vissza a főoldalra

 

 

 2013.02.08. 

A TÉRSZÍNHÁZ ÚJ MŰVÉSZEI

Ajtót nyit a nézőre

Turi Bálint színész,rendező 1978-ban született Budapesten. 1996-1999 –ig a Theatrum Színiakadémián tanult mestere, Pethes György osztályában. Játszott az RS9-ben, az Ódry Színpadon, a Tomcsa Sándor Színházban és a Madách Színházban. Szerepelt a Vámos Zoltán rendezte Reneszánsz c. filmben.

Főbb szerepei: Amadé (Karinthy Frigyes: Lepketánc),Titus (budaörsi passió),Milt Meanville (Szerelem,oh!) Linzmann (Molnár Ferenc: Liliom), Csongor (Vörösmarty: Csongor és Tünde), igazgató (Móricz: Légy jó mindhalálig), Cloten (Shakespeare: Cymbeline), címszerep (Shakespeare: Pericles), Duncan (Shakespeare: Macbeth), Elekes (Kálmán Imre: Tatárjárás), Rudby (Georges Feydeau: Bolha a fülbe). 2011-ben mutatták be Ajtót nyitok c. előadói estjét székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház produkciójaként, és első rendezését, Kurt Vonnegut: Időomlás c. darabját.

 Csurka István az Írószövetségek harca c. darabjában az alelnököt játszod. Miért döntöttél a Térszínház mellett?

 –Hallottam arról, hogy Bucz Hunor igazgató új társulatot épít, színészeket keres. Volt kollégáim – Kecskeméti Róbert és Kovács Éva Rebecca – is mondták, hogy meghallgatásra mennek. Robival és Rebeccával együtt játszottam a Macbethben, amit nem igazán szeretek így kimondani, mert általában kisebb-nagyobb szerencsétlenségek szoktak történni, ha valamelyik társulat a „skót darabot” próbálja, adja elő. Egyik kollégám eltörte a lábát a próbafolyamat alatt, és gipsszel játszotta végig az előadásokat. Ami pedig igazán tragikus, hogy ebben az időszakban veszítettem el édesanyámat, így ő már nem láthatta a Macbeth premierjét. Akkoriban épített ki új társulatot az RS9-ben Balkay Géza, és az ő művészeti vezetése hozott Robival és Rebeccával össze. A művésznő tanácsolta nekem, hogy próbáljam ki magam a Térszínházban; ezután eljöttem megtekinteni egy előadást, ahol találkoztam Kecskeméti Robival ezt jó ómennek véltem. Vele együtt kerültem az RS9-be is, ami elég színes időszaka volt életemnek.

 Játszol jelenleg más színháznál is?

 –A Térszínház új produkciójában az alelnököt alakítom, s ezen kívül van egy önálló estem, amivel nagy sikerrel szerepeltem a Budapesti Kamaraszínházban és a nyíregyházi Kaleidoszkóp versfesztiválon. A tavalyi évadban a Tomcsa Sándor Színházban volt az Ajtót nyitok bemutatója. Az, hogy ez létrejött, közvetve másik nagy tanáromhoz Balkay Gézához köthető, akiről tudni kell, hogy Latinovits Zoltántól tanult verset mondani. Balkayval nagyon sok verses darabbal foglalkoztunk, így Shakespeare és Vörösmarty-drámákkal. Az ő igazgatása alatt tanultam meg verset mondani, verses szöveggel bánni. Úgy éreztem tehát, itt az ideje, hogy önálló verses-esttel jelentkezzem; így született meg az Ajtót nyitok, amihez pályázati pénzt is nyertem. Feleségem székelyudvarhelyi, és az volt az ötletem, hogy elviszem Budapestről oda ezt az előadást, mert nem találtam ehhez olyan rendezőt, akire valóban szükségem volt. Székelyudvarhelyen Csurulya Csongor személyében találtam egy remek rendezőt, és ő segített nekem kiegészíteni a saját elképzeléseimet.

 Sokszor felvetődik, hogy vajon minek egy egyszemélyes verses-esthez rendező? Nem elég egy technikus, aki felkapcsolja a reflektort, és a hangosítás kezeli?

