2014.01.10.
El akarjuk érni, hogy a civil
szervezetek működése kiszámíthatóvá váljon
2010-ig több társadalmi csoportot rekesztett ki a párbeszédből a
szocialista kormányzat
A kormányzat
már megalakulásakor eltökélte, hogy olyan környezetet teremt,
mely segíti a civil szervezeteket társadalmi missziójuk,
küldetésük kiteljesítésében. Emellett segíti a szervezeteket
akár jogi, akár pénzügyi tanácsadással, aktív és passzív
támogatásokkal, adókedvezménnyel, hogy képesek legyenek
különböző állami, önkormányzati feladatokat is átvállalva az
emberek életminőségét javítani. Latorcai Csaba az Emberi
Erőforrások Minisztériumának nemzetiségi és civil társadalmi
kapcsolatokért felelős helyettes államtitkára elmondta: ki
tudjuk szűrni azokat a szervezeteket, melyek visszaélésszerűen
próbálnak hozzájutni az 1%-hoz.
2013-ban
mekkora összegű keret áll rendelkezésre, amelyre a civil
szervezetek is benyújthatják támogatási kérelmüket?
–A Nemzeti Együttműködési Alap
pályázataira előreláthatóan jövőre ugyanakkora keretösszeg áll
rendelkezésünkre, mint idén, ez 3,4 milliárd forint. A „civil
törvényben meghatározták, hogy a keretösszeget milyen szempontok
alapján és miként kell fölhasználni; ami azt jelenti, hogy
működési célú pályázatokra több mint 1,9 milliárd áll
rendelkezésre, míg szakmai pályázatokra hozzávetőlegesen 953
millió forint.
Jelenleg milyen újabb pályázati
lehetőségeket hirdetett meg a kormány, illetve a Nemzeti
Együttműködési Alap?
–Az új
lehetőség alatt azt kell érteni, hogy eddig soha olyan korán nem
volt meghirdetve pályázat a következő évre, mint jelenleg.
Hiszen október közepén már nyilvánosságra hoztuk a pályázati
lehetőségeket. Ráadásul nem úgy, mint korábban, hogy először a
működésre, majd a szakmaira vonatkozót: egyszerre hirdettük meg
a működési és a szakmai pályázati lehetőségeket. Így soha olyan
korán nem volt még döntés, támogatási szerződés és
finanszírozás, mint ami idénre várható. Végre úgy tudnak a
2014-es programjaikba belekezdeni a civilek, hogy tudják,
mennyi pénzre számíthatnak az államtól, sőt március közepéig ez
a támogatás ott lesz a számlájukon.
Mi
bizonyítja a már említett Nemzeti Együttműködési Alap
sikerességét?
–A
törvény megalkotásakor és a Nemzeti Együttműködési Alap
felállításakor az az igény fogalmazódott meg, hogy legyen
egyszerűbb a pályázati rendszer. Ezt több lépésben sikerült
elérnünk. Erre néhány példa: a bírósági kivonatot a pályázók
helyett az alapkezelő szerzi be, a 100 ezer forint alatti
számlák másolatait nem kell beküldeni, hanem elegendő egy
számlaösszesítőt megküldeni, nyilatkozva arról, rendelkezésre
állnak a számlák a szervezet székhelyén, s ellenőrzés alkalmából
azokat rendelkezésre tudják bocsátani. A Nemzeti Együttműködési
Alap sikerének másik bizonyítéka, hogy évről-évre növekszik a
pályázati aktivitás; 2014 vonatkozásában majdnem 12.400 pályázat
érkezett be.
Elmondható,
hogy 2010-től sikerült olyan környezetet teremteni az EMMI-nek,
amivel segíti a civil szervezeteket társadalmi küldetésük
kiteljesítésében?
–Helyes
a megállapítás, mert az egy nagyon jelentős lépés volt, mikor a
civil törvény megalkotásakor úgy módosultak az adójogszabályok,
hogy a civil szervezeteknek jutatott adományok után nőttek a
társasági adókedvezmények. Ez tükrözi a kormány azon
álláspontját, hogy a civil szervezeteket elsősorban a tagoknak
és a társadalom különböző szervezeteinek kell működtetni,
fenntartani, hiszen éppen ettől civilek, de a kormány ott akar
mellettük állni, hogy segítse küldetésüket.
Ezzel
elérhető az, hogy a civil szféra képes legyen különböző állami,
önkormányzati feladatokat is átvállalva az emberek életminőségét
javítani?
–Ez a
célunk, s jól tudjuk, hogy igen hosszú folyamat a civil szektor
erősödése, önálló lábra állása. Elindultunk ezen az úton, s a
visszajelzések – nemrég végeztünk társadalmi egyeztetést,
hatásvizsgálatot több száz vélemény értékelésével – is azt
mutatják, ezt a munkát kell folytatnunk.
2010-től
miként módosult a hazai társadalmi párbeszéd intézményrendszere?
