2013.12.17.
A Szent Kristóf díj elmélyít hivatásomban
A túlzott öntudat ártalmas, mert képtelenek vagyunk felismerni
Isten sok-sok ajándékát
Balogh Zoltán miniszter, az Emberi Erőforrások
Minisztériumának vezetője Tokár János atyát, a Temesvári
Pelbárt Ferences Gimnázium igazgatóját a gyermekek és a hátrányos
helyzetű fiatalok érdekében végzett kiemelkedő szakmai tevékenysége
elismeréseként november 20-án Szent Kristóf díjban részesítette.
Szerkesztőségünk nevében szívből gratulálunk az
elismeréshez! El lehet mondani azt, hogy ezzel a díjjal a kormányzat
mintának teszi a társadalom elé az egyházi iskolák feladatvállalását?
–A minta szó abban az értelemben igaz, hogy mintegy
modell, ami egyszer bevált. Beképzeltségre vallana, ha ezt a
mintát minden részletre kiterjesztve értenénk. Járható út
belőle az, hogy az általános iskolában és a későbbi években
is sok kudarccal együtt élő embertársaink egyszer csak kapnak
egy kis jelet, hogy érdemes lenne tanulniuk. Van bennük elég
elhatározottság, hogy négy évig – ami nagyon hosszú időnek
látszik az elején – erre vállalkozzanak is, és a többit már
együtt kell végig küzdenünk. Nagyon sok egyházi – és nem
egyházi – iskola vállal fel hasonló feladatot: olyanokkal is
mer foglalkozni, akik inkább nehézséget, folyamatos odafigyelést,
a környezet értetlenségét, az eredmények megkérdőjelezését
hozzák magukkal. Ezt a kitüntető figyelmet mi annak köszönhetjük,
hogy egy ötéves időszak végére értünk.
Miért éppen Szent Kristófról nevezték
el ezt a díjat?
–Mindenki előtt ismerős a történet,
hogy Kristóf a legnagyobb Úrnak akart szolgálni, s így került
egy folyó partjára, ahol embereket vitt át a vállán. Egyszer
egy kis gyermeket szállított át éjnek idején, a folyó közepétől
egyre nehezebb lett a teher, majdnem elmerült mire átért a túlsó
partra. A gyermek elmagyarázta neki: „Ami a válladat nyomta, több
volt, mint az egész világ. A Teremtőd volt az, akit áthoztál.”
A történet jelképezheti a pedagógust is, aki a rá bízott
tanulókat segíti át egy életszakaszon.
János
atya és maga a gimnázium mit ért el eddig a hátrányos helyzetű
fiatalok nevelése, oktatása területén?
–Több szinten történt előre lépés az életükben. A
leglátványosabb, hogy sikerült sokuknak érettségi vizsgát
tenniük. Voltak olyanok, akik rendezték az egyházhoz fűződő
kapcsolatukat, megkeresztelkedtek, egyházi házasságot kötöttek,
gyakrabban vesznek részt a liturgián. Sőt a Székely János püspök
atya által szervezett Kájoni János hittancsoport oszlopos
tagjai lettek. Pár embernek sikerült munkát is találnunk.
Egyik évben karácsonykor ők osztották a hajléktalanoknak az
ételt a Ferencziek-terén.
Az önök munkásságának köszönhetően összesen 33
roma és nem roma felnőtt szerzett érettségit. Mióta
foglalkozik felnőttoktatással a ferences rend?
–Ez a felnőtt oktatás az elmúlt öt évre koncentrálódott.
Szükséges-e külön nevelési modult alkalmazni a hátrányos
helyzetű diákok oktatása során, illetve több türelem, és
empátia megnyilatkozása kell-e feléjük?
–A ferences lelkiségből fakad, hogy hogyan válaszolunk
bizonyos kérdésekre. Assisi Szent Ferenc azt tanulta az Úr Jézustól,
hogy a másik ember iránt őszinte tisztelettel, figyelemmel
legyen, különösen azok iránt, akik nála kisebbek, védtelenebbek,
kiszolgáltatottabbak. A gőgös ember mindenki számára
visszataszító. Aki a jó Isten nevében jár, annak különleges
feladata, hogy ezt a jóságot közvetítse. Vannak olyanok, akik
az igazságosság nevében érzéketlenek, kicsinyesek, félelemmel
vannak tele. Nekünk – belső indíttatásból – mindent meg
kellett tennünk, hogy ezek a roma és nem roma fiatalok ki
tudjanak bontakozni, akár úgyis, hogy a gyöngeségeik is nyílván
valóvá lettek, és emiatt – esetleg – bennünket is szégyen
ér. És ez nem más, mint amit eddig itt a nappali tagozatos diákjaink
között is teszünk.
