2013.12.17.
80 éve született újjá a magyar Pálos
rend
Ha a Pálos rend vezetését most mi magyarok átvennénk, akkor
nem tudnánk foglalkozni a magyarság jövőjével
1934.
május 8-án Zichy Gyula és Pfeiffer Gyula vezetésével küldöttség
indult Czestochowába, hogy visszahozza a pálosokat. A rendfőnök
az áttelepítés körül végzett munkásságukért gróf Zichy
Gyula érseknek, Pfeiffer Gyula államtitkárnak és Mosonyi Dénes
prelátusnak konfráteri címet adományozott.
A pálosok ősi fáját is nem egyszer kivágták, tövig
letarolták már. Tették ezt a törökök, majd II. József, s
1950-ben a kommunisták. Minden alkalommal úgy látszott, hogy a
Boldog Özséb által alapított rend végképp kipusztult. Miként
tudtak újra és újra megújulni? – kérdezem Bátor Botondtól,
a Pálos rend magyarországi tartományfőnökétől.
–1934-ben
rendünk azért tudott megújulni, mert miután Lengyelország
1918-ban felszabadult az orosz fennhatóság alól, és a krakkói
rendház ismét egyesült Czestochowával, egyre jobban megerősödött
a lengyel pálos közösség. Másrészt a megcsonkított
Magyarországon a két világháború között olyan nagy igény
volt a nemzetmegtartó erőkre, hogy egy alulról induló kezdeményezés
eredményeként hozták vissza hazánkba a pálosokat. Még a XIX.
században és a XX. század elején is voltak a visszahozásra irányuló
próbálkozások, akkor Péliföldszentkeresztre és Nagylévárdra
akarták a pálosokat újra letelepíteni, de ez nem járt
sikerrel a hivatások hiánya miatt. 1922-ben is volt ilyen kezdeményezés,
de akkor még gyenge volt Lengyelországban a közösség, bár
nagyon szerették volna, hogy a rend a szülőföldjén újra
elindulhasson. 1934-re teremtődött meg minden feltétele a Pálos
rend magyarországi újjászületésének. Elég gyorsan népszerű
lett, mert 1950-re közel 50-en voltak a növendékekkel együtt.
Valljuk, hogy a Szűzanya oltalmazta meg rendünket, s ennek köszönhető,
hogy az évszázadok alatt nem haltak ki a pálosok, és
mindenfajta elnyomás és feloszlatás ellenére újra és újra
megújulhatott közösségünk.
Melyek a pálos lelkiség főbb jellemzői?
–
A közösség remetékből jött létre, s bár a társadalmi életben
a középkorban is részt vettek a pálosok, a barokk kor idején
már lelkipásztori, oktatási tevékenységet is folytattak. A
magyar kultúra ápolását is lényegesnek tartották, ezért
hozták létre a Magyar Hazafiúi Társaságot, és Virág Benedek
vezetésével az irodalmi kört. Tehát jobban benne éltek a társadalmi
vérkeringésben. A lelki feltöltődést mindig a visszavonulás,
az elcsendesedés, a magány jelentette. A barokk korban is voltak
olyan kolostorok, amelyek a visszavonulást szolgálták, például
a Nyitra melletti elefánti rendház, amely festői, csöndes környezetben
fekszik. A remetei életmódot tette lehetővé többek között a
rend me-csekszenkúti kolostora. Most már csak egy kis harangláb
és egy kicsiny kápolna utal a pálos múltra. Így a remeteség
mindig jellemezte a közösségünket amellett, hogy az adott kor
kihívásának is igyekezetek a pálosok megfelelni. Az 1934-es újrainduláskor
is építettek a Jakab-hegyen egy olyan kolostort, amely a
visszavonulásra is alkalmas. Eleinte ezért bírálat is érte őket,
mert sokan szerették volna, ha minél több előadást és lelki
gyakorlatot tartanak a pálos szellemiségről, s nem értették
meg, hogy ők elsősorban szerzetesek, s ezért a növendékek
nevelésére kellett koncentrálniuk. Később, mikor egyre jobban
nőtt a fiatal szerzetesek száma, a pálosok kimozdultak a
kolostor falai közül és hirdették az evangéliumot. Ez a
folyamat jellemezte az 1990-es éveket is. Az akkori újrainduláskor
alig jelentkeztek közösségünkbe, majd egyre többen választottak
ezt a hivatást, így tudjuk tartani kolostorainkat, olyannyira,
hogy most Erdélyben, Hargitafürdőn új kolostort alapítottunk
két pálos szerzetessel. A szerzetesház ünnepélyes megnyitását
január 26-án tartjuk. Hargitafürdő települése alkalmas a magány
megélésére, de a pálosok, az őket felkeresők számára lelki
megerősítést tudnak nyújtani. Székelyföldön volt régebben
pálos kolostor, tehát esetünkben is visszatelepülésről beszélhetünk.
Az új kolostor pedig a magyarországi provinciához tartozik.
