vissza a főoldalra

 

 

 2013.02.01. 

Nem kiszolgáljuk, hanem szolgáljuk a nézőt

Celebeket gyártanak, akikről rövid ideig hallani, majd jönnek az újak

Mihályi Győző színművész 1954-ben született Tiszanánán. 1972 és 1976 között a Színház- és Filmművészeti Főiskola diákja volt. 1976–1979 között a kaposvári Csiky Gergely Színházban volt színész. 1979–1980 között a kecskeméti Katona József Színház tagja volt. 1980–1988 között a Miskolci Nemzeti Színház, 1988–1989 között pedig a Radnóti Miklós Színházban játszott. 1989–1991 között a Nemzeti Színház tagja volt. 1991-től József Attila Színház színésze. 1992–1994 között a Nyitott Színház művészeti vezetője volt. 1998-tól újra a Nemzeti Színház tagja lett. 2000 –től 2012-ig a Pesti Magyar Színház színészeként dolgozott. Jelenleg az Újszínházban játszik.

Főbb szerepei: Plébános (Nyirő: Jézusfaragó ember), Id. Csahoji Balázs (Hunyady: A három sárkány), Troilus (William Shakespeare: Troilus és Cressida), Christian (Rostand: Cyrano de Bergerac), Aba Sámuel (Szörényi-Bródy: Veled, Uram!), Bóni gróf (Kálmán Imre: Csárdáskirálynő), Bicska Maxi (Brecht: Koldusopera), Rómeó (Shakespeare: Rómeó és Júlia), Aljosa, Iván (Dosztojevszkij: A Karamazov testvérek), Orlando (Shakespeare: Ahogy tetszik), Kis János (Sarkadi Imre: Oszlopos Simeon), II. Lajos (Szomory Dezső: II. Lajos király), Robespierre (Georg Büchner: Danton halála), Brutus (William Shakespeare: Julius Caesar), Orsino (Shakespeare: Vízkereszt, vagy amit akartok), Csongor (Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde), Dr. Zoltán tanársegéd (Márai Sándor: Kaland), Pista (Szilágyi László: Tokaji aszú), Chance Wayne (Tennessee Williams: Az ifjúság édes madara), Oidipusz (Szophoklész: Oidipusz király), Dr. Kopjáss István (Móricz Zsigmond: Rokonok), Kovács kapitány (Molnár Ferenc: Olympia), Kossuth Lajos (Varga: Kossuth vagy Széchenyi?), Eddie Carbone (Arthur Miller: Pillantás a hídról), Főbíró (Hunyady Sándor: Feketeszárú cseresznye), Higgins (Lerner–Loewe: My Fair Lady), Csincsilla (Hubay Miklós: Hová lett a rózsa lelke), Liliom (Molnár Ferenc: Liliom), Athos (Alexandre Dumas: A három testőr), Valmont vicomte (Laclos–Vidnyánszky: Veszedelmes viszonyok), Petrucchio (William Shakespeare: A makrancos hölgy), Agárdi Péter (Heltai Jenő: A néma levente), Paul Verlaine (Pozsgai Zsolt: Arthur és Paul, Becket Tamás (Jean Anouilh: Becket, vagy Isten becsülete), Kapitány (Cole Porter: Mi jöhet még?!).

 Mihályi Győző színművész nevét akkor hallgattuk utoljára, mikor a sajtó beszámolt arról, hogy első fokon pert nyert a Pesti Magyar Színház vezetése ellen. Nem tartja problémának, hogy ma a színészek inkább a botrányok miatt ismertek, s nem arról beszélnek például, hogy Mihályi milyen jó Higgins professzor volt?

 –Dehogynem! Ez hatalmas nagy problémája a kulturális életünknek. Ne essünk tévedésbe, mindez nem csak magyar sajátosság; hanem világtendencia. Celebeket gyártanak, akikről rövid ideig olvasni, hallani, majd jönnek az újak. Eltűnt a jól végzett, minőségi munkának az értéke. Ma gyorsan híressé lehet válni. S ki az a színész, aki nem erre vágyik? Amikor elvégeztük a főiskolát, az volt a vágyunk, hogy legalább országos hírnévre teszünk szert, mert a végcél természetesen Hollywood volt. Az pedig kiderül, hogy ki mennyire tehetséges színész, meddig tart benne a tűz, ami viszi előre. Nem kell csodálkoznunk, hogy a színészeket csak a bulvárból ismerik, mert sokkal kevesebbet foglalkozik a valódi színházi szakmával a sajtó. A szaksajtót pedig kevesen olvassák. Az hír, ha eltöröm a lábam, ha megnyerek egy pert, ha botrányosan viselkedek, de az már nem, hogyan játszom el egy szerepet.

