2013.12.17.
Csorja Gergely: Van-e még értelmiség?
Vizsgálódásunkat
onnét is indíthatnánk, hogy van-e szükség egyáltalán az ún.
értelmiségre.
Németh László múlt
héten idézett kiemelkedő esszéjében, a Minőség forradalmában
egy félmondattal megfogta problémánk gyökerét: ha a közösség
arcát figyelem, elhülyült mosoly fogad.
Bizony, ez az elhülyült
mosoly a tömegkommunikáció hihetetlen fejlődésének köszönhetően
szinte kötelező kelléke a ma emberének. A tévéből, a rádióból,
az egyetemi katedrákról, a tankönyvekből, a színpadról, bölcsészek,
mérnökök és tanárok diskurzusait figyelve rendre elhülyült
mosollyal találkozunk. Kialakult az álműveltség és az áltudás
sajátos egyvelege, mely a gondolkodás képességét elsorvasztva
telepszik rá a tudatra és látszólag szellemi, értelmiségi
tevékenységet folytató embereket alakít át diktafonná.
Valahol rámondják
a szöveget erre az emberdiktafonra ,és amikor a megfelelő inger
éri a gépezetet, akkor lenyomódik a play gomb és halljuk a rögzített
szavakat. Az álértelmiségi műsorokban a behívott vendég –
aki természetesen látványosan értelmiségi – elmondja
gondolatait a világról: könyvtárnyi irodalmat magukénak tudó
kérdések egy-két megcáfolhatatlan mondattal el vannak intézve,
fontos, létünket meghatározó problémák könnyen emészthető,
amolyan népszerű tudományos megvilágításba helyeztetnek,
ismeretelméleti és metafizikai kérdések az almahámozás összetettségével
vitattatnak meg. Az elhülyülés persze nem a stúdióban kezdődik.
Van nekünk erre
egy komplett rendszerünk, mely a fejlődő elmét hat éves korától,
majd huszonéves koráig végigkíséri. Ezt indokolatlanul oktatási
rendszernek hívjuk. Itt indul, itt kezdődik a közösség teljes
elhülyülése és erre már csak rájátszik a tömegtájékoztatás
és tömegszórakoztatás könnyen elérhető, olcsó rendszere. E
kettő egyvelegéből kerül ki aztán a magát értelmiséginek
gondoló álértelmiségi, mely már képtelen gondolkodni a szó
eredeti értelmében.
Képes természetesen
visszaadni kész véleményeket, képes következtetéseket
levonni, de nem képes önálló, alkotó, gondolkodó életet élni.
Tegyük hozzá, erre nem is nagyon van lehetősége.
Ugyanis a megélhetés
oltárán fel kell áldozni a gondolkodás képességét. Minekután
társadalmunk szervezetekben képes csak tevékenykedni és az
alkotó létet elszegényedéssel jutalmazza, így a gondolkodni
szándékozó ember vagy megelégszik a periférikus léttel,
melyből a kor kényelmi és technikai vívmányai jórészt ki
vannak zárva, vagy beáll diktafonnak.
Hacsak nem nyer a
lottón, vagy nem örököl százmilliókat, kényszerpályára
kerül. A gondolkodó embernek többnyire igénye van lakásra,
autóra, telefonra, fűtésre, számítógépre, esetleg családra,
tehát kényelmes éltre. Az ehhez szükséges javakat viszont általában
csak a nagy szervezetekben kaphatja meg.
Ezekben a
szervezetekben, intézményekben – tisztelet a kivételnek, mely
kivételből mostanában egyre több van
– pedig a gondolkodás képessége kimondottan hátrány.
Egyetemi tanszékre előadónak gondolkodó ember a legritkábban
kerül, tudományos intézetek munkatársai a legszürkébb,
leglaposabb húsz-ötven évvel ezelőtti nyugati, főként észak-amerikai
gondolatokat csócsálják évtizedek óta. Nem sok eredménnyel.
