2014.01.10.
Csorja Gergely: Az elrontott
élet
2014 elején 7,3
milliárd ember él a földön. Ez a soha nem látott tömeg ugyan
különböző szinten és mértékben, de részese egy tulajdonképpen
tőkére épülő rendszernek. Ez alól talán csak Észak-Korea
tekinthető kivételnek, bár valójában fogalmunk nincs, hogy ott
mi történik.
A tőkére épülő
társadalmak a XIX. és a XX. század termékei, és ahogy arra
Németh László 1933-ban felhívta a figyelmet, a XIX. század
hatalmas technikai fejlődése csak érdekesség maradt volna a tőke
profithajszolása nélkül. A gépet a pénz hozta mozgásba, a
hatalmas nyersanyagbázisok kiaknázása, százezrek nyomorban
tartása és végletes kihasználása nélkül a termelés és a
hatékonyság ilyen mértékű növekedése elképzelhetetlen lett
volna.
Már a XIX.
században kialakul az antitézis, a tőkét leginkább használó
polgárság megszüntetésében megoldást látó kommunizmus, illetve a
többszöri átalakuláson átesett szocializmusok. Természetesen az
egyenlősítő rendszerek az elosztás egyenlőtlenségében látták a
rendszer rákfenéjét, csakhogy gyakorlati megvalósulásuk
legelején teljesen egyenlőtlenné tették az elosztást. A
gyakorlati kommunizmusban, akár az orosz, akár a későbbi
próbálkozásokat nézzük, azonnal elkezdődtek a kiváltságos
csoportok felemelései és ennek megfelelően az elosztás
aránytalanná tétele.
1990-re a tőkés
társadalom és annak politikai rendszere, a liberális,
képviseleti demokrácia totális győzelme megkérdőjelezhetetlen
lett. A látszólag kommunista gyökerű, valójában inkább
valamiféle császárságra hajazó Kína is tőke- és fogyasztásalapú
társadalmat épít, még akkor is, ha a politikai felépítményt
elutasították.
Ez a tőkealapú
rendszer, a maga gigantikus bürokráciájával és óriás
szervezeteivel, melyek kizárólagosan a hatékonyságnak nevezett
mítoszt kergetve uralkodtak el az emberek élete felett,
tulajdonképpen boldogtalanná tették az embert.
A hatékonyság
növelése érdekében kialakult a szakosodás, kialakultak a
szabályok határolta szakmák, ahol az előrejutásra csak egyetlen
út áll rendelkezésre. Aki ezen az úton halad az valameddig
előrejut, aki más utat választ, az többnyire elbukik. Ez a valós
teljesítmény helyett a szervezetek által állított szabályoknak,
és az azt betartató bürokráciának megfelelés – bár egyre inkább
hangsúlyozza a kreativitás jelentőségét – valójában a leleményes
emberek többségét kizárja az alkotó folyamatokból és
belekényszeríti egyfajta automata szerepbe. A legnagyobb
képzettséget igénylő szakmák legtöbbjére egy jófejű szakmunkást
bármikor be lehet tanítani.
A kor hőse
mégis, vagy ennek ellenére a sikeres üzletember, aki lényegében
az összes létező szabály áthágásával szerez gigantikus vagyont –
mert a rendszerből adódóan csak így szerezhet –, adót csal,
kartellezik, lop, becsap embereket, esetleg politikai bűnözésben
vesz részt, vagy csak egyszerűen valamelyik titkosszolgálat
zsoldjában áll, hogy aztán a sokadik milliárd dollár után
előálljon egy fantasztikus történettel a garázsban alapított
vállalkozásról, melybe az utolsó tíz dollárját ölte. Bill Gates,
Soros György, Zuckerberg és a többi self-made millionaire
önéletrajzában természetesen ott virít a garázscégben indulás
legendája, és hogy ők nem felejtik el, honnan jöttek, ezért
segítenek másoknak. Mind nagyszerű filantrópok, alapítványaikon
keresztül jótékonykodnak. Valójában ezek az alapítványok
fedőszervek és az adócsalás, azaz adóoptimalizálás eszközei,
esetleg politikai és gazdasági befolyásolás átláthatatlan
boszorkánykonyhái.