A Temesvári Pelbárt Ferences Gimnáziumban is
tanulnak hátrányos helyzetű fiatalok? S ha igen, akkor a többiek,
a jobb módú családokból érkező gyerekek őket miként fogadják
be?
–A gyerekek, főként a fiúk között nagyon erős a
rivalizálás, főként az első években, amíg egyfajta
„rangsor” létrejön. Az erőviszonyok kialakulásába belejátszik
az intelligencia, a versenyszellem, a fizikai erőnlét, a
technikai prezentáció, de az is alakítja, ha valaki ezeken kívül
marad. Sokszor az a gondolkodás, amit otthonról hoznak, nagyon
önző. A kollégiumi élet mindezt kezelni látszik. Az étkezéshez
hat gyereknek egy tálban van étel, nekik kell hatfelé szétosztani.
A hálókban, tanulószobán folyamatosan alkalmazkodni kell. Nem
mondhatunk le egyetlen gyerekről sem. A hagyományos fegyelmi
rend az volt nálunk is, hogy aki súlyosan vét a szabályok
ellen, mielőbb kerüljön ki a közösségből. Most sokkal több
energiát fordítunk arra, hogy értelmezzük a deviáns viselkedést,
segítsünk a diáknak megérteni önmagát, feldolgozni azokat a
lelki sérüléseket, amiket hordoz, bátorságot és bizalmat
adni a mindennapi munka folytatásához.
A Szent Kristóf díj megerősítést, vagy motivációt
is jelent a további munka folytatásához?
–Ez a helyzet elmélyít a hívatásomban. Még jobban a
Szent szolgálatára kell odaadnom magamat. Hiszen minden belső
tisztaság, egyértelműség, világosan látás, tetterő Tőle
indul el. Tudom, hogy mindent Neki köszönhetek, és várom
azokat az új jeleket is, amelyek napról-napra majd irányt
szabnak a továbblépéshez.
Mostanában tartják a gimnázium nyílt
napjait. Ma már hála Istennek nagyon sok katolikus középiskola
működik, nem úgy, mint 1990 előtt. Mi az a többlet, amit intézményük
nyújtani képes?
–Óriási lehetőség, hogy a rendtartomány súlyozva
kezeli a ferences jelenlétet ebben az iskolában. A legnagyobb létszámú
közösség, és benne 12 testvérrel teljes munkaidőben állunk
a diákok szolgálatában. A csak fiúkat nevelő intézmény
fegyelmezett munkára szoktatja a diákokat. Több környékbeli
család hagyja a kollégiumban is gyermekét, mert otthon sokkal
nehezebben tudná megoldani a délutáni felügyeletét. A
napirend eligazítja a szertelen kamaszt, hogy mire mennyi időt
kell fordítani. Kinyitja szemét a fontos dolgokra – a vallásos
gyakorlatok sokszor már a családi házban is alig tapasztalható
mélységek felé indítják őket. A művészetek, a sport, a színházlátogatások,
a szabad idő eltöltésének változatossága gazdagítják
mindenre érzékeny lelküket. Van egy erdei iskolánk a Gerecsében
Serédi hercegprímás úr volt nyaralójában. Kirándulásra,
egyhetes programra szívesen veszik igénybe a gyerekek.
Olvasni arról, hogy sajnos Magyarország már missziós
terület. A gimnázium is felvállal tehát missziós tevékenységeket?
–Maga az iskola missziós terület. Egyre több olyan
gyereket veszünk fel, akik nem lettek megkeresztelve, nem voltak
elsőáldozók, nem gyakorló keresztény családból érkeznek.
Korábban a plébánosi ajánlás is része volt a beiskolázásnak.
Ma úgy is kapunk ajánlást, hogy a család igényli a vallásos
neveltetést, bár eddig nem adta ezt meg a gyermeke számára.
Ilyenkor tisztázzuk a szülővel, hogy hányszor van naponta ima,
hetente szentmise, gyónási alkalom, évente lelki napok,
lelkigyakorlat – és a szülők minden esetben vállalták
ezeket.Úgyis missziós tevékenység jut nekünk, hogy az elvált
és újra házasodott családok fiai sokszor nem csak a második
otthonként érzik magukat nálunk…
Sokan meglepődnek azon, hogy az esztergomi ferences gimnáziumba
csak fiúk tanulhatnak. Jómagam 1992-ben ott végeztem, és azt
tapasztaltam, hogy ennek egyik előnye, hogy így alakulhat ki az
egészséges, szinte egész életre szóló férfibarátság. Ezt
meg tudja erősíteni?