–2010-ig igen
eshetőleges volt a társadalmi párbeszéd. Gyakorlatilag ennek
egyetlen intézménye volt, az Országos Érdekegyeztető Tanács, s
így Magyarország hosszú távú gazdasági, társadalmi stratégiáját
mindösszesen a kormány, a munkáltatók és a munkavállalókat
képviselő szakszervezetek egyeztetési mechanizmusa határozta
meg. Ezzel több olyan társadalmi csoportot rekesztett ki az
akkori kormányzat, amely nem rendelkezett erős társadalmi
képviselettel. Gondolhatunk itt a nyugdíjasokra, az egyházak, a
tudományos élet képviselőire, és a civil szektorra is. Ezért az
újonnan létrehozott Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanács
kibővült, és immáron a munkáltatókon és munkavállalókon kívül
önálló, teljes jogú oldal-tagsággal rendelkeznek a civilek, az
egyházak és a tudomány képviselői. Ezzel párhuzamosan elkészült
a „jogszabályok előkészítésében való társadalmi részvételről”
szóló törvény, ami kimondja, hogy a kormány honlapján minden
jogszabályt véleményeztetni kell. Ezek a tervezetek most is
megtalálhatók a kormany.hu honlapon a társadalmi egyeztetés
menüpont alatt. Ezen kívül stratégiai megállapodást köthet a
kormány, illetve egyes minisztériumok olyan nagyformátumú civil
szervezetekkel, melyek jelentős csoportot képviselnek. Harmadik
lépésként pedig elindult a társadalmi párbeszéd fórum fölülről
lefelé történő elterjesztése a társadalom egészében mind
ágazati, mind regionális, megyei, vagy települési szinten is.
2014-re
terveznek-e újabb módosításokat az intézményrendszerrel
kapcsolatban?
–Az
első visszajelzések utáni finomhangolásait végeztük el. Még 2013
végén fogadta el az országgyűlés az „egyes civil szervezetekkel
kapcsolatos” törvények módosítását, ami a civil törvény
tekintetében technikai módosulásokat jelentett, ugyanakkor az
1%-os felajánlási rendszert lényegesen átalakította. Mindez
meggyorsítja az eljárást, mert nem kell a civil szervezeteknek
utólag minden évben igazolniuk, hogy jogosultak az 1%
fogadására. 2015-től megkönnyítjük a kedvezményezett szervezetté
válás feltételeit a személyi jövedelemadó (SZJA) civil
szervezetek javára felajánlható 1%-a tekintetében. A regisztrált
szervezetek legfontosabb alapadatai az adóhatóság hivatalos
honlapján és a rendelkező nyilatkozat elektronikus
formanyomtatványán listaként is megjelennek, segítve ezzel az
adózói felajánlásokat. Ezzel ki lehet szűrni az esetleges hamis
neveket, és azokat a szervezeteket, melyek visszaélésszerűen
próbálnak hozzájutni az 1%-hoz. Nem szabad megfeledkezni arról,
hogy az elmúlt időszakban kirobbant egy olyan botrány, ami
nagyon komoly árnyékot vetett az egyébként tisztességes civil
szektorra; néhány civil szervezet szándékosan megtévesztő nevet
használva olyan társadalmi célokat hirdetett meg, amelyekre
általában az emberek fogékonyak. S ezek a szervezetek éppen a
jól és tisztességesen működő civil szervezetek elől szedték el
az 1%-ot, és annak összegét luxuskiadásokra, magáncélra
költötték el. Ezért a törvénymódosításban lényegesen
szigorítottuk a felhasználási szabályokat, így 2014-től az
1%-ból befolyt összegből legfeljebb 25% fordítható az adott
szervezet működésére és 10% marketing- és reklámkiadásokra. Így
garantáljuk, hogy a fölajánlott 1%-nak legalább a kétharmadát
azokra a célokra fordítják, melyeket magáról hirdetett a
szervezet. Többé azt sem tehetik meg a civil szervezetek, hogy
évről évre olyan nagy volumenű beruházásokra gyűjtik az 1%-ot,
ami aztán meg sem valósul. Legföljebb két év alatt el kell
költeni ezt az 1%-os összeget azokra a jó célokra, amire az
adózók fölajánlották.
A tárca
kialakította a Civil Információs Centrumok hálózatát. Egy év
alatt ez a hálózat beváltotta a hozzá fűződő reményeket?
–Igen,
a CIC-ek teljes mértékben beváltották a hozzájuk fűződő
reményeket. A Civil Információs Centrumok hálózatának
kialakításával az volt a célunk, hogy helybe vigyük a
szolgáltatást, és minden megyében legyen olyan civil szervezet –
ezt pályázat útján választottuk ki –, amely ismeri a helyi
civilek problémáit, lehetőségeit, s ő nyújt szolgáltatást,
tanácsadást számukra, ne az állam, vagy a tisztviselő a
kormányablakban. Ennek a szervezetnek minden járásba el kell
látogatnia, hogy személyesen vigye ki a szolgáltatást a civilek
számára
Azt ki
ellenőrzi, hogy a civil szervezetek valóban arra költik-e az
elnyert forrásokat, melyeket a pályázatokban megjelöltek?
–A
különböző állami költségvetésből jutatott támogatások
tekintetében több ellenőrző szerv is létezik, az Állami
Számvevőszék, a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal, s minden
minisztérium működtet ellenőrzési főosztályt. S a támogatások
kezelő szervei is kifejezetten utasításba kapták, hogy az
elszámolásokat ne csupán pénzügyi szempontból vizsgálják meg,
hanem a valódi tartalmi megvalósulást is kövessék nyomon.
Mindent
összevetve: átláthatóbbá vált a civil szervezetek működési
környezete?
–Nem csupán
átláthatóbbá vált a működési környezet, hanem lényegesebben
egyszerűsödött is. Felhasználóbaráttá vált a jogi környezet, ami
lehetőséget biztosít arra is, hogy kiszűrjük azokat a
szervezeteket, akik csupán a különböző támogatások magáncélra
való felhasználására szakosodtak. Ezzel is erősítjük azt a
társadalmi közbizalmat, ami szükséges a civil szektor hazai
kiterjesztéséhez.
Medveczky
Attila |