2013.12.06.
Újjáéledő magyar görögkatolikus élet
Nagyváradon
Hatvanöt év után
Virgil Bercea megyéspüspöknek köszönhetően újraalakult a
Nagyváradi Magyar Görögkatolikus Egyházközség, melynek
egykoron temploma is létezett a megyeközpontban.
Az ünnepséget a máriapócsi Hierotheosz Egyesület és a
nagykárolyi Szent Teodóra Közösségi Központ rendezte, a
Nemzeti Együttműködési Alap és a Bethlen Gábor Alap támogatásával.
A görögkatolikus teológiai szeminárium dísztermében
megjelent érdeklődőket Vadas Krisztián szervező lelkész köszöntötte.
Kiemelte: céljuk, hogy szélesebb körben ismertté tegyék a húsz
családdal – körülbelül ötven személlyel – újjászerveződő
váradi magyar görögkatolikus egyházközséget, történetén,
a rá jellemző ikonok bemutatásán keresztül.
Virgil Bercea váradi görögkatolikus megyéspüspök arra
emlékeztetett, hogy 1948 és 1989 között Romániában törvényen
kívül helyezték a görögkatolikus Egyházat, Isten azonban mást
akart – így a rendszerváltoztatás a görögkatolikus Egyház
szabadságát is elhozta. A szenvedéseik és megpróbáltatásaik
azonban ezzel még nem értek véget, hiszen például csupán három
hónappal ezelőtt kapták vissza az ortodoxoktól a szemináriumhoz
tartozó templomukat.
Kocsis Fülöp hajdúdorogi megyéspüspök a görögkatolikus
Egyház néhány sajátosságára hívta fel a figyelmet: az egyházkormányzat
rendjében az adott megyéspüspök felelős a joghatósági területén
élő hívekért, függetlenül attól, hogy milyen nemzetiségűek,
illetve milyen nyelven beszélnek, ezért a váradi magyar görögkatolikusoknak
a román nemzetiségű Virgil Bercea a püspöke. Ugyanakkor – bár
az egyetemes katolikus anyaszentegyházhoz tartoznak – különlegességük
a bizánci rítus, hiszen a II. Vatikáni Zsinat dokumentumai is
kimondták, hogy a keleti katolikusok a keleti rítussal kell
gazdagítsák a katolikus Egyházat úgy, hogy ezt minél
hitelesebben megélik. A keleti rítushoz való tartozás köteléke
számukra a nemzetiségi hovatartozásnál is erősebb, mert meggyőződésük,
hogy a szertartásukhoz való ragaszkodásuk nem egy régi hagyományba
való görcsös kapaszkodást jelent, hanem a Krisztusba való gyökerezést
fejezi ki.
A jelenlevőket Fodor József, a Nagyváradi Római
Katolikus Egyházmegye általános helynöke is üdvözölte, majd
miután felolvasták Tőkés László európai parlamenti képviselő,
református lelkipásztor levelét, Magyarország kormányának részéről
Szesztay Ádám, a Külügyminisztérium stratégiai tervezéssel
megbízott főosztályvezetője, illetve az egyházügyi államtitkárság
részéről Fedor Tibor szólalt fel.
Janka György, a nyíregyházi Szent Atanáz Görögkatolikus
Hittudományi Főiskola oktatója a bihari görögkatolikusok történetét
ismertette. A kezdettek 1700-ra nyúlnak vissza, amikor a Biharban
élő hatvan ortodox pap nyilatkozatot tett arról, hogy nem
akarnak főpásztor nélkül élni, ezért elfogadták De Camillis
munkácsi görögkatolikus püspök joghatóságát. Egy 1761-es
összeírás szerint akkortájt 126 ezer görögkatolikus élt Erdélyben,
és körülbelül 26 ezer a bihari térségben. A váradi római
katolikus püspökök támogatták az uniós folyamatokat – az
önálló görögkatolikus egyházmegye 1777-ben jött létre, és
első püspöke Moise Dragoş volt. A XIX. század elején, majd a
reformkorban kezdeményezték a magyar liturgikus nyelv használatát,
az iratok lefordítását. Hajdúdorogon az 1860-as években
mozgalom indult egy magyar püspökség felállítása céljából,
mely álom végül 1912-ben valósul meg. Trianon után Romániában
az 1928-as kultusztörvénnyel ismerték el külön vallásként
az ortodoxot és a görögkatolikust, a második világháború után
azonban a kommunista rendszer 1948. december 1-jei hatállyal
felszámolta a görögkatolikus Egyházat.
Jankáné Puskás Bernadett művészettörténész, a Nyíregyházi
Főiskola Vizuális Kultúra Intézetének munkatársa a Hajdúdorogi
Görögkatolikus Egyházmegye területén levő egyházművészeti
gyűjtemény ikonjairól beszélt.
A nyíregyházi görögkatolikus papnövendékek Szent Damján
kórusának adventi műsora után Szabó Ödön RMDSZ-es
parlamenti képviselő hozzászólásával és agapéval zárult
az ünnepség.
(erdon.ro/egco.ro/Magyar Kurír)
|