 –Bár ez egy magányos szakma, és minden döntést egyedül kell meghozni, nem hiszem, hogy létrejönne a megfelelő eredmény bármilyen kontroll nélkül. Azért is lényeges a külső szem, mert az Ajtót nyitok-estet egyfelvonásos, összefüggő történetnek szántam, és nem csupán arról van szó, hogy elmondok néhány verset. A műsor gerincét József Attila-költemények alkotják, de megtalálhatók benne Márai és Dsida költeményei is.  

Nem olyan régen Straub Dezső órákon át olvasott fel a Szarvasi Vízi Színpadon költeményeket, és volt rá néző. Hogyan látod, mekkora igény van arra, hogy verseket hallgassanak az emberek?

 –Nem kell áltatnunk magunkat, az igény igen csekély, de fel lehet ébreszteni a kíváncsiságot. Komoly nívójú, igényesen megkomponált előadást szerettem volna létrehozni, a produkció művészeti, irodalmi hátterét Schubert Éva segítette megteremteni. A művésznővel jó, baráti kapcsolatot ápolok, és ő a dramatizálásban is segítségemre volt. Az előadást egy képzettebb, olvasottabb közönségnek szántam, de az a tapasztalatom, hogy leginkább a fiatalokat fogta meg. Több olyan visszajelzést kaptam, hogy tízenéves gyerekek leginkább ennek az előadásnak a hatására vettek elő versesköteteke, s kezdtek otthon Márait, József Attilát olvasni. Eddig 15 alkalommal adtam elő az Ajtót nyitok darabot, és szívesen játszom egyedi kérésre is, az ország bármely pontján, határokon innen s túl, ahol egy csepp esély is van rá, hogy értő fülekre, meghallgatásra talál.Talán a Térszínház színpadára is eljut. Panaszkodtam kollegáimnak, hogy eddig csak ennyi előadást ért meg a produkció, de közölték velem, hogy ez napjainkban egyáltalán nem számít rossz eredménynek.

 Mindig ugyanazt adod elő? Vagy kinézel a kukucskálólyukon, s ha látod, hogy pl. főleg 50 év feletti nők ülnek a sorokban, akkor változtatsz a sorrenden?  

–Teljes egyfelvonásos darabról van szó, aminek megvan a fix dramaturgiai vonala. Az, hogy melyik hangulat, vers lesz a hangsúlyosabb, az már változhat a közönség összetétele függvényében. De az elmúlással, a szerelemmel, a nemzeti identitással kapcsolódó részek is szerepelnek a műben, s az egésznek, mint Istenkeresésnek felfelé ívelő a története. Bíztató, reménykeltő dolgot szerettünk volna létrehozni, s nem csak tükröt tartani.

 A múlt héten Mihályi Győzőtől kérdeztem meg ezt, s most tőled: a tükröt tartás a színház feladata, vagy az, hogy a nézőt kiragadjuk a mából, és szórakoztassuk?

 –A minőségnek, az igényességnek kell megfelelni. Én legtöbbször elsősorban a saját elvárásaimnak próbálok megfelelni, de ehhez át kell lépnem az ingerküszöbömet azzal, amit csinálni akarok, illetve elszánt vagyok, hiszek abban, amit véghez akarok vinni. A tükörtartásra is szükség van, de önmagában ez nem elég. Vannak olyan helyzetek, mikor elég felvillantani egy képet ahhoz, hogy elérjük a célunkat, de többségében reménykeltő produkciókat kéne létrehozni. Ennek az irányát már felfedezzük egy-két helyen, s komoly színházcsinálóktól hallom, hogy jó lenne a „fény felé elindulni…” Több generáció nőtt fel úgy, hogy a sokkoló képek bemutatásán kívül semmilyen reménytelit nem üzentek a művek által. Annak nagyon örülök, hogy sikerült nekem a fiatalokat megszólítani, mert láttam: működik a jó példák adása, és nagyon sok függ a szándéktól, attól, mi a célom egy előadás létrehozásával.

 Mennyire kell azoknak a mai színházi világban bizonyítani, akik nem egyetemet végeztek?

 –Kicsit többet kell bizonyítania annak, aki nem végzet egyetemet, de manapság már nincsenek bérelt helyek a szakmában. És bizony az sem mindegy, ki lesz a színészpalánta példaképe. Lehet az osztályfőnöke vagy a Mestere. Pethes, Balkay, Schubert- ezekre az Emberekre életem végéig hálával és szeretettel gondolhatok.

