2013.12.13.
Csángó angyal szállt a galérianegyedre
Éjfél van a Duna táján, magyaroknak éjszakáján van, aki
virrasszon
Petrás Mária
hitvallását idézte Kövér László az egybegyűlteknek: A
moldvai Diószénben születtem. Nálunk, a faluban imádságos
harangozással kezdődött a nap, és azzal is ért véget. A családok
gazdagságát 8-10-12 gyermek jelentette. Az ötévestől a legöregebbekig,
mindenkinek nélkülözhetetlen szerepe volt. Hétköznap azért
dolgozott az ember erővel és szorgalommal, mert előtte állt
egy-egy ünnep. Az emberek kitisztították a lelküket, életüket,
házaikat, istállóikat, óljaikat, kertjeiket, falujukat.
Megbocsátottak egymásnak, misére mentek szép, ünneplő ruhában,
és délután felkeresték egymást. Az ünnepek nagy örömben
teltek. Mindent meg tudtak teremteni maguknak úgy, hogy nem
voltak senkinek a szolgái. Tudták, hogy mi a rendje a világnak,
mert a nap, a hold, a csillagok, az idő járása és a mélységes
Isten-hitük útbaigazította őket. Akármit nem cselekedtek, akármit
nem ejtettek ki a szájukon. Névtelen szentek között nőttem
fel, akik a seregnyi gyermekkel körülvéve tudtak énekelve
fonni, szőni, gyönyörűen hímezni. Varázslatossá tudták
tenni azt a nehéz világot. Böjttel és imádsággal, Szűz Mária
erejével elmesszítették a testi-lelki bajokat. Az ő képüket
szeretném példaként a világ elé tárni.
Az
1988 óta működő Erdély Művészetéért Alapítvány E azaz
Erdély Galériájában a. Falk Miksa u. 8 alatt Kövér László
az országgyűlés elnöke nyitotta meg Petrás Mária kiállítását
kedden este. A zsúfolásig megtelt kiállítási terem Kulcsár
Edit Galériavezető fáradhatatlan szervező munkáját dicséri.
Az 1990-es évek legeleje óta működő galéria, feladatának az
Erdélyben élő magyarság hagyományos művészeti és kulturális
kincseinek megismerését célozta meg. Akkor, amikor tombolt a
magyart romboló, falakat ledöntő, falut víz alá süllyesztő
Ceausescu-diktatúra. A magyar hazában, a szétdarabolt testű
mostohában, akadt öt ember, akik tenni akartak valamit. Mindenáron.
Mentsék, ami menthető. Legalább a kultúrát. A magyart. Részben
mert valamiért odakötődtek; részben mert onnan indultak.
Akkor
már léteztek olyan jogi formulák, amelyek megengedték, hogy
alapítványt tehessenek. Így hozták létre az Erdély Művészetéért
Alapítványt, amelynek révén megnyithatták a Vármegye Galériát
egy belvárosi szuterénban. A nevét az utcájáról kapta. Mint
ahogy később Beke György erdélyi író fogalmazott: „a remény,
az életösztön utat talál.” Hát meg is találta. 1988 márciusában.
Miféle konok, kemény kitartást követelő küldetésérzet vagy
-tudat munkálkodott öt Emberben? Akkor, amikor még tán csak előszellőcskéje
legyintgetett egyszer-egyszer a rendszerváltozó lazulásnak?
Annyi bizonyos, hogy a lakiteleki sátorban keletkezett az is, és
elérte Domokos Pál Pétert, Hajdú Demeter Dénest, Csurka Istvánt,
Demeter Ervint, Kulcsár Editet. Öt név. Öt Ember. Ember,
nagybetűvel.
Aki
csak egyszer is leballagott a szűkös, meredek csigalépcsőkön,
az biztos, hogy újfent és újfent visszatér. Mert keresi azt az
emberlelkületű mikrovilágot, amelyben eltűntek a határok;
amelyben felbukkanhatott és megmutatkozhatott Erdélyország
tiszta művészetének egy-egy „darabkája”; amelynek fája
lehet, hogy itt nőtt ki, de a gyökere a föld alatt visszanyúlik
akár Csíkszeredáig is; odakapaszkodik, onnan táplálkozik.
Lehetne
adatokat idesorakoztatni, hogy ki mindenki állított itt ki: festők,
fafaragók, szobrászok. S hozzá mennyi előadás, ének és
muzsika hangja szólt e falak között. De bármily bizarr, nem készítettek
statisztikát! Nem hinném, hogy ez hiba lenne, hiszen azok csak
számok! Azok nem fedik fel, mennyi akarat, lendület, létbizonytalanság,
keserűség és öröm vezetett el egy-egy tárlat megnyitásához,
rendezvény megtartásához. Megkeresve, kicsikarva mindehhez az
anyagi forrásokat.
Amelyek
mögött most már csupán két Ember áll: Kulcsár Edit és
Demeter Ervin. A többiek sajnos kiforogtak az időből, már
nincsenek közöttünk. Nemrégiben évfordulót ünnepeltek, bensőségesen,
emberöltőnyi negyedszázadot. A jelenlévőket körbevették néhai
Páll Lajos festőművész alkotásai – mégpedig új helyen, a
galérianegyedben, a Falk Miksa utcában. Bővült hát a megjelenés
lehetősége.