 Ha elmenne főzőcskézni a tévébe, bizonyára híresebb lenne…

 –Ez így is van, mert a kereskedelmi televíziók anyagi helyzetük és nézettségük miatt sokkal jobban tudják befolyásolni az embereket. Ellenben a színházaknál egyre kevesebb az anyagi forrás, és az utóbbi években több színházban történtek leépítések. Nehéz helyzetben van Európa, s így hazánk gazdasága is, ezért kevés pénz jut a kultúrára. Ha jobb anyagi helyzetben lesz az ország, reméljük ezen a téren is változás lesz. Természetesen a színházak támogatása nem csak pénz, hanem akarat kérdése. A színházak szórakoztatva tanítanak, ami nagyon jelentős dolog. Minden ember életében van egy olyan remek, nagy tudású ember, pedagógus, akit tisztelt, akire felnézett. Ez az illető segítette pályáját, példát mutatott. Pedagógus gárdánk pedig meghatározza a jövő generációjának milyenségét, s mivel a színház közvetve tanít, értékeket mutat föl, így a színészek is befolyásolják a jövőt. A színházban nem oldjuk meg mások problémáit, de felmutatunk néhány példát, megoldási lehetőséget. Pszichológiailag hatásos, hogy ha valaki bajban van, akkor mutatunk neki egy sokkal nagyobb problémával küszködő embert. Nemrég egyik jelenleg kevésbé foglalkoztatott színész kollegám mondta, hogy az ő problémája eltörpül ahhoz képest, akinek testi fogyatékosságai vannak. A megoldási lehetőségen kívül az is fontos, hogy a néző lelki megtisztuláson, katarzison menjen keresztül.

 A katarzist többen divatja múlt dolognak tartják

 Sok színházcsináló, esztéta viszont éppen a katarzis ellen ágál.

 –Sajnos a katarzist többen divatja múlt dolognak tartják. Nem a színészek okolhatók ezért, mert általában a rendezők találják ki azt, hogy katarzis-mentesen játszanak, ők találják ki az ilyen koncepciót.

 Ön is rendezett.

 –Három darabot is: a Késdobálókat, a Varsói melódiát, és a Szerelem, oh!-t is. A rendező világlátása, filozófiája és művészi képessége határozza meg az előadást. Éppen most tart Alföldi – Vidnyánszky vita. Az úgynevezett moderneket lehet szeretni, nem szeretni, de szakmai szempontból nagyon érdekesek mindkettőjük rendezései. A nézőtől viszont nem lehet kötelező szinte elvárni, hogy azonnal meg is értse azt, amit ők, mármint Alföldiék, Zsótérék a színpadra állítanak. Ők szerintem úgy rendeznek, hogy már mindenki olvasta, látta már sokszor „szerzőhű” előadásban az összes klasszikust, és most új előadásra vágynak. Ennek az újításnak is megvan a maga helye a stúdiókban, a kísérletező színházakban. Úgy gondolom, hogy szükséges az egyensúly. Székely Gáborék annak idején a valamikori Nemzetiben komoly minőséget hoztak, de a hagyományt is megőrizték. Sok minden múlik tehát az arányokon.

 A Nemzeti Színháznak őriznie kell a hagyományokat, s a nemzeti, kulturális értékeinket

 Előbb a pénzről beszéltünk. Felvetődik, hogy lehet-e nagy színházakban kísérletezni?

