2013.08.30.
Nem volt pap, és mégis apostol
A modern történetírás divatos irányzatai
mindent megtesznek azért, hogy deheroizáják a történelem
nagynak tartott embereit. Akinek így sikerül megtépázni tekintélyét,
az már nem lehet eszmény, nem lehet követendő minta, annak
személye nem állítható példaképnek a jövőt jelentő
fiatalság elé.
Szent Istvánnal is megpróbálkoztak a
hitványság bértollnokai, hogy letaszítsák személyét általuk
avultnak vélt piedesztáljáról. Azonban ellenállt mindenféle
rontásnak és aljas támadásnak. A történelem során alakja
egyre inkább kiemelkedik nemcsak közvetlen környezetéből,
hanem az egész Európa nagyjainak sorából.
Általában az idő hamar homályba fátyolozza
a múlt nagyságait, de Istvánnal fordítva történt. A krónikások
századról századra egyre növekvő tisztelettel magasztalták,
és a bírálatnak egyetlen hangja sem vegyült ebbe az általános
hódolatba, holott az írók tekintélyes része német volt. És
tudvalevő, hogy István keményen szembeszállt a császári
politikával is, ha annak szükségét látta. Ha mindezeket a tényeket
tekintetbe vesszük, akkor könnyen belátjuk, hogy István egyedülálló
helyet foglal el Európa nagy államférfiai között.
Nem véletlen, hogy a keresztény
magyar államalapítást, a magyar állam megmaradását és tartós
fennállását a magyar nép egyetlen uralkodó személyéhez köti;
az első magyar királyhoz, az államalapító Szent Istvánhoz.
Szent Adalbert keresztelte meg, és
atyja, Géza is, meg Adalbert is gondoskodott arról, hogy a
gyermek István komoly és tudós nevelőt kapjon. A tanítvány
alapos műveltségre tett szert. Mindannyian tudjuk, hogy a családi
környezet, a nevelés nem minden, az nem elég. Jó családból
és jó neveltetési körülmények közül, - mennyiszer
tapasztalhatjuk, - hitvány emberek is kinőhetnek, akik
szembefordulnak mindazzal, amit a szülők, a nevelők képviselnek.
Istvánnal azonban nem így történt: Alkotó módon gazdálkodott
mindazokkal a kincsekkel, amelyeket neveltetése során szerzett,
ebből a családi és történelmi környezetből a halhatatlanság
magaslatára emelkedett.
Egy megdöbbentő adat személyével
kapcsolatban: 1526-ig ötszáz külföldi író emlékezik meg
Szent Istvánról. Híre bámulatos gyorsasággal járta be Európa
össze országát, és a népek emlékezetében alakja Nagy Károly
mellé került, aki a középkor legismertebb, legnépszerűbb
uralkodója volt.
Mivel magyarázhatjuk ezt a páratlan
jelenséget? István kétségtelenül rendkívüli tehetség volt
azon a pályán, ahová a gondviselés rendelte. Egy keletről jött,
nem is egységes nomád nép fejeként rövid idő alatt szilárd
államot teremtett. Ha számba vesszük az összes külső és
belső akadályt, amelyeket le kellett győznie, egyszer
fegyverrel, majd szervező erővel, és mindig lankadatlan
szorgalommal vagy lázas munkával, bizonyára nem esünk túlzásba,
amikor azt hisszük: nagyobb alkotás volt ez az akkori viszonyok
között, mint nagy népekkel világbirodalmat alapítani.
Mindazok a sikerek, amelyek munkásságát kísérték, méltán váltották
ki a kortársak és az utódok csodálatát. Ám ez a magyarázat
önmagában nem elegendő. Ennél lényegesen több valami volt
István királyban, amiből személyének rendkívüli hatása és
vonzóereje fakadt. Nagyságának magyarázata: Nemcsak király,
hanem szent is volt egy személyben. Nemcsak cím szerint, hanem
valóban uralkodó, nemcsak névleg, hanem valóban hősiesen
keresztény.
Az élet minden ellentéte tökéletes
egységbe nőtt ebben az emberben. Éppen e tény a csodálnivaló
benne. Kemény, komoly, sőt szigorú ember volt, aki félelmetesen
tudott ütni és büntetni, de csak amennyit a szükség és a jog
parancsolt, mert szíve a béke után sóvárgott. A győzelmes
csaták vezére irtózott a vértől, és szoros, bensőséges
kapcsolatot ápolt Cluny híres apátjával, Szent Odilóval, aki
az istenbéke (treuga Dei) apostola volt az önmagát marcangoló
Európában.
A pihenés és a protokoll kedvéért
vadászni járt, de a lelke igazán csak az imádságban találta
meg pihenését és nyugalmát. Minden jel arra utal, hogy a rendkívüli
imádság kegyelmét élvezte, hiszen sokszor egész éjjeleket töltött
mély szemlélődésben.
A legenda írója szerint különös
gondja volt a szegényekre, a betegekre, akiket saját kezűleg gyógyított
és látott el étellel, itallal, és az éj leple alatt kereste
fel alamizsnával ellátni őket.
Szent István király keresztény légkört
és új műveltséget teremtett a maga fáradhatatlanul és
gazdag, hatalmas egyéniségével az egész országban, s ezzel
lett a nemzet legnagyobb nevelője. Olyan égő gyertya volt,
amelyet a gondviselés magas tartóra helyezett, és ő ragyogva
világította be egész környezetét. Lelkében hordta az egész
népet, s egymaga nagyobb volt, mint az ország. Nem volt pap, és
mégis apostol. Nem volt szerzetes, és mégis szent, a királyi bíborban
szolgáló alázatosság, Az ország leggazdagabb embere, aki pénzét
koldusokra költötte. Egyszóval: Krisztus mása volt Árpád
sarjában, a magyar királyban. Csodákat is művelt, de a
legnagyobb csoda egyénisége és élete volt. Ezért hódoltak
neki Európa népei és a magyar századok.
Mit
teszünk mi, kései magyarok? Kevés a csodálat. Sajnos, a szent
király jó példája nem ragad meg bennünket. Életének, jó példájának
tanítása lepereg rólunk. Ránk hagyott kincseit, hagyatékát
koptatjuk, elherdáljuk. Ünnepe legyen számunkra figyelmeztetés
a gondviseléstől, amelynek készséges eszköze volt Szent István.
Hazát kaptunk, amely most ugyan csonka, sokszor kiszolgáltatott
és szegény, de ahol otthon érezhetjük magunkat. Felelősek
vagyunk érte, az egészért, hogy otthonunk is maradjon. Ápoljuk
és védjük ezt az otthont! Semmiféle természetellenes, magyar
élet születését és kibontakozását akadályozó és gyilkoló
magatartást ne engedjünk itt meghonosodni és gyökeret verni!
Tekintsünk
szent királyunk példájára és kérjük közbenjárását, hogy
minden globális, multinacionális nyomás ellenére meg tudjuk őrizni
Istentől hivatásunkat, szent örökségünket, édes hazánkat!
P. Reisz Pál OFM, a Pesti Ferences Templom
igazgatója, a Csurka István Emlékbizottság tagja
|