 Térjünk vissza az Írószövetségek harcára…

 –Úgy veszem észre, hogy a rendező, Bucz Hunor bízik bennem, mert rám osztotta ezt a nagyon fontos szerepet. Ez nagy dolog, a munkám legfontosabb alappillére a bizalom. Vannak távolba mutató terveink is, meglátjuk, hová jutunk vele. Felvetődött, hogy egy régi darabba ugorjak be, tehát vérfrissítést adjak, de ettől eltekintettünk azért, hogy egy teljes próbafolyamat alatt ismerkedjenek meg egymással a társulat tagjai.

 Az itt folyó műhelymunka mennyire ismerős számodra?

 –A tér nagyon hasonlít az RS9 kis színpadára, ahol annak idején sokat tanultam. Én az ilyen színházi munkában hiszek. Nagyon sok nagyszínpadi produkcióban vettem részt, s azt látom, hogy hiányzik a katarzis. Leginkább az intimebb környezetben előadott műveknek van meg az erejük, s én a személyesség, a közelség erejében hiszek. A színészeknek közeli kisugárzása olyan hatást ad a nézőnek, amivel nem tud versenyre kelni még a háromdimenziós mozi sem. A stúdiószínház éppen a személyesség okán lesz versenyképes.

 A Térszínházban mindig is fontosnak tekintették a helyes magyar beszédet.

 –Aminek nagyon örülök. 10-12 éve szinkronizálok, és azalatt nagyon komoly rutinra tettem szert. Látom, hogy milyen gyengék a szövegek, s azokat első olvasásra mondanom kell. Spanyol, vagy angol szórendeket kell egy másodperc alatt helyre tennem…Közben azt tapasztalom, hogy a helyes magyar beszéd iránti igényesség nagyon sok színészképzőből veszett ki. Mintha elfelejtettek volna a színészek olvasni, értelmezni. Attól tartok, hogy az érettségizőknek még komolyabb problémái vannak a helyes beszéddel. A magyar identitás megőrzésének egyik legfontosabb eleme a magyar nyelv ápolása.

 Szövegileg milyennek találja Csurka István utolsó drámáját?

 –Nagyon összetettnek és gazdagnak. Egészen meglepő, hogy milyen szerkezetekkel találkoztunk; komoly erőpróba volt már magának a darabnak az olvasása is.  

Mekkora kihívást jelent Csurka István legutolsó drámájában szerepelni?

 –Minden szempontból nagy kihívást jelent…Próbáljuk a darabot értelmezni, a helyén kezelni, s megtalálni benne az örömünket éppúgy, mint a mondanivalót.

 Műhelymunka, mint a siker záloga

Kovács Éva Rebecca színésznő a Kállai Éva Gimnáziumban szerzett érettségit. Ezt követően a Színművészeti Főiskolára felvételizett, de végül a Nemzeti Színház Stúdiójában sikerült szert tennie a színészmesterség alapjaira. 1995-ben a Magyar Színész Kamarától színész I. képesítést kapott, amely a színművészet gyakorlását engedélyezi. Azóta több neves budapesti színházban játszott ( például Nemzeti Színház, Várszínház, Thália Színház, Bárka Színház), illetve jelenleg is játszik. Többek között a művészileg az egyik legnagyobb kihívásnak számító, a Detre Annamária által alapított Detre Meseszínházban. Itt a két színésznő 1995 óta dolgozik együtt, egy gyermekszínházi program keretén belül, ahol kisiskolás, valamint óvodás korú gyermekeknek mutatnak be zenés mesejátékokat. A színművészeti tevékenység mellett pedig diplomát szerzett a Nyugat-magyarországi Egyetemen, művelődésszervező szakon, film és videó kultúra szakirányon.

Főbb szerepei: Bözsi (Bókay János: 4 asszonyt szeretek), Ludovika (Brecht: Kaukázusi krétakör), Nusi (Szép Ernő: Vőlegény), Lenke (Tersánszky Józsi Jenő: A kegyelmesasszony portréja), Babavirág (W .Shakespeare: Szentivánéji álom), Luca (Kisfaludy Károly: Csalódások), Hray Ida (Bródy Sándor: Tanítónő), Rebecca Gibbs (Thornton Wilder: A mi kis