vissza a főoldalra

 

 

 2013.08.30. 

Három műfaj bűvöletében

A magyar Zeneakadémián színvonalas az oktatás, és nincs szégyenkezni valónk, mert világhírű intézményről van szó

Szeredy Krisztina operaénekesnő, primadonna Érsekújváron született. 1985 és 1993 között az Érsekújvári Zeneiskolában tanult ének és zongora szakon. Még gimnazista korában elénekelte a helyi Csemadok társulatában a Marica grófnőből Liza szerepét. 2000 és 2005 között a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem énekművész szakán tanult, itt diplomázott 2005-ben.

Énektanárai: Halla Mária, Gencsy Sári, Andor Éva és Tokody Ilona.

1998-től 2000-ig a Budapesti Operettszínház tagja volt, 2001 és 2003 között a debreceni Csokonai Színház foglalkoztatta. Két egymást követő évben vendégszerepelt a londoni Covent Garden iskolájában. Ezek után két éven keresztül az USA-ban és Kanadában koncertezett. Ausztriában, Németországban, Belgiumban, Kanadában lépett fel. Jelenleg a budapesti Turay Ida Színház és a kassai Thália Színház produkcióiban látható.

2000-ben és 2001-ben Sidney Leon- ösztöndíjjal került ki Londonba.

Főbb szerepei: Musette (Puccini: Bohémélet), Annuska (Weber: Bűvös vadász), címszerep (Dvorák: Rusalka), Suzanna (Mozart: Figaro házassága), Donna Anna, Zerlina (Mozart: Don Giovanni), Jancsi (Humperdinck: Jancsi és Juliska), Annina (Johann Strauss: Egy éj Velencében), címszerep (Kálmán Imre: Marica grófnő), címszerep (Huszka Jenő: Mária főhadnagy), Sylvia (Kálmán: A csárdáskirálynő) Pünkösdi Kató (Zerkovitz: Csókos asszony), Rolla (Szirmai-Bakonyi-Gábor: Mágnás Miska).

 Énekel operát, magyar nótát – néha Tolnay Andrással, a műfaj koronázott királyával– , népdalokat, operettet – legutóbb a Mária főhadnagy címszerepét alakította. Melyik az a műfaj, amit igazán kedvel?

 –Erre azért nem tudok konkrét választ adni, mert mindig igyekszek a lehető legtöbbet beleadni az éppen aktuális produkcióba, legyen az opera, operett, vagy éppen magyar nóta. Szerencsés alkat vagyok, mert éppen az a kedvencem, amire éppen készülök. Annyi munkát fektetek bele a próbákba, az előadásokba, hogy rajongásig szeretem, amit éppen éneklek. Az említett három műfaj gyermekkoromtól végigkíséri pályafutásomat. Olyan jeles személyiségek tanítottak, olyan remek színészekkel, énekesekkel lépek föl, akik sok tudást és pozitív energiát adtak át nekem. Nem csak tanáraimtól, hanem kollégáimtól is sokat tanultam, sőt a mai napig is rengeteget tanulok.

 Más technika szükséges egy magyar nóta énekléséhez, mint mondjuk Puccini Bohéméletének Musettjéhez?

 –A technika szinte ugyanaz, csak a stílus különböző. Az operánál régebben nem volt szükség színészi vénára, elég volt a szép ének, a megfelelő intonáció és technika, a megzenésített történet előadása, de ma már ügyelnek arra a rendezők, hogy ugyanúgy kell játszani a színpadon az operaénekeseknek, mint a színészeknek. Mi a Zeneakadémián tanultunk színészmesterséget is. A modern operarendezők közül viszont néhányan átestek a ló másik oldalára, mikor azt kérik, hogy „akrobatamutatványok” közben énekeljünk. Az operettnél és a magyar nótánál már a prózára is ügyelni kell, és a szöveget is másként kell mondani. Az operettben nem szabad annyira „áriázni”, de ez a műfaj is akkor jó, ha szépen éneklik. Esetünkben ugyanolyan jól kell tudni színészkedni, énekelni és táncolni. A magyar nóta már a legkevésbé szól az éneklésről, ott a szív, a lélek „uralkodik”. Megzenésített versről van szó, s ennek tudatában kell nótákat előadni.

