2013.08.30.
Csorja Gergely: A jog meghaladása
Az életünket
szabályozó egyik legfontosabb rendszert összefoglaló néven
jognak nevezzük. Hogy a jog valójában mi, erről több százezer
oldalnyi szöveget találhatunk, egyértelmű meghatározást
azonban nem. A jog fogalmának tisztázásával, illetve egyértelmű
meghatározásával a jogtudomány egyelőre adósunk maradt.
A mai jogtudomány
ugyanakkor mással is tartozik nekünk, a társadalomnak. A Nyugat
két nagy jogrendszert is kialakított. Mindkét nagy jogrendszer,
az angolszász és a kontinentális is arra hivatott, hogy az
emberi élethelyzeteket valahogyan szabályozza. Valamiféle
viselkedési mintát adjon, ugyanakkor a minta megsértőivel
szemben tegye lehetővé a megtorlást, és ezen felül biztonságot,
elsősorban a tulajdon, a javak biztonságát teremtse meg. A
modern nyugati jog tulajdonképpen az antik jogfelfogásra, ezen
belül is annak késő római leiratára támaszkodik. A római
jog kodifikációját I. Iustinianus bizánci császár kezdeményezte,
és az általa készítettet törvénykönyv 1583-tól, tehát születése
után egy évezreddel egy új civilizáció, az akkor hatalmas,
robbanásszerű fejlődés előtt álló Nyugat jogmintája lett.
A magánjog ugrásszerű
fejlődése és mai már szinte statikus formája segítette a
XVII. századtól tapasztalható hatalmas és rendkívül gyors
technológiai és társadalmi fejlődést. Ez az az időszak,
amikor a Nyugat a világ leghatalmasabb civilizációjává válik,
amikor megjelennek a több tízmilliós megapoliszok, és a
gondolkodás alapja a pénz lesz. A Nyugat az angolszász jogrend,
az ún. Common Law alkalmazásával, ahol a bírók döntései
formálják a joganyagot, illetve a kontinentális joggal, ahol
minden jogalkotási lehetőség a jogalkotó kezében van és a bíró
a jogot csak szolgáltatja, illetve ezek keverékével egy többé-kevésbé
egységes jogi felfogást alakított ki. Ez a felfogás a jogot önálló
tudománnyá emelte és lényegében függetlenítette a társadalomtól.
Sőt, a XX. század elején Hans Kelsen munkásságának köszönhetően
a jog elvesztette függési viszonyát az erkölcstől is. Kelsen
Tiszta jogtana megteremtette a lehetőségét, hogy a jog önálló
életre keljen és a továbbiakban ne legyen a jogalkalmazás és
a jogszolgáltatás tárgya a társadalmi jólét, az igazság,
vagy bármely erkölcsi kérdés, hanem a jog önjáró lett,
entitássá lépet elő.
A jog szövegközpontúvá
is vált. Azaz a jog ma már csak szövegekben manifesztálódik.
A jogszabályi szövegek egyeztetése történik más szövegekkel,
szerződésekkel, jegyzőkönyvekkel és egyéb dokumentumokkal.
Ma már nem az a jogi processzus tárgya, hogy mi történt,
hanem, hogy mi van abból leírva, igazolva és ellenjegyezve.
Így jutottunk el
oda, hogy a jog és ezen belül különösen a magánjog, nemhogy
szolgálja a társadalmi igazságosság és egyenlőség eszméit
– mely eszméket amúgy a joganyagok tartalmazzák – hanem
kimondottan azok ellen hat. A vaskos kijelentés indoklásra
szorul.
Képzeljük el azt
a mindennapi helyzetet, hogy biztosítást akarunk kötni. Van egy
kis házunk, és szeretnénk, ha biztosítva lenne. Ismerőseink között
hamar akad is megbízható biztosítási ügynök, akivel találkozunk,
és miközben mosolyogva köszöni meg a kávét, és elmeséli,
hogy legkisebb gyermeke már megint miért nem aludt és ő már
megint miért nyúzott, kedélyesen aláírjuk a papírokat.
Persze szót ejtünk magáról a biztosításról is, hogy mennyi
az éves díja és mi van benne. Hogy üvegkárt ilyen és ilyen
összegig térít meg, hogy természeti katasztrófa esetén mi
van, és hogy a házimozirendszert csak plusz díjért tudjuk
biztosítani villámcsapás esetére.
Tehát nagyjából
kitérünk a lényeges pontokra. A mi tudatunk ebben a pillanatban
– tehát a szerződés megkötésének pillanatában – nagyjából
ennyit fog át: biztosítani akarjuk a házunkat, ha valami
nagyobb kár keletkezik, és ezért hajlandóak vagyunk a
szimpatikus fiatalember által mondott összeg kifizetésére. A
szimpatikus fiatalember tudatában pedig az jelenik meg, hogy ez
egy egész jó ajánlat, nem is tekerte fel nagyon a szorzót a jó
viszony miatt. Amit a kedves ügyfél elmondott, annak ez a biztosítás
nagyjából megfelel.
