2013.08.30.
„Hol vagy, István király?”
Balsors által régen
tépett nemzetünk ajkáról hányszor szakad föl
ez a kiáltás, kétségbeesve
és reménykedve!
István lenyűgöző kőszikla-alakjától nem áll távol a zenei
ábrázolás. Általa és érte született meg az első magyar
zenei műremek, az esztergomi István-zsolozsma.
A művet államalapító királyunk szentté avatása
(1083) után kezdték írni; a teljes esztergomi zsolozsma a XIII.
század második felére alakult ki.
A gregorián stílus és a korabeli zsolozsmák stílusába
magyar alkotások is kerültek. Leghíresebb az „Ave beate rex
Stephane” c. antifona. A zene ilyenkor – ha alig észrevehetően
is – kezd kilépni a medréből, a gregorián alapstílusba
olykor egyre kifejezőbb dallamok kerülnek. Szent Istvánban nem
csak a nagy királyt, hanem az apostolt és mindenben segítő
szentet látták. Fohászkodtak hozzá, mint földi királyból
lett égi királyhoz.
Tisztelettel idézek az Esztergomi Főszékesegyházi Könyvtárban
található Esztergomi antifonálékból: Idvezlégy Bódog
Szent István királ, te népednek reménysége/Idvezlégy minden
szentségnek és igazságnak tiköre!/Temiattad hittönk Krisztus
Jézusban/Temiattad idvözölönk es Krsztusban/Kérünk imádj ez
te népedért/Imádj egyházi szolgálókért és, hogy egy ellenség
se legyen ragadozó ez te néped között. Az utolsó mondat
minden korban – sajnos ma is – kirívóan aktuális.
Az operairodalom két alkotása őrzi szent államalapítók
emlékét. Beethoven kísérőzenét írt Kotzebue István király
c. darabjához. A nagy német komponista mindig
rokonszenvezett szívből szeretett bajszos magyar barátaival,
ez is közrejátszott a mű születéséhez. Ezzel a darabbal
nyitották meg 1812-ben a pesti német színházat. Az István
király nyitányát gyakran játsszák ma is, a lassú rész
daliás magyar zenéje pompás példája a verbunkos-stílus térhódításának
és hatásának.
Erkel Ferenc operáinak témája a magyar történelem. Történelmünk
legnagyobb alakjáról írja utolsó operáját az István királyt.
Ez az opera jelenleg reneszánszát éli hazánkban. A mű rendkívüli
érdekessége, hogy a magyar operát megteremtő géniusz benne képes
volt stílust váltani. A verbunkos és a bel canto hagyományaiból
fakadó stílusát a német romantika kifejezése váltja föl.
A Bozóky-énekeskönyv (1797) szövege szolgál alapul Kodály
csodálatos kórusművéhez. Az 1938-ban komponált Ének Szent
István királyhoz legtöbbször vegyeskari előadásban
hangzik el, de van a műnek női karra és fiú vegyeskarra írt változata
is. A mélységekből feltörő drámai felkiáltások, lírai könyörgések
Kölcsey Himnuszához emlékeztetnek. Ez is imádság, a századok
során megtépett nemzet fohásza. Egyszerre szól a szent királyhoz
és hazánk patrónájához, Boldogasszony Anyánkhoz.
Virágos
kert vala hírös Pannónia/E kertöt öntözé híven szűz Mária.
István örök életű szent, akihez országunk mint patrónájához
fohászkodik: Ah, hol vagy magyarok tündöklő csillaga?
…Hol vagy István király/téged magyar kíván. Kívánságunk
töretlen, és erőnk a keresztény hit.
Medveczky
Ádám, Kossuth –díjas karmester, a Csurka István Emlékbizottság
elnöke
|