2013.12.06.
Minden
egyes képemmel üzenek
Művészi értelemben a realizmus kidobta szellemet az ablakon
Horváth Roland
festőművész 1979-ben született Budapesten. Mesterek: Károlyi
Zsigmond, Tölg-Molnár Zoltán, Kis Tóth Ferenc, Halász András.
1994–1998: Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola.
1998–2003: Magyar Képzőművészeti Egyetem, festő szak.
2003-tól az MAOE, 2004-től a Sensaria, 2010-től az FKSE tagja.
Festészetét a hagyományos műnemek: a csendéletek és tájképek
mellett az emberi figurákkal kiegészült csendélet- és tájelemekből
dekollázsolt kompozíciók jellemzik. Visszatérő témái a
palackok, virágok, plüssállatok és ipari szerkezetek, gép-belsők.
Stílusának lényege, hogy idegenkedik a dolgok konkrétumként történő
ábrázolásától, s csak a róluk visszaverődő fények színeinek
összességéhez (amely zömében egy visszafogott fényerejű közeg)
ragaszkodik. Szinte az absztraktságig föloldott, könnyednek tűnő
virtuozitással dolgozik legtöbb vásznán. A dekollázsolt
kompozíciójú munkákon az ismert világ újra fölismerhető törmelékei
mellé betolulnak kizárólag színfoltokból álló, ritkán egészen
konkretizált, geometrikus kvázi-testekké artikulálódó
elemek; illetve a művész fizikailag eltávolít (vagy roncsol) képrészeket,
amely eljárás révén hol az üresség, hol egy előző képréteg
tárul föl.
Témáiban, festésmódjában
egyfelől az Alföldi Iskola drámai kontrasztoktól már némileg
eltávolított, lehiggadtabb, ám ugyanolyan borús hangvételét,
másfelől Lovis Corinth félabsztraktba hajló könnyed érzékiségét
ismerhetjük föl; a nyugati percepció ellenben a szocializmusból
a demokráciába ívelő életpálya, s ebből kifolyólag
meg-megtört identitás nyomait kedveli észlelni. Konkrétum-ellenességének,
az érzelmi töltöttségek előtérbe engedésének, valódibbnak
tételezésének köszönhetőek lebegtetett jelentéstartalmai,
valamint a dekollázs-elv megjelenése is a ma már erősen
tradicionalistának tekintett festésmód nyílt dekonstrukciójaként.
Hüpnagóg alkat: a félálomból nemcsak inspirációt merít,
hanem benne dolgozni is képes.
Díjak/ösztöndíjak:
Domanovszky-díj (1988), PannonColor-díj (1999), Barcsay-díj
(2002), Herman Lipót-díj (2003), Derkovits-ösztöndíj (2009)
Egyéni kiállítások:
2003 • Hincz
Gyula Galéria, Vác; 2004 • Kényelem [Takács Szilviával],
MKE Parthenon-Fríz terem, Budapest; 2005 • Per Aspera ad Astra,
MaMű Galéria, Budapest • Souvenirs, Multicont Rt. Központi
Iroda, Budapest, 2006 • St’art Galéria, Budapest; 2008 •
Lehner ügyvédi iroda, Budapest • Portraits of Yesterday, Today
and Tomorrow, [Szabó Dorottyával, Bodoni Dombi Zsolttal, Sudár
Péterrel], F A projects, London (UK); 2009 • Subjectums, Art
Factory II, Budapest • Patyolat, Szabadtéri Színház, Balatonföldvár
• Lehner ügyvédi iroda, Budapest • Koller Galéria [Szenteleki
Gáborral, Szabó Ákossal], Budapest; 2010 • Hajók keletről
nyugatra, Galeria Neon, Budapest • Ericsson Galeria
[Rolik Ádámmal], Budapest • Pécsi Horváth Színház,
Pécs; 2013: Rondella Galéria, Esztergom.
