2013.12.13.
Az uniós tagállamok közül nálunk a
legmagasabb a közösségi közlekedés részaránya
Az utasokat megnyerni a minőséggel és megbízhatósággal lehet
A
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Közlekedésfejlesztési
Koordinációs Központ vezetésével, széles körű szakértői
megalapozó munka eredményeként elkészült a Nemzeti Közlekedési
Stratégia (NKS) tervezete. A dokumentum társadalmi megvitatása
2013. november 19-tól egy hónapon át tart. Dr.
Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár
szerkesztősségünk kérdésére elmondta:
A stratégia elfogadásáig el
kell döntenünk, hogy az erőforrásokat hogyan, milyen arányban
osztjuk fel az esetenként egymással is konfliktusban lévő környezeti
és gazdasági, nemzeti és uniós célkitűzések között.
Mi
a Nemzeti Közlekedési Stratégia alapvető célja és fő
feladata?
–Az
átfogó közlekedési stratégia megalkotásának célja elsődlegesen
a tervszerűség elősegítése a
közlekedési rendszer fejlesztésében.
A stratégiakészítés főként a gazdasági folyamatok hatékony
kiszolgálására irányul, arra, hogy a közlekedési rendszer a
lehető legnagyobb mértékben segítse elő a gazdasági versenyképesség
fokozását. De megjelennek más szempontok is, mint például a
fenntartható növekedés feltételeinek biztosítása. A stratégia
elfogadásáig el kell döntenünk, hogy az erőforrásokat
hogyan, milyen arányban osztjuk fel az esetenként egymással is
konfliktusban lévő környezeti és gazdasági, nemzeti és uniós
célkitűzések között. A 2014-2020-as operatív programok keretében
és hazai költségvetési támogatásokból meghirdethető
programokban a magyar szakpolitikák által is osztott vasútbarát
megközelítés és a jogos közútfejlesztési elvárások között
kell megtalálni a megfelelő egyensúlyt.
Az
átfogó ágazati stratégia meglétét az EU is megköveteli a
tagállamoktól?
–A
kidolgozás időzítésének praktikus oka, hogy Brüsszel a jövőre
kezdődő uniós tervezési időszakra szóló Integrált Közlekedésfejlesztési
Operatív Program (IKOP) elfogadásának feltételéül szabta az
átfogó ágazati stratégia meglétét. A támogatásokkal a
Bizottságnak is „el kell számolni”, a pénzköltés hatékonyságát
a közösség nettó befizető országai árgus szemekkel
figyelik. Az Európai Unió biztosítékot szeretne arra, hogy nem
megalapozatlan, pillanatnyi elhatározásokból fakadó
projektlistákra adja a forrásokat.
Mi
jellemzi jelenleg az egyéni és közforgalmú személyszállítás
közti munkamegosztást?
–Magyarország nemzetközi kitekintésben jó helyzetben
van, hiszen az egyéni és a közösségi személyszállítás
teljesítménye nagyságrendileg kiegyenlített, munkamegosztásuk
még mindig nem mutat a nyugat-európaihoz hasonló személygépkocsi
túlsúlyt. Főként a városokban azonban a gépkocsi használat
kerül fokozatosan előtérbe idehaza is. Ezzel drágábbá és környezetszennyezőbbé
válik a közlekedés, ami a jövedelmek növekedésével megállíthatatlan
folyamatnak tűnik. Ezért érdemes figyelemmel kísérnünk a
trend megfordításához vezető bevált külföldi gyakorlatokat.
Az uniós tagállamok közül Magyarországon a legmagasabb a közösségi
közlekedés részaránya. A legfontosabb feladat, hogy elsőségünket
megőrizzük, megtartsuk az utasokat, sőt a lehetőségekhez mérten
növeljük a közösségi közlekedést választók számát.
Jelenleg a vasúti, vagy az autóbusz közlekedés
van-e kedvezőbb pozícióban? S hogyan tudják rávenni arra az
embereket, hogy ha lehet ne személygépkocsit, hanem a közösségi
közlekedést használják?