A nagy
befolyású emberek, akik száz és ezermilliárdok felett
rendelkeznek, magánvagyonként ezeknek a gigantikus összegeknek
csak töredékét tudhatják magukénak. Mégis, a kor másik
meghatározó találmánya, a bürokrácia vezérelte óriásszervezet, a
multinacionális vállalat, a pénzügyi intézmények, a bankok,
befektetési alapok az egészből sokszor csak néhány tized
százalékot birtokló hatalmasok kezében vannak.
Az a sajátos
helyzet alakult ki, hogy az óriási szervezetek a maguk
bürokráciájával biztosítják, hogy a rendszer támadhatatlan és
stabil legyen, ugyanakkor ennek az árát a rendszer üzemeltetői
is megfizetik. Hiába rendelkezik egy-egy hatalmasság szinte
korlátlan befolyással, ha éppen az őt felemelő óriásszervezet
mechanizmusai korlátozzák a szabad cselekvésben. Az
óriásszervezetek irányítását így jószerivel rendszeren kívüli,
sokszor törvénytelen vagy a törvényesség határán mozgó
eszközökkel lehet csak végrehajtani.
De nem csak a
gazdasági és pénzügyi társaságok gigantikus szervezetei váltak
többé-kevésbé önjáróvá, hanem a korszellemnek megfelelően
lényegében csak az a szervezet lehet sikeres, mely elfogadja,
hogy a saját óriásira duzzasztott bürokráciája megköti a kezét.
Igaz ez a politikai pártokra, sőt igaz a törvényhozásra és
magára az államra is.
Ez látszólag
jó, hiszen így stabil közállapotokat teremtünk, a szabályok
alapján eljáró bürokrácia megakadályozza a kilengéseket. Az
amerikai alkotmányjog, bár nem pontosan erre érti, hanem a
hatalommegosztás intézményi rendszerére, de találó kifejezést
használ amikor fékek és ellensúlyok rendszeréről beszél. Ezek a
fékek és ellensúlyok nemcsak az alkotmányjogban, nem-csak a
hatalmi ágak egymáshoz való viszonyában, hanem szinte minden, az
életünket meghatározó szervezetben érvényesülnek.
Azt
gondolhatnánk, hogy jól van ez így, hiszen ez kiszámíthatóságot,
állandóságot és a bürokrácián keresztül bizonyos fokú
átláthatóságot eredményez, a nyilvánvaló szabályok pedig növelik
a hatékonyságot.
Ez azonban csak
a látszat. Valójában a rendszer több ponton is elbukott:
1. A kívülről
stabilnak, hatékonynak, kiszámíthatónak tűnő szervezetek
elszakadtak az élettől. Egy-egy óriásvállalat csak azért képes
fennmaradni, mert mérete miatt lényegében bármekkora forrás a
rendelkezésére áll. Mondjuk a General Electrics (GE) nevezetű
amerikai megavállalat nem azért működik, mert jól gazdálkodnak,
mert jó termékeket fejlesztenek, hanem mert gigantikus méretéből
adódóan megkerülhetetlen. A bankok hitelezik, az állam
támogatja, a pályázatokon nyer, méghozzá kérdés nélkül. Ha a GE
gazdálkodási sémáját egy 200 milliós kft.-re húznánk rá, a
szerencsétlen kft. hetek alatt tönkremenne. A hatalmas
szervezetek hatékonysága csak látszat. Csak abban a rendszerben
hatékonyak, ahol méretüknél fogva nincs jelentősége, hogy
fizetnek-e adót vagy nem, hogy nyereséges-e egy-egy tevékenység
vagy sem, hogy értelmes munkát végeznek-e a munkatársak vagy
sem. Nem számít semmi, csak a méretből adódó előnyök
kihasználása.
Ugyanez igaz az
igazságszolgáltatásra, ahol éppen az igazságnak nincs már
semmilyen relevanciája, igaz a közigazgatásra, a politikai
pártokra, az oktatásra és lényegében életünk minden területére
melyet hatalmas szervezetek határoznak meg. Ez igaz az egész
életünkre.