–Három osztályhoz volt közöm az évek során osztályfőnöki
és prefektusi beosztásban. Ebből az elsőt vittem végig, a másodikat
egy évig, a harmadikat az utolsó évben át kellett adnom. Az
első osztályommal 27 éve évente találkozunk – szinte
mindenki eljön. Mostantól fogva már kétszer fogunk összejönni:
szeptember elején egy lelkigyakorlatra, novemberben egy-egy köztünk
felmerülő, időszerű kérdés megbeszélésére. Mondanom sem
kell, nagyon szeretnek együtt lenni. Őszinte és kritikus beszélgetéseinkből
senki sem távozik megsértődve, tudjuk, hogy a másikért való
aggódás néha fájhat is. A másik két osztályommal ettől az
évtől válik rendszeressé az éves találkozó – de az egymás
iránti ragaszkodásuk ugyanaz, mint az elsőnél.
Milyen az öregdiákok kapcsolata az iskolával?
Segítik –e hajdani alma materüket nem csupán anyagilag, hanem
abban is, hogy annak imázsát növeljék?
–A korábban végzett öregdiákok – úgy érzem erkölcsi,
szellemi-lelki nagyságok. Mindegyikükre nagy tisztelettel tekintünk,
és ezzel így van a környezetük is. A 70-es 80-as évek után
érettségizetteknél mintha a szó nélküli, szívbéli
szolidaritás nőtt volna meg. A legfiatalabbak még habzsolják
az életet, mindent vállalnak, mindent csinálnak – most
mutogatják „oroszlán körmeiket”. Rájuk is büszkék
vagyunk!
Régebben, 1990 előtt az egész országból érkeztek
diákok Kisvárdától Zalalövőig. Most főleg Komárom-Esztergom
és Pest megyéből vannak jelentkezők?
–Az egyházi iskolák megnövekedett létszáma és a szülők
gyermekük iránti nagy ragaszkodása miatt kb. 40%-ban választják
intézményünket a Komárom-Esztergom megyeiek, körül-belül
ugyanennyien a budapestiek és a Pest megyeiek együtt, és a
maradék 20% még a régi „Kisvárdától Zalalövőig”.
Létezik egy olyan pozitív sztereotípiai,
miszerint az egyházi iskolákban csupa hibátlan, „szent”
emberek oktatnak, s mikor a diákot valamilyen igazságtalanság
éri, akkor előfordul, hogy még Isten létét is megkérdőjelezi.
Mit lehet ezen folyamat ellen tenni?
–Az emberi gondolkodás történetében folyamatosan nőtt
az emberi személy előtérbe kerülése szemben a Szenttel. Ebben
a folyamatban a túlértékeléssel együtt az emberre nehezedő
elvárás is nagy lett. Jó lenne legalább nekünk, keresztényeknek
helyére tenni: Isten a teljesség, az angyalok a mennyben vannak,
és mi emberek Isten jóságából tesszük a jót, magunknak
semmit sem mondhatunk. Szent Ferenc ráadásul az emberi természetről
még szigorúbban gondolkodik:
„Mivel azonban valamennyien szánalomra méltók
és bűnösök vagyunk, és így méltatlanok arra, hogy nevedet
kiejtsük…” (Int. 23,5) A túlzott öntudat a legtöbbet árthat
nekünk, mert képtelenek vagyunk felismerni Isten sok-sok ajándékát,
helyette mindig magunkkal vagyunk eltelve, és ez a beszűkült élet
nagyon sívárrá és szomorúvá válik egy idő után.
Ma sokan beszélnek paphiányról. Hozzávetőlegesen
mennyien választják a papi, vagy szerzetesi pályát a végzettek
közül?
–A 90-es évekig végzett növendékeink közül mintegy
8-10, az egyházi iskolák megnövekedése óta évfolyamonként
átlagban 2-3 diák.
Miként tudnak a diákokra hatni, példát mutatni feléjük?
–Georges Bernanos írja: „Mi keresztények folyamatosan
arról beszélünk, a tehetetlenség, a lustaság és a gőg könnyeivel,
hogy teret veszítünk. Csakhogy nem a világ részesült
Krisztusban, hanem mi, hogy átadjuk őt a világnak.
Isten a mi szívünkből vonul vissza; csakis bennünk
zajlik a kereszténység térvesztése.” Ismerik hibáinkat,
mint ahogy látják azt is, ha valamiben sikerül a jó Istenre
odafigyelnünk, hívatásunk szerint élni. Igazán a Szentre van
kiéhezve az ember! Ők is! A szeretetnek is a Szent a forrása.
Amennyire Isten szentségében élünk, annyira tud bennünk is ez
megnyilvánulni.
Medveczky Attila
|