2013.12.17.
Működőképes pályára kell állítani
hegyközségeket
Az összefogás nem jelszó, hanem szükséges feltétele a jövőbeni
fejlődésnek
Fazekas Sándor
vidékfejlesztési miniszter november 15-én munkamegbeszélésen
egyeztetett a szervezet jövőbeni kihívásairól a Hegyközségek
Nemzeti Tanácsának (HNT) új elnökével, Tornai Tamással,
valamint a szervezet alelnökével, Frittmann Jánossal. Ezt követően
kérdeztük Tornai Tamást, mi is történik a borgazdaság
legfontosabb szervezetében.
Mi tette szükségessé a hegyközségi rendszer átalakítását?
–Az elmúlt húsz évben
piacának közel negyedét veszítette el a világ borászata,
tehát ennyivel csökkent a bortermelés. Ezen belül az újvilági
termelés nőtt, míg a még ma is több mint 60%-ot birtokló Európa
termelése ennél is nagyobb mértékben csökkent. A magyar szőlő-bor
ágazat korábbi export piacait teljesen elveszítette, s újakat
kellett szerezni úgy, hogy mindeközben a hajdani struktúrák
teljesen megváltoztak, a vállalkozási formák átalakultak. A több
síkon egy időben végbement változástömeg végigvitelét támogatta,
segítette az 1994-óta működő Hegyközségek Nemzeti Tanácsa.
A kezdeti nagy lendület után kiderült, hogy a konszolidációt
újabb – már nem forradalmi – változáscsokor követi. Például
csatlakoztunk az Unióhoz, aminek eredményeként a HNT-nek
rengetek olyan új feladatot kellett ellátnia, amire a szervezet
abban a formájában nem volt képes. Közben az Unió is változott!
Az egyes bortermelő országok szakmai szervezetei közvetlenül
is kapcsolódtak egymáshoz, és kialakult az európai szakmaközi
szervezetek rendszere. Ezen keresztül egy ágazat képviselői
nem csak az egyes nemzeti kormányokkal folytatott egyeztetésekben
kapnak szerepet, hanem a gazdasági szabályozásban aktív EU-s
intézményekben is, a szakmaközi szervezeteken keresztül. A HNT
átalakulását tehát sürgette, hogy – mivel az ágazat
szereplői ezt nem voltak képesek megteremteni – jogszabály
hozza létre a szakmaközi szervezetenkénti működés jogi feltételeit.
Mindemellett a termelés szerkezetében a piaci, szabályozási környezetben
oly sok minden változott az elmúlt két évtizedben, hogy azok
kezeléséhez a HNT működését, szervezeti rendszerét egyébként
is hozzá kellett igazítani. Ezért – a megszületése körüli
anomáliáktól függetlenül – állíthatjuk, hogy az új hegyközségi
törvény szükségképp jött létre. E törvény alapján az
egyes borvidékek külön szőlészeti és borászati küldöttet
delegálnak a Hegyközségek Nemzeti Tanácsába, ahol megalakult
a szőlészeti és a borászati szekció. A két szekció elkülönülése,
a kizárólag a két szekció egyetértésével meghozható döntési
rendszer megteremti a feltételeit a szakmaközi szervezet
elismerhetőségének.
Tudtommal egy háromszintű rendszerről van szó.
Legyen kedves ezt bemutatni?
–A rendszer valóban háromszintű, de magában
hordozza egy negyedik lehetőségét is. Az alapszintet a hegyközségek
jelentik, melyek egy – egy borvidéken hegyközségi tanácsot
hoznak létre. A hegyközségek szintjén választmányok működnek,
emellett a borvidéki tanácsba szőlészeti és borászati küldötteket
delegálnak. A borvidéki tanácsok küldöttei alkotják a Hegyközségek
Nemzeti Tanácsát. Magyarországon jelenleg 105 hegyközség működik
– a hegyközségek összesen 22 borvidéket alkotnak. Így a HNT
22 borászati és 22 szőlészeti küldöttből áll. Az említett
negyedik szint –amelynek lehetőségét a jogszabály is
megteremti –, a borrégió,
ami több borvidéket foglalhat
magában. Arról, hogy hol milyen feladatokat milyen szinthez
delegálnak a termelők, a feladat elvégzésének hatékonysága
kell, hogy döntő befolyással bírjon.
Az megfelel a valóságnak, hogy eddig a szőlőterületet
felmérő egyes nyilvántartások nem egyeztek, s nem lehetett
pontosan megmondani, hogy mekkora területen termelnek szőlőt az
országban?
–Sajnos ez igaz, illetve úgy igaz, hogy több szervezet,
intézmény, különböző adatokat szolgáltatott, de nem csak a
területekről, hanem az azokról származó szőlő mennyiségéről.
Pontos adataink azokról a területekről vannak, amelyekre
vonatkozóan a hegybírók szőlő származási igazolást állítanak
ki. Ez a dokumentum az alapja annak, hogy a későbbiekben borszármazási
igazolást adjanak ki azokra a nedűkre, melyek közvetlenül belföldön
kerülnek kereskedelmi forgalomba. Arról, amit szőlőként
exportálnak ,nem mindig készültek nyilvántartások.
