2013.12.17.
Egyre népszerűbb a közösségi munka a
diákok körében
Az erkölcsi nevelés olyan attitűdöt alakíthat ki a
gyerekekben, melyre felnőttként biztos iránytűre támaszkodhatnak
A Köznevelésért
Felelős Államtitkárság azon intézményeket elismerésben részesítette,
amelyeknek diákjai december 5-éig, az önkéntesség világnapjáig
legnagyobb arányban jelentkeznek közösségi szolgálatra. A
köznevelésről szóló törvény úgy rendelkezik, hogy a 2016.
január 1. után érettségiző nappali tagozatos diákoknak 50 óra
közösségi szolgálat teljesítését kell igazolniuk az érettségi
vizsgák megkezdése előtt. Szerkesztőségünk
vendége Dr. Hoffmann Rózsa köznevelésért felelős államtitkár.
Annak, hogy az államtitkárság elismerésben részesítette
azokat az iskolákat, ahol a diákok a legnagyobb arányban
jelentkeztek közösségi szolgálatra, motivációs célzata van?
–Motivációra előre, és
a folyamat közben van szükség, s nem utólag. Esetünkben
viszont utólagos elismerésről olt szó. Bizonyára minden oktatási
intézmény büszke arra, ha teljesítményét saját irányítói
is értékelik. Azok az iskolák kapták meg ezt az elismerést,
ahol már elkezdték, vagy egy-egy évfolyam diákjai akár már
be is fejezték a közösségi munka kötelező penzumát. Ezek az
intézmények megértették a vonatkozó törvényből, hogy a közösségi
szolgálat mennyire fontos, igaz célt szolgáló tevékenység.
Sok olyan intézményről
tudunk, ahol kiváló eredményekkel büszkélkedhetnek, a
legkevesebb, hogy ezért pozitív visszajelzést kapjanak. Hiszem,
hogy a jutalmazásnak az ilyen egyszerű formája is újabb lelki
és fizikai energiákat szabadít föl. Célunk, hogy legyen a középiskolák
életének természetes velejárója, hogy a tanárok közösségi
munkára bíztatják a fiatalokat, hiszen, az odafigyelés másokra,
az önzetlen jócselekedet gazdagabbá teszi a felnövő nemzedéket,
és nem mellékesen élhetőbbé a világot.
Hozzávetőlegesen mennyi középiskola diákjai
kezdték el a közösségi munkát?
–A nyárig az iskolák 25
százaléka jelezte, hogy elkezdte, vagy befejezte a közösségi
szolgálatot egy-egy évfolyam. Ez egy állandóan változó szám
lesz, hiszen előbb-utóbb minden középiskolásnak teljesítenie
kell az 50 órát. Van olyan iskola, ahol a diákok fele már
5-15-20 órát dolgozott a köz javára, van, ahol még csak a
lehetőségek feltérképezésénél tartanak. Nem egy egyszeri
akcióról van szó, hanem a jövőben folyamatosan végezendő
tevékenységről, amelybe évről évre újabb évfolyamok diákjai
kapcsolódnak be. Szándékosan nem szabályoztuk túl a közösségi
szolgálatot, hogy ez által is biztosítsuk a spontaneitást,
lehetővé tegyük, hogy a helyben jelentkező igényekre gyorsan
reagálhassanak a tanulók. Tavasszal, amikor a Duna menti településeket
soha nem látott áradás fenyegette, mindenféle felszólítás nélkül
mintegy 10 ezer középiskolás diák volt kint a gátakon, s közülük
többen éjt nappallá téve pakolták a homokzsákokat. Talán érdemes
felidézni, hogy azokban a napokban az egész ország szíve
egyszerre dobbant, önkéntesek százezrei álltak helyt, a diákok
megélhették, hogy milyen érzés védelmezni településüket,
az emberek otthonait, életét. Szerencsére nem csak ilyen drámai
helyzetekben lehet másokért tenni. Mi azt szorgalmazzuk leginkább,
hogy a környezetükben lévő elesetteken, az idősek otthonában
vagy magányosan élő embereknek segítsenek a fiatalok. Nagyon
sok olyan példát ismerek, hogy a diákok a kötelező 50 óra után
is folytatják a közösségi munkát, mert megérintette őket a
feladat szépsége.
Tudok olyan egyházi iskolákról, ahol az
ilyen típusú munka akkor is élt már a diákok körében,
amikor az nem volt törvényileg kötelező. Így az esztergomi
ferences gimnáziumban például közmunka keretében segítettek
a diákok az időseknek például szenet lapátolni, vagy bevásárolni.