 –Tudomásul kell venni, hogy a kísérletek sokkal kevesebb nézőt vonzanak. Természetesen vannak, akik azt figyelik, ki a rendező, de a legtöbben a színészre, és a színdarabra kíváncsiak. Egy remek darabot, jó, ismert színészekkel lehet igazán „eladni”, úgy, hogy nem kiszolgáljuk, hanem szolgáljuk a nézőt, hiszen az ő pénzéről van szó. S ha valaki jegyet vesz, akkor tudja is meg, hogy mire számíthat a színpadon. Látható, hogy a modern törekvések többeket vonzanak, de a Nemzeti Színháznak őriznie kell a hagyományokat, s a nemzeti, kulturális értékeinket. Úgy gondolom, hogy a magyar nagyon lelkes és romantikus nép. Éppen ezért inkább érzelmileg kell megközelíteni a színházban, mint intellektuálisan. Jó lenne, ha sokkal optimistább lenne a magyar színjátszás.

 Kell-e tükröt tartanunk? És ha azt tesszük, az „nem a való, hanem annak égi mása” - Arany János hasonlatával -, vagyis költészet?

 –Shakespeare óta hangsúlyozzák, hogy szükséges tükröt tartani, mert különben múzeumot csinálunk a színházból. Ezért is kell, hogy a ma embere magára, és saját korára ismerjen. Olyan figurákat lásson, ami előhozza az úgynevezett „aha-élményt”. Tükörtartás közben a kiutat is meg kell mutatni ,és ezt általában a szerzők is megteszik. Amikor egy rendező előretolja magát a sajátos koncepciójával, többször megkérdezem: biztosan többet tudsz a szerzőnél? Nincs is tragikusabb annál, mikor Madáchnál Lucifer megmutatja a jövőt Ádámnak, aki teljesen magába roskad, de Éva megállítja őt, és halljuk az Úr szózatát. Lucifer, aki nem objektív, az árnyoldalakat mutatja be, de az Úr felcsillantja a reményt. Tehát a szerző, és itt nem csak Madáchról van szó, a darabja, a tragédiája végén biztos, hogy megfogalmazza azt, miért érdemes holnap is felkelni, és tovább élni az életet.

 Nézzük, miként éli ön az életét. Négy évvel a nyugdíjazása előtt mutattak önnek ajtót a Pesti Magyar Színházban. Számított erre?

 –Nem, bár ha jobban odafigyeltem volna bizonyos jelekre, akkor gondolhattam volna erre is. Már az is jelzésértékű volt, hogy egy általam játszott szerepben lekettőztek. Kissé naivan azt hittem, ez azért van, mert idősnek gondolnak Higgins szerepére. Holott Higgins 40 éves is elmúlt, agglegény, és Elisa akár a lánya is lehetne. Ilyen idős korban, a nyugdíj előtt inkább emelni szoktak a fizetésen, és arról jobb helyen szó sem lehet, hogy elküldjék az embert.

 Mikor került a Pesti Magyar Színházhoz?

 – Még Iglódi István szerződtetett le. Ő nagyon kedvelt, és jó szerepeket adott. Halála után új vezetés jött, és azt nem vitatom, hogy jogukban áll eldönteni azt, kivel akarnak dolgozni. De ahogy én, úgy a Kossuth-díjas művészek, a Nemzeti Színház örökös tagjai is azt gondolták, hogy az igazgató leül velük tárgyalni a változtatás bejelentése előtt. Velem szóba sem álltak, hanem visszahívtak, mint alapszervezeti szakszervezeti elnököt. A Színházi Dolgozók Szakszervezetének országos alelnöke vagyok, míg a Pesti Magyar Színházban az alapszervezeti vezető voltam. Viszont lemondott a titkár és a gazdasági vezető, ezért a tagság úgy döntött, én is mondjak le. Tehát tisztújítást akartak. Másnap várt a felmondásom, pedig mint alapszervezeti elnököt, megilletett volna egyfajta védelem. Ezért azt gyanítom, hogy volt benne egy kis irányítottság. Nem állítom mindezt, hanem feltételezem.

 Mindez 2012 februárjában történt. Azóta hol szerepel?

 –Rögtön az elbocsátásomat követően Szolnokon játszottam vendégként Hunyady Sándor Három sárkány című vígjátékban. Nagyon jó volt a szolnoki társulat tagjaival, és a rendezővel, Csiszár Imrével együtt dolgozni. Ezt követően hívtak az Újszínházba a Gyertyák csonkig égnek egyik szerepére. Kissé fiatalnak éreztem magam erre, mert anno a felajánlott szerepet Avar István játszotta, ráadásul a szolnoki színház eléggé lefoglalt, kötött a szerződésem. Még annyit az elbocsátásomról, hogy azóta sincs állandó szerződése, hanem vendégként játszom a színházaknál és szinkronizálok.

