2013.04.26.
Kis falvakba visszük a színház varázsát
Mindenki megkapja a játszási lehetőséget, senkit sem mellőznek
Balogh András színművész 1962-ben született Túrkevén. Szakmunkásképző intézetben tanult,
majd három éven át a Nemzeti Színház Stúdiójának növendéke.
1989-ben végzett a Színház és Filmművészeti Főiskolán.
Diplomája megszerzése óta az egri Gárdonyi Géza Színház
tagja. Az Adáshiba Színjátszó Csoport művészeti vezetője.
Főbb szerepei: A káplán, angol katonai
pap (Shaw: Szent Johanna), Csavargó (Wesker: A konyha), Lánghy
Bertalan (Jókai: A kőszívű ember fiai), Von Schreiber admirális
(Lindsay – Crouse – Rodgers – Hammerstein: A muzsika
hangja), Székely Mózes (Márton László: A nagyratörő), Oszip
(Gogol: A revizor), Chupor Aladár (Csiky Gergely: Buborékok), Péter
apostol, Ádám (Csíksomlyói passió), Hanzi (Zerkovitz-Szilágyi:
Csókos asszony).
2011/2012-es évadban Egerben az Évad művésze díjat kapta.
1989 óta az egri színház művésze. Színházi körökben
mondják, hogy „egészséges” hét évente váltani.
–Amikor módomban állt volna, akkor nem mentem el innen, majd a család,
a gyerekek idekötöttek. Feleségem gyöngyösi volt, s az ő halála
után egyszemélyben gondoskodom a gyerekeimről. Több igazgató
alatt dolgoztam, Blaskó Balázs a sorrendben a negyedik.
Senki sem akarta igazgatóváltások alkalmával rábeszélni arra, hogy
hagyja ott az egri színházat?
–Hála Istennek arra senki sem kért meg, hogy távozzak
innen, ez még az előző direktor idején sem történt meg,
pedig ő eléggé mellőzött engem. Mindenkivel megpróbáltam jól
együttműködni, hiszen nem vagyok az a lázongó művésztípus.
Már aláírtam a szerződést a Lengyel György által vezetett a
Pécsi Nemzeti Színházhoz, de Gali László átcsábított
Egerbe. Őmiatta jöttem ide, s mivel Gyöngyösön éltem, így
az egri színház közelsége is sokat számított. Az biztos,
hogy pályám első tíz éve nagyon szép volt.
Akkor mennyire becsülték meg a színészek munkáját?
–A ’90-es évek elején mind anyagilag, mind társadalmilag jobban
megbecsülték a színészeket. Ha műsort adtunk valahol, vagy ha
versmondásra kértek fel bennünket, akkor éreztük, hogy nagy a
presztízsünk – másként viszonyultak hozzánk, tiszteltek
minket. A színész hosszú évek óta csupán megtűrt ember, a
szükséges rossz, mert azért csak kell, hogy valaki szórakoztassa
az embereket. Ezt országos szinten érzem, mert hála a Jóistennek
a színházunkban erről szó sincs, és fantasztikus az egri közönség.
Az itt eltöltött majdnem negyedszázados tapasztalat mondatja
velem: nem fordították hátat a színházi kultúrának a válság
idején sem. Azt csak csendben jegyzem meg, mikor az előző
igazgató úgy csinált színházat, hogy nem vette figyelembe a közönség
igényeit, akkor megcsappant a nézőszám. Blaskó Balázs most
próbálja a publikumot minél jobban megnyerni. Ráadásul akkor
a régiek nem kaptak játszási lehetőséget. Amikor Blaskó Balázs
lett az igazgató, közölte, hogy ő velünk, régiekkel szeretne
dolgozni, és ezért is sokkal jobb a mostani a hangulat. Mindenki
megkapja a játszási lehetőséget, senkit sem mellőznek, annak
ellenére, hogy a válság miatt egyre kevesebb jut a színház működtetésére.
A zenés darabjaink mind teltházasak, még a pótszékek is
elkelnek. A Szent Johanna – amiről még mi sem gondoltuk volna,
hogy ennyire sikeres lesz – háromnegyed házzal megy. Ami nagy
szép eredmény, mert a tragédiákra minden pesti színházban is
körülbelül ennyien kíváncsiak. A Szent Johanna ráadásul
szatirikus elemekkel teli darab, így nevetni is lehet rajta. A
darabban a káplánt játszom, ami nagyon bonyolult és egyben szép
szerep.
