2013.12.17.
Színésznő, koreográfus, táncművész
egy személyben
Tavaly olyan karácsonyi CD-t állítottunk össze barátaink számára,
amin a kislányunk az esti imát mondja
Borbély
Krisztina koreográfus, színésznő a Magyar Táncművészeti
Főiskola táncpedagógiai szakán végzett 2003-ban. 1996 - 2000
közt a Jászai Mari Színház tagja. 1997 - 1998 közt az
Akropolisz Szabadtéri Színpad, 1999-tól 2001-ig a Komáromi Jókai
Színház vendégművésze. 2001 -
2004 a
tác -gorsiumi színház, 2003 - 2006 Hókirálynő Meseszínpad
vendégművésze. 2005-től a Cigány Színházi Társulás és a
Turay Ida Színház tagja.
Fontosabb előadásai:
Antoine de Saint Exupéry: A kis herceg (színész), Kálmán: A
montmartre-i ibolya (színész), T. Brandon-Aldobolyi: Charley nénje
(koreográfus), Kabaré (koreográfus); Szigligeti: Liliomfi
(koreográfus, színész), Deval-Szenes: A potyautas (koreográfus,
színész), Figaró házassága (rendező munkatársa, színész),
V. Sardou: A szókimondó asszonyság (koreográfus); Tim
Rice-A.L.Webber: József és a... (koreográfus munkatársa, színész),
T. Brandon-Aldobolyi: Charley nénje (koreográfus, színész),
Vasary: Bubus (koreográfus, színész), Egy kis csók egy kis bók
(koreográfus, színész), Dan Goggin: Apácák (színész), Szécsi-Tóth:
Tavasztündér mosolya (koreográfus), Szécsi-Sebestyén:
Cincinfrász kincsesládája (koreográfus), Szécsi-Sebestyén: A
különleges fekete pillangó (koreográfus), Tersánszky-Szakcsi-Csemer:
Szidike lakodalma (koreográfus)
Előadásai a
Turay Ida Színházban: Tamási Áron: Énekes madár (színész),
Móra-Topolcsányi: Didergő király (színész), Kipling –
Topolcsányi: A dzsungel könyve (színész, koreográfus),
Knoblauch: Faun (színész), A rátóti csikótojás (színész),
Vajda: Anconai szerelmesek (színész, koreográfus ) Huszka: Bob
herceg (színész), Csipkerózsika (színész).
A következő
darabok koreográfusa: Péter és a farkas, Pinokkió, Óz, Cigányprímás,
Osztrigás Mici, Nyolc nő, Vértestvérek, Gül baba
Mi volt előbb a színésznő, vagy a koreográfus Borbély
Krisztina?
–Általános iskolás koromban, sok prózamondó versenyt
nyertem, és ezzel együtt beleszerettem a színház világába.
Egyenes út vezetett a Vörösmarty Gimnázium dráma tagozatára,
és így egészen 18 éves koromig, színésznőnek készültem.
Senki sem próbálta lebeszélni erről a pályáról?
– Miért kellett volna? Csodálatos pálya ez, ha nem
foglalkozásként éljük meg, ha hivatásként tekintünk rá!
Sajnos édesapámat – aki néptáncolt – 14 éves koromban
elveszítettem Tudom, ő nagyon szerette volna, ha a tánc világában
találom meg örömömet, a számításomat. És édesanyám is
nagy örült annak, hogy olyan dolog foglalkoztat, mi számomra
boldogságot jelent, és soha nem mondta: „válassz egy jobban
kereső foglalkozást…!”
19 éves voltam, mikor tehetséges színészeknek kellett
tánclépéseket betanítanom
Fölvételizett a Színművészetire?
–Igen! De nem vettek fel, ezért úgy döntöttem, akkor
hogy a színészettel már nem próbálkozom, inkább a tánctudásomat
fejlesztem. Ezután az Aranytíz Musical Stúdióba vezetett utam,
és ismét szembe jött velem a színészmesterség…Tehát, nem
engedtem magamat lebeszélni az álmaimról, és ismét színészmesterséget
tanultam, Bencze Ilonától és Zubornyák Zoltántól. És jött
a véletlen szerencse, mire pályánkon igen nagy szükség van,
és igen gyakran befolyásolja jövőnket… Zubornyák Zoltán
akkor a tatabányai színház igazgatója volt, és megívott az
általa vezetett teátrumhoz, társulati tagnak, egyszóval
leszerződtetett! Nem csupán meghívott, hanem bedobott a mélyvízbe
azzal, hogy rám bízta egy előadás megkoreografálását.