Amikor
most róluk írok, nem csak rájuk gondolok. Mindazokra, akik
ugyanilyen missziót teljesítenek, vidékeken; kívül, határok
mentén és akár tengereken túl. Akik minden különösebb
elismerés nélkül harcolják meg mindennapi harcaikat értékeinkért,
kultúránkért; hogy vigyázzák, terjesszék mindazt, ami
magyar.
Mégpedig
konok, kemény kitartást követelő küldetéstudattal terelgetve
a szellem szabad áramlását – a visszatért határtalanságokon
át.
Köszönet
érte – írja Veness Aranka az idén 25 éves fennállását ünneplő
alapítvány krónikása.
Most,
adventkor az új helyen, a galérianegyedben a Falk Miksa utcában
a Kossuth-díjas Muzsikás együttes prímása, Sipos Mihály és
a gardonon játszó felesége, Kardos Mária, bevezető zenéje köszöntötte
a kiállítási termet színültig megtöltő közönséget.
„És
ha rikoltanék,
ki
hallaná meg”
Akkor
annyira hívők voltak az emberek, nagyon tudtak kapcsolatba lenni
Istennel. Ha valamit akartak, akkor addig imádkoztak, amíg
megkapták, vagy ha nem, akkor valami olyan választ kaptak, hogy
akkor ez így volt, hogy legyen. Én ezt olyan csodálatosnak
tartom, s ezeket a dolgokat tartom legértékesebbeknek az életemben.
Volt egy ilyen emberfeletti valami, amihez ők kapaszkodtak, és
bennük volt az az emberfeletti. Úgy éltek, hogy az mindig ott
volt. Lehet, hogy ott voltak azok a jelek, amikhez kéne, hogy kötődjünk,
én úgy gondolom, ott vótak. Mert azt nem tudhatod, hogy ezeknek
milyen ereje volt, milyen hatásuk volt az emberre, vagy mennyire
volt hatásuk. Egy kör, egy négyzet, egy ilyen nagyon egyszerű
napmotívum… nem tudhatjuk, hogy mennyire befolyásolta az
embert vagy a környezetét.
Egy
olyan világból kaptam ilyen meséléseket, amelyhez éreztem,
hogy van közöm. Én úgy gondolom, hogy mindnyájan érezzük
azt, hogy kitől jövünk. Én azt még mélyebbnek éreztem vagy
megérzem magamban, hogy valójában anyámé vagyok, hogy ez
igaz, vagy még több is annál. Mert fizikailag az övé vagyok,
de azt is éreztem, hogy lelkileg, szellemileg, minden szempontból
az övé vagyok… nagyon megéreztem azt, hogy tőlük jövök.
Én
néha úgy éreztem, hogy az életemben van egy ilyen kereszteződés,
egy csomó, ahol az is, amit szeretnék, az is, ami van, az is,
amit látok, az is, ami volt, egy párszor úgy összegyűlt, hogy
sírógörcsöt kaptam, hohotában [zokogásban] sírtam. Éreztem,
hogy akkor minden lepereg rólam, és ez kellett, kellett…
Böjte Csaba itt
volt, amikor diplomáztam. Voltak mindenféle kurzusok, amikre mi
kellett járjunk ott az iskolán belül, nekem tetszett ez a…
nem is tudom, tudtam-e, hogy mi a kulturális antropológia, de
mondom, nem lesz gond. A tanár azt mondta, hogy egy elveszőben lévő
népről kell írni egy dolgozatot. Én dolgoztam is, két
gyermekem is volt, meg összevissza laktunk is, mindig jöttek csángók,
és egy ilyen káoszos világ volt akkor a ’90-es évek elején.
Hú, most én miről írjak? Ki voltam futva az időből –
mondom: hát, a csángókról! Addig nem jutott eszembe, én csak
néztem azokat, micsoda kultúrák, s egyszer… a csángókról!
Elkezdtem írni, mint az őrült, s írtam, mint a bolond…
Bemegyek az iskolába, tovább írok, meddig vizsgáztatják a többieket,
ott volt a 18 oldal, de nem tudtam befejezni. Mondja a tanár
„Nyugodjon le, mi van, Mária?” Mondtam, há’ nem tudtam
befejezni, nem tudtam, eleje, közepe van, de valahogy be kell
fejezni, nem? Összezavarodtam, s itt tartok. Nézi, nézi, s
mondja: „Mária, ezt ne fejezze be soha!” S akkor esett le
nekem is, akkor történt meg, ahogy úgy beszorított az idő. És
azt mondja: „De tudja mit, adjon egy címet is ennek.” Met azt
elfelejtettem, címet nem adtam. S akkor… akkor elolvastam én
is, mert ugye csak akkor olvastam el… Mondom, hát ez nem más,
mint egy panaszkodás. Én így mondtam, így értettem, ezt a címet
adtam, aztán egy ilyen ciklust is csináltam, „Panaszkodás
Istennek”. Így indultam, ekkor neveződött meg bennem, vagy
akkor jelent meg bennem, hogy én mit akarok csinálni.” Részlet
Szokol Réka tanulmányából, melyben Petrás Mária vall életéről.
czyla
|