2. A
szervezetek tetején, ha korlátozva is, de vezetők állnak. Ezek a
vezetők a rendszer logikájából adódóan nem ésszerűen
tevékenykednek. Őket nem érdekli, hogy a bank ad-e hitelt vagy
sem, hogy a gyár jó vagy rossz terméket gyárt. Ez ugyanis a
szervezeti bürokrácia hatáskörébe van utalva. Őket egyetlen cél,
a gyarapodás célja vezeti. Ha nem így lenne, akkor többnyire nem
jutnának vezető pozícióba. Ez a cél, pedig a szabályok és a
bürokrácia mögé bújva úgy valósítható meg, hogy a vezető, a
tényleges hatalommal rendelkező személy és a felelősség elválik
egymástól. Tulajdonképpen nincs felelős. Egy rendszer van,
melyben születhetnek jó vagy rossz döntések, de amennyiben azok
a rendszer szabályainak látszólag megfelelnek, akkor a
felelősség keresésének csak elméletileg van helye. A
gyakorlatban senki sem veszti el a vagyonát, mert mondjuk az
általa vezetett szervezet becsődöl. Erre ugyanis külön
biztosítékok léteznek, szakértők, konzulting cégek, tanácsadók,
bizottságok, testületek és egyéb nagyon képzett emberek és
társaságok formájában. A vezető véleményük alapján hozza meg
döntését, az más kérdés, hogy ezek a segítő szakértők mindig azt
mondják, amit a vezető hallani akar. A felelősség teljes
megszűnése, sőt ma már a szinte teljes arctalanság egyrészről
tehetetlenségre, másrészről soha nem látott vakmerőségre
sarkallja a vezetőket.
3. A
rendszerben élők kevés kivételtől eltekintve rosszul érzik
magukat. Bár kétségtelen, hogy a hatalmas bürokratikus
felépítmények stabilitást is adnak, azonban éppen a fent
említett okok miatt ez a stabilitás csak a felelősség elkenésére
szolgál. A különböző rendszeren kívüli visszaéléseket,
befolyásolásokat, átláthatatlan érdekek kiszolgálását a
szervezet alá vetett ember valamiféle hibának látja, korrupciót,
önkényeskedést, visszaélést sejt. Holott a rendszer lényegi
döntései éppen így születnek. Ha a rendszer fenntartói és
haszonélvezői valamit valóban akarnak csinálni, akkor ezekhez a
rendszeren kívüli, sokszor törvénytelen eszközökhöz nyúlnak. A
szervezet alá vetett szerencsétlen ember pedig csak azt látja,
hogy neki elvileg minden lehetősége megvan, van szabadsága,
viszonylagos biztonsága és elsősorban lehetősége az
előrehaladásra, de mégsem tud boldogulni, vagy előre haladni,
mert mások megelőzik. Miért? Mert mások tehetségesebbek,
ügyesebbek, szorgalmasabbak – jut a szomorú következtetésre.
Pedig valójában a valódi előrejutás rendszeren kívüli,
szabálytalan, törvénytelen eszközökkel történik. Ez az
ellentmondás a rendszer elméleti és gyakorlati működése között a
tehetséges leleményes embert két lehetőség elé állítja. Vagy
lemond az előrejutásról, vagy beáll a rendszeren kívüli eszközök
használói közé.
A társadalom,
az emberek, a mi szempontunkból mindkét lehetőség káros. Az
üdvözítő út csak az lehetne, ha a tehetséges, leleményes ember
alkotó életet élhetne a rendszeren belül. Ha a szervezetek
felduzzasztása és átbürokratizálása helyett visszatérnénk az
élethez, visszatérnénk a fogalmak valós jelentéséhez.
7,3 milliárd ember tart hatalmas szervezetek felé. Gigantikus
agglomerációkat, hatalmas vállalatokat, óriási szervezeteket
hozunk létre. Ezeknek a méretét innét Magyarországról el sem
tudjuk képzelni. Kína, India vagy Brazília új óriásszervezetei
meghaladják fantáziánk lehetőségeit. De egy tény innen, ebből a
kis országból is látszik. Már 10 millió ember is képes az
elviselhetőnél, a célravezetőnél nagyobb és bürokratikusabb
rendszerekkel tönkretenni az életét. |