Megszeppentem, hiszen bele gondoltam, hogy 19 évesen hogyan is
tudnék nagynevű, tehetséges színészeknek tánclépéseket
betanítatni... Izgultam, jaj de nagyon, de végül is sikerrel
vettem az akadályt, és így, az egyik munka hozta a másikat
maga után! De, Tatabányán színészként is felléphettem, sőt
rendezőasszisztensi feladatokat is kaptam, minek nagyon örültem.
Egyébként, ennek még most is látom a hasznát, és nagy örömmel
asszisztáltam, Csiszár Imre rendező úr mellett…Örülök
ennek is, hiszen ezekkel a találkozásokkal-tapasztalásokkal és
tanulmányokkal a színházművészet igen sok oldalát
ismerhettem meg. De visszakacsintva még egy kicsit…Attól függetlenül,
hogy Tatabányán rengeteget tanultam, mégis úgy döntöttem,
hogy kipróbálnám magam egy új szerepben. Tanítani szeretnék,
és ezért fölvételiztem a Magyar Táncművészeti Főiskola táncpedagógiai
szakára. Főiskolai
tanulmányaim mellett, lehetőségem is nyílt erre, és taníthattam,
a Kiss Zenede Alapfokú Művészetoktatási Intézményben. Ez is
mérföldkő volt! És amíg úgy éreztem, hogy az oktatás számomra
nem teher, és a gyerekekre nem erőszakolom rá saját elképzeléseimet,
addig tanítottam is ebben a számomra, igen kedves iskolában.
Hogyan került kapcsolatba a Turay Ida Színházzal?
– Boros Zoltán színművész akkor már a párom volt, ő
a Turaynál játszott, és így ismert meg engem Darvasi Ilona, a
színház igazgatónője, ki felkért, hogy játsszam el az Énekes
madár főszerepét. Mikó István, Tamási -darab rendezője,
már jól ismert, és azt mondta:” próbáljuk meg…” lássuk,
miként birkózom meg a feladattal. Azt mondják, szép volt…
Aztán Ilona adta, mit adta, dobálta az új labdákat… Igen sok
koreográfiám született ekkor.
A táncnak igen sok válfaja van, időrendben ezeket
hogyan sajátította el?
–Hat éves korom óta táncolok, így először a
klasszikus balettel ismerkedtem meg, majd idővel a modern, kortárs
színpadi tánc felé vitt az utam.
Emlékszik arra, hogy először melyik táncelőadás
volt igazán nagy hatással önre?
–Erre nem emlékszem pontosan, de rajongtam Bob Fosse
amerikai rendező-koreográfus filmjeiért. Elég korán
megtekinthettem videón a Mindhalálig zene című alkotását,
s már a gimnáziumban ezzel akartam fellépni. S másodikos
voltam, amikor ennek a filmnek a zenéjére táncolhattam közönség
előtt.
A koreográfiákat zenére kell megkomponálni. Lényeges
tehát, hogy minél több klasszikus és modern zeneszámot
ismerjen?
–Nemrég kért föl Nemcsák Károly igazgató úr és
Csiszár Imre rendező, hogy készítsem el az Úrhatnám polgár
koreográfiáját. Eléggé megdöbbentem ezen, hiszen nem egy zenés
darabról van szó. Kiderült, hogy a mai korba akarja a rendező
áttenni a darabot, s így modern zenével. Mivel a mostani kortárs
könnyűzenét nem igazán ismerem, ezért elkezdtem olyan számokat
hallgatni, melyeket a mai 16-18 évesek kedvelnek. Természetesen
a nagy klasszikusokat is meg kellett ismernem, Mozart zenéjét
nagyon szeretem, s a férjemmel közös előadásunk, a Repülni
akarok, a nagy zeneszerző életéről szól.
Színészbarát koreográfus vagyok
Az ihletet a koreográfiához a darab, vagy a zene adja?