Manapság több
önmagát magyarságkutatónak kikiáltó személy előadásaiban,
írásaiban megbotránkozik azon, hogy a magyar alapítású rend
központja még mindig Lengyelországban van. Mi erről a véleménye?
–
Ha lesz annyi pálos szerzetes Magyarországon, mint amennyi
Lengyelországban, akkor mindenki örömmel veszi, ha idetelepszik
a rend központja. Akik magukat magyarságkutatónak nevezik, ne a
jelenlegi helyzetet kritizálják, hanem arra bíztassák a
hallgatóságot, hogy minél több gyermeket vállaljanak. Hiszen
ezen múlik a magyarság jövője. Amennyiben a magukat „nagy
magyarnak” kikiáltók nem tartják fontosnak a családot, a hűséget,
a gyermeknevelést, a hitoktatást, s azt, hogy minél több
szerzetesi hivatás szülessen, addig hiába botránkoznak meg
azon, hogy a Pálos rend központja Lengyelországban van. Mi pálosok
Magyarországon huszonketten vagyunk, míg a világon – Istennek
legyen hála – több mint 550 pálos szerzetes szolgál, akik
elviszik még Ausztráliába is a Boldog Özséb által alapított
rend hírét. A legtöbb ausztráliai magyar azokhoz a
kegyhelyekhez jár imádkozni, melyeket a pálosok tartanak fenn,
annak ellenére, hogy az ottani szerzetesek a lengyelek, és
helyiek közül kerülnek ki. Az amerikai czestochowai búcsújáróhelyet
is nagyon sokan keresik föl, ahol az odalátogatók megismerik
Boldog Özséb életét, a Pálos rendet mint magyar alapítású
közösséget. Ha a Pálos rend vezetését most mi magyarok így
huszonketten átvennénk, akkor nem tudnánk foglalkozni a magyarság,
és hazánk jövőjé-vel, mert az irányítás lekötné minden
energiánkat. Tehát, amíg nem lesz elegendő pálos hivatás
Magyarországon, addig nagyon jó, hogy a lengyelek vezetik a
rendet. Nekünk, magyaroknak a lengyelekkel szemben rokonszenvet kéne
táplálnunk, hiszen Európában az egyedüli olyan nép, amelyik
kiáll mellettünk. Lengyelországban őrzik a magyar pálos
kincseket, mint például a Fekete Madonna kegyképét, és
valljuk be, sokkal jobban tisztelik a magyar királyi vérből származó
Szent Hedviget, Szent Kingát és Boldog Jolánt, mint mi
magyarok. Kiemelendő, hogy az összes pálos szerzetes a magyar
tartományt tartja anyatartománynak.
Mi annak az oka,
hogy hazánkban több rend is működik, és például a
ferencesek, a piaristák sokkal többen vannak, mint a pálosok?
–
Amikor a XVIII. században a Pálos rendet föloszlatták, akkor
II. József úgy ítélte meg, hogy a pálosok „nagy bűne”,
hogy erőteljesen képviselik a magyarság eszmeiségét. 1950-ben
pedig a kommunisták többször a népi demokrácia megdöntésével
vádolták a pálosokat, éppen azért, mert magyar alapítású
rendről van szó. Biztos vagyok benne, ha egyik oldalról az önjelölt
magyarságkutatók, míg a másik oldalon a szabadelvűek nem
illetnének minket alaptalan kritikákkal, akkor a magyarországi
pálosok helyzete sokkal jobb lenne. Ettől függetlenül
optimista vagyok, mert mikor 1989-ben újra indult hazánkban a
rendi közösség, csak 12 szerzetesünk volt. Köztük olyanok,
akik 1950 előtt éltek kolostorokban, és akik a ’60-as években
titokban tettek szerzetesi fogadalmat. Közülük azóta többen
meghaltak, s most huszonketten vagyunk. Az pedig természetes,
hogy a ferenceseknek vagy a piaristáknak, akiknek a pártállam
idején is volt iskolájuk, nagyobb lehetőségük volt a
fiatalokkal megismertetni az adott rend lelkiségét. Sajnos hozzájuk
sem jelentkeznek már annyival többen, mint hozzánk, csak éppen
a történelmi múlt miatt jelenleg többen vannak, mint nálunk.
Mennyire
életképes egy remeteségre épülő közösség korunkban, az
elektronikus kommunikációra épülő társadalomban?
– Föl kell tenni a kérdést, hogy a hétköznapokban hol zajlik az élet
vezetése, a döntéseink meghozatala. A fejünkben, a szellemiségünkben,
s nem a mobiltelefonok és az internet világában. A remeteségre
nem úgy kell tekinteni, mint a világtól elvonult és az erdőkben
fellelhető gyümölcsöket fogyasztó emberek alkotta közösségre.
A remeteség lényege, hogy a visszavonultságban rendet tegyünk
a gondolataink között. Erre a legmodernebb korban is szükség
van, hiszen gondolatainkban tudjuk az életünket megtartani és
elrontani. Ezért a remeteség szellemiségének minden korban létjogosultsága
van.
|