2013.08.23.
A magyarság nagyjai emlékének ápolásáért
El szeretnénk érni, hogy minél több diákot vigyenek el a
nemzeti emlékhelyekre, s a helyszínen interaktív történelemórákat
tartsanak
Júliusban
megkezdte munkáját a Nemzeti Örökség Intézete (NÖRI). A múlt
példáinak, a magyarság szellemi örökségének a jelen és az
eljövendő nemzedékek számára történő megőrzése
elengedhetetlen. Ennek
érdekében a kormány létrehozta a Nemzeti Örökség Intézetét,
amelynek legfontosabb célja a nemzeti emlékezet erősítése és
az emlékezés szerepének hangsúlyozása, a magyarság identitásának
megőrzése, a nemzeti összetartozás érzésének növelése.
Egy az emlékezés kultúrájával, az emlékhelyekkel
foglalkozó intézet fontossága és létrehozása több mint egy
évtizede már felvetődött. Miért is kellett több mint 10 évet
várni a létrehozására? – kérdezem Radnainé Dr.
Fogarasi Katalint, a Nemzeti Örökség Intézete elnökét.
–Ahhoz,
hogy a teljes folyamat története érthetővé váljon, tudni
kell, hogy még az első Orbán-kormány idején született
1999-es temetőkről szóló törvény hozta létre a Nemzeti
Kegyeleti Bizottságot, a
mai Nemzeti Emlékhely
és Kegyeleti Bizottság jogelődjét. Mindez komoly előrelépést
jelentett, mert a bizottság munkájával komoly hiátust töltött
be. A 2002-es kormányváltást követően a Nemzeti Emlékhely és
Kegyeleti Bizottság nagyon kevés forrásból tartotta fönn magát.
Volt olyan év, amikor összesen 3 millió forintot szántak a
szakmai költségvetésünkre. Azt mindenki megértheti, hogy
ekkora összegből sok mindent nem lehetett véghez vinni. Az elmúlt
10 évben a bizottság legfontosabb feladata
egy ún. virtuális sírkert, a Nemzeti Sírkert kialakítása
volt. Jelenleg országos szinten több mint 5000 síremlék védett,
ami azt jelenti, hogy ezek a síremlékek nem megszüntethetőek.
2005-től az ún. örökségvédelmi törvény „csempészte
be” a bizottsági feladatok közé az emlékhelyek védelmét
is. Viszont ennyire alacsony költségvetéssel mindez képtelenség
volt. A második Orbán-kormány azonban napirendre vette az emlékhelyek
állapotának rendezését. Az elmúlt másfél évben tíz
nemzeti és egy kiemelt – a Kossuth teret – emlékhelyet
neveztek meg törvényi szinten, továbbá több negyven történelmi
emlékhelyet is megjelöltek. A nemzeti és történelmi emlékhelyekről
való gondoskodás, a használati rendjük, az egységes megjelölésük
viszont túl nagy feladat volt a bizottság mellett működő csupán
négyfős operatív titkárság számára. Ezért is volt szükség
a Nemzeti Örökség Intézete létrehozására. A bizottság és
az újonnan létrehozott intézet a jövőben is szorosan együttműködik,
azonban fontos tisztázni, hogy az intézet magasabb szinten, szélesebb
feladatkört ellátva végzi munkáját.
Mi számít nemzeti örökségnek? Csak az emlékhelyek?
–A legfontosabb különbség a Nemzeti Örökséggazdálkodási
és Szolgáltatási Központ és az intézetünk között,
hogy az előbbi csak az épített örökséggel foglalkozik. Mi
viszont egyaránt foglalkozunk az épített és a szellemi örökség
védelmével.
Milyen körből válogatták ki a NÖRI munkatársait?
- Nem az volt a célunk, hogy minél ismertebb
szakembereket vonjunk be a munkába. Többnyire fiatal, többdiplomás,
több nyelven beszélő történészeket alkalmazunk. A kormányrendelet
29 főben szabályozza az Intézet létszámát. Jelenleg 24 fővel
dolgozunk, s mivel önálló jogi személyiséggel rendelkezünk,
így gazdasági, jogi, tudományos főosztály és elnöki kabinet
működik. Tehát nem egy túlburjánzott mamutintézetről van szó…
A 24 embernek nagyon sok feladatot kell ellátnia. Hogyan
tudják elérni azt, hogy nemzeti örökségünk már az iskolások
körében ismert és népszerű legyen? Rá tudják bírni az
iskolákat, hogy osztálykirándulásokat szervezzenek egy adott
nemzeti emlékhelyhez?