Tizenkét éve
vezetek színjátszó csoportot Egerben
Felismerik az egriek az utcán?
–Hála Istennek felismernek; kedvelnek, tehát tudják, hogy ki az a
Balogh Andris. Tizenkét éve vezetek színjátszó csoportot
Egerben, előtte tíz évig ugyanezt Gyöngyösön tettem. Az Adáshiba
Színjátszó Csoport 2000-ben alakult az egri Megyei Művelődési
Központban. Létrejöttét az a hiány eredményezte, hogy a városban
nem működött már évek óta olyan színjátszó csoport, mely
felnőtt amatőr színjátszók számára kínált volna lehetőséget
a színjátékra. Minden évben létrehozunk egy produkciót, idén
a Jó estét nyár, jó estét szerelem c. darab
keresztmetszete. Legfiatalabb tagunk 15 éves, míg a legidősebb
71 éves. A csapat 20-25 főből áll, és állandóan változik,
mert az iskoláskorúak cserélődnek.
Mi motiválja az embereket arra, hogy színjátszó csoportban játsszanak?
–Az biztos, hogy nem lesznek színészek a csoport tagjai, de a sikerélmény
hatalmas motivációs tényező. Tanítunk színpadi mozgást,
verselemzést, és tagjaink megtanulnak beszélni, levetik túlzott
gátlásaikat. Előadásainkat 200-250 fős közönség látogatja.
Hívnak bennünket falunapokra, szilveszteri mulatságokra is,
mert vásári komédiától kezdve sok minden zenés darab képezi
a repertoárunkat. A színháznak sajnos nincs forrás ahhoz, hogy
tájoljon kis falvakban, ezért mi kulturális missziót is művelünk.
A csoportot úgy képzeljék el, mint egy nagy családot. Minden
nyáron tábort szervezünk, ami nem csak a foglalkozásokról,
hanem a kikapcsolódásról is szól. És bevallom, minderre a
munkára lelkileg nekem is szükségem van. Finoman szólva nem
vagyunk túlságosan megfizetve, és a vidéki színész kiszorul
a szinkron és a reklámalámondás világából is. S ha már ez
nincs, legalább legyen meg a jókedv, a közösségi élmény.
Több színész panaszkodik, hogy megszűntek a hagyományos társulatok.
Ez elmondható Egerre is?
–A társulati lét fennmaradt. Amikor ideszerződtünk nagyon jó
hangulat uralkodott. Nem voltak klikkesedések, sem jelentős
veszekedések. S most, Blaskó Balázs igazgatása alatt ugyanez a
hangulat tér vissza.
Vagy kirúgjuk,
vagy elmegy valami színjátszó csoportba
Mi vezette erre a pályára?
–Minden egy körzőn múlott. Egyik osztálytársammal rendetlenkedtünk,
és a körző kirepült a kezemből, s beleállt a táblába a tanárnő
feje felé. Aki azt mondta: „Andris, vagy kirúgjuk innen, vagy
elmegy valami színjátszó csoportba, s ott majd levezetheti a
feszültségét.” Így kerültem 15 évesen Jankovics Jenő színjátszó
csoportjába, és „kezdőként” már én játszottam a szabadtéren
a Vidróczkit. Annyira megtetszett nekem a légkör, hogy elhatároztam,
színész leszek. Miniszteri engedéllyel felvételiztem a Színművészetire,
ám első próbálkozásom sikertelen volt, mert kirúgtak a „második
rostán.” A Nemzeti Stúdióba viszont felvettek. Három évig
ott tanultam, majd csak sikerült bekerülnöm a főiskolára.
Schnell Ádámmal, Kautzky Armanddal, Horváth Lajos Ottóval jártam
egy évfolyamba. De abból éltem a főiskolán, amit a Nemzeti Stúdióban
tanultam, számomra az jelentette az alapot. A mai napig az ott
tanultakhoz nyúlok vissza, és azt adom tovább a színjátszó
csoport tagjainak.
Medveczky Attila
|