2014.01.10.
A magyar
operák számomra a legkedvesebbek
Jó lenne legalább a víg -és a gyerekeknek szóló operákat magyar
nyelven játszani
Bazsinka Zsuzsanna operaénekesnő
gyermekkorában zongorázni és klarinétozni tanult. 1989-ben
diplomázott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán.
Diplomaszerepe többek között Respighi A láng című
operájának Silvanája volt, amelyet a vizsgaelőadás után két
nappal beugrással alakított az Erkel Színházban. 1989 óta a
Magyar Állami Operaház magánénekesnője. 1997-ben három
főszerepet is énekelt: januárban Donizetti Lammermoori
Luciájának címszerepében mutatkozott be. Márciusban a
Bánk bánban Melinda, áprilisban a Carmenben Michaela
szerepében láthatta először a közönség.
Főbb szerepei: Melinda (Erkel
Ferenc: Hunyadi László), Mimi, Musetta (Puccini: A
bohémélet), Cso-cso-szán (Puccini: Pillangókisasszony),
Lucia (Donizetti: Lammermoori Lucia), Michaela (Bizet:
Carmen), Silvana (Respighi: A láng), Constanza
(Mozart: Szöktetés a szerájból), Cleopatra (Handell:
Julius Cesar), Anaide (Rossini: Mózes), Margit
(Gounod: Faust), Margit, Helena (Boito: Mefistofele),
Gilda (Verdi: Rigoletto), Violetta (Verdi: A traviata),
Leonóra (Verdi: A végzet hatalma), Mrs. Alice Ford (Verdi:
Falstaff), Mátyás, Szilágyi Erzsébet (Erkel Ferenc: Bánk
bán), Anna (Puccini: Lidércek), Elena (Verdi:
A szicíliai vecsernye), Manon (Puccini: Manon Lescaout),
Liu (Puccini: Turandot), Pamina (Mozart: A
varázsfuvola), Donna Anna (Mozart: Don Giovanni),
Crescimira (Erkel: István király), Chrysothemist (R.
Strauss: Elektra), Daphne (R. Strauss : Daphne),
Blanche (Poulenc :Karmeliták beszélgetése), Szaffi (J.Strauss:
A cigánybáró).
Díjak: Dvorak-énekverseny I. díja
(Karlovy Vary - 1987) Belcanto-énekverseny II. díja (Belgium -
1990), Székely Mihály –emlékplakett (2006), Osváth Júlia-díj
(2008), a Magyar Köztársaság érdemes művésze díj (2009), Melis
György-díj (2010). 2013-tól Bicske
város díszpolgára.
Eleinte matematika-énektanár szerettem volna lenni
Zongorázni, klarinétozni tanult, mégis
operaénekes lett. Miért?
–Valóban a zongora volt az első
hangszerem. Három éves korom óta szüleimmel, fivéremmel Bicskén
éltem, s ebben a városban ismerkedtem meg a zene világával.
Hét-nyolc esztendős lehettem, amikor a tatabányai zeneiskola
igazgatójához, Berkinger Gabriellához – mindenki Baba nénijéhez
– kerültem. Hozzá jártam zongorát tanulni egy igen különleges
hangulatú házban, szobában. Nagyon nagy hatással volt rám Baba
néni, mert olyan zenei alapot kaptam tőle, ami mai napig
meghatározza életpályámat. Amikor már nyolcadikos voltam az
úttörő zenekarban klarinétoztam. Vass Lajos, a rádiózenekar első
klarinétosa tanított meg erre a hangszerre, míg a zenekar
vezetője, Sződi László volt, aki a magyar zenei élet híres
trombitása volt. Ő alakított Bicskén zenekart, ebben a remek
együttesben kezdett a bátyám, Bazsinka József, Liszt-díjas
tubaművész is, aki jelenleg a Budapesti Fesztiválzenekar tagja.
Hálás vagyok azért, hogy nagyszerű zeneművészek foglalkoztak
velünk, bicskei zeneiskolásokkal. Baba néni figyelt fel először
énekhangomra, és neki köszönhetően lett az első énektanárnőm a
tatabányai zeneiskolában Zádorfalvi Margit. Közben a bicskei
Vajda János Gimnáziumban végeztem tanulmányaimat, majd
másodszorra sikerült a Zeneakadémia ének-szakára bekerülnöm. Ott
Simándy József volt az első mesterem, és az ő nyugdíjba vonulása
után Andor Éva növendéke lettem. Rajtuk kívül meg kell említenem
Medveczky Ádám szerepgyakorlat-tanár, Mikó András rendező, Dénes
Erzsébet, Patkó József korrepetitorok nevét. Rajtuk kívül még
olyan remek tanáraim voltak, mint Forrai Miklós, Fodor Tamás és
Bánffy György. Érdekes volt, hogy miután az első felvételim nem
sikerült, meghallgatott Mikó András főrendező és Varga Pál
karmester. Azt mondták nekem: biztos, hogy jövőre bekerülök a
Zeneakadémiára. Egy évig bérelszámoló voltam egy ÁFÉSZ-üzletnél,
s Mikó András megnyugtatott, fel fognak venni, de ha mégsem,
akkor tudnak nekem munkát biztosítani az Operaházban
Ez azt jelenti, hogy matematikából is
jól teljesített a gimnáziumban?
