2013.08.30.
Kiállítás a 75 éve megnyílt Romkert
történetéről
Olyan látogatóközpont kialakítása szükséges, ahonnan rálátás
nyílhat a Romkertre
Augusztus 13-án
nyílt meg Az 1938-ban kialakított székesfehérvári Romkert c.
kiállítás a Középkori Romkert – Nemzeti Emlékhelyen. A
Szent István Király Múzeum szabadtéri kiállítása Lux Géza
építész tervei alapján mutatja be a Romkert építésének történetét.
A kiállítással kapcsolatban Dr. Demeter Zsófiát, a Szent István
Király Múzeum igazgatóját és Gärtner Petra művészettörténészt,
a kiállítás kurátorát kérdeztük.
Augusztus 14. Székesfehérvár fogadalmi napja. Ezért
is volt lényeges, hogy a Romkert történetét bemutató kiállítást
előtte egy nappal nyissák meg?
Dr. Demeter Zsófia: Dr. Cser-Palkovics András, Székesfehérvár
polgármestere nyitotta meg a kiállítást. Kihangsúlyozta, hogy
ezzel a kiállítással a város nagyon fontos ünnepi időszaka
veszi kezdetét. Augusztus 14-én látogatott a Szent Jobb Székesfehérvárra,
mert ez a dátum a város fogadalmi napja, annak emlékére, hogy
Szent István, halála előtt egy nappal ajánlotta föl országát,
nemzetét a Szűzanyának. Ennek az emléknapja elevenen él a székesfehérváriakban.
Augusztus 14-én tehát ünnepi időszak veszi kezdetét augusztus
20-áig. A mostani időszakot ünnepélyesebbé szeretnénk tenni,
hiszen Szent István király halálának 975. évfordulójára emlékezünk,
és arra is, hogy 75 évvel ezelőtt alakították ki a székesfehérvári
Romkertet. Hiszen az 1938-as Szent István-év legfontosabb alkotásáról
van szó.
Igazgató asszony egyik tanulmányában olvastam,
hogy 1938-ban kevesen tudtak úgy elmenni a Romkert mellett, hogy
meg ne álltak volna egy percre, arra gondolva, hogy ezek a kövek
még „látták” nagy királyainkat. Ezzel a kiállítással el
lehet érni, hogy újra büszkék legyenek a fehérváriak a múltra,
a Romkertre?
Dr. Demeter Zsófia:
Ez a kiállítás egy olyan épületben nyílt meg, amit 1938-ban
a romok befogadására, az eredmények megmutatására építtetek.
Remélem, hogy ismét megállásra késztet minket ez a létesítmény,
amit immár nemzeti emlékhelynek nevezünk. A régi, a Romkert
elnevezés sokaknak azért áll még közel a szívéhez, mert
pontosan jelöli a lényeget: a romokat kert formában mutatjuk
be. A nemzeti emlékhely egy rohanó, nyüzsgő nagyváros közepén
helyezkedik el, tehát mi a romokkal, a dicső történelmi múlt
megmutatásával késztetjük megállásra az embereket. Szintén
lényeges, hogy Szent István szarkofágja a mauzóleumban található,
abban a mauzóleumban, amit belülről Aba-Novák Vilmos freskói
díszítenek. Abban a kőtár részben, ahol a mostani kiállítás
nyílt, alkalmunk van időről időre magáról a Szent István-i
templomról információkat adni a látogatóknak. Most pedig azt
mutatjuk be, hogy miként is jött létre maga a Romkert. Gärtner
Petra kolleganőm új forrásokat kutatott föl ahhoz, hogy eleink
milyen gondolatok mentén alakították ki a Romkertet. A kiállítás
érdeme, hogy a mai kor emberéhez közel állóan tud a felvetődő
kérdésekre választ adni.
Mi az, amire ez a kiállítás példát mutathat az utókor
számára?
Dr. Demeter Zsófia: Olyan helyen van ez a tablókiállítás,
ami a romokhoz és a romokat védő épületbe csalogatja be az érdeklődőket.
Tehát nem mutatunk be új tárgyakat, hanem a Romkert kialakításának
gondolatiságát, magát az építkezés folyamatát tudjuk újabb
dokumentumokkal bemutatni a tablókon. Egykorú fotókat is láthatnak
az itteni munkálatokról, és azokról az ünnepségekről is,
amelyeknek a Romkert méltó keretet adott.