Csoportos kiállítások:
2001 • Gyermelyi Művésztelep kiállítása, Olaf Palme Ház,
Budapest és MaMű Galéria, Budapest; ;2002 • 10 éves a Széchényi
Művésztelep, MaMű Galéria, Budapest • Atelier
la Granita
– Műhely a láthatáron, Élesdi Művésztelep kiállítása,
Tibor Ernő Galéria, Nagyvárad; 2003 • Transmission / Átadás,
Staatliche Akademie der Bildenen Künste, Stuttgart • Tout Frans
/ Tout Neuf, Francia Intézet, Budapest; 2004 • Valóságosabban
– Sensaria Csoport, Alföldi Galéria, Hódmezővásárhely •
Éden bombázása, MaMű Galéria, Budapest • Csendéletek,
Ernst Múzeum, Budapest • Sensaria csoport, Godot Galéria,
Budapest; 2005 • A Múzsa reinkarnációja II. – Széchényi Művésztelep,
Limes Galéria, Révkomárom • VIII. Élesdi Művésztelep, MaMű
Galéria, Budapest, 2006 • Időn túl – A festészet vállalt
hagyománya, Szombathelyi Képtár, Szombathely • Mellékszereplők,
Körzőgyár, Budapest • Aratási riport, Octogonart Galéria,
Budapest • A festészet vállalt hagyománya II. – Sensaria
csoport, Tornyai János Múzeum, Hódmezővásásrhely • A festészet
vállalt hagyománya III. – Sensaria csoport, Pécsi Galéria, Pécs;
; 2007 • A kép közvetlensége – Élesdi Művésztelep, Ernst
Múzeum, Budapest • A festmény ideje – az újra értelmezett
hagyomány, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Nyári termés,
St.art Galéria, Budapest • Új figuralitás – Sensaria
csoport, Csepel Galéria, Budapest; 2008 • Apró dolgok Istene,
Art Factory II., Budapest • 9 Site, Gödör Galéria, Budapest
• F A projects, Art Fair, Brüsszel • 15 Magyar és Román művész
kiállítása, Plan B Galeria, Kolozsvár; 2009 • Friss, KOGART
Ház, Budapest • Reakció, MaMű Galéria, Budapest • Genius
loci – Sensaria, Szentendrei Régi Művésztelepi Galéria; 2010
• In standard time, Ana Cristea Gallery, New York • Derkovits
ösztöndíjasok, Ernst Múzeum, Budapest • Vásznak, Viltin Galéria,
Budapest; 2011 • A Stúdió új tagjainak kiállítása, FKSE
Budapest • Hommage à Horváth Gábor, Miskolci Galéria Városi
Művészeti Múzeum és Missionart Galéria, Miskolc • Derkovits
ösztöndíjasok, Ernst Múzeum, Budapest.
Még 2008-ban vett részt a Sensaria csoport Új
figuralitás című kiállításán. Ez az új figuralitás
mennyiben különbözik a régitől?
–Amikor a XIX. századi mesterek figurális alkotást
készítettek, még nem volt ennyire felgyorsult és zavart a világ,
a társadalom, és jóval kevesebb eszköz állt a művész számára
ahhoz, hogy képet készítsen. Igaz, addigra már feltalálták a
fényképezőgépeket, de sokkal egyszerűbb és direktebb módjai
voltak az ábrázolásnak. Ráadásul maga az ábrázolt és az ábrázoló
sokkal harmonikusabb kapcsolatban állt egymással. Az is nagy kérdés,
hogy a művész mennyire képes uralni az időt, hogyan tudja
kialakítani úgy az életét, hogy minél több ideje maradjon
egy alkotás elkészítésére. Ma már minden alkotó valamilyen
mértékben küzd azzal, hogy legyen ideje. Vannak, akik megpróbálnak
elébe menni ennek a folyamatnak, és végtelen sok időt töltenek
el a vászon előtt.
–Kortárshoz a mindenkori kultúra vezérfonalához függő
kifejezési módokat sorolják, de amikor a fennálló kortárs irányzatok
épp nem teljesítik be minden vonalon a tőlük elvártat, avagy
hiány keletkezik, rögtön a mélyebb avagy a kötöttebb,
zsigeribb művészeti utakhoz nyúl vissza a kultúra elit; lásd
itt a román kori festészet szárnyra kelését, ami Európán
keresztül Amerikát is meghódította, Adrian Ghenie festői
zsenialításával.