–Nem voltam rossz matematikából, hiszen
kezdetben matematika-énektanár szerettem volna lenni, de már
második gimnazista koromtól csak az ének foglalkoztatott.
Amíg a többi gyerek, tanítás után
játszott, addig önnek gyakorolnia kellett. Ez sosem okozott
gondot?
–Általános iskolában ez még nem okozott
gondot, de már gimnáziumban „kilógtam a sorból”. A tanítások
után hetente háromszor Tatabányára zongora -és ének, míg
szombatonként Budapestre szolfézsórára jártam. Nem mondom, hogy
mindez nem volt fárasztó, de eltökélt voltam, és a zene
mindenben kárpótolt.
–Fantasztikus családban nevelkedtünk föl,
szüleim az egészségügyben dolgoztak, nem erőltettek ránk semmit,
számukra az volt a fontos, hogy gyermekik olyan hivatást
válasszanak, amihez kedvük van, amiben kiteljesedhetnek. Így
végig támogatták elképzelésünket, és nagyon drukkoltak nekünk,
hogy megtaláljuk számításainkat. Édesapám családjában is volt
zenész, míg édesanyám mindig énekelt nekünk. Később kislányomnak
és bátyám gyermekeinek is tudta a kedvenc dalait, és azzal
szórakoztatta őket.
A zongora-és klarinét stúdiumokat
énekesként is tudta hasznosítani?
–Természetesen. A muzikalitás, a
Baba nénitől kapott alapok, és az, hogy édesanyámból sugárzott a
zenei iránti szeretet, mind meghatározta pályámat. Minden
gyereknek, aki egy bizonyos hangszeren megtanulja az alapokat,
annak az életét, személyiségét ez nagyban meghatározza, még
akkor is, ha nem lesz belőle később muzsikus, énekes. Másként
áll hozzá a művészetekhez, és élvezettel hallgatja a zenét.
Azzal pedig, hogy zenekarban klarinétoztam, segített az együtt
muzsikálásban, egymáshoz alkalmazkodásban, a zenei
megformálásokban.
Milyen a kapcsolata a
társművészetekkel; irodalommal, képzőművészettel, tánccal?
–Bevallom: sajnos kevés időm jut a
múzeumlátogatásokra, az olvasásra, mert teljes erővel a művészi
hivatásomra koncentrálok. Ez nem jelenti azt, hogy nem szeretek
olvasni – nívós és hatalmas házi könyvtárt állítottak össze
szüleim – , és nagy örömre szolgál, hogy kislányom rajong az
irodalomért. Amikor kislány voltam, akkor édesanyámék számára
mindig fontos volt a színház és az opera világa. Annak is nagyon
örültem, hogy Bicskére több alkalommal jöttek le operaházi
művészek, akik az ottani kultúrházban részleteket adtak elő
egy-egy zenedrámából. Szüleim pedig megvették az operalemezeket,
és nagyon sok opera-keresztmetszettet hallgathattam meg.
Lényeges, hogy megértettem az operákat, és nagyon érdekeltek az
egyes művek szituációi. Amikor nem volt otthon senki, akkor
magamnak berendeztem egy képzeletbeli színpadot, és szinte
minden énekessel együtt énekeltem az összes szólamot.
Az opera műfaját éri olyan kritika,
hogy nem tartják mozgalmasnak, s nem értik a cselekményt, hiába
több évtizede kivetítik a színpad fölé a magyar szöveget.
–A már említett lemezeken magyar
nyelven énekeltek, ezért is értettem meg a történetet. Nagyon
fontosnak tartom, hogy legalább a vígoperákat, a gyerekeknek
szóló operákat magyar nyelven játsszuk. Valóban ott a kivetítő,
és az a vád is éri a művészeket, hogy nem lehet érteni úgysem a
szövegüket. Ezen dolgozni kellene, mert ha 30 évvel megértették
a magyar nyelvű szöveget, akkor arra kéne most is törekedni.
Mára tendencia, hogy mindent eredeti nyelven játsszunk, mert
ezzel a „jobban el tudjuk adni a műveket a világ felé”.
Több operaénekessel vitatkoztam ezen, s
ők azt mondták, hogy azért jó, ha eredeti nyelven tanulják meg a
szerepeket, mert így külföldön sokkal jobban tudnak majd
érvényesülni.
