2013.08.27.
A következő hét évben megduplázódik
a magyar-szlovák határátkelők száma
Egy fejlesztési
program segítségével a következő hét évben megduplázódik
a Magyarország és Szlovákia közötti határszakaszon átívelő
közlekedési kapcsolatok száma - mondta Szijjártó Péter a
Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Zemplénagárdot és a szlovákiai
Nagytárkányt (Vežké Trakany) összekötő út átadásán
augusztus 27-én.
A Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára
beszédében emlékeztetett: a két ország miniszterelnöke a július
2-án megtartott magyar-szlovák csúcstalálkozón állapodott
meg a két ország közötti közlekedési kapcsolatok átfogó
fejlesztéséről.
A megállapodás alapján Magyarország és Szlovákia történelmének
legnagyobb léptékű, közös fejlesztési programja indult el,
amelynek első lépéseként előkészítik 46 új kapcsolat megépítését
és 14 már meglévő felújítását, akadálymentesítését -
mondta.
Hozzátette: második lépésben ezek közül huszonöt közúti-,
folyami- vagy kompkapcsolatot választanak ki, amelyeket a 2014 és
2020 közötti uniós költségvetési ciklusban megépítenek.
A határkeresztező kapacitások fejlesztésének ötven százaléka
a tervek szerint Borsod-Abaúj-Zemplén megyében valósul meg,
ami részét képezi a 130 milliárd forintos országos programnak
- mondta Szijjártó Péter. Közlése szerint döntés született
már egy Ronyva-híd megépítéséről Abaújvár és Kenyhéc (Kehnyec)
között, hamarosan átadják a határátkelő utat Kékednél,
emellett vizsgálják a határ menti vasúti összeköttetés
helyreállításának lehetőségét is.
Országszerte 115 kapcsolat előkészítése és kivitelezése
zajlik - fűzte hozzá Szijjártó Péter.
Az államtitkár beszédében jelezte: ahhoz, hogy Közép-Európa
legyen az európai kontinens növekedésének motorja, az egyik
komoly versenyhátrányt, a közös határ ritka átjárhatóságának
problémáját le kell küzdenie. A csaknem
700 kilométer
hosszú magyar-szlovák határszakaszon jelenleg 28 közúti határátkelési
lehetőség van és átlagosan 25 kilométerként lehet átkelni a
szomszédos országba. Elmondta, Európa nyugati részén ennél sűrűbben
találni határátlépési pontokat, ráadásul a Dunától
keletre nincsen határ menti autóbusz- és vasúti közlekedés.
Ez nemcsak közlekedési, hanem gazdasági problémát is
okoz, hiszen a határ mentén lévő vállalkozások számára elérhető
keresletet csökkenti - tette hozzá Szijjártó Péter. Az átkeléshez
az itt élőknek - a Zemplénagárd és Nagytárkány közötti út
hiányában - eddig csaknem harminc kilométert kellett kerülniük.
Az államtitkár a magyar-szlovák összefogást hangsúlyozva
elmondta, több mint 1,5 millió eurós beruházás révén a
magyar oldalon két kilométernyi út épült meg Zemplénagárdtól
a határig, a szlovák oldalon pedig forgalomtechnikai beavatkozásokat
és útfelújítási feladatokat végzett el a kivitelező KE-VÍZ
21 Zrt. konzorciuma a korábban már elkészült útszakaszon.
A beruházás a Magyarország-Szlovákia Határon Átnyúló
Együttműködési Program 2007-2013 keretében valósult meg, a
projekt vezetője a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.,
partnere a nagytárkányi önkormányzat volt.
Az útszakasz átadását jelképező szalagot Szijjártó Péter
Szőllős János, a Kassa megyei önkormányzat alelnöke és Hörcsik
Richárd, a térség fideszes országgyűlési képviselője társaságában
vágta át, ezután a gyalogosok és az autósok vették
birtokukba az új utat.
(MTI)
|