2013.08.23.
Több százezer épület energiahatékonysági
felújítását tervezzük
Az üvegházhatású gázok kibocsátását tekintve Magyarország
kiemelkedően jól teljesít az európai nemzetek között
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
napenergiát hasznosító rendszerek bentlakásos közintézmények
kezelésében lévő épületekben történő telepítése céljából
augusztus 5-étől pályázatot hirdetett. A támogatás akár
teljes egészében is fedezheti az elismerhető bekerülési költséget.
A pályázat keretösszege 867,2 millió forint, finanszírozása
a kvótabevételek terhére történik. Szerkesztőségünk
vendége Hizó Ferenc zöldgazdaság fejlesztéséért, klímapolitikáért
és kiemelt közszolgáltatásokért felelős helyettes államtitkár.
Mintegy 870 millió forintos pályázat
indul közintézményi napkollektoros fejlesztésekre. Milyen feltételekkel
és kik vehetik igénybe a támogatást?
–A
támogatást a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság
fenntartása alatt álló, közfeladatot ellátó, szakosított
szociális vagy otthont nyújtó gyermekvédelmi szakellátást
biztosító nonprofit intézmények vehetik igénybe. A támogatás
mértéke az elismerhető bekerülési költség 100%-a, de nem
haladhatja meg a nettó 270.000 forint/fő mértéket. A létszámot
az intézményben maximálisan engedélyezett gondozottak száma
alapján kell számítani.
A konstrukció milyen előnyökkel
járhat a kedvezményezett intézmények számára?
–A
bentlakásos intézményeknek – szemben más középületekkel
– a melegvíz-felhasználása igen magas, energiafelhasználásuk
jelentős részét képezi. Ezért óriási segítséget jelent a
napkollektorok telepítése, amelyek révén csökken az
energiafelhasználásuk és így az energiaköltségük.
Mi a háttere a pályázatok széndioxid
kvóta bevételetekből történő finanszírozásának?
–A
széndioxid- és egyben energia-megtakarítást eredményező pályázati
programok elindítását az ENSZ Keretegyezményének Kiotói
Jegyzőkönyve szerinti széndioxid-kvótakereskedelem tette lehetővé.
A támogatások ugyanis a kiotói egységek értékesítéséből
származó bevételekből finanszírozhatóak. A Zöld Beruházási
Rendszer keretében 2008 óta hét lakossági alprogramot hirdettünk
meg, amelyek együttesen eddig közel 38 milliárd forint értékű
támogatást tettek ki. Ez mintegy 6800 pályázatot és 113 000 háztartást
érint. Ezekben az alprogramokban támogattuk a hagyományos
technológiával készült, használt vagy új építésű lakóházak
energiahatékonyságának fokozását, de indult program az
elavult háztartási gépek és izzók energiatakarékos berendezésre
történő cseréjére, valamint az iparosított technológiával
készült lakóépületek energetikai felújítására is.
Milyen más lehetőségek állnak
rendelkezésre napkollektor-rendszerek kiépítésére, akár a
lakosság számára is?
–A
korábbi években meghirdetett lakossági épületenergetikai
konstrukciók – Mi Otthonunk vagy a fűtéskorszerűsítési pályázat
– keretében is volt lehetőség a napkollektorok beszerzésére.
Az idei évben az Új Széchenyi Terv keretében megjelent Társasházak
Energetikai Felújítása című támogatási konstrukcióban
lehet új pályázatokat benyújtani, 2013. augusztus 15-től. A költségvetési
forrásból finanszírozott program 834,2 millió forintos keretösszegéből
most először kaphatnak támogatást a hagyományos, téglaépítésű
társasházak. A támogatást olyan átalakításokra, korszerűsítésekre
lehet igényelni, amelyek energia-megtakarítást és növekvő arányú
megújulóenergia-felhasználást eredményeznek. Pályázni lehet
többek között nyílászárók cseréjére, szigetelési munkákra
vagy éppen épületgépészeti korszerűsítésekre.
Hazánkban jelenleg az épületek
a legnagyobb szén-dioxid kibocsátók, jelentősen megelőzve az
ipart és a közlekedést is. Ma a Magyarországon felhasznált összes
energia 40%-át épületeinkben használjuk el, amelynek mintegy kétharmada
a fűtés és hűtés számlájára írható. Többször megerősített
kormányzati cél az épületállomány fűtési energiaigényének
30 %-os csökkentése 2030-ra. Mivel segíti elő a kormány az
energetikai célok megvalósítását?
–Ezeknek
a céloknak a megvalósítását az elmúlt három évben közel
150 milliárd forinttal segítette elő a Kormány és a Nemzeti
Fejlesztési Minisztérium. Ezen belül a lakóépületek
energiahatékonysági korszerűsítésére több mint 24 milliárd
forint támogatást ítéltünk meg, amellyel 47 000 család lakásának
felújításához járultunk hozzá. Folyamatban van a Nemzeti Épületenergetikai
Stratégia megalkotása. A Stratégia keretében részletes számításokkal
mérjük fel, hogy a különböző lakossági és középületi
kategóriákban milyen fejlesztési igények jelenhetnek meg, és
milyen konstrukciókban lehet a leghatékonyabban eredményeket elérni.