–Felvettem már a kapcsolatot ebben a témában
Hoffmann Rózsa köznevelését felelős államtitkár asszonnyal,
és augusztus 20. után beszéljük meg az együttműködés részleteit.
El szeretnénk érni, hogy minél több diákot vigyenek el a
nemzeti emlékhelyekre osztálykirándulások keretében, s a
helyszínen interaktív történelemórákat tartsanak. Mindez tőlünk
nem idegen, mert az elmúlt 10 év alatt arra törekedtünk, hogy
minél több iskolás vegyen részt megemlékezéseinken.
Az is lényeges, hogy minél több bel- és külföldi
turista látogasson el a nemzeti és történelmi emlékhelyekre.
Ezzel kapcsolatban felvették már a különböző turisztikai
szervezetekkel, TDM-kel a kapcsolatot?
–A közelmúltban vettük föl a kapcsolatot a Magyar
Turizmus Zrt. vezérigazgató-helyettesével, s ők már a
honlapjukon jelzik a nemzeti emlékhelyeket. Nagyon lényeges a
turizmus a nemzeti és a történelmi emlékhelyek, sőt a nemzeti
sírkertek vonatkozásában is. El szeretném érni, hogy a Fiumei
úri sírkertből egy párizsi Pére-Lachaise-szintű temetőt
hozzunk létre. Ha valaki Párizs nevezetességeit akarja megnézni,
természetes, hogy elmegy a Pére-Lachaise temetőbe, míg a
Budapestre érkező turisták csak ritkán látogatják meg a történelmi
emlékekkel bővelkedő Fiumei úti Sírkertet.
A magyarság nagyjai sírjainak, emlékhelyeinek jelentős
része az országhatáron túl található. Mit tudnak az ügyben
tenni, hogy ezek a sírhelyek méltó figyelemben részesüljenek,
s minél többen tudjanak is róluk az anyaországon belül?
–Bármennyire is lényeges a felvetése, de a jogszabály
jelenleg az Intézet jogkörét Magyarországon belülre korlátozza,
hiszen kényes diplomáciai egyezményeket kell betartani. Az valóban
feladtunk, hogy regisztráljuk a magyarság határon túli emlékhelyeit,
s együttműködjünk a határon túli emlékhelyek fenntartásában
érintett helyi társadalmi szervezetekkel.
A kisebb közösségek, önkormányzatok is sokat
tehetnek a helyi, szellemi kulturális örökség védelméért.
Intézetük velük is együttműködik a célok megvalósítása
érdekében?
–Természetesen. Ahogy a bevezetőben említettem, intézetünk
nem előzmény nélkül jött létre, és személyem is összekötő
kapocs, hiszen a Nemzeti Emlékhely és Kegyeleti Bizottság
operatív titkárságának vezetője voltam. Több mint egy évtizede
dolgozom ebben a szakmában, azóta megismerhettek a városvezetők
is, mert az önkormányzatok eddig is együttműködtek velünk. Már
hagyománya van a novemberi országos kegyeleti konferenciának,
amin részt vesznek az érintett önkormányzatok polgármesterei,
jegyzői. Az együttműködést példázza az is, hogy a siófoki
polgármester meghívott arra az augusztus 20-ai ünnepségre,
ahol sor kerül Horthy István szoboravatására. Előző nap
pedig Székesfehérváron tartanak történelmi emlékestet.
Ezekhez a feladatokhoz mekkora forrást rendelt a kormányzat?
–300 millió forintból kell gazdálkodnunk; s ebből
kell fedeznünk a dologi, személyi és szakmai kiadásokat.
Felállítottak már egy munkatervet, amelyben
megfogalmazták a rövid
távú célokat is?
–Erre 2014. januárjában kerül sor, amikor összeállítjuk
az éves munkatervet. Jelenleg a bizottság munkatervének végrehajtása
a fő feladatunk, s emellett szakmai konferenciát rendezünk az
emlékhelyek vonatkozásában. Továbbá az intézet számba
veszi, és felméri a nemzet nagyjainak síremlékeit, és a lehetőségekhez
mérten mindent megtesz az állagmegóvásért.
Medveczky Attila
|