–Két évvel ezelőtt az
úgynevezett Társprogram keretében éppen azokat az iskolákat
igyekeztünk bemutatni, melyeknek pedagógiai programjában
szerepelt a közösségért végzett munka. Az intézményvezetők,
a szolgálatban résztvevő diákok és tanárok beszámolói
alapján eljuttattuk az általuk felhalmozott tapasztalatokat, jó
gyakorlatokat azokba az iskolákba, ahol még nem tudták, miként
fogjanak hozzá a szervezéshez. Természetesen szakmai „segédanyagok”
is készültek. A Közösségi Szolgálat Portálját (www.kozossegi.ofi.hu)
pedig eddig több mint 400 ezren látogatták meg, ezen az oldalon
közvetlenül megoszthatják egymással az iskolák és a diákok
ötleteiket. Azt is ki kell emelni, hogy a közösségi szolgálathoz
nincs szükség különösebb képzésre; arra kérjük a diákokat,
hogy olyan tevékenységeket keressenek, melyek nem igényelnek
szakértelmet. Például bármelyik középiskolás rendszeresen
segít a nagymamájának bevásárolni, takarítani. Ha ezt nem a
saját nagyszüleinek, hanem a három házra lakó idős néninek
teszi, akkor ez már közösségi munkának számít. Azok a
fiatalok, akik a honlapokon beszámoltak a tevékenységeikről,
mind azt írják, milyen sokat jelentenek számukra azok az emberi
kapcsolatok, melyeket a szolgálatnak köszönhetnek. Nemrég a
Vakok Batthyány László Római Katolikus Gyermekotthona, Óvoda
és Általános Iskolájának voltam a vendége. Ott Fehér Anna
igazgató nővér arról számolt be, hogy mintegy négy iskolából
járnak hozzájuk segíteni a diákok, akik közül sokan a nyári
szünetben is látogatták kis pártfogoltjaikat. Ez pótolhatatlan
segítség, hiszen ebben az intézményben, akármennyi ápoló
dolgozna is, sok mindenre nem jut idő. Nem képesek például
naponta levegőzni, sétálni vinni a 30-nál több kerekesszékes
gyereket. A fiatalok jól szót értenek egymással, megtanulnak
odafigyelni a másikra, barátságok szövődnek közöttük. Ez
az, amit semmi mással nem lehet helyettesíteni. Nem tudok olyan
esetről, hogy egy diák kijelentette volna, hogy nem akar részt
venni a közösségi munkában. Büszkék lehetünk a
fiataljainkra, mert odaadóak és segítőkészek.
A cél elérése érdekében ingyenes továbbképzésekkel
segítik a tanárok munkáját?
– Szomorú lenne, ha a diplomás középiskolai tanárokat
külön képezni kéne arra, hogy miként fogjanak hozzá egy
ilyen feladathoz, amikor minden információt meg tudnak szerezni.
Néhány megyében – pl. Vasban, Baranyában a polgármesterek
és partnerintézmények összefogásával – irodák létesültek
a közösségi munka szervezésére. És néhány hónapon belül
formálisan is intézményesül a Nemzeti Pedagógus Kar, amelynek
egyik feladata éppen a közösségi szolgálat koordinálása
lesz. Ahol némi bizonytalanság mutatkozik, tapasztalataink
szerint ott egymástól veszik át a már bevált metódusokat.
Nem zárom ki persze a képzés szükségességét ott, ahol olyan
tevékenységről van szó, amely megkövetel néhány órás
bevezető tanfolyamat, esetleg munkavédelmi ismeretek átadását.
Hiszen a diákok biztonságát semmi sem veszélyeztetheti. Nem is
tanácsoljuk az osztályfőnököknek, hogy veszélyes terepre
vigyék a tanulókat. A már említett árvíz esetében is a felnőttek
mindenütt gondosan ügyeltek arra, hogy a tanulók mindvégig
biztonságban legyenek.
A következő témánk a kötelező erkölcs-vagy hittanórák
bevezetése. Különböző közösségi oldalakon látni olyan
felhívásokat, hogy tiltakozzanak az emberek az erkölcstan
ellen, és 2014-ben, ha nyer a baloldal, akkor ezt az intézkedést
azonnal töröljék el. Mi a pedagógusok véleménye az erkölcstan
oktatásával kapcsolatban?
–Akik az erkölcstan oktatása ellen tiltakoznak,
minden bizonnyal komoly információhiányban szenvednek. Valószínűleg
nem is tudják, mi történik ezeken az órákon. A Nemzeti
alaptanterv és a kerettantervek körülírják a feldolgozandó témákat.