 Tudtommal nagyon fontos, hogy a nótánál szöveg érthető legyen. Sokat hallani, hogy a szopránok szövegét nehéz megérteni. Művésznő törekszik arra, hogy ne érje ilyen vád?

 –Nagyon figyelek arra, hogy érthető legyen, amit éneklek. Örülök is annak, hogy rólam az a hír járja: mindig értik, amit éneklek. Ez egy velem született adottság: amikor beszélek, akkor is a helyes artikulációra törekszem. Természetesen, amikor egy operaáriában nagy magasságokat kell énekelni, akkor a szöveg néha elmosódik. Énektanáraimnak, korrepetítoraimnak is mindig szólok, hogy jelezzék, ha nem értik a szövegemet.

 Nagyok sok operaénekes énekelt magyar nótát, de mégis a klasszikus zene kedvelői közül többen sznobériából lenézik ezt a műfajt.

 –Ennek egyik oka, hogy a magyar nótát összekeverik a mulatós zenével. Az tény, hogy a magyar nóta kapcsolatban áll a mulatozással, még akkor is, ha az adott nóta éppen szomorkás hangulatú, hiszen sírva vígad a magyar – ahogy a régi mondás is utal rá. A nótázás közben ezért érzéseinket jobban felszínre bírjuk hozni. A másik ok, hogy felhígult a szakma. Tehát nem mindig olyanok énekelnek magyar nótát, akik ismerik a műfaj szabályait. Az emberek pedig szeretnek általánosítani. Ha egy tévécsatornán, vagy egy rendezvényen valaki azt hallja, hogy az előadó – aki nem profi énekes –szörnyen énekel, akkor azt mondhatja: ha ez a magyar nóta, akkor én nem kérek belőle.

 Ez az operettre is vonatkozhat.

 –Sajnálom, hogy nem cáfolhatom meg kijelentését, mert nagyon sokan azt hiszik, hogy ez egy könnyű műfaj, ezért könnyű elénekelni. Holott a könnyedséget a befogadásra kell érteni. Vannak olyan hazai rendezvények, ahol nem a professzionalitást nézik, hanem az olcsóságot, így olyanok is éneklenek operettet, akiktől ez a műfaj távol áll. Sajnos azt veszem észre, hogy elkezdték bulvárosítani az operát és az operettet is. Az az opera-és operett játszás, amit 1900-as évek közepéig műveltek, ma már nem állja meg a helyét. Ezért is következett be a bulvárosítás és a modernizálás. Az utóbbi pedig nem minden esetben előnyös.

 Még nem voltam 15 éves, mikor elénekeltem a Marica grófnő szubrett szerepét

 Milyen zenék szóltak otthon, a felvidéki szülői házban?

 –Opera, operett, táncdal, cigányzene és magyar nóta. Nagypapámnak mindig könnybe lábadt a szeme, amikor magyar nóta szólt a rádióban. Ha jobban visszaemlékszem: a legtöbbet operettet hallgattunk. Talán ez volt az oka annak, hogy 14 éves koromban csatlakoztam a Csemadok érsekújvári szervezete által működtetett, és Záhorszky Elemér által vezetett zenés színjátszó csoporthoz. Tehát én 14 éves koromtól kezdve színpadon vagyok. Nagyon sok gálaműsoron léptem fel, s még nem voltam 15 éves, mikor elénekeltem a Marica grófnő szubrett szerepét.

 Mikor kezdett el énekelni tanulni?

 –Hat éves koromban kezdtem el zongorázni tanulni, és tíz éves voltam, mikor első énekleckémet vettem. Így az ottani színjátszó csoport felfigyelt rám, és elindultam a pályán.

 Nem volt túl korai kamaszkorban szubrett szerepeket énekelni?