Ebből arra is
következethetek, hogy úgy gondolja „virágozzék minden virág”
a művészetben?
–Minden stílus, forma eszköze a művész kifejezésének.
Igen azt gondolom, hogy virágozzék.
Ha modern alkotást
látok egy galériában, s annak üzenete teljes mértékben átjön
számomra, az ugyanolyan öröm, ha a rég megszokott műfajokban
látok rendkívüli jó megoldásokat. Tehát a megoldás számít,
és nem az, hogy milyen izmusban alkot a művész.
Azt mennyire tartja lényegesnek, hogy a közönség meg
is értse, mit ábrázol egy-egy képen?
–Korábban annyira mohó voltam, és annyira sokat
szerettem volna kifejezni a vásznon, hogy nem figyeltem arra:
vannak olyan képeim, melyek nem közérthetők. Most már tudom,
hogy nagyon lényeges az, hogy értsék az emberek, mit ábrázolok,
hiszen minden egyes képem üzenet. Számomra azok a legjobb munkák,
melyek érzelmi töltést adnak át a nézőnek.
Nem közönségben
gondolkodom, hanem befogadóban, és az első számú befogadó én
vagyok, aki magát az adást adja, és ha nekem a munka közben átjön
az üzenet, (ami festés során szerencsésen többletekkel társul,
tehát én is jócskán többet kapok a képtől az alkotás során),
akkor abban biztos lehetek, hogy a kép működni fog, felfejthető,
és kiérezhető lesz mások számára.
Sok festményén palackokat láthatunk. Mit szeretne
ezzel kifejezni?
–Több esetben a tárgyak „választottak ki”
engem, hogy lefessem azokat. Egyrészt a portréművészetet
gyakoroltam a tárgyakon, másrészt maga a palack, a kávéfőző,
a sótartó mind olyan tárgy, amiben van valami, tehát
tartalommal bíró testekről beszélhetünk. Így lett ezeknek az
alkotásoknak olyan címük, hogy Házasok,
Család. De nem csak egy
üvegről beszélhetünk, hanem érzékelésemen keresztül személyekről
is. Ezek az üveges képeim később a magányról is szóltak: hiába
van sok palack egymás mellett, mégis különállnak egymástól;
mert mindenki a legközvetlenebb kapcsolatban a saját tartalmával
van együtt. Már nem kis közösségekben élünk, hanem egymástól
elszigetelve. Így azt is kijelenthetjük, hogy a művész házaséletet
él a vászon előtt. Ott egy közvetlen kapcsolat alakul ki, a vászon,
mint egy gyönyörű nő reagál arra, amit festünk rá.
Fájdalmas ezektől a „gyönyörű nőktől”
megszabadulni, elválni?
–A „gyönyörű nő” az még maga a hófehér
felfeszített vászon, ami azon létrejön a frigyünk gyümölcse
a gyermek, és bizony megválás során, meg kell bizonyosodnom,
hogy biztonságban lesz új szüleinél, és persze vannak fájdalmas
szülések. A gyönyörű nőktől is persze fájdalmas az elvállás.
.Önnél már
lehet különböző korszakokról beszélni?
–Igaz, elég
sokat festettem, de még fiatal vagyok ahhoz, hogy korszakokról
beszélhetünk. Ha majd néhány évtized múlva felteszi nekem
ezt a kérdést, akkor lehet, tudok rá válaszolni. Ahogy én
festek, az a direkt közlésmód, ami nagyon hasonlít a kézíráshoz.
Ezt a folyamatot időnként megszakítják azok az alkotások,
melyek szellemiségemből áradnak, s ilyenkor nem azt ábrázolom,
amit látok. Most próbálok mindent, amilyen irányzatok megérintettek,
összeállítani egy egésszé. Ezen kívül mindig egy téma érdekel
minden egyes festménynél, s így elérhetem azt, hogy minden képem
egészen egyedivé váljon.
Kiállításra, vagy megrendelésre alkot?
–A műtermemben festek, és nagyon erős inspirációt
jelent, ha fölkérnek egy kiállításra, mert akkor sokkal összetettebben
tudok alkotni, és a kiállítás helye is meghatározza azt, hogy
milyen képeket fessek. De annak se mondok ellent, ha portrét
rendelnek tőlem.