Egyértelmű az elvárás: nyolc éven keresztül az iskola
teremtsen heti egy órában alkalmat a gyerekeknek arra, hogy
szembesüljenek a cselekedeteik, szavaik erkölcsi következményeivel,
ismerjék fel a jót és a hasznosat, továbbá a hiányosságokat.
Gyakorlatilag a mindennapos életük jelenségeit, eseményeit,
kapcsolatrendszereit helyezik erkölcsi dimenziókba, s azok alapján
vonják le a következtetéseiket. Ezért az erkölcstanoktatás
ellen tiltakozni majdnem egyenlő azzal, mintha valaki a társadalomban
és a természetben tudatos létünket, a jóra irányuló, mások
javát szolgáló cselekedeteinket kérdőjelezné meg. Hajdan az
osztályfőnöki óráknak volt az a feladata, hogy a pedagógus
ilyen témákról elbeszélgessen a gyerekekkel, de ezek a
foglalkozások idővel eltűntek. Ezért, amikor 2011-ben
meghirdettük a nevelésközpontú iskolát, egyértelmű volt számunkra,
hogy az erkölcsi nevelést meg kell erősíteni. Annál is inkább,
mert Magyarország 2002 és 2010 között morális mélypontra került;
a tetteknek nem volt következménye, az ország vezetői
bevallottan rendszeresen hazudtak nekünk, majd a hazugságot
igazságbeszédként hirdették. Sokan elveszítették tájékozódási
képességüket a jó és a rossz között. Az erkölcsi nevelés
viszont olyan attitűdöt alakíthat ki a gyerekekben, melyre a
felnőtt életükben is mint biztos iránytűre támaszkodhatnak.
A 2011-es törvény akként rendelkezik, hogy az állami fenntartású
általános iskolákban a gyerekeknek ill. szülőknek választaniuk
kell az erkölcstan vagy a hit-és erkölcstan között. Az utóbbi
oktatása a bevett egyházak jogkörébe tartozik, s természetesen
a hit-és erkölcstan órákon világnézeti alapon közelítik
meg a morális kérdéseket. A nem vallásos szülők vélhetően
az erkölcstant választották; sehol sem gyakoroltunk ilyen értelmű
befolyást senkire. Azonban - mivel Európa és benne Magyarország
kultúrája a keresztény vallásban és filozófiában gyökerezik
– az identitás erősítéséhez, az általános műveltség
gyarapításához is érdemes megismerkedni a hittételekkel. Az
elmúlt hetekben mintegy 25 erkölcstant oktató pedagógust hívtam
meg az ország különböző részeiről, hogy tájékozódjam a
gyakorlati tapasztalataikról. Valamennyien (kivétel nélkül)
arról számoltak be, hogy a gyerekek nagyon szeretik és élvezik
ezeket az órákat, mert szabadon kifejthetik gondolataikat, mert
meghallgatják őket. Elvárás, hogy az erkölcstant tanító
pedagógus ne alkosson direkt értékítéletet, a gyerekek általa
helytelennek tartott álláspontját se ítélje dogmatikusan,
hanem próbálja gondolkodását – az osztályközösségre építve
- a helyes irányba terelni olyan módszerek alkalmazásával,
melyek jó hangulatúvá és élményszerűvé teszik az órákat.
A találkozón résztvevő tanárok közül sokan számoltak be
arról is, hogy a szülőktől rendszeresen köszönetet, pozitív
visszajelzést kapnak.
Hogyan lehet lemérni azt, mennyire sikeres egy adott
iskolában az erkölcstan oktatása? Tehát kidolgoztak-e erre egy
monitoring rendszert?
–Három hónap alatt még a matematikaoktatás
sikerességét sem lehet biztonsággal lemérni, így hogyan várhatnák
el, hogy az erkölcstanét lehessen? Az erkölcstan oktatásának
eredményessége 10-20 év múlva mutatkozik majd meg. Nem
helyesen kitöltött tesztekben, hanem a felnövő fiatalság
cselekedeteiben, életében. Az ítéletet majd a társadalom
mondja ki. Ezt az órát nem azért vezettük be, hogy a tanárok
hetente dolgozatot írassanak különböző etikai kérdésekből.
Az persze alapvető, hogy a gyerekek tudatában legyenek a normáknak,
de a legfontosabb, hogy viselkedésükbe épüljenek be az erkölcsi
szabályozók. Itt
kapcsolódik össze a moralitás az előző témával: az a
fiatal, aki természetesnek tartja, hogy nemcsak magunknak élünk,
hanem másokért is, annak személyiségébe, jellemébe beépül
az egészségesebb társadalmat eredményező erkölcsi megfontolás.