Igen ám, csakhogy
az ügylet a mai uralkodó jogfelfogás oldaláról nézve nem ez.
Az aláírás pillanatában ugyanis nem a két fél tudatában
megjelenő akarat került megfogalmazásra, nem az ő általuk
kialakított közös álláspont leiratát jegyezték ellen, hanem
egy előre felépített jogi monstrumnak vetették alá magukat,
amiről semmilyen lényegi tudással sem rendelkeznek. Jogszabályok
tömege, általuk teljesen ismeretlen általános szerződési
feltételek, kikötések és kivételek erdejében kell majd
botorkálnia a kedves ügyfélnek, ha netalántán valóban bekövetkezik
az az esemény, amely ellen biztosította a házat.
Ha ne adj Isten,
úgy ítéli meg, hogy méltánytalanság érte és a bírósághoz
fordul igazáért, akkor a bíróság a jogi monstrum előtt félelemmel
vegyes tisztelettel hajol meg, és feddőleg kérdezi meg a kedves
ügyféltől, hogy hát nem tetszett elolvasni amit aláírt?
Ez a kérdés
hangzik most el nap, mint nap. Ez a kérdés a devizahitelesek ügyében,
a telefonszámla miatt panaszkodók, a hűségidővel megáldottak,
a multiknál dolgozók, a beszállítók és sok tízezer más
ember mindenapjait keseríti meg. Aláírta, miért nem tudja,
hogy mit vállalt?
Pedig a valódi kérdés
nem ez. Ez a kérdés a meghaladott, társadalomellenes, a növekedést
és a boldogulást gátló jog kérdése. A valódi kérdés
ugyanis ez kell legyen: Amikor megkötötték ezt a szerződést,
akkor mindkét fél tudta, hogy mire vállalkozik, akkor az ő
tudatuk átfogta azt, hogy mi történik? Ez a valódi kérdés,
és ez a kérdés, amit a T. bíróság a legritkább esetben,
vagy lényegében soha nem tesz fel. Vagy ha véletlenül mégis,
akkor a nemleges válasz után visszakanyarodik az első ponthoz:
akkor miért írta alá?
Az elmúlt évtizedekben
a fejlett nyugati országokban több próbálkozás is történt,
hogy valamiféle jogintézményt alakítsanak ki az erőfölénnyel
való visszaélés ellen. (az erőfölény fogalmán az irodalom
leginkább persze mást ért, és a most tárgyalt helyzetet inkább
csak jó, erős szerződésnek tartják – csorja) Különböző
országok különböző megoldásokat próbáltak ki, elsősorban
ún. fogyasztóvédelmi intézkedéseket hoztak, kisebb-nagyobb
sikerrel. Azonban az alapkérdést egyik megoldás sem érintette.
Érvényes lehet-e az a jogviszony, ahol az egyik fél, legyen az
magánszemély, gazdasági társaság vagy maga az állam, olyan
jogintézményekre, szabályokra, szerződésekre és egyéb
dokumentumokra hivatkozik sikerrel, melyeket a jogszabály másik
oldalán található személy még csak nem is ismer? Érvényes
lehet-e az a jogviszony, ami a jog belső logikájára hivatkozik
és egy a társadalom túlnyomó többsége előtt rejtett összefüggések
és szabályok rendszeréből alkotott szövedékkel bénítja meg
a jogviszony egyik oldalán evickélőt, miközben soha nem látott
mozgásteret biztosít a másiknak?
Mivel a jogszolgáltatást
bírók végzik, akik hosszas jogi szocializáció után kerülhetnek
csak döntési pozícióba, és ott is erősen meg van kötve a
kezük, annak ellenére, hogy előszeretettel hivatkoznak a
tartalmatlan bírói függetlenségre, a fenti kérdésekre rendre
igenlő választ adnak. Igen, ezek a jogviszonyok érvényesek. Érvényesek,
mert formailag nem kifogásolhatóak és mert el vannak látva a
megfelelő kellékekkel. Érvényesek, mert ha a fentiekre való
hivatkozással érvényteleníteni lehetne őket, az
jogbizonytalanságot eredményezne, és igen érvényesek, mert a
jog nem ismerete nem mentesít a következmények alól.
Természetesen
ugyanennyi érvet lehetne felhozni, az együttműködési kötelezettségtől,
a jószándék szükségességéig amellett, hogy miért nem érvényesek
a fenti jogviszonyok. Csakhogy a legfőbb érv amellett, hogy ez a
féktelen joggal való visszaélés nem mehet így tovább, az nem
is valami fennkölt jogelv. Az egy egyszerű léttény: ezekben a
jogviszonyokban a gyenge fél kiszolgáltatott és tönkremegy.
Ezek a viszonyok a gyenge féltől időt, energiát, pénzt
rabolnak el. Ezek a viszonyok a gyenge felet a társadalom szélére
taszítják, és ahelyett, hogy képességeivel hozzájárulna közös
boldogulásunkhoz, ahelyett kiszolgáltatott, segítségre szoruló
emberré válik.
|