 –Nem arra kell gondolni, hogy minden délelőtt próbáltunk, és este pedig előadásunk volt. Hetente kétszer jártam énekórára és 1-2 alkalommal a színjátszó körben próbáltunk. S amikor elkészült a darab, havi 3-4 előadást tartottunk. Akkor még nem volt divatban, hogy spórolás miatt zenei alapra énekelnek az előadók, hanem a Csemadoknak volt nagy - és kamarazenekara is. Nem profi színházként működött ez a társulat, s így nem is a bevételből éltek, hanem kicsit kulturális missziót teljesítettünk.

 Tehát már tizenéves korában eldöntötte, hogy énekesnő akar lenni?

 –Nálam a pályaválasztás nem volt kérdéses. Már az óvodában énekversenyeken vettem részt, s szinte mindegyik iskolai rendezvényen énekeltem. Többek között a magyarországi komáromi Jókai –napokon rendezett énekversenyen is első díjat nyertem. Ezért fel sem vetődött más, mint az éneklés.

 Miben különbözik a szlovákiai zeneoktatás a magyarországitól? Tudtommal északi szomszédainknál nem használják a Kodály-módszert.

 –Valóban ott nincs benne a tananyagban a Kodály-módszer, de attól függetlenül mi szolmizáltunk is. Az igaz, hogy nem említették meg, hogy esetünkben a Kodály-módszerről van szó. Talán, mert nem akarták nevén nevezni…Halla Mária tanított énekre 10 és 18 éves korom között. Nála az énekóra nem csak skálázásból állt, hanem népdalokat, kisáriákat is énekeltem, sőt különböző hangfajokban is. Így mezzo-áriákat is énekeltem, mert tanárnőm azt mondta, idővel kiderül, melyik hangfajban érzem otthon magamat. Ami a szlovák zeneoktatás hiányossága, hogy sokkal kevesebb időt fordítanak az összhangzattan oktatására. A zenei alapképzettségem megfelelő volt, de hozzá kellett tanulnom, mert Magyarországon sokkal keményebb és színvonalasabb az oktatás.

 Azt hallottam, hogy a pozsonyi zeneművészeti főiskolán inkább a német stílus dívik, míg nálunk az olasz. Ez igaz?

 –Ez így van; nem véletlenül mondták nekem, hogy menjek a pozsonyi zeneakadémiára, s akkor egyenes utam van Ausztria és Németország felé. Több felvidéki barátom, kollégám tanult Pozsonyban, s nem mindegyik van jó véleménnyel az ottani oktatásról. A magyar Zeneakadémián színvonalasabb az oktatás, és nincs szégyenkezni valónk, mert világhírű intézményről van szó. Folyamatos, kemény munka folyik a Zeneakadémián, s mind a tanárok, mind a diákok komolyan veszik a tanítást, tanulást. Ezért is nagyon boldog vagyok, hogy Budapesten végeztem felsőfokú tanulmányaimat.

 Nehéz volt elszakadni Érsekújvártól?

 –Most sem szakadtam el szülővárosomtól, mert nagyon hűséges vagyok. Édesanyámék ott élnek, s ha tehetem, akkor hazajárok. Sok turnén vettem részt pályám során a színházi elfoglaltságok mellett, nem vagyok otthon ülő típus, szeretek utazni, s bizony nem egyszer vendégszerepeltem Felvidéken is. Ősztől pedig részt veszek az MKP kampányműsoraiban.

 Még mielőtt Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem énekművész szakán megkezdte volna tanulmányait, játszott az Operettszínházban is. Milyen szerepre szerződtették?

 Még nem voltam 18 éves, mikor felvételiztem a Budapesti Operettszínház színészképző iskolájába. Felvettek; s Mikolay László osztályában tanultam. Mivel akkor nem indult első osztály, így rögtön a másodikba vettek fel. Ezért két év alatt végeztem el a három éves iskolát. Az volt a jó, hogy folyamatos kapcsolat volt a színház és az iskola között; Halasi Imre, a színház akkori igazgatója megkért, hogy menjek el meghallgatásra a Luxemburg grófja szubrett szerepére. Megfeleltem, s egy –két hónapos próbaidőszak után beálltam a darabba. Igaz, Gencsy Sári énektanárnőm mindig primadonna-szerepeket tanított nekem, de 19 éves voltam, mikor beálltam a Luxemburg grófjába, s akkor még nagyon éretlen voltam ahhoz, hogy primadonna legyek.