A gondolatfalat forog körbe a szájukban, mócsingos, rágós. A
lenyelhetetlen húscafat fölös mennyiségű nyáltermelésre
serkenti a mirigyeket, így aztán néha rásercintenek a jobb
sorsra érdemes papírra. Az összenyálazott papírt később
publikációnak nevezik és beszámítják a PHD-be.
Nem szerencsésebb,
aki valamely óriásvállalatnál vagy éppen az államigazgatásban
próbál szerencsét. Ott a bürokrácia hatalmas malomkövei összeőrlik,
majd a kisszerűség párája belepi, hogy végül 30-40 év után
penészes lélekkel kívánja, hogy végre a nyugdíjas létbe
zuhanhasson.
A közösség élete
látszólag egyre kollektívebb lesz, azaz egyre kevesebbet törődik
tagjai egyéni életével, nem számít kezdeményezésükre s nem
hederít kívánságukra. Valójában e kollektiválódás alatt
elapad a társadalomfenntartó erő, a közügyek „szenvedélye”.
S hová jut a szenvedély, melynek nincs kapcsolata a közös élettel?
Elsatnyul; a társtalan szenvedélyből onánia lesz, magát emészti
s megsemmisül az egyénnel. Ilyen hasadást munka és szenvedély
közt a természet nem is tűr soká. Vagy a munka töri magához
az embert, túl nyolc órán is, vagy az egyéni szenvedély
kavarja fel a minőség forradalmát – olvashattuk Németh Lászlótól.
De a minőség
forradalmáról pillanatnyilag szó sincs. Olyannyira nincs, hogy
Németh László korszakos gondolatából is sikerült valamiféle
középszerű ostobaságot préselni. Valami olyasmit, hogy a
mennyiség helyett a minőséget akarta.
A liberális értelmiség
eljutott oda, hogy képtelen megérteni gondolatokat a maguk
teljességében. Kivonatokat, magyarázatokat és pontokat rögzít,
különböző színnel kihúzott fogalmakat memorizál, de az
eredeti gondolatot tudata nem képes átfogni. Így szocializálódott,
erre tanították.
A kötelező
olvasmányok terméketlen erőltetése létrehozott egy sajátos
kiadványt. Kapható a könyvesboltokban egy sorozat, mely regények
rövid tartalmával és az ahhoz kapcsolt rövid magyarázattal
helyettesíti az eredeti mű olvasását. Az olvasónapló nevezetű
agyrém ugyanis ebből is megírható. Nem kell azért elolvasni a
regényt. Hiszen nem az a lényeg, hogy elolvassuk, hanem hogy
tudjuk, miről szól. Nem az a lényeg, hogy megértsünk egy-egy
kérdéskört, hanem hogy sikeres vizsgát tegyünk, nem az a lényeg,
hogy értsünk valamihez, hanem, hogy legyen papírunk róla.
Ebből persze lényegében
mindenkinek elege van, ezért aztán természetesen kialakult az
ellenpont is.
Így jutunk el
oda, hogy választhatunk a szakértelmiség áltudományos, mérhetetlenül
egyszerű, argóban elgondolt ostobásága, vagy a kreatívok
nyilvános szellemi önkielégítése között.
Mondjuk, megnézhetünk
néhány média konferenciát és ámulhatunk, hogy egy szellemi
feketelyuk belsejében is terjed a hang, vagy elmehetünk a Krétakör
előadására undorodni. Esetleg bekapcsolhatjuk a tévét.
Hogy eredeti kérdésünkhöz
visszatérjünk: Egyáltalán nem biztos, hogy erre az álértelmiségi
csoportra szükség van. Értelmiségre, ha ezen a létformán a
gondolkodás, mint munka iránti szenvedélyt értjük, azonban szükség
lehet. És itt érünk vissza megint Németh Lászlóhoz: Azoknak
az embereknek a száma, akik a munkájuknak élnek, napról napra
fogy. Ha nézzük, kik azok, inkább a komolykodó kretének, mint
a tehetséges találékonyak.
A kilátások nem
jók.
|