 Ki hívta szerepelni az Újszínházhoz?

 –A Jézusfaragó embert az a Szőke István rendezte, akit kaposvári színész koromból, 1976 óta ismerek. Az első ottani előadásomat ő rendezte. S most Nyirő darabjában én alakítom a plébánost. De Pozsgai Zsolthoz is több mint tíz éves barátság fűz.

 Nyirő József darabjában játszik az Újszínházban. Ez már önmagában elég „bűn” ahhoz, hogy az úgynevezett szakma kiközösítse. Számolt ezzel?

 –Tartottam tőle, de azt tudni kell, hogy a színész szerepeket vállal el, és nem politikai áramlatok mellé áll. Dörner György sem politizálni hívott meg, hanem játszani. Elolvastam a darabot, s nem láttam benne semmi kivetnivalót. A cím is mutatja, hogy katolikus világnézetű darabról van szó, és ebben játszom a plébánost. A politikusokra kell bízni az ország vezetését, és a művészetet a napi pártpolitikától függetleníteni kéne. Hubay Miklós mondta nekem, hogy ő mindenkinek ír, aki magyarul beszél, s nem csak az egyik oldal részére. A színész magyar embereknek játszik, magyarul, és nem azt nézi, hogy a nézőtéren ki kire szavazott. Ez nem jelenti azt, hogy az egyes darabok természetesen ne tükröznének valamilyen világszemléletet, mert akkor igencsak unalmasak lennének.

 Mi a véleménye, a szerző által bemutatott világ mennyire távoli, meseszerű a ma embere számára?

 –Kicsit távol áll a ma emberétől, de mégis varázslatos maga az a világ, amit láthatunk. Kicsit meseszerű, naív, de patyolatfehér, tiszta. És erre, a hatást elemezve látjuk, szükségük van a nézőknek. Szájról szájra jár az előadás híre, és egyre többen jönnek megtekinteni azt. A nyelvezet kissé régies, székelyes, és ezért itt-ott javítottunk rajta. A lényeg a hitelesség, hogy a színészek szájából a szavak ne hangozzanak idegenül.

 Ha visszaemlékszik gyermekkorára, mit látott először színházban?

 –Miskolcon, a Szakszervezetek Művelődési Házában láttam a Pál utcai fiúkat, és Áts Feri éppen az a Koncz Gábor volt, akivel együtt játszom. Egy kicsit zavart, hogy pattogtak a „homoklabdák”, de megértettem, hogy nem lehet ennyire naturalistának lenni.

 Mi maga ott Kaposváron, hogy maga miatt leszóltak nekem K-vonalon?

 A miskolci Bláthy Ottó Villamosipari Szakközépiskolába járt. Tehát nem készült színésznek.

 –Nem készültem annak, de volt ifjúsági színházi bérletem, és szinte minden színdarabot láttam Miskolcon. Általános iskolában sokat szavaltam, de ezt már nem folytattam szakközépiskolában. Bátyám akkori barátnője irodalmi színpadra járt, és újra belelkesültem a versmondás iránt. A Csortos Gyula Irodalmi Színpadon játszottam először, és már a próbákon olyan jól éreztem magam, hogy eldöntöttem: ezzel akarok a továbbiakban foglalkozni. Mikor kiderült, hogy lehet jelentkezni, azonnal beadtam a felvételi kérelmet a Színművészetire. Elsőre felvettek, és nagy szerencsémre Szinetár Miklós osztályába kerültem, a tanársegéd pedig Babarczy László volt. Az utóbbi miatt kerültem le Kaposvárra. Mikor Zsámbékiék megkapták a Nemzeti Színház vezetését, én átkerültem Kecskemétre. Egy évet voltam Kaposvárott, majd az évad végén elvittek katonának. Már februárban behívtak, de éppen a Troilus és Cressidát mutattuk be. Erre aztán berendelt a miskolci hadkiegészítő parancsnoka. Reggel nyolckor kellett jelentkezni, így aznap már fél négykor elindult velem az autó Kaposvárról. Megkérdezte a parancsnok: mi maga ott Kaposváron, hogy maga miatt leszóltak nekem K-vonalon, s közölték, nem vihetem be katonának? Mondtam neki: színész vagyok, és én játszom az egyik főszereplőt a bemutatón. Ekkor így szólt: akkor a bemutató után visszük be. Tiltakoztam, hogy a bemutatót követően még játszani kell az előadást. Nagy nehezen megegyeztünk, és így júniusban bevonultam.