Egy nemzeti emlékhelyről van szó, így nagyobb a
fenntartó felelőssége?
Dr. Demeter Zsófia: Természetesen, mert a tizenhárom
nemzeti emlékhely közé való bekerülés fokozott odafigyelést
igényel, s a problematikus kérdések megoldása előtérbe kerül.
Polgármester úr utalt is erre a megnyitó beszédében, s olyan
terveket említett meg a fehérvári nemzeti emlékhellyel
kapcsolatban, melyek a közeljövőben realizálódhatnak.
Cser-Palkovics úr arról is beszélt, hogy olyan látogatóközpont
kialakítása szükséges, ahonnan rálátás nyílhat a Romkertre
– így jobban megérthetők az alaprajzi problémák is. Maga a
látogatóközpont méltó bejáratot is biztosítana, és lehetőséget
teremtene különböző új információk, rekonstrukciós kísérletek
közlésére. Ez mutatja, hogy fontos fejlesztések előtt állunk,
és ezekben reménykedünk. A másik feladat, hogy a nemzeti emlékhelyről,
azaz a Szent István-i prépostságból származó kövek elhelyezését
is véglegesen meg kell oldani. Az igazán értékeseket, érdekeseket
ki kell állítani, a többit pedig méltó módon raktárba kell
helyezni. Ez mutatja, hogy a nemzeti emlékhellyé válás felerősítette
az odafigyelést a Romkertre, és olyan lényeges problémák
megoldására kerül sor, melyek már évtizedekkel ezelőtt is
felvetődtek. Azt is meg kell említenem, hogy polgármester úr
megnyitó beszédében megdicsérte kolleganőmet, amiért mindent
megtett azért, hogy ez a kiállítás része legyen az ünnepi
programsorozatnak, és kijárta azt is, hogy támogatást kapjon
egy, a témához kapcsolódó tanulmánykötet.
Többször felvetődött a középkori Szűz Mária prépostság
egyes részeinek újjáépítése. Mindez mennyire lenne megvalósítható?
Dr. Demeter Zsófia: A jelen hatályos műemlékvédelmi törvények
szerint az ilyen újjáépítés megvalósíthatatlan. Olyan műemléki
elképzeléseket jelenítünk meg, hogy nem építünk újjá,
hanem a műemlékek megmaradt részeit mutatjuk be. Nem minden
országban ilyenek a jogszabályok, hiszen Drezda és Varsó is újjáépült;
azt tudni kell, hogy maga az újjáépítés az első fehérvári
püspök gondolataiban már felvetődött , mikor Mária Terézia
korában létrehozták a püspökséget.
Milyen anyagokból, forrásokból válogatták össze a
kiállítás anyagát?
Gärtner Petra: Ha pénzügyi forrásokról beszélünk,
akkor ki kell emelni, hogy a kiállítás megvalósítását a Városháza
finanszírozta, hiszen a Szent István Emlékév egyik programjáról
van szó. A szellemi forrásokra rátérve: a Forster Gyula
Nemzeti Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási Központtól
kaptunk jelentős fotóanyagot, illetve a Szent István Király Múzeum
fotótárában is sok értékes fényképeket őrzünk. Olyan fotókat
is bemutatunk mind a kiállításon, mind az ősszel megjelenő
tanulmánykötetünkben, amelyek az 1936–1937-es ásatásokon előkerült
faragott kövekről készültek.
Így a kiállítás bemutatja a régészeti feltárás
menetét is?
Gärtner Petra: Művészettörténészként nem a régészetre
helyeztem a hangsúlyt, hanem arra, hogy maga a terület miként
is vált romkertté, hiszen a romok sokáig nem voltak láthatóak.
A XIX. században is folytak a területen ásatások, de
visszatemették a területet. A ’30-as években született meg a
Romkert létrehozásának ötlete, pontosabban, hogy a Szűz Mária
prépostság romjai láthatóak legyenek. Az 1936–37-ben végzett
ásatás irányítója a Gerevich Tibor művészettörténész által
vezetett Műemlékek Országos Bizottsága volt. A ’30-as évek
nagyszabású elképzelését bizonyítja, hogy nem csak a romokat
tették láthatóvá, hanem jóval nagyobb terveket kovácsoltak.