Tudjuk, hogy a média mennyire befolyásoló tényező. Immár
óvodáskorú gyerekek néznek filmeket „okostelefonokon”. Ezért
is tartják lényegesnek, hogy a médiatudatosságra nevelést már
az óvodás korban el kell kezdeni?
–A köznevelési rendszernek – amelynek része az óvoda
is – kettős funkciója van. Egyfelől válaszokat kell adnia az
adott kor kihívásaira, másfelől fel kell készítenie a
fiatalokat a jövő alakítására. Elég nagy lemaradásban
vagyunk. Mert már nem a jövő, hanem a jelen valósága az a
mediatizált környezet, amelyben élünk, s amelyben nem könnyű
eligazodni. A média tudatos használata hozzájárul ahhoz, hogy
a gyerekek megtalálják a tájékozódáshoz szükséges fogódzókat.
Ennek két útját kínálja az új köznevelési rendszer. Egyrészt
lehetővé teszi, hogy média szakórákat tartsanak az iskolákban
– ennek jó pedagógiai előzményei vannak már. Ami viszont
nem választás, hanem kötelező előírás az iskolák számára,
az az, hogy használják és alkalmazzák a különböző tantárgyakba
beépíthető elemeket, amelyek a médiatudatosságra nevelést
szolgálják. Elengedhetetlen, hogy a tanárok fegyvertárába is
bekerüljön a korszerű eszközök, kommunikációs csatornák
használata. Statisztikai kimutatások szerint a gyerekek naponta
4-5 órát ülnek a képernyő előtt. S ezekben az adatokban még
nem szerepel az okostelefonokkal eltöltött időt.
A különböző ifjúsági, vagy gyerekeknek szóló nyugati
filmekben többféle pedagóguskép jelenik meg. Vannak a nagyon
szigorúak, szinte diktátorok, és ott a másik véglet, a
lezser, a diákokkal haverkodó tanerő. Arra is föl kel hívni a
tanárok figyelmét, hogy figyelmeztessék a gyerekeket, a filmek
nem a valóságot tükrözik?
–Feltétlenül. Ezt a célt is jól szolgálja, ha az
erkölcstan vagy osztályfőnöki órán közös élményekről
beszélgetünk a gyerekekkel. Ha történetesen éppen egy filmről
van szó, akkor érdemes levetíteni egy-egy részletet, azt
elemezni-magyarázni, hogy a gyerekek kifejthessék a vele
kapcsolatos érzéseiket és gondolataikat. Hiba volna ugyanakkor
megfeledkezni arról, hogy bár a köznevelés megújításával a
korábbinál sokkalta fontosabb szerepet kapott a nevelés az intézményekben,
de egymagában az iskola mindig is képtelen volt, napjainkban
pedig még kevésbé képes minden feladatot egyedül megoldani.
Azokat az intenzív hatásokat, amelyek a gyerekeket az iskolán kívül
naponta érik, az intézményes nevelés önmagában nem tudja
mindig közömbösíteni. Mégsem mondhatunk le a pedagógiai hatásgyakorlásról.
Aki nevelő létére nem bízik abban, hogy hatni tud (akar és képes)
a gyerekre, az híján van annak a pedagógusi hitnek és
optimizmusnak, ami ennek a pályának a műveléséhez
elengedhetetlen tartozéka. Nemigen van olyan felnőtt, aki ne őrizne
az emlékeiben olyan meghatározó iskolai élményt, amely 10-20,
akár 50 év távlatából is érezteti hatását. Éppen ezért
nem hiszek abban, hogy túlzott jelentősége volna, ha egy film a
tanárokat rossz színben tűnteti fel. Az ilyen élmények nem írják
felül az egykori óvónőtől, tanártól kapott bíztató
szavakat, szeretetet, azokat a tanításokat, melyek hozzájárultak
ahhoz, hogy azzá váljunk, amik vagyunk. Ami a szigorú vagy
lezser tanár ellentétpárt illeti: mind a napi pedagógiai
tapasztalat, mind a szakirodalom azt mutatja, hogy a gyerekek számára
az ideális pedagógus szigorú, igazságos, következetes és
gyerekszerető. Ezért a kollégákat arra bíztatom, hogy mindig
kiszámíthatóan, következetesen, és mosolyogva végezzék munkájukat.
Mert ha a fiatalok azt érzik, hogy ők fontosak a nevelőjüknek,
akkor a szívük diktálta módon is követik, s a nevelés eredményeként
többé, jobbá válnak.
Medveczky Attila
|