–Kedvezőbb pozícióról nem lehet beszélni, az
egyes szolgáltatásoknak megvannak a maguk fő területei. A távolsági
és az elővárosi forgalomban a vasút előnye érvényesül, az
autóbusz-közlekedés szerepe itt a ráhordás, elhordás lehet.
Ezzel szemben a regionális személyszállítási szolgáltatásoknál
– a megfelelő vasúti kapcsolattal rendelkező viszonylatok kivételével
– az autóbuszos közlekedésé a meghatározó szerep. A két közösségi
közlekedési forma tehát nem egymással versenyezve, hanem egymást
kiegészítve biztosítja - a költségvetés teherbíró képességének
figyelembe vételével – az utazási igények egyre magasabb
szintű ellátását. A közösségi közlekedés számára
utasokat megnyerni a minőséggel és megbízhatósággal lehet. A
minőséghez a kínálati, azaz a szinte valamennyi mobilitási igényre
választ adó menetrend, a rövid menetidő, a komfortos és zsúfoltságmentes
járművek, a pontos tájékoztatás is hozzátartozik. A kiszámíthatóság
pedig az utasok egyik legfontosabb elvárása. A közösségi közlekedés
versenyképességének bizonyítéka, hogy a bevételek nőnek,
legfőképp a teljes árú menetjegyet váltók körében. Évente
430 millió utas választja a közszolgáltatási buszközlekedést
a helyi közlekedés nélkül, míg a vasúti közlekedésben 145
millió utast mérhetünk. Az utóbbi mutató több évtizedes
visszaesést követően az elmúlt években indult ismét növekedésnek.
Vannak olyan területek, ahol nagymértékű fejlesztés
szükséges a szolgáltatások utasok számára vonzóbbá tételéhez?
–A közösségi közlekedés egyéni közlekedéssel
szembeni versenyképességének növeléséhez járulnak a vasúti
pálya, vasútállomások és buszpályaudvarok fejlesztései is.
Az utasok elégedettségét azonban talán még inkább befolyásolja
a vasúti kocsik, buszok állapota. A vasúti járművek nagy lendületet
kapott korszerűsítése a szolgáltatási színvonal emelése
mellett gazdaságossági (pl. energiatakarékosság) szempontok érvényesülését
is célozza. A MÁV-START Zrt. 42 és a GYSEV Zrt. 6 új villamos
motorvonata jövő tavasztól folyamatosan áll majd forgalomba.
Folyamatban van az IC kocsipark korszerűsítése, új hazai gyártású
IC kocsi készült Szolnokon. A MÁV-START Zrt. idén és jövőre
mintegy 1 milliárd forintot fordít a minőségi szolgáltatásokat
nyújtó vasúti kocsik – két év alatt közel 300 jármű –
megújítására. A Volán társaságok járműparkjának megkezdődött
korszerűsítése az elavult autóbuszpark gazdasági lehetőségeknek
megfelelő ütemű lecserélését célozza.
Mit tudnak tenni a menetrendek összehangolása érdekében?
–Az éves menetrendi tárgyalásokon a szakértők
rendszeresen vizsgálják az összehangolás lehetséges előnyeit
az indokolt helyi igények figyelembe vételére törekedve.
Budapest elővárosi közlekedésében az autóbuszos szolgáltatások
is igazodnak a vasúti pályák megújításához. A főváros és
Székesfehérvár között megvalósult komplex fejlesztésnek köszönhetően
december közepétől jelentősen bővül a vasúti kínálat, és
ehhez kapcsolódva számos új ráhordó, elhordó buszjárat is
indul. A menetrend csupán egyetlen eszköze az integrált közösségi
közlekedési szolgáltatások kialakításának, párhuzamosan
dolgozunk az információs rendszerek összekapcsolásának, az
integrált jegy- és bérletrendszer bevezetésének az előkészítésén,
intermodális csomópontok kialakításán is.
A távolsági buszok átlagéletkora viszont igen magas.
Van mód és forrás a járműpark kicserélésre?