 Nem kivételeztek önnel?

 –Ilyenről ott szó sem lehetett. 18 hónapon keresztül bent kellett lennem, mert sajnos nem az előfelvételisekhez kerültem. Csapatnál voltam, és éjszakai őrségben is kellett lennem. Hála Istennek az is elmúlt, majd Kaposváron visszafogadtak, de az új igazgató, Babarczy László, csak kis szerepeket adott nekem. Ezért mentem át Kecskemétre, ahol nagyobb szerepeket kaptam. Csiszár Imre akkor kapta meg Miskolci Nemzeti Színház igazgatását, és akkori kedvesemmel, Molnár Zsuzsával áthívott minket, ahol nagyon szép nyolc évünk volt.

 Megnézték a hajdani barátok, osztálytársak?

 –Természetesen. Sokan megnéztek, gratuláltak. Eljártam az érettségi találkozókra, így tudták, hogy színész lett belőlem. Miskolcon nagyon szeretett minket a közönség. Egy évadban három-négy bemutatóban szerepeltem, és több tízezer embernek volt bérlete. Ezért jól ismertek, és többször megállítottak az utcán, s elbeszélgettek velem. Akkor csak a színház jelentette a művészi kötelezettséget. Zajlottak a próbák, este az előadások, és a klubban arról folyt az eszmecsere, hogyan lehetne még jobb az adott produkció. Remek előadások voltak, több fesztiválon vettünk részt.

 Két évig a Nyitott Színházat vezette. Mit kell erről tudni?

 –A József Attila Színházban több énekes szerepet adtak nekem, és kissé féltem attól, hogy elszokom a prózától, kijövök a gyakorlatból. Egyik újságíró barátom azt mondta nekem: hozzunk létre közösen egy színházat. Ő hozta a darabokat, és én választottam ki a színészeket. Murray Schisgal: Szerelem, oh! előadását én rendeztem, míg a Karamazov testvérek rendezésére egy fesztiváldíjas angol hölgyet hívtunk meg. Ez az eredeti darab négyszereplős változata volt, amiben csak a testvérek játszanak. Mi ezt stúdiódarabként adtuk elő a Gutenberg téren, hiszen kísérleti műhelyről volt szó. Olyan előadásról, ami főleg annak érdekes, aki már olvasta, látta a Karamazov testvéreket.

 Túl nyugalmas volt az élete, hogy elvállalta a szakszervezeti vezetőséget?

 –Megbíztak bennem a dolgozók, és úgy vélték, vagyok olyan helyzetben, hogy úgyis szembe mehetek a vezetéssel, hogy nem kockáztatom azt, hogy elbocsátanak. Így lettem szakszervezeti, alapszervezeti titkár a József Attila Színházban, majd a Pesti Magyar Színházban alapszervezeti elnök. Ott a titkár összeveszett Iglódi Istvánnal, és én elvállaltam a közvetítői feladatot.

 Mit tud elérni egy alapszervezeti vezető?

 –Szinte semmit…Ez a munka a szolidaritáson alapul, csak összefogással lehet valamit elérni. Abban, hogy emeljék a fizetést, mindenki egyetért, ahogy a próbaidő, pihenő idő kérdésében is. Többet sajnos már nem, mert a színészek hiúk, egy szerep ígéretétől elcsábulnak, így kevésbé összetartók.

 Azt olvastam, hogy rendszeresen sportol.

 –Kocogni járok és úszni, mert a sport erősíti a színpadi fizikai állóképességet. Amikor nagyobb szerepet kapok, akkor hat héten át bírni kell a tanulást, próbát, előadást, és közben folyik a szinkronmunka. Mindez komolyan igénybe veszi a fizikumomat. Éppen ezért a sport hozzátartozik az életemhez.

 

Medveczky Attila