Maguk a borászok hogyan fogadták a rendszer reformját?
–Egy évvel ezelőtt vette kezdetét a rendszer
reformjának folyamata, amit a borászok aggodalommal fogadtak.
Természetesen! Hiszen egy olyan ágazatban, ahol a termőalapokat,
az ültetvényeket 30-40 évre hozzák létre, nagy érték a
stabilitás! Kevésbé érthető, hogy többen a borászok közül
is az egy tag –egy szavazat megváltozását kritizálták. Most
az egyes hegyközségi tagok a használatukban lévő szőlőterület
nagysága alapján jogosultak szavazni. A tag szavazatát így az
általa művelt ültetvény nagysága alapján állapítanák meg
azzal, hogy egy tag a szavazatok 10 százalékánál többet nem
birtokolhat. Tehát ha valaki például 50%-át birtokolja egy
hegyközség területének, akkor is csak 10%-os mértékben vehet
részt a szavazásban, viszont 50%-ban viseli a rendszer fönntartásának
terheit, a döntések kockázatát.
Tehát kötelezettségekről is szó van.
–Jelentős kötelezettségekről! A szőlő-bor ágazatban
nem csak az egyéb gazdasági tevékenységek közösségi
terheit, hanem e rendszer fenntartását is viselik a termelők!
Az anyagi terhek mellett azonban dönteniük kell a közösen
fenntartott szolgáltatásokról, a hosszú távú célokról, a
fajtahasználatról, a termékek előállítását szabályozó
termékleírásokról, azaz valójában arról, milyen is lesz
egy-egy borvidék, végül a magyar borászat, a vidék arculata!
Azt lehet-e tudni, hogy mekkora anyagi ráfordítás szükséges
a tervek megvalósításához?
–Fontos kihangsúlyoznom, hogy nem szeretnénk a termelők
anyagi hozzájárulását növelni. A termelők hegyközségi járulék
formájában segítik elő a rendszer működtetését. Az egyik
fontos forrás, a termelői befizetések jobb felhasználása. Az
új rendszerben átvettünk az államtól feladatokat, aminek
finanszírozására részben már vállalt kötelezettséget a
minisztérium, azonban szeretnénk, ha ez a hozzájárulás az átvett
feladatok arányában történne meg. Az első feladatunk a
rendszer hatékonyságának növelése mind az egyes tagoknak nyújtott
szolgáltatásban, mind a szolgáltatások biztosításához szükséges
ráfordítások felhasználásában
Nem vagyunk
gazdagok, figyelnünk kell a forintjainkra!
Túl kicsi a hazai borászat, túl erős a külső
konkurencia. Így gondolom szükséges a borászok együttműködése
és a megfelelő marketingmunka is.
–Valóban lényeges az együttműködés, ami nem
jelenti azt, hogy mindenben egyet kell értenünk. Együttműködés
nélkül képtelenség az ágazat problémáit láthatóvá tenni.
Az együttműködés alapja a hiteles belső kommunikáció,
aminek a rendszerét nem egyszerű, de szükséges megteremteni.
Amennyiben összehasonlítjuk a hazai borászat termelési
szerkezetét más országokéval, látjuk, a tendenciák pontosan
ellentétes irányba mutatnak! Egyre jobban erősödik a
konkurencia: például Ausztrália az elmúlt 10 évben 20%-kal növelte
szőlőültetvény területeit, és 40%-kal a borkibocsátását,
azaz lényegesen növelte a hatékonyságát! Európa, benne
Magyarország, veszített a versenyképességéből. Szabad piaci
viszonyok között élünk. A magunk néhány százaléknyi részesedésével
az európai termelésből nem lehetünk meghatározóak. Anyagi
lehetőségeink korlátozottak. Használnunk kell a tudást. A közösen
birtokolt tudás használatának feltétele az együttműködés.
Sok helyen hajtanak végre a termelők párhuzamos beruházásokat.
Építenek egymás mellett feldolgozót, palackozót, hoznak létre
kereskedelmi apparátust. Nem lenne olcsóbb, és nyereségesebb
az összefogás?
–Nagyon erős az összefogás kényszere, ami sajnos
az egyes szereplőknél még mindig nem tapasztalható. Ennek oka
talán, hogy sokan nem értették meg, a szabadság, amit termelőként
magukénak éreznek, igencsak látszólagos, mert elkülönült, másra
nem figyelő hibás gazdálkodásuk könnyen változtathatja
szabadságukat rabszolgasággá. Meg kellene vizsgálniuk, hogy
milyen módon illeszkednek a saját piacaikhoz, lehetnek partnerei
külön-külön a nagy kereskedelmi szervezeteknek. Ráadásul, ha
az EU-s támogatásokat rosszul használjuk fel fejlesztésekre,
az azt is jelenti, hogy a jelenlegi versenyképességi hátrányunk
a támogatások későbbi csökkenésével, a jövőben tovább
emelkedik. Az összefogás tehát nem jelszó, hanem szükséges
feltétele a jövőbeni fejlődésünknek. Ennek kereteit
megteremteni alapvető feladata az újjáalakult szervezetnek.
Sokat fogunk tenni ennek érdekében. Lehetőleg együttműködve
és okosan!
Medveczky Attila
|