Az a tény, hogy a Sensaria tagja, jelent-e valami többletet?
–A 2000-es években,
amikor a Sensaria is létrejött, nagyon sok csoport alakult, mert
a képzőművészek úgy gondolták, ez valami erőt adhat. Úgy
érzem, hogy mindenkinek először is a saját munkásságát kell
erősítenie, s nem védi meg a művészt az, ha egy csoporthoz
tartozik. A Sensariába szinte belenőttem, s ez a csoport számomra
a második családomat jelenti, de az egyesület tagjain kívül még
nagyon sok művésszel tartom a kapcsolatot.
Visszatérve a pályafutására, nemrég beszéltem egy
szobrászművésszel, aki azt mondta, hogy a „kisképzőben”
az önmegvalósításra bíztatták a fiatalokat, míg mesterségbeli
tudást keveset adtak. Ezt meg tudja erősíteni?
–Sajnos valóban kevés mesterségbeli tudást kaptunk a
szakközépiskolában. Egy tizenéves fiatal nagyon fogékony a
világra, és hiszem, hogy ezért nagyon sok mindenre meg lehet
tanítani. Ehelyett megvoltak az alapvető követelmények, de
szinte mindenki azt csinálhatott, amit akart, és a szakmaiság háttérbe
szorult.
Az egyetemen főleg az idősebb diákok tanították a fiatalabbakat
Az egyetemen ez megváltozott?
–Olyan szinten történt változás, hogy főleg az idősebb
diákok tanították a fiatalabbakat. Nagyon hamar egymásra találtak
azok a növendékek, akik hasonló témákkal foglalkoztak, így a
szabad iskola jelleg dominált.
Károlyi Zsigmond, Tölg-Molnár Zoltán, Kis Tóth
Ferenc, Halász András voltak a lexikon szerint mesterei. Tőlük
akkor nem lehetett sokat tanulni?
–Amikor egyértelmű a világ, és így egyértelműek
a kihívások, akkor a mestertől sok tudást lehet elsajátítani.
Viszont ma szinte mindenki a saját útját járja. Úgy vettem észre,
hogy nem feltétlenül gondolják azt a mesterek, hogy ők valójában
szolgálnak. Holott a tanítás nem más mint szolgálat. Amikor
egyetemre jártam, akkor az osztályok közt voltak rivalizálások,
egyik tanár próbálta a másik osztály fölé helyezni a sajátját,
s ezt a hiúsági kérdést szánalmasnak tartottam. Halász András
vendégtanár volt az egyetemen, s az ő retrospektív kiállítása
is nagy hatással volt rám ’98-ban az Ernst Múzeumban.
Legkedvesebb tanárom pedig Kis-Tóth Ferencz, aki mint segédtanár,
háttérpozícióból próbált meg mindenkit pozitívan megerősíteni
a saját munkásságában, s minden tudását igyekezett át adni.
Károlyi Zsigmond, szellemi magaslatokat próbált megmutatni a
tanítványai számára, ezeket én nagy örömmel vettem, Tölg-Molnár
Zoltán pedig a közeli személyes érintettséget igyekezett előtérbe
helyezni.
Már szó esett az esztergomi kiállításáról. A tárlatot
november 8-án nyitották meg az Esztergomi Vármúzeum Rondella
Galériájában, s egészen december 4-éig látható. Milyen képeket
láthatnak ott az érdeklődők?
–Válogatott „kis világokat” mutatok be ezen a kiállításon,
a lelki haláltól a belső feltámadásig. A kiállított művek
több évet ölelnek át, úgy hogy volt olyan kép, amelyiket három
éve kezdtem el, de csak most sikerült pontot rakni a végére,
ezért a kiállítás egyfajta összegzésnek is mondható, mint
minden nagyobb kiállítás. A Rondellában nagy területen egyben
láthatjuk képek sorait, amire a műteremben, vagy kisebb galériában
nincs alkalom, és saját magamnak is inspirációt ad a további
munkához, célkitűzésekhez.
Medveczky
Attila
|