2013.12.30.
Agyagba
zárt hagyaték
Lőrincz
Éva keramikus Székelyudvarhelyen
született és Székelyszentkirályon nevelkedett. Az Eötvös József
Gimnáziumban érettségizett, majd 1995-ben Újpesten végezte el
a fazekasiskolát. Mestere: Pallagi Tünde. Ezt követően népi játszóház-vezetői
és -oktatói tanfolyamot végzett. Jelenleg Budakeszin lévő műhelyében
dolgozik, kerámia szakköröket vezet. Több közös kiállításon
vett részt, így a Budai Várban és Budakeszin is.
Már kislány korában is kerámiával,
fazekassággal szeretett volna foglalkozni?
– Nem, akkor a kerámiaművészet
még nem érintett meg. Mindig is csodálkoztam azokon, akik már
nagyon fiatalon eldöntötték azt, hogy mivel foglalkozzanak a későbbiekben.
Nagyon nehéz megtalálni azt a hivatást, ami igazán közel áll
hozzánk. Nem is beszélve a pályaválasztásról, hiszen lehet,
hogy elvégez valaki 1-2 egyetemet, mégsem a szakmájában, a
diplomájának megfelelő állásban helyezkedik el. Tehát amikor
az Udvarhelyhez közeli gyönyörű falucskában, Székelyszentkirályon
tanultam, föl sem vetődött bennem az, hogy valamikor is fazekas
leszek.
Mi jellemzi a székelyföldi fazekasságot?
– Nagyon híres az udvarhelyi, a székelyföldi fazekasság.
Elég csak Korondot megemlíteni, de Makkfalván, Csíkdánfalván
és még más helyeken is működtek fazekas és kerámiaműhelyek.
Utólag jöttem csak rá, hogy talán Székelyföldön kellett
volna elsajátítanom a keramikus mesterséget.
Székelyföldön
az asszony vetett, szántott, aratott, szőtt, font, varrt, tehát
szinte mindenhez értett
A családi házban voltak nagy nevű mesterektől
kerámiák?
–
Nem, mert szinte mindent magunk állítottunk elő, aminek Székelyföldön
megvolt a maga hagyománya. A férfiak elmentek katonának, s az
asszony vetett, szántott, aratott, szőtt, font, varrt, tehát
szinte mindenhez értett. Mi is úgy nőttünk föl, hogy ha
leszakadt a gomb, nekünk kellett fölvarrni. Emellett hímeztünk,
kötöttünk. Belenőttünk abba, hogy mindent magunk csináljunk.
Szabadidőnkben pedig, mivel patak mellett nőttem föl, a palából
gyurmáztunk, különböző figurákat készítettünk. Fazekas
nem volt a falunkban, így aztán ezt a mesterséget nem tudtam
senkitől sem ellesni. Emlékszem, hogy jöttek át a korondi
fazekasok ekhós szekérrel, s a búcsúkon és a nagyobb vásárokon
kitelepedtek.
A
fazekasiskolában csak gyakorlati képzés folyt, vagy
megismertették a tanulókkal a Kárpát-medencei kerámiaművészet
történetét is?
–
Természetesen a mesterség, a magyar kerámia múltját is
meg kellett ismernünk. Mindenkinek ki kellett választani egy tájegységet
– én Székelyföldet választottam –, abból szakdolgozatot
írni, s egy úgynevezett remeket, tehát vizsgaművet készíteni.
Voltak példaképei a magyar keramikusok körében?
–
Nagyon nagy mestereket ismertem meg a magyar kerámia világából,
de nem szeretnék egyetlenegy nevet sem megemlíteni, nehogy
kihagyjak valakit a sorból. Példaképeim voltak, de senkit sem
utánzok. Arra törekszem, hogyha egy munkát készítek, akkor közben
a tudásom és kreativitásom legjavát használjam fel, és
megfeleljen a népi forma követelményeinek. A kis növendékeimnek
is azt mondom: az még nem baj, ha valami nem tökéletes, de a
legtöbbet adjuk ki magunkból. S az is nagyon lényeges, hogy az
egyéniségünket tükrözze az adott munka.
A műhelyéből kikerült alkotásokon vannak
konkrét tájegységhez köthető motívumok?
