2014.01.19.
Marius Diaconescu: Románia a
kommunista-nacionalista történetírás foglya
Marius Diaconescu
(képen), a bukaresti egyetem tanára szerint meg kell tisztítani
a román történelmi tudatot, mert tele van hazugságokkal. Miért
él hamis történelemtudattal a romániai ember? – keresi a választ
Ovidiu Nahoi kérdéseire a Historia című folyóiratban.
Ön tanulmányokat, könyveket írt, miután ausztriai, lengyelországi,
magyarországi, vatikáni levéltárakban kutatott. Hogyan látják
onnan...?
– A dokumentumok a valóságot mutatják. A külföldiek
nem tulajdonítottak nagy jelentőséget népünknek. Nem igazán
vettek észre bennünket a világban. Akkor sem, most sem, sajnos.
Inkább a negatívumaink révén váltunk ismertté. Ami feltűnt
a dokumentumokban, hogy amikor általánosan jellemzik a románokat,
a kép mindig negatív. A 90-es évek elején Bécs és Budapest
levéltáraiban kutattam. A dokumentumok – melyeket nem magyarok
írtak; hisz tegyük fel, hogy a magyarok elfogultak lennének;
tehát vegyük az osztrákok, olaszok, franciák által írt
dokumentumokat... Bár ez végső soron nem számít. Az erdélyi
románokról, a havasalföldi vagy a szlovákiai hegyekben élő
románokról (akikről sajnos alig tudunk valamit) a dokumentumok
mindig sötét képet festenek. A románok gyújtogatnak, lopnak,
hazudnak, nem szorgalmasak. Sajnos, ez a megítélés a XIV–XV.
századtól kezdődően egészen napjainkig szinte semmit sem változott.
Nem a külföldiek hibásak, hanem mi. Sajnos.
Ez a válasz sokakban indulatokat szíthat. Ismét azzal vádolhatnak
bennünket – mint némely olvasók a História folyóirat
weboldalán, minekutána megjelent az ön tanulmánya Karóbahúzó
Vladról (Vlad Ţepes) –, hogy hazafiatlanok vagyunk, amikor
ilyeneket mondunk.
– A hazafiasságot nem hazugsággal mérik. Annyit
mondhatok önnek, hogy egyre több olyan történész él Romániában,
aki hiteles történelmet szeretne írni, és aki sokkal jobban
szereti hazáját, mint azok, akik nagy hazafinak tartják
magukat, és kitüntetéseket szereznek a sajtó ilyen-olyan ütközeteiben
vagy máshol.
Ez érdekes. Azt akarja mondani, hogy konfliktus zajlik különféle történésznemzedékek,
irányzatok között?
– Igen. A 90-es évek utáni fiatalabb nemzedék mítoszok
nélkül, hitelesen próbálja bemutatni a történelmet, de ez
nem jelentheti, hogy a mítoszok lebontása után nem méltatnánk
a hősöket.
Ön például mit válaszol arra a kérdésre, hogy győzött-e Vitéz
Mihály a călugăreni-i csatában?
–Nem győzött. Egy háborúban több csatát is vívnak,
és nem mindegy, milyen szempontból vizsgáljuk az eseményeket.
Számunkra Călugăreni egy hatalmas győzelem helyszíne.
– Hát igen, egy bizonyos pontig. De ha viccesen akarnék
fogalmazni, azt mondanám, hogy amikor Szinán pasa feltápászkodott
a mocsárból, és kezét szeme fölé tartva Vitéz Mihály seregét
kereste, akkor azt látta, hogy Vitéz Mihály nincs ott. Vagyis
– ahogy az ütközet tanúi is mondják – hatalmas volt a călugăreni-i
csata, rengeteg török harcos meghalt, és nagyon sok román
megsebesült, de az ütközet helyszínét elhagyva Vitéz Mihály
visszavonult az erdőkbe, a Kárpátokba az erdélyi fejedelem, Báthory
Zsigmond hadseregére várakozva. Mivelhogy nagyon jól tudta: esélytelen
vállalkozás lett volna folyamatosan Szinánnal, a török
hadsereggel harcolnia. Ne feledjük, hogy a călugăreni-i csatát
követően Szinán hadserege megszállta Târgoviştét és
Bukarestet, erődítményeket épített a városokban, kormányzókat
helyezett az élükre, megkezdte az ország átszervezését
pasalikká. Hogyan beszéljünk călugăreni-i győzelemről, ha
azt követően a török uralta az országot, nem pedig Vitéz Mihály?
Igen, de végül mégis kiűztük a törököt.
– Kiűztük, mert segítségünkre sietett Erdély
fejedelme a hadseregével. Vitéz Mihály akkoriban Báthory
Zsigmond vazallusa volt. Végül is nem ez a fontos, hanem hogy a
călugăreni-i ütközetet valós perspektívából, hitelesen lássuk.
Pillanatszerű esemény volt, egyféle thermopülai csata, egy
gyors rajtaütés, amelyben nagyon rövid időre Vitéz Mihály
kerekedett felül, de semmi több. Egy másik példa az események
hamis láttatására, ha kétszáz évvel megyünk vissza az időben,
a rovinéi csata bemutatására. „Öreg Mircea (Mircea cel Bătrân)
legyőzte Bajazidot”. Ugye, ezt tanultuk az iskolában... Mihai
Eminescu híres költeménye is ezt mondja, miközben ebből semmi
sem igaz! Mivelhogy a rovinéi ütközet után Öreg Mircea
majdnem két és fél évet Erdélybe menekülve él. Ha valóban
megnyerte a csatát, mit keresett 1395 márciusában Brassóban
Luxemburgi Zsigmondnak, Magyarország királyának hódolva? Miért
próbálta a magyar hadsereg négy ízben is Öreg Mirceát
visszahelyezni a havasalföldi trónra – egyik alkalommal maga
a magyar király vezette a magyar hadsereget –, de mindhiába,
mert a törökök minden alkalommal elűzték? Nyilvánvaló, hogy
Mircea nem nyerte meg azt a csatát, hisz elmenekült az országból.
De mi mindig csak azt akarjuk látni, ami tetszetős, és nem a
maguk teljességében szemléljük az eseményeket. A román történetírás
nagy hiányossága az átfogó távlatok hiánya. A románok történetét
nekünk az egyetemes történelembe ágyazottan kellene értelmeznünk.
Hisz megvan a helyünk. És nem egészen jelentéktelen. Nem.
Fontos helyünk van. De nem azokat a szereplőket és nem azokat a
világtörténelmi jelentőségű mozzanatokat választjuk,
amelyek valóban felhívhatnák ránk a figyelmet.
Mondjon egy példát!
– Hunyadi János.
Vagy Mátyás király.
(Forrás: Háromszék) |