Így a végső anyagban konkrét épülettípusokhoz rendelt, műszaki
és pénzügyi adatokkal alátámasztott energetikai korszerűsítési
csomagok jelennek meg. A Stratégia számszerű konkrét célokat
fog tartalmazni 2020-ra és 2030-ra. A Stratégiára alapozva év
végén, jövő év elején kerülnek meghirdetésre az újabb támogatási
konstrukciók. Ezen belül meghatározóak lesznek az ún. Zöldgazdasági
Finanszírozási Rendszer és a Környezet és Energiahatékonysági
Operatív Program támogatásai. A Stratégia és a támogatási
eszközök stabil szakmai alapjára építkezve egy jelentős, több
százezer épület energiahatékonysági felújítását tartalmazó
program indul el, amely várhatóan széleskörű társadalmi
elfogadottságra talál majd.
Magyarország az Európai Unió
tagjaként vállalta, hogy 2020-ra 14,65 %-os megújulóenergia-részarányt
fog elérni. Milyen szerepet töltenek be Magyarországon a megújuló
energiaforrások, illetve ezen belül a pályázati ösztönzők?
Magyarországnak
kiváló adottságai vannak a megújuló energiaforrások területén,
és ezek fejlesztése számos kedvező eredménnyel járhat.
Gondoljunk csak az önellátó, decentralizált energiatermelésre,
a függetlenségre, az ellátásbiztonságra, a munkahelyteremtésre
vagy éppen a vidékfejlesztési és versenyképességi hatásokra.
Szerencsés módon tehát az uniós kötelezettség teljesítése
szorosan egybevág a nemzeti érdekekkel. Magyarország pont ezért
vállalta a kötelező EU-s célszámnál magasabb, 14,65 %-os részarány
teljesítését 2020-ra. Az évekre lebontott összesített célkitűzéseket
sorra teljesítettük is, a gazdasági recesszió ellenére. Jó
úton haladunk a célok elérése felé, amit számos intézkedéssel
ösztönzünk a beruházási támogatásoktól kezdve a zöldáram
kötelező átvételéig. Fontos azt látni, hogy lehetőségeinket
elsősorban a fűtési célú energiatermelésben érdemes kihasználnunk.
Ennek értelmében továbbra is a biomassza, geotermia és
napenergia hasznosítás kell, hogy prioritást élvezzen. Adottságaink
ellenére azonban a megújuló energiaforrások fejlesztése
rettentően összetett és sokoldalú feladat, mind technológiai,
financiális és infrastrukturális szempontokból. Az ágazat
hazai fejlesztési tervét még az idei évben felülvizsgáljuk,
a szükséges finomhangolásokat pedig - amennyiben az elmúlt évek
technológiai és gazdasági változásai indokolttá teszik –
ezen vizsgálat alapján szeretnénk elvégezni.
Jelenleg, a gazdasági válság
korszakában érezhető-e visszaesés a megújuló energiaforrások
alkalmazásában, vagy az
energiahatékonyság területén?
–
Éppen ellenkezőleg! Úgy tapasztaljuk, hogy az energetikai beruházásokat
tervező vállalkozások és egyéb szervezetek részéről
folyamatos és töretlen az érdeklődés. Ezt mutatják a pályázati
igények, a pályázati konstrukciók kiemelt népszerűsége, a
nagyszámú beadott pályázat, a támogatási igény. Az új
konstrukciók fogadtatása bebizonyította, hogy a kormány szándékai
találkoznak a beruházásokra készülők igényeivel. A megújuló
energiaforrások alkalmazása a jövő egyik kitörési pontját
jelentik a gazdaság részére. A lakosság körében is fokozott
igény érzékelhető: mind a családi házakban, mind az iparosított
és a hagyományos technológiával készült társasházakban élők
folyamatosan keresik a támogatási lehetőségeket.
Ha összehasonlítjuk a környező
államok szén-dioxid kibocsátását a magyarországival, akkor
rosszabb helyen állunk?
–Az
üvegházhatású gázok kibocsátását tekintve Magyarország
kiemelkedően jól teljesít az európai nemzetek között. Kibocsátásunk
az 1990-ben mért szinthez képest egyharmadával csökkent
2011-ig. Ennél nagyobb mértékű csökkentésre az EU-tagállamok
közül csak alig páran voltak képesek. A kibocsátás-csökkentés
trendjét jól érzékelteti, hogy hazánk 2011. évi kibocsátása
volt a valaha mért legalacsonyabb érték. A Magyarországra
vonatkozó 6-7 tonna közötti egy főre jutó kibocsátás jóval
alacsonyabb a 9 tonnás európai átlagértéknél. Az 1990-es évekhez
képest az ipari szerkezetátalakítás – a nehézipar
visszaszorulása – eredményezett egy jelentős csökkenést.
Jelentős fordulópontnak tekinthető a 2011. év. A 2011. évi
statisztikai adatok azt mutatják, hogy szétvált a gazdasági
fejlődés és az üvegházhatású gázok kibocsátására
vonatkozó trendek iránya. Elmondható, hogy hazánk teljesítette
Kiotói vállalásait, az Európai Unió által meghatározott
20%-os kibocsátás-csökkentést pedig – az ipar jelenlegi
kibocsátási színvonalát látva – megnyugtatóan fogja tudni
teljesíteni. Jelentős szerepe van és lesz ennek a trendnek a
fenntartásában az energiahatékonyságnak és a megújuló
energiaforrások felhasználásának.
Medveczky
Attila
|