 Akkor is mikroport erősítette föl az énekhangot?

 –Ez egy új divat, mert olyanok is énekelnek operettet, akiknek nincs kellő hangerejük. Mi még mikroport nélkül énekeltünk, s bizony követelmény volt, hogy áténekeljük a zenekart.

 Az Operettszínházban csak egy szerepet énekelt?

 –Másfél éven át énekeltem a már említett szubrett szerepet, de 2000-ben bezárt a színház a felújítás miatt. Ezután felvételt nyertem a Zeneakadémiára, s közben a debreceni Csokonai Színház a Mesék az operettről és az Egy éj Velencében produkcióiban vettem részt.

 Jövőre ösztöndíjjal kijössz hozzánk Londonba

 Két egymást követő évben vendégszerepelt a londoni Covent Garden iskolájában. Hogyan sikerült oda kijutnia?

 –A Zeneakadémia és a Londoni Magyar Kulturális Központ közötti jó kapcsolatnak köszönhetően Jeanne Henny angol rendezőnő egy hetes mesterkurzust tartott nálunk. Szituációs gyakorlatokat, operajeleneteket tanultunk tőle. A kurzus végén odaszólt néhány hallgatónak: jövőre ösztöndíjjal kijössz hozzánk Londonba. Ez a két év nagyon szép időszaka volt életemnek. Az első évben operarészleteket adtunk elő zongorakísérlettel. Reggeltől délig próbáltunk, majd az ebédszünet után újra próbáltunk, gyakoroltunk. Már akkor belénk sulykolták azt, hogy nem csak énekelnünk kell, hanem játszani is. Valóban, sokkal könnyebb úgy bármit is előadni, ha az belülről fakad, hiszen nem lehet öncélúan énekelni. A második évben pedig Humperdinck: Jancsi és Juliska c. operáját adtuk elő, s ezzel jártuk a színházakat.

 A londoni évek után visszakerült a főiskolára?

 Így van. Andor Éva volt a Zeneakadémián az énektanárnőm és Mura Péter a korrepetítor tanárom. Tőlük nagyon sokat tanultam. A Zeneakadémián csak operákkal foglalkoztam, operarészletekkel vizsgáztunk, de közben az Interoperettben is felléptem a Kovács József által vezetett társulattal. 2005-ben lediplomáztam, s utána felkeresett egy USA-ban élő magyar származású menedzser, s felajánlott számomra egy amerikai-turnét. Elvállaltam, s kollégáimmal az ottani magyar és amerikai művelődési házakban léptünk fel. A következő években már Kanadában, Németországban és Belgiumba is felléptem; operát, népdalokat, operettet és magyar nótát is énekeltem.

 A kassai Thália Színházban milyen szerepeket játszott?

 –A Csárdáskirálynőt és Marica grófnőt. Az utóbbit három évvel ezelőtt mutattuk be. Mindez azért is mondható szuperprodukciónak, mert a Kassai Operaház balettkara, ének-és zenekara működött közre, s felléptek a Thália Színház színészei és a budapesti vendégszereplők. Ez azért is lényeges, mert 1946-tól nem játszottak magyar operettet Kassán. Ezért ezt a darabot bemutattuk még több felvidéki városban is, így – többek között – Pozsonyban, Nyitrán, Nagymegyeren és Dunaszerdahelyen. A produkciót Ocskó Aladár menedzselte, ő több gálaműsort és újévi koncertet szervezett a Felvidéken. Nagyon hálás az otthoni közönség, nyomon követik pályafutásomat, s mivel a Duna TV Kívánságkosár c. műsorában többször szerepelek, a képernyőn is láthatnak. Nagyon jól esik, amikor levélben, e-mailben, vagy a facebook-oldalamon visszajelzik, mennyire büszkék rám.

 Legutóbb a Turay Ida Színház Mária főhadnagyában láttam. Oda szerepre szerződtetik?