–
Népi formákat készítek, de arra direkt nem törekszem,
hogy azok csak egy tájegységre legyenek jellemzőek. A székelyföldi
kerámiaművészet áll legközelebb hozzám, s amikor vásárokon
árulom a portékáimat többen megkérdezik: ön ugye erdélyi?
Tehát a génjeimben benne van, hogy ilyen műveket készítsek,
akár akaratlanul is. Nagyon örülök neki, hogy rögtön
felismerik alkotásaimból, honnan származom, s ez számomra
szinte a legnagyobb dicséret. Olyan motívumokat használok,
melyek azért föllelhetők bizonyos tájegységeken. De az alkotások
egyediségét az adja, hogy a motívumokhoz saját elképzeléseim
szerint teszek hozzá valami mást is, olyat, ami a személyiségemből
adódik. És az sem mindegy, hogy a tárgyon hol helyezem el
ezeket a motívumokat.
Mi vagy ki határozza meg azt, hogy éppen
milyen tárgyakat készít?
–
A fő foglalkozásom az oktatás, így kevés időm marad az
alkotásra. Az agyag viszont szinte megköveteli, hogy üljek le
mellé, mert ha nem fülezem meg, akkor kiszárad. Ezért nem
merek nagy munkákba belekezdeni, csak akkor, ha megrendelnek tőlem
valamit, vagy ha időm van rá. Legtöbbször tehát rendelésre
dolgozom.
Vannak visszatérő megrendelői?
–
A legnagyobb sikerélményt az jelenti számomra, amikor 10-15
év után is visszatér hozzám valaki, s azt mondja: sajnos eltört
a tányér, amit öntől vásároltam, és szeretnék egy újat.
Egyszer egy kertészeti virágkiállításon az egyik vevő kuglófsütőt
vett tőlem, majd megkérdezte, hol dolgozom, mondtam neki,
Budakeszin. A következő évben visszajött, s közölte velem,
hogy próbált azóta fölkeresni, de sikertelenül, mert az
interneten nem találta meg az elérhetőségemet, s azon izgult,
hogy megint áruljak a vásáron, mert újabb munkát szeretne tőlem
venni.
A
dísztárgyakra vonatkozóan is érkeznek megrendelések? Mondjuk
angyalkákra?
–
Ezek a tárgyak nem csupán díszítenek valamit, hanem szolgálnak
is. Az angyal egyben gyertyatartó is. A szenteltvíz tartót is
használják, amellett, hogy majdnem liturgikus tárgy.
Esetünkben
olyan alkotói tevékenységről van szó, mely egyszerre kíván
szellemi és fizikai munkát is.
–
Természetesen, hiszen a fejünkben dől el az, hogy mit miért
csinálunk. Ugyanakkor nagyon kemény fizikai munkáról van szó.
Azt is ki merem jelenteni, hogy mindenki képes az agyagozásra és
a korongozásra. Csak vannak, akik tehetséggel születnek, s azt
tudják fejleszteni, míg mások kicsit ügyetlenebbek, s ezért a
korongozást jóval lassabban tanulják meg, ha kellőképpen
szorgalmasak.
Pályafutására
visszatérve: ahogy elvégezte a szakmai iskolát rögtön
elkezdett kerámiákat készíteni?
– A fazekasiskola elvégzése után nem vetettem bele
magam azonnal a kerámiakészítésbe, hanem három gyermekem
mellett voltam otthon. Majd elvégeztem a népi játszóház-vezetői
és -oktatói tanfolyamot. Az ország különböző helyeire hívtak
népi játszóház-foglalkozásokat tartani. Rendszeresen eljártunk
például a Győri Barokk Fesztiválra, a szombathelyi Savaria
Fesztiválra, és a salföldi programokra. A legtöbbször a
rendezvények szervezői hívnak el. Ezt követően, ezzel párhuzamosan
szakköröket vezetek óvodákban, általános- és középiskolákban
nem csak Budakeszin. Rendszeres foglalkozásokat tartok a Hild József
Általános Iskolában, a Máriaremetei Ökumenikus Iskolában, a
Prohászka Ottokár Katolikus Gimnáziumban, és a Mezei Mária Művészeti
Iskolában. Ennek egyik oka, hogy nagyon szeretek gyerekekkel
foglalkozni, hatalmas lelki ajándékot kapok tőlük, míg a másik,
hogy úgy érzem: még sok tanulnivalóm van a kerámiaszakmában.
