vissza a főoldalra

 

 

 2013.08.23. 

Védjegy bizonyítja a szállások minőségét

Ma már reklámozás szintjén sem elegendő, hogy kiírjuk: zimmer frei, hanem komolyabban kell venni a marketinget

Az üzleti céllal üzemeltetett szálláshelyekre vonatkozó egységes jogszabály szerint a szálláshelyek minősítését, osztályba sorolását a szakmai szövetségek közreműködésével kialakított, állami tulajdonban lévő tanúsító védjegyrendszer biztosítja.

 Nemrég újabb tagokkal bővült a Nemzeti Tanúsító Védjeggyel ellátott magánszállások száma. Miért éri meg a magánszállásadóknak az, hogy ilyen osztályba sorolásba kerüljenek?– kérdezem Trangóni Katalint, a Magánszállásadók Országos Szövetségének (MOSZ) elnökét.

 –Több tízezer magánszállás működik az országban, s akik ilyen védjeggyel rendelkeznek, kiemelkedhetnek ebből a körből, így a potenciális vendégek által könnyebben választhatók. Emellett a védjeggyel vásárlói bizalmat is lehet építeni, hiszen maga az állam garantálja a minőséget.

 Immár két éves maga a védjegyrendszer. Mennyire tudnak róla a szállásadók és a vendégek?

 –Szövetségünk a szállásadók körében mindent megtesz azért, hogy elterjessze a védjegyrendszer lehetőségét. Tavasszal több roadshow-t is tartottunk, melyek állomásain ez is szóba került. Nagyon jó az együttműködés a TDM- szervezetekkel, ők tájékoztatják a védjegyrendszer előnyeiről a magánszállásadókat. A vendégek viszont még nem igazán tudják, hogy mit jelent az, ha egy magánszállás mellett ott szerepel a Nemzeti Tanúsító Védjegy. Ennek oka, hogy a feléjük történő kommunikációnak anyagi vonzatai vannak, ezért nem tudtunk élni még ezzel a reklámfogással.

 Milyen kötelezettséggel, jár az, ha valaki csatlakozik a védjegyrendszerhez?

 –A működési szabályzat tartalmazza a feltételeket; s a szállásadó választhat, hogy a 2 ,3 és 4 koronás megjelölés között melyik védjegyet kívánja használni. Mindegyik minősítési színvonalnál különböző paramétereknek kell megfelelni. Ezeket a szállásadó önként vállalja, s ezután a minősítőink leellenőrzik, hogy valóban megfelel-e az adott színvonalnak a szálláshely. Ha a megfeleltetés megtörténik, és a bizottságok is úgy döntenek, hogy az adott szállás megkaphatja a védjegyet, akkor azt négy éven át használhatja. Az idő alatt egyszer leellenőrzik szakembereink a szállásadót, hogy tartja-e a színvonalat. Természetesen a négy év lejárta után újra lehet pályázni.

 Maga a védjegyrendszer mennyire járulhat hozzá a magánszállásadás világának kifehéredéséhez?

 –Egyértelműen segít ebben a folyamatban a védjegyrendszer. A piacon szabályosan működő és a minőségre törekvő szálláshelyeknek is ez az érdekük.

 Ma a piacon mennyire szükséges az, hogy a magánszállásadók egyre jobban a minőségre törekedjenek, és fejlesszenek? Mert gondolom, ma már nem elég az, ami a ’80-as évekre volt jellemző, hogy kiírjuk: Zimmer frei, és özönlenek a turisták.

 –Nagyon fontos a minőségbeli elkülönülés, különben csak egy nagy szállásadói tömb vagyunk. Emellett lényeges a bizalomépítés, amiben szintén segít a védjegy, hogy a turisták tudatában legyenek annak, milyen értékhez milyen áron jutnak hozzá. 20-30 év alatt nagyon felgyorsult a fejlődés ebben a szektorban is, hiszen technikai és civilizációs fejlődésekhez is alkalmazkodnunk kell. Ma már reklámozás szintjén sem elegendő, hogy kiírjuk: zimmer frei, hanem komolyabban kell venni a marketinget, amiben segíthet az állami védjegy is. A szállásközvetítők is csak úgy tudnak komolyan foglalkozni velünk, ha tudják, hogy garantált az általuk kiajánlott minőség.

 A MOSZ megalakulása óta mennyire vesz részt a hazai turizmus fejlesztési irányvonalainak kialakításában, a kapcsolódó kormányzati döntések előkészítésében?

 –Minden esetben értesítést kapunk azokról a munkaértekezletekről, melyeken a szakmai civil szervezetek képviselői vesznek részt. Ilyenkor beterjesztéssel is élünk szektorunk érdekeit képviselve.

 Miért éri meg egy magánszállásadónak, hogy önökhöz csatlakozzon?

 –A MOSZ –hoz az egyéni tagok mellett tagszervezetek is tartoznak. Ezek a tagszervezetek azokat a szállásadókat is ellátják információkkal, akik nem tartoznak követlen a kötelékükbe, de a térségükben működnek. Így mi körülbelül 10 ezer szálláshellyel kommunikálunk. Azért is érti meg hozzánk csatlakozni, mert számos kedvezményben részesülhetnek tagjaink. Mindemellett egységben az erő; s mi hangunkat együtt hallatjuk a jogszabályalkotók felé. Emellett vannak olyan megegyezéseink, például az Artisjus-szal – hiszen fizetni kell a rádió- és televízióhasználat után – , ami kedvezményre jogosítja a tagjainkat.

 Mennyire tartja lényegesnek a tagjaik folyamatos továbbképzését, a szakmai kultúra fejlesztését?

 –A TDM-ek meghívnak minket a konferenciákra, melyeken tagjaink tájékoztatást kapnak a jogszabályváltozásokról. A képzés azért lényeges, mert a magánszállásadók kicsiben sok tekintetben úgy működnek, mint a szállodák, hiszen ugyanazon a piacon kell érvényesülniük. Ma nem tud megmaradni az a piacon, aki nem rendelkezik a témában megfelelő tudással.

 Összehasonlítva a nyugatiakkal a magyar magánszállásadók kínálatát, minőségét, van-e szégyenkezni valónk?

 –Semmi okunk a szégyenre. Aki járt külföldön, az ezt be is bizonyíthatja. Sajnos Európában nincs egységes minősítési rendszer ezen a területen, csak a szállodáknál. Igaz, Ausztria megelőz bennünk a magánszálláshelyek kategorizálásának területén, de vannak országok, ahol sokkal átláthatatlanabb a minőségi kínálat, mint nálunk.

 

Medveczky Attila