semmi köze a kommunista
kultúrpolitikához. Majd néhány hónap és jött egy nagy
fordulat az életemben: egy apáca, a nagy tudású, több nyelvet
beszélő Mária nővér, az – akkor már államilag beszüntetett
– angol kisasszonyok rendjéből, akit a kommunista rendszer
takarítónővé derogált, többször beszélgetett velem, majd
átadta nekem a Szentírást, és arra kért, olvassam el az
Apostolok Cselekedeteit. Megdöbbentő volt, hogy mikor letetettem
a könyvet, teljes élő hit élt bennem. Meg voltam keresztelve,
de a családban senki sem gyakorolta a hitét. Mikor később teológiára
mentem, nagyon örültem annak, hogy az én hitem nem állt
szemben az egyház által közölt hitételekkel. Ma divat azt
mondani, vallásos vagyok a magam módján, de az egyház ne
mondja meg, hogyan is higgyek. Ez nálam fel sem vetődött. Természetesen
ehhez az is hozzájárult, hogy nagyon jó professzorok tanítottak
négy éven keresztül.
Miért csak négy évet végzett a teológián?
–Hivatásválságom miatt. Amikor a teológiára
jelentkeztem, akkor pap akartam lenni, de továbbra is erős volt
a vágyam a képzőművészet iránt. Így a papneveldében is
festettem. Megkérdeztem tanáraimat, mit tanácsolnak nekem, azt
felelték, hogy olyan sok a papi teendő, olyan sok elfoglaltsággal
jár a hívek lelki gondozása, hogy mellette hivatásszerűen nem
lehet festészettel foglalkozni. Ekkor bejelentettem Lékai bíboros
úrnak, hogy a képzőművészetet választottam. Megértett, s közölte,
az egyháznak szüksége van művészettörténészekre, és ha
akarok, visszamehetek a Keresztény Múzeumba dolgozni. Nem éltem
ezzel a lehetőséggel.
A teológia tanulmányait mennyire tudta később
használni, akár a festészet területén?
–A világlátásom nagyon megváltozott. A gimnáziumi
tananyag arra késztette az embert, hogy forradalmi lendülettel változtassa
meg a világot. Az erkölcsről nem sok szó esett, és meghamisították
a történelmünket. A teológián viszont az atyák az igazságot
tanították.
Mivel foglalkozott ezután?
–Néhány éven keresztül
restaurátori munkát végeztem, mint a Műemlékfelügyelőség
munkatársa. Ennek azért is örültem, mert munkám során
megismerhettem a vidéki életet, és gyönyörű freskókon
dolgoztam. Aztán szép lassan bezárult előttem minden ajtó. A
főnököm meg arra kért, jelentsem, mit csinálnak a munkatársaim.
Erre nem voltam hajlandó. Ki akartam menni Nyugatra. Kértem útlevelet,
de hiába. Viszont volt egy olyan program, hogy három napra ki
lehet menni turistaútra Bécsbe. Éltem a lehetőséggel, de így
csak egy kis bőröndöt vihettem magammal. A traiskircheni táborban
kellett megvárni azt, hogy a befogadó ország értesítsen a kérelem
elfogadásáról. Nagyon érdekelt, milyen az élet New Yorkban.
Akkor az USA tűnt a szabadság országának, és én szabadon
akartam dolgozni.
Erre megvolt a lehetősége?
–A galériában senki nem
kérdezte meg tőlem azt, hogy mivel foglalkoztak a szüleim, sőt
még iskolai végzettséget igazoló bizonyítványra sem volt szükség.
Beadtam a munkámat egy meghirdetett versenyre, díjat nyertem
vele, majd jelentkezett egy galéria, ahol befogadtak. Tehát nem
volt szükség semmilyen pártösszeköttetésre. Felkerestek
szakmai újságírók is, míg vannak helyek, ahol meg kell
fizetni, hogy egy művészeti folyóiratban valakiről írjanak.
Az is érdekes volt, hogy nagyon sokan szenvednek ott azoktól a
dolgoktól, amit mi sem szeretünk az USA-ban. Ismerjük az
amerikai sztárkultuszt is, de mégis alkottak ott olyanok, mint
Andrew Wyeth, aki valódi művész volt.
Úgy tudjuk, hogy az USA hazája az értelmezhetetlen,
polgárpukkasztó „alkotásoknak”.
–Valóban mindez onnan
indul ki, és anyagilag mindent megtesznek annak érdekében, hogy
népszerű legyen az ilyen „művészet”. A magyar kurátorok többsége
pedig követi ezt az amerikai divatot, és azokat pártolják
idehaza, akik hasonlót művelnek, mint az USA-ban.
Jó nekünk mindig valami után kullogni, a
szovjet művészet után, az amerikait utánozni?
–Nekünk nem szabad az
epigon szerepét vállalni. Ettől szenvedett az USA is 1945 előtt,
mert ott is csak átvettek dolgokat, és semmi eredeti nem indult
ki tőlük. Nálunk sok esetben sajnos csak a nyugati izmusok, stílusok
utánzásáról beszélhetünk. Bár többen meg tudnak élni belőle,
mert azt mondják, ez a stílus kint az USA-ban elismert és támogatott.
A mű piaci értékét pedig megnöveli
az, ha alkotója erősen kokainista
Odakint nem is festett túlzottan absztrakt festményeket?
–Érdekes, mert míg a
’60-as években idehaza így, kubisztikusan festettem, addig
kint már szakítottam a modernista törekvésekkel és a régi értékek
mentén dolgoztam. Kint közelről láttam, hogyan is mennek tönkre
a manipulált művészeti mozgalmak tagjai. Elindul a pályán a művész
húszévesen, elhitetik vele, milyen remek alkotó, és kihasználják,
tönkreteszik. A mű piaci értékét pedig megnöveli az, ha
alkotója erősen kokainista. Ez a metódus aztán megváltozott
Reagen elnök alatt.
Meg tudott élni New Yorkban, vagy Floridában
a festészetből?
–Eleinte restaurálással
és képkereskedéssel foglalkoztam. Ezután jöttek a kiállítások,
és meg tudtam élni a festészetből. Akkor mentem haza a honvágyam
miatt, amikor kint a legjobban kerestem. Itthon kevesebb sikerélmény
ért, bár több kiállításon is részt vettem. Sajnos már
egyre kevesebb a galéria, így a kiállítási alkalmak is csökkennek.
A rokon múzsák, mint az irodalom, a zene
mennyire hatnak önre ihletően?
–Fiatalon nagyon szerettem Wagnert, de később rájöttem
arra, hogy az ő művészete inkább a halál kérdéseit
boncolgatja, és én az életigenlő művészet mellett állok. Ezért
ma főleg magyar népzenét hallgatok. Az irodalmat is kedvelem,
de sem ez, sem a zene nem jelenik meg nálam konkrét témaként.
A lélek tisztaságát, a természet szépségét, a táj és
ember harmóniáját szeretném a magam szerény eszközeivel közvetíteni.
Medveczky Attila
|