–Ezt
megértem, de aki Magyarországon énekel, ne zárja ki a nyelv
miatt a magyar közönséget. Abba is gondoljunk bele, ha beül az
Operaház egyik belcanto produkciójára egy német vendég, nem
biztos, hogy érti az olasz nyelvet. Egyértelmű, hogy eredeti
nyelven könnyebb kiénekelni a hangokat, de voltak és vannak
nagyon szép, szinte irodalmi rangú fordítások, melyekkel élni
kéne. A feliratozások pedig sok esetben elterelik a figyelmet a
színpadi játékokról. Ha félrecsúszik a szellemi adatátvitel az
énekes, a színész és a közönség között, nem biztos, hogy jó
előadás jön létre. A színház, az opera tehát elsősorban:
kontaktus. Igenis lehet a színpadról érezni azt, hogy a közönség
minden pillanatomat figyeli, és ezért, ha lehetne, a
feliratozást idővel elhagynám, hogy újra a játékra
összpontosítsunk.
Mi volt az első operaélménye?
–A Pillangókisasszony, amire
a bátyám szerzett jegyet, mikor a budapesti konzervatóriumba
járt. Ha jól emlékszem, a Trubadúrra készültünk, el is
olvastam a történetet, és megdöbbentem, hogy nem azt az operát
látom, amire készültem. Ettől függetlenül mégis lekötött ez a
fantasztikus darab, és milyen érdekes a sors: később
elénekelhettem Cso-cso-szán szerepét.
Azt mikor határozta el, hogy a
Zeneakadémián nem áll meg az ének-tanszaknál, hanem tovább tanul
operaénekesnek?
–Amikor gyermekkoromban a
lemezekről szóló muzsikára játszottam, már lehetett sejteni,
hogy nem elégít ki csupán az ének. Amikor kislányként énekelni
tanultam, akkor Zádorfalvi Margit édesanyja eljött meghallgatni
a növendékeket, azt mondta, hogy csak az énekkel kéne
foglalkoznom. Amikor pedig bekerültem a Zeneakadémiára, egy
csodás világ tárult ki előttem, azért is, mert naponta
eljárhattam az Erkel Színház operaelőadásaira. Az Erkel
Színházban minket, főiskolásokat nagyon szerettek, a jegyszedő
nénik mindig találtak számunkra üres helyet. S számomra
természetes volt, hogy operaénekesnő szeretnék lenni.
Már két nappal a vizsgaelőadásom után
főszerepet kellett énekelnem
1989-ben, két nappal a vizsgaelőadás
után főszerepet énekelt beugrással az Erkel Színházban. Ezzel
bedobták a mélyvízbe?
–Éppen Bicskén tartózkodtam a
szüleimnél – ez a település mind a mai napig a legfontosabb az
életemben, s tavaly nyáron a város díszpolgára lettem – amikor
jött a telefon a szomszédunkba, a mentőállomásra, hogy be kell
ugranom Respighi A láng című operájának női főszerepébe.
Mikó András és Medveczky Ádám ötlete volt, hogy az opera
tanszakos hallgatók olyan szerepeket tanuljanak, amelyekkel,
szükség esetén bármikor beugorhatnak egy előadáson. Így tanultam
meg Silvana szerepét is. Lukács Gyöngyi énekelte az első
szereposztást, s mikor ő Moszkvában tanult, és a próbákon nem
tudott részt venni, én próbálhattam helyette. Ezért ismertem a
rendezést, de nem volt könnyű a dolgom, mert zenekari próba
nélkül kellett beugranom a szerepre. Szerencsére Medveczky
karnagy úr vezényelt, akivel megtanultam a szerepet. Este pedig
olyan kiváló művészekkel énekelhettem, mint Kasza Katalin,
Molnár András, Berczelly István és Faragó András. Így indult a
pályám huszonévesen.
Nem volt lámpaláza?
–Délelőtt lejöttek értem autóval,
majd Medveczky Ádámmal átbeszéltük a szerepet, s utána pihennem
kellett. Délután a Zeneakadémián összetoltam a székeket, úgy
pihentem. Nem volt lámpalázam, csak az előadás után fogtam föl
igazán, hogy mi is történt azon a napon.
–2012 óta az Operaház énekmestere
vagyok; szólistákkal és a kórustagokkal is foglalkozom. A
hangképzésben segítek, de úgy, hogy a szólista művészek
egyéniségét nem célom megváltoztatni. Hozzávetőlegesen 30
művésszel foglalkozom, s nagyon örülök annak, amikor hallom,
hogy munkámnak beért a gyümölcse. Két éve megszűnt a
közalkalmazotti státuszunk, szakmai nyugdíjba nem akartam menni,
s azt nem bírtam volna ki lelkileg, hogy egész nap otthon
üljek…Ezért választottam az énekmesterséget, most ez a
feladatom, amit örömmel végzek, s biztos vagyok benne, hogy
ezzel is a Jóistennek célja van velem.
Medveczky Attila |