2013.12.06.
Változik az uniós források felhasználása
2014-2020 között
A kis-és közepes vállalkozások a következő hétéves költségvetési
időszak nyertesei
A 2014 és 2020 közötti
uniós költségvetési időszakban a források elosztásában a
jelenleginél kisebb számú, de sokkal integráltabb fejlesztések
finanszírozását tervezik, és a beruházásoknál figyelembe
kell venni az adott térség többi fejlesztését is. Csepreghy
Nándor, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára
érdeklődésünkre elmondta: a
2014-2020-as költségvetési időszakban szeretnék az úgynevezett
közvetítői vonalakat teljes egészében kikapcsolni a forráselosztásból.
A következő EU-s költségvetési időszakban a források
elosztásában a jelenleginél kevesebb, de integráltabb fejlesztés
finanszírozását tervezik. Ebből arra következtethetünk, hogy
az előző szakaszban sokkal több fejlesztésnek kezdtek neki, de
azok eléggé izoláltak voltak?
–Bevezető tényként le
kell szögezni, hogy jelenleg Magyarországon a teljes fejlesztési
kör 97%-át az európai uniós források finanszírozzák. Ezen
arány miatt lényeges meghatározni azt, hogy milyen típusú
fejlesztésekre és milyen hatékonysággal használjuk föl az
EU-s forrásokat. Az elmúlt három esztendőben nem volt arra
lehetőségünk, hogy gyökeresen megváltoztassuk az EU-s forrásfölhasználás
magyarországi logikáját, de azt el tudtuk érni, hogy olyan
szintre hozzuk föl a kifizetések szintjét, ami alkalmassá
teszi hazánkat arra, hogy a 2015-ös pénzügyi zárásig a
teljes keretmennyiséget lekössük. A most induló új hétéves
periódussal kapcsolatban nemcsak a forráslehívás mennyiségéről,
hanem arról is beszélni kell, hogy mire szeretnénk a forrásokat
fölhasználni. És éppen ezért lényeges az, hogy sokkal integráltabb
fejlesztések finanszírozását tervezzük. Erre egy példa: ha
az a célunk, hogy egy falu és egy megyei jogú város közt rövidüljön
le a betegút, akkor nem csak új mentőautók beszerzésére kell
gondolni, hanem a koncepciónak a térség útviszonyait és az egészségügyi
ellátórendszert is meg kell vizsgálni. Tehát a teljes,
fejlesztést igénylő gazdasági környezetet kell figyelembe
venni. Ennek a szemléletbeli különbségnek kell megjelennie az
2014-2020-as programokban.
Miért óhajtják megszüntetni a közcélú
kedvezményezettek esetében a pályáztatást?
–Ma a teljes forrásmennyiség
24%-át hívhatják le közvetlenül a gazdasági szereplők, és
az EU-s összegek 76% finanszírozza a különböző reál-és humán
infrastruktúra fejlesztéseit. Ezt az arányt megfordítjuk: 2014
és 2020 között a források 60 % -át közvetlenül a piaci
kedvezményezettek hívhatják le, és 40 %-ban kell megoldani az
állami kedvezményezettek fejlesztéseit. Ott, ahol például az
állam iskolafenntartóként megjelenik, az államnak tudnia kell,
hogy mely településen, milyen iskolában milyen típusú
fejlesztések szükségesek. Ha ezt az állam tudja fenntartóként,
akkor fölösleges ezeket az intézményeket versenyeztetni egymással.
A legfontosabb, hogy ezek a fejlesztések normatív alapon
kapjanak forrásokat, az EU átláthatósági követelményeinek
megfelelően. Tehát az állam által fenntartott intézményeknél
a közcélú fejlesztés esetében nem írunk ki pályázatot,
ezeknél normatív alapú támogatás várható.
Az uniós források 60 %-át kívánják gazdaságfejlesztésre
fordítani. Ez azt is jelenti, hogy a kis és középvállalkozások
(kkv) helyzetbe hozását továbbra is lényeges célnak tekintik?
–A kis-és középvállalkozások
sok szempontból jelentősek; azért is, mert a hazai foglalkoztatás
70-80 %-át teszik ki. A GDP –hozzájárulási értékük
viszont ennél jóval alacsonyabb. Meggyőződésünk, ha a kormányzat
10 év alatt egymillió új munkahelyet szeretne létrehozni,
akkor a cél megvalósítása érdekében a kkv-ékban stratégia
partnert kell lásson. Az elmúlt három évben megoldottuk, hogy
a sikeresen pályázó kkv-ék száma többszörösére növekedjen,
azonban még több forrásra van szükségük ezeknek a
szervezeteknek ahhoz, hogy valós gazdaságélénkítést tudjunk
rajtuk keresztül elérni, és ne csak a foglalkoztatási rátájuk,
hanem a GDP-hez való hozzájárulásuk is emelkedjen. Tehát a
kkv-szektor a következő hét éves költségvetési időszaknak
csak a nyertes lehet, hiszen sokkal több olyan típusú pályázatot
szeretnénk meghirdetni, amely alapvetően a kis - és középvállalkozásokra
összpontosít. Ez nem jelenti azt, hogy a multikhoz ne jutnának
fejlesztési források, de a rangsorban a kkv-ék az első helyen
szerepelnek.