–A 2014-2020-as operatív program tárgyalásai
kapcsán az Európai Bizottság képviselői jelezték, hogy az
uniós támogatások igénybevételét csak a városi hibrid vagy
elektromos üzemű buszok beszerzésénél fogadják majd el.
Emiatt a távolsági buszok beszerzésénél közösségi támogatásokkal
sajnos nem számolhatunk. A Nemzeti Közlekedési Stratégia
dízelüzemű buszok beszerzését javasolja a helyközi autóbuszos
közlekedésben, erre a Magyar Fejlesztési Bank Közösségi Közlekedésfejlesztési
Hitelprogramja már most is biztosít forrást.
Azt miként lehet elérni az áruszállítással
kapcsolatban, hogy a kamionok, teherautók forgalma a közutakon
csökkenjen, és az áruk inkább vasúton érkezzenek be hazánkba?
–A
megtett úttal arányos útdíjfizetési rendszer sikeres bevezetése
ebbe az irányba mutató lépésként mérsékli a vasúti áruszállítás
árak terén megmutatkozó versenyhátrányát a közúti
teherfuvarozással szemben. Távlati cél, hogy a közlekedési
rendszert alkalmassá kell tenni a használat társadalmilag
kedvező befolyásolására, akár az ún. externális költségek
(pl. pénzben kifejezett zajártalom) fokozatos elismertetésével.
Tudtommal egyre több a
leromlott burkolattal rendelkező útszakasz. Lesz-e elegendő
forrás 2014-től az állagmegóvásra?
–Az
országos közúthálózat felújítására fordítható pénzeszközök
nagysága évtizedek óta messze elmaradt a műszakilag szükséges
mértéktől. Mára az országos közúthálózat közel felén akár
az azonnali beavatkozás is indokolt lenne. A súlyos állapotromlást
valamelyest lassítja, hogy idén és jövőre összesen 1200
kilométeren hajtunk végre az utak tartós rendbetételét eredményező
beavatkozásokat 122 milliárd forintból. A
leggyengébb minősítést kiérdemelt szakaszok összes hosszának
nyolcada megújul, tavasz végére a jó minőségű szakaszok
teljes hossza a jelenlegi érték több mint másfélszeresére nőhet.
A legrosszabb állapotú, legforgalmasabb szakaszok javítása érdekében
előkészítés alatt áll egy négyéves felújítási program
is. A karbantartási munkák fedezetét középtávon elsősorban
hazai források - főként az e-útdíj bevételek – biztosíthatják.
A közúti díjbevételek nem fedezik teljes mértékben
az országos úthálózat fenntartási forrásait. Ez azt jelenti,
hogy jövőre növekednek az autópálya használati díjak, vagy
más forrást keresnek a fenntartáshoz?
–A megtett úttal arányos díjfizetés
bevezetésével a közúti szektor forrásai jelentősen bővültek.
Az úthasználati díjbevételek az e-matricás rendszerből származókat
is beleértve jövőre meghaladják majd a 170-180 milliárd
forintot. Az összeg az útdíjtörvényben meghatározott elvek
szerint teljes egészében a közlekedési szektor javára fordítandó,
állagmegóvási, felújítási munkákban is hasznosulhat.
2014-ben így sem a matrica árának, sem az útdíjak mértékének
az emelésére nem készülünk.
Maga a stratégia foglalkozik–e a kerékpáros
és a gyalogos közlekedés javításával?
–A
stratégia e közlekedési módokat „aktív módok” néven, általában
egybefogva kezeli. Az aktív módok támogatása és népszerűsítése
nemcsak környezeti hasznokat eredményez, hanem nagyban hozzájárulhat
a magyar társadalom egészségének javulásához is. A kerékpározás
és gyaloglás feltételeinek fejlesztése a társadalmi igazságosság
és méltányosság területén is igen kedvező hatású, mivel a
kedvezményezettek között nagyobb arányban vannak kisjövedelműek.
A stratégia egyik kiemelt célja az erőforrás-hatékony közlekedési
módok erősítése, így a kerékpáros közlekedés fejlesztése,
különösen a nagyvárosi térségekben.
Medveczky
Attila
|