2013.12.06.
Négy eszköz a zsebszerződések felszámolására
Az új földtörvénybe
foglalt szabályok, a büntető törvénykönyv módosítása, az
állami elővásárlási jog és a kisajátítás alkalmazása,
illetve a legutóbbi, a zsebszerződések felszámolását célzó
törvény adja az alapját annak, hogy a kormány elejét vegye az
ilyen szerződésekkel történő földszerzésnek – mondta
budapesti sajtótájékoztatóján Bitay Márton, a Vidékfejlesztési
Minisztérium állami földprogramért felelős államtitkára.
2001-ben, az
első Orbán-kormány idején kezdődött meg a zsebszerződések
felszámolására irányuló munka, s legnagyobb sajnálatunkra
2002-ben a Medgyessy-kormány első intézkedései között szüntette
meg azokat a működési mechanizmusokat, egészen pontosan egy tárcaközi
bizottságot, aminek az volt a feladata, hogy felkutassa a
zsebszerződés-gyanús területeket. Ez különösen érdekes, ha
belegondolunk abba, hogy ez a dátum igen közeli a 2004-es európai
uniós csatlakozásunk idejéhez. Ennek a csatlakozásnak volt az
eredménye a földpiac úgynevezett liberalizációja. Akkor már
lehetett tudni, hogy lesz egy moratórium, de mégiscsak érdekes,
hogy az EU-s csatlakozás előtt dönt úgy az MSZP-SZDSZ-es kormány,
hogy nem is vizsgálják azokat a területeket, amelyek zsebszerződéssel
érintettek lehetnek. Ez a döntés semmiképpen sem vall hazafias
tettre. 2010-ben kaptunk bizalmat a választópolgároktól ahhoz,
hogy újra nekiláthatunk a 2001-ben félbeszakított munkához. Létrejött
a tárcaközi bizottság, ami a mai napig működik; több minisztérium
képviselője vesz részt ennek a grémiumnak a munkájában, sőt
az ellenzéki pártok képviselői is. Államtitkár úr
jelezte, nem mindegyik ellenzéki párt hajlandó munkavégzésre
ezen a téren, mert vannak, akik ezt nem érzik fontosnak, így a
jobbikos Magyar Zoltán, aki rendre távol marad ezektől a
bizottsági ülésektől. Ő néha arra szokott hivatkozni,
hogy nem kap rá meghívót, ám történelmi tanulmányaimból úgy
emlékszem, hogy 1956. október 23-án sem kellett meghívót küldeni
azoknak, akik meg akarták védeni a magyar földet. Tehát, aki
szeretne részt venni ebben a munkában, nagy szeretette várjuk
meghívó nélkül is. Négy pilléren áll az a munka, amit a
kormány végez a zsebszerződések ügyében – mondta Bitay Márton.
Államtitkár
úr kihangsúlyozta, hogy az első és legfontosabb pillér maga
az új földtörvény, hiszen ez a jogszabály olyan eljárásrendet
léptet életbe, aminek az a fő eredménye, hogy azok a zsebszerződések,
melyeket megkötöttek, nem léphetnek érvénybe. Míg a tárca
és a kormány többi intézkedése arról szól, hogy megpróbálja
konkrét, tevőleges jogszabályalkotással, vagy más módszerrel
fölfedni a zsebszerződés-gyanús területeket, addig a földtörvény
arra irányul, hogy ne is tudjanak ezek a zsebszerződések hatályba
lépni. A földtörvény kimondja, hogy a föld ingatlan-adásvételi
szerződéseket csak és kizárólag az állam által előállított
speciális okiratra lehet szerkeszteni. Tehát az összes olyan
régi zsebszerződést, aminek az volt a lényege, hogy amikor
2014-ben lejár a földvásárlási moratórium, akkor az új vevő
átírja a saját nevére a földtulajdont, már nem tudják érvényesíteni.
A törvény ezen kívül más rendelkezést is hoz, így felállítja
az elővásárlási sorrendet, megfogalmazza a helyben lakó földművesekből
álló földbizottság szerepét. Ez a földbizottság pedig vétójoggal
rendelkezik a földvásárlással kapcsolatban. Az elővásárlási
sorrendben pedig első helyen a magyar állam áll, második
helyen a tulajdonostárs, a harmadik helyen a jelenlegi helyi földbérlő,
lényeg, hogy még a hetedik helyen is helyben lakó, természetes
személy áll. Ez az a szabály, ami alapvetően segít nekünk
abban, hogy a vélhetően több százezer hektárnyi zsebszerződés-gyanús
területek ne tudjanak „új” tulajdonosok birtokába kerülni.
Bitay Márton szerint nagyon lényeges, hogy a büntetőtörvénykönyvben
önálló tényállásként is megfogalmazták a zsebszerződések
esetét, és 1-5 évi szabadságvesztéssel fenyegeti a zsebszerződést
kötőket, illetve az abban közreműködő ügyvédet, közjegyzőt
is. A kisajátítás főleg a természetvédelmi területeken történik,
és eddig nagyrészt független volt a zsebszerződésektől. Az
elmúlt több mint három évben 5-6 milliárd forint ráfordítással
5-6 ezer hektár kerül így állami tulajdonba. A legutóbbi –
a parlament által október végén elfogadott – törvény célja
az volt, hogy ha a zsebszerződésben szereplő eladó felfedi
tettét, akkor büntetlen marad, a föld az államé lesz, a vevő
pedig nem jut ellenértékhez. A köztársasági elnök által
megfontolásra visszaküldött törvény módosító javaslata után
a zsebszerződésben szereplő feleknek 60 napjuk lesz arra, hogy
megegyezzenek.
Medveczky Attila
|