–Elsősorban az alapmű, majd a rendező által elképzelt
zene adja az ihletet, utána következik az én koncepcióm
megtervezése. Van olyan rendező, aki megmondja, melyik
jelenetben legyenek táncok, de sokszor kapok szabad kezet. Böhm
György ilyen rendező, akivel több közös munkánk van, így a
Vértestvérek, amelyik az egyik kedvencem. A Nem tudok élni nélküled
előadása kapcsán Gyuri néhány mondatban megfogalmazta az elképzelését,
én otthon megálmodtam a koreográfiát, a színészekkel előadtam
neki, s ő eldöntötte, hogy mit hagyjak benne, illetve min változtassak.
Természetesen nem szabad figyelmen kívül hagyni azt, hogy kik játsszanak
az adott darabban. A Turay Ida Színháznak nagyon jó a társulata,
és szinte testvérként ismerjük, szeretjük egymást. Így
nagyon jól tudom azt, hogy kihez milyen tánc való. Hiába találok
ki egy koreográfiát, ha az nem illik a színészek habitusához.
Ezért lényeges, hogy olyan koreográfiát készítsek, amiben
kollégáim jól érzik magukat. Férjem például „színésztáncot”
kér tőlem, hogy a táncbetét után könnyen énekeljen, vagy szólaljon
meg a színpadon. Azt hiszem színészbarát koreográfus vagyok.
Volt már olyan, amit megálmodott, és nem tudták
megvalósítani a színészek?
–Természetesen; az első táncpróbán bemutatom az elképzeléseimet,
és sokszor megkérnek, változtassak rajta. Erre csak addig
vagyok hajlandó, amíg az arany középutat meg nem találjuk. Végül
is nem történt még olyan a Turay Ida Színháznál, hogy olyan
koreográfiával ment a darab, amit felvállalhatatlan számomra.
A legtöbbször minden olyan előadásban játszom is, aminek én
készítem a koreográfiáját. Ezért is szükséges, hogy megkérjem
férjemet, kollégáimat, véleményezzék színpadi alakításomat.
Nagy kihívást jelent majd a már említett Úrhatnám polgár,
mert ott „csak” koreográfus leszek, s olyan művészekkel
kell dolgoznom, akikkel eddig még nem volt szerencsém.
Azt mondják, ez egy olyan pálya, ahol az ember az élete
végéig tanul, hiszen változnak a stílusok, a műfajok. Ez valóban
így van?
–Igen, s ha már tanulásról beszélünk feltétlenül
meg kell említenem Hegyesi Aranka táncművésznő, koreográfus
nevét, aki 15 éves koromtól foglalkozott velem, és a legendás
Szakály Györgyét, akivel Tatabányán dolgozhattam együtt.
Hegyesi, Szakály és Bob Fosse mozgáskultúrájából
teremtettem meg a sajátomat, amit megpróbálom fenntartani,
viszont minél több színházi előadást szeretnék
megtekinteni, amire nincs olyan sok időm, melyek újabb és újabb
ötletet adnak számomra.
Gyerekekkel, vagy felnőtt színészekkel nehezebb
dolgozni?
–Színészekkel, sokkal nehezebb dolgozni. A Kiss Zenedében
tanítással eltöltött három év alatt a gyerekektől olyan
hatalmas szeretet kaptam, amiből igen sokat építkezhettem tanárként,
táncosként, koreográfusként és emberként is.
Büszke vagyok, hogy én is hozzájárulhatok a Turay Ida
Színház meseszínházának sikeréhez
A mesejátékok, vagy az úgynevezett felnőtt
darabok kor
eográfiáit nehezebb –e megkomponálni?
–Nagyon szeretem a meséket, mert jobban „elindulhat”
a fantáziám, mint a felnőtt darabok esetében. Nagy szerencsém,
hogy a mesejátékok koreográfiájánál sokkalta szabadabb kezet
kapok, a legtöbb esetben a zenét is én keresem a művekhez. Ha
a férjem rendezi a mesedarabokat, akkor rám bízza a zenei összeállítást,
ha pedig Nyirő Bea, akkor közösen végezzük el ezt a
feladatot. Nagyon jól együttműködünk, s mindig meghallgatom a
rendezők és a kollégák ötleteit. Büszke vagyok arra, hogy én
is hozzájárulhatok a Turay Ida Színház meseszínházának
sikeres, színvonalas előadásaihoz.
Történt már olyan, hogy az utolsó héten kellett változtatni
valamit a koreográfiában?