Így a templomrom mellé egy középkori kolostor-kerengőre emlékeztető
árkádos folyosót építettek, mellé pedig mauzóleumot
emeltek. Úgy gondolták, hogy az árkádok alatt mutatják be
azokat a köveket, amelyeket az ásatások során, a prépostság
területén megtaláltak. Sajnos a ’90-es években biztonsági
okokból, valamint a levegő megnövekedett szennyezettsége miatt
a kiállítás lebontásra került, zárt térben történő, méltó
múzeumi elhelyezésük régóta várat magára. A már említett
mauzóleumban helyezték el a Szent István szarkofágot. Ezt a kőkoporsót
1814-ben Székesfehérvárról szállították Pestre, a Nemzeti Múzeumba,
és az 1938-as Szent István Emlékévre került vissza városunkba.
A mauzóleum szekkója Aba-Novák Vilmos, a színpompás üvegablak
pedig Árkayné Sztehló Lily alkotása. A mauzóleum és kőtár
külső falait Madarassy Walter finom domborművei díszítik. Lux
Géza tervei alapján készült mind a kőtár, mind a mauzóleum
épülete, amely a Szűz Mária prépostság első építési
korszakát, a román stílust idézi, úgy, hogy nem szolgai módon
utánozza azt. Az épület grandiózusságát jelzi, hogy a romterületen
túlra is terjeszkedik, hiszen a mauzóleum déli irányban
folytatódik, és jelképes városkapuként lezárja a belvárost.
Ezt a területet a mai napig is várkapuként említik a fehérváriak,
pedig a várfalon itt sohasem nyílt kapu.
Szabadtéri kiállításunkon
a kőtárnak szánt árkádok alatt nagyméretű tablókon
mutatjuk be a Romkert eddig csak kevesek által ismert építészeti
terveit, tervvázlatait, valamint számos korabeli fotót és néhány
szép, faragott kő reprodukcióját. A tervek, tervvázlatok,
valamint a Romkertben 1938-ban rendezett nagyszabású ünnepségek
jól tükrözik Szent Istvánnak az 1930-as években megerősödött
kultuszát. E tekintetben is kapcsolódik kiállításunk a
2013-as székesfehérvári Szent István Emlékév programjaihoz.
Több nyelven is olvasható a Romkert története?
Gärtner Petra: Székesfehérvár egyik leglátogatottabb kiállítási
helyszíne a Romkert, ezért angol nyelven is feliratoztuk a tablókat.
Meddig látogatható a kiállítás?
Gärtner Petra: Október 31-éig látogatható a kiállítás
és a Romkert is, hétfő kivételével naponta 9-től 17 óráig.
Hogyan lehet elérni azt, hogy a diákok megismerjék a
Romkert történetét?
Gärtner Petra: Tartjuk a kapcsolatot a helyi iskolákkal,
és értesítést küldtünk számukra erről a kiállításról
is. Szeretnénk múzeumpedagógiai foglakozások segítségével közelebb
vinni a mai gyerekekhez ezt a korszakot, hiszen fontos, hogy minél
jobban megismerjék saját városuk történelmét. Székesfehérváron
e kiállítás megnyitója után pár nappal két olyan nagyszabású
tárlat is nyílik, amelyek szorosan kapcsolódnak egymáshoz: a
Szent István Király Múzeumban az Egy korszak történelmi traumák
között – Kultúra és műpártolás 1920–1944, a Székesfehérvári
Egyházmegyei Múzeumban pedig István, a szent király címmel. A
„közös nevező” tulajdonképpen maga a város, hiszen Szent
István kultusza mindig is elevenen élt Székesfehérváron, de
az 1930-as években, István halálának 900. évfordulójához közeledve
ez még inkább felerősödött. Más-más úton, de ezt járja körül
mindhárom kiállítás. Ezért is készülünk arra, hogy az érdeklődők
közös belépőjeggyel tekinthessék meg e tárlatokat. Reméljük,
hogy a látogatók között minél több iskolás lesz!
Medveczky Attila
|