Fontos, hogy a kkv-ék ne csak hazánkban váljanak piacképessé?
–A
kkv-ék megerősítésének, fejlesztésének alapvetően két célja
van, az egyik a munkahelyteremtés, a másik, a külpiacra való lépés
elősegítése. A magyar piac bármennyire is képes arra, hogy a
nagyszámú kkv-szereplőnek megélhetést biztosítson, a hosszú
távú gazdasági fejlődés szempontjából azokat a kis-és középvállalkozásokat,
amelyek innovatív terméket kínálnak, ki kell tudnunk juttatni
az EU-s és azon kívüli országok piacaira. Számtalan olyan pályázatot
hirdettünk meg az elmúlt időszakban is, melyek nem pénzügyi
forráshoz segítették ezeket a szervezeteket, hanem olyan szolgáltatásokat
hívhattak le általuk, melyek abban támogatták őket, hogy ne
csak Magyarországon tudják termékeiket áruba bocsátani. Ezt a
tendenciát mindenképpen erősíteni kell akkor, ha a hazai
gazdaságfejlesztésben a kkv-ra, mint stratégiai partnerekre számítunk.
Figyelembe veszik az EU-s források elosztásánál hazánk
régióinak gazdasági helyzetét? Tehát a keleti térségnek
lesz-e nagyobb lehetősége a felzárkózásra?
–Az uniós források
elosztása területén jelentős változások lesznek 2014. január
1-jétől. Eddig Magyarországon két típusú intézményrendszer
működött, az egyik 2004 és 2006 között, ami csak a minisztériumoknak
engedett beleszólási jogot az EU-s források felhasználásában,
a másik pedig a 2006-tól létrejött NFÜ-s rendszer, ami a
minisztériumoktól elvonta a források feletti rendelkezés jogát.
2014-től új intézményrendszer jön létre, melyben a minisztériumok
megkapják annak a rendszernek a pénzügyi felügyeletét is,
amit szakmailag irányítanak. Így a humán programok pénzügyi
kezelése az Emberi Erőforrások Minisztériumához, az
energetika és a közlekedésfejlesztés a Nemzeti Fejlesztési
Minisztériumhoz, míg a gazdaságfejlesztés és a területi
programok a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz kerülnek. Emellett
a megyei önkormányzatok sokkal nagyobb szerepet kapnak az EU-s
források elosztásában mint eddig, mert a kormány jól tudja,
hogy nem lehet Budapestről eldönteni azt, hogy egy -egy térségben
milyen típusú fejlesztés szükséges. Ezért a megyei önkormányzatok
lesznek a tulajdonosai a regionális pénzeket felügyelő, szétosztó
és koordináló regionális fejlesztési ügynökségeknek. Így
tényleges beleszólásuk lesz abba, hogy milyen típusú pályázati
kiírások jelenjenek meg egy adott régióban, figyelembe véve a
helyi adottságokat, mondjuk a keleti országrész felzárkóztatási
igényét.
Az uniós forrásokból a kormány mekkora összeget szán
a foglalkoztatás és a munkavállalói mobilitás ösztönzésére
és a piacképes szakképzés támogatására?
–Nagyon nehéz még konkrét
számot mondani, hiszen, amiket említett, az mind ahhoz a gazdaságfejlesztéshez
tartozik, amire közel 4000 milliárd forint forrás jut. Egyértelmű,
hogy ezeknek a pályázati forrásoknak mind a foglalkoztatást
kell bővíteniük. Egyrészt olyan pályázatokat írunk ki,
melyek céljai, hogy a cégek munkahelyeket hozzanak létre, másrészt
olyan támogatásokat szeretnénk nyújtani a különböző
szervezeteknek, melyek segítik a megváltozott munkakörülményekhez
való adaptációt. Ezek eszköze az átképzés és a munkavállalói
mobilitás támogatása.
Nagyon sok helyen lehet olvasni arról, hogy a kormány célja
a bürokrácia minimálissá csökkentése. Egyszerűsítik-e az
új pályáztatási rendszert?
–A 2014-2020-as költségvetési
időszakban szeretnénk az úgynevezett közvetítői vonalakat
teljes egészében kikapcsolni a forráselosztásból. Ma egy EU-s
forrás pályázatán való induláskor, az anyag beadásakor elég
komoly külső segítséget vesznek igénybe a pályázók. Mi azt
szeretnék, hogy az ingyenesen igénybe vehető állami tanácsadást
követően a pályázó saját maga legyen képes a pályázati
adminisztrációt lebonyolítani. Ha ezt meg tudjuk tenni, akkor
projektenként 4%-kal több forrás marad a pályázóknál.
Medveczky Attila
|