A
természetes anyagokat fölcserélte a polár, a műanyag
Mit is jelent maga a népi játszóház?
– A népi játszóház mint fogalom elég széles tevékenységet
rejt. Benne foglaltatik a nevében a játék. Feladatunk, hogy újra
megtaláljuk egymást, és élni tudjunk a természet adta lehetőségekkel,
hogy rácsodálkozzunk az egyszerű dolgok értékeire és használjuk
képzeletünk kiaknázatlan területeit. Csak egy-egy kezdő ötlet
szükséges a többit nyugodtan bízhatjuk a fantáziánkra és az
időre. A népi játszóház magában foglalja a régi kézművesek
jó néhány munkafolyamatát, ilyen a szövés, az agyagozás, a
nemezelés, a bőrözés, a gyöngyfűzés, a csuhézás és a gyékényezés.
Tehát a cél a népi hagyományok továbbéltetése, népszerűsítése,
a mindennapi kultúrában betöltött szerepének erősítése és
az utánpótlás-nevelés. Lényeges, hogy a játékokat és a tárgyakat
természetes anyagból készítjük, így csuhéból, agyagból,
vesszőből, gyékényből, szalmából, gyapjúból. Sokszor népi
hangszereket is készítünk. A három-négy napos fesztiválokra
azért hívtak le, hogy a rendezvény ideje alatt a gyerekeket úgy
kössük le, hogy közben bemutassuk nekik a népi hagyományokat.
A gyerekek nagyon fogékonyak ezekre a foglalkozásokra, s ha
rajtam múlna, akkor minél hamarabb adnék természetes anyagokat
a kezükbe, mert ebben a művi világban később alig találkoznak
velük. Hiszen a természetes anyagokat fölcserélte a polár, a
műanyag.
Meddig tart egy játszóházban a foglalkozás?
A szakköröket mely korcsoportnak tartja?
–
Főleg alsósoknak, de gimnáziumokba is eljárok szakköröket
tartani. Az idősebbeknek viszont már konkrét feladatokat adok.
Nagyon örülök annak, és büszkeséggel tölt el, hogy három
tanítványom elvégezte a fazekas szakot, és egyikük a
szakdolgozatában írt egy oldalt azokról a csuprokról, amit én
készítek. A kicsik számára pedig a finom motorikus mozgás szükséges,
és a koncentrációra való nevelés.
Előfordul, hogy karácsony előtt a szakkörökön
a gyerekek ajándékot készítenek szüleiknek?
–
Természetesen, hiszen a tantervem a jeles napokra is
vonatkozik. December 8-án nyílt meg Budakeszin az a kiállítás,
melyen látható az a nagy betlehem, amit harmadikos növendékeimmel
készítettünk. Minden évben meghirdetnek itt egy betlehemkészítő
pályázatot, s eddig tanítványaim közül sokan kaptak első díjat.
Nem csak agyagból dolgoznak, hanem egyéb természetes anyagból
is. A zsűri tagjai nagyon figyelnek a gyerek kreativitására, s
díjazzák az egyéni elképzeléseket is.
Lényeges
tehát, hogy a gyerekekben felébredjen az alkotói ösztön, főleg
a mai korban, mikor már az általános iskolások abban
versenyeznek, kinek van jobb okostelefonja?
–
Szükség van a technika vívmányaira is, hisz munkánk,
tanulmányaink során nap mint nap érintve vagyunk általa. De a
számítógépes játék legtöbbször csak egyszemélyes. Az
emberek – akár felnőttek, akár gyermekek – egymás közötti
kapcsolata minimális. Ezért is lényeges, hogy a gyerekek
alkossanak minél többet a saját fantáziájukra hagyatkozva.
Emellett az is, hogy ne hagyatkozzanak arra, hogy más majd elvégzi
helyettük a feladatokat. Nekem otthon azt tanították: ha
valamid elromlott, azt csináld meg. Most viszont sok gyerek kétségbeesik,
mert nem tudja megoldani a problémáját. Már az is nagy dolog,
ha megfogalmazza a problémát. Ezért is kell a kreativitásukat
fejleszteni. A gyerekeket pedig a sikerélménnyel lehet a
legjobban motiválni, és sokat kell őket dicsérni.
Medveczky
Attila
|