 –Bozsó József táncos-komikus ajánlott be Darvasi Ilona igazgatónőnek és ezután különböző szerepekre szerződtettek, így játszom a Csárdáskirálynőben, a Marica grófnőben, a Mágnás Miskában és a Mária főhadnagyban is. Ezek mind primadonna -alakítások, mert szubrett-szerepeket már nem vállalok.

 A percemberkék hamar letűnnek a színről

 Mi a véleménye a sztár-kultuszról?

 –Régebben csak az lehetett sztár, aki tehetséges volt, tehát rászolgált a csillogásra. Ma már több embert felfuttatnak, olyanokat, akik nem biztos, hogy tehetségesek, de a színházakhoz őket is elhívják közönségcsalogatónak, hiszen sokat számít a jegybevétel. Viszont ha valaki nem jó színész, vagy énekes, és mégis sztárolják, az előbb utóbb kiderül. Ezek a percemberkék hamar letűnnek a színről. Nagyon sok tehetséges fiatal van a pályán, s kell ahhoz pár év, hogy ők méltán híresek legyenek.

 Reméljük, hogy saját társulata, az Oper-Art is idővel méltán híres lesz. Miért döntött egy utazó társulat létrehozása mellett?

 –Nagyon sok profi utazó társulat működik Magyarországon, de olyan nincs, ami arra szakosodott volna, hogy vígoperákat mutasson be. Tavaly hoztam létre ezt a társulatot, s most készülünk Gluck Rászedett kádi c. operájának váci bemutatójára.

 Miért éppen Gluckot választotta ki? Van rá igény?

 –A rendező, Bolba Lajos választotta ki. Azt érzem, hogy igenis igénylik a színvonalas szórakozást. Szerintem abszolúte nincs igény bulvár dolgokra, de azért nézik mégis azokat, mert nem kapnak mást. Lehet, hogy nem töltünk be a darabunkkal egy 1500 férőhelyes színházat, de ha jó az előadás, és jó a szervezés is, akkor biztos felkeltjük vele a nézők érdeklődését. Mindemellett a kollégák is nagyon örülnek annak, hogy ilyen darabban szerepelhetnek. Hruby Edit lesz az egyik főszereplő, rajta kívül Bándi Írisz Réka, Kecskeméti Róbert, Egri László lépnek föl; Schwimmer János pedig a kádit alakítja, akinek én leszek a darabbeli felesége.

 Amikor Londonban volt, nem gondolt arra, milyen jó lenne külföldi operaházakban énekelni?

 –Akkor nem gondoltam erre, mert a diploma előtt voltam. De most már egyre erősebben foglalkoztat a gondolat, hogy részt veszek külföldi meghallgatásokon. Holott tudom azt, ha valaki kimegy külföldre énekelni, nagyon hamar elfelejtik idehaza. Mégis szeretnék kifelé nyitni, és opera-szubrett szerepekre pályázok, így Zerlinát, Susannát, , Papagénát, de Musettet is énekelnék szívesen.

 Tanítással is foglalkozik?

 –Igen, de nem intézményes keretek között. Ha szeretne valaki tanulni tőlem, akkor meghallgatom az illetőt, és elvállalom a tanítását, ha érdemes foglalkozni vele.  

Szokás mondani, hogy minden művész hiú. Ez művésznőre is vonatkozik?  

–Mit tagadjam: nagyon is hiú vagyok.  

Irigyei is vannak?

 –Hála Istennek vannak! Ez azt jelenti, hogy a szakmában már elismert vagyok.

 Bántják a rossz kritikák?

 – Elkerülhetetlen, hogy valakit rossz kritika ne érjen. De ez lehet szubjektív kritikák is. Ízlések és pofonok... Eléggé vulkánikus típus vagyok, ezért először elönt a düh, majd lenyugszom, tudom, hogy ezen már nem lehet változtatni, s tovább kell lépni. Nagyon szeretek énekelni, ez az életem, s addig akarok a pályán maradni, míg képes vagyok értéket közvetíteni az emberek felé, s míg él bennem a tűz, a vivőerő.

 

Medveczky Attila