–Előfordult, hogy a házi főpróbára beült egy kollégám,
és azt tanácsolta, változtassak valamit a koreográfián. A Gül
baba esetében pedig férjem és Bozsó József kollégám véleményére
hallgatva vettem ki egy kis táncos részt. Eddig még sosem
kellett hozzátenni táncot a darabhoz, viszont az ellenkezőjére
annál több példa volt.
Színésznőként is főleg a rendező elképzeléseihez
igazodik?
–Természetesen a rendező instrukciója az első, de a próbák
során valamelyik kollégám tanácsokkal lát el, azt megköszönöm,
átgondolom.
Koreográfusként és színészként mikor érzi azt,
hogy sikere van annak a darabnak, amiben játszik, amit megálmodott?
–Jelenleg az Anconai szerelmesek előadásai alatt
érzem azt a sikert, aminek az igazi fokmérője a taps, a közönség
szeretete.
A Turay utazószínházként az ország elsőszámú teátruma
igen sok művelődési központban játszik. Nem nehéz más és más
mélységű színpadokon fellépni?
–Igen, és túlzottan maximalista vagyok! Ez van, ezért a
vendégszereplések alkalmából mindig próbát íratok ki, amit
a kollégák nem mindig kedvelnek, de sok helyen annyira kicsi a
színpad, hogy le kell azt előtte járni, s meg kell nézni, hogy
férnek el a táncosok.
Sokan azt hiszik a színház csak a siker színhelye.
Sosem mondta magában, hogy „anyám, én nem ilyen lovat
akartam”?
– Hmm… Egyik Óz előadás után mondta egyik kolleganőnk,
bele bambulva a tükörbe: „mondjátok, ti nem akartok normális
életet élni?” És akkor, én belegondoltam abba, hogy itt
vagyok szalmababa ruhában, és csak az foglalkozat, hogy a következő
előadásunknak milyen lesz a fogadtatása.
Igen, nem könnyű így élni, de számunkra a színészet
sokkal több, mint egy foglalkozás.
Férje színművész; hogyan tudják a színházi létet
összeegyeztetni a családdal, a gyermekneveléssel?
–Vannak kollégák, akik megpróbálták lekövetni életünket,
de föladták… Több, mint 10 évig Ráckevén laktunk, s úgy
éltünk, hogy a párom Sopronban játszott, én pedig Tatabányán.
Akkor még nem volt jogosítványom, így a Hévvel feljöttem
Pestre, majd vonattal Tatabányára. Éjszakai az utolsó járatokkal
hazajöttem, megetettem a kutyákat, és másnap minden kezdődött
elölről. Mikor a gyerekünk megszületett, és még Ráckevén
laktunk, akkor anyósom, szeretett Vilmuskánk, leköltözött
hozzánk. Azóta lett, két „veterán” autónk, és ha épp
nem szervizben „ gyógyul” az egyik, jobban tudjuk egyeztetni,
hogy ki megy a gyerekért, az iskolába és ki tanul vele. Ebben a
rendszertelen életben megtaláltuk a rendszert, és mikor épp
nem vagyunk ott az altatás idején, akkor felhívjuk, Borsót és
elénekeljük neki azt az altatódalt, mit énekelünk neki, már
majdnem hét éve…
A kislány megnézi a gyerekszínház előadásait?
–Hogyne! Sőt, Borka a „színházunk hangja”, aki
bemondja, hogy: „kérjük, kapcsolják ki mobiltelefonjukat, és
mindenkinek jó szórakozást kívánunk”. Játszik a Csipkerózsikában
és a Hattyúk tavában is. De értsenek félre, kérem! Mi ezt
nem erőlettük soha, csak hát, színházba született, a
Turayiba. Maga szerint, volt más választása?
A karácsonyi ünnepeket illetően is kialakult egy
rendszer a családban?
–Olyan sok előadásunk van decemberben, hogy Zolival azt
szoktuk mondani: „szinte beesünk a karácsonyfa alá”. De akármennyi
elfoglaltságom is van, mindig elkészítjük az adventi koszorút
a lányunkkal, és a kis adventi naptárt. Szeretek kézművesedni
és szabad időmben feldíszítem a lakást. Sőt, sokszor magam készítem
el az ajándékokat, tavaly pedig egy karácsonyi CD-t állítottunk
össze barátaink számára, amin a kislányunk az esti imát
mondja. Karácsonykor nem játsszunk, s akkor végre együtt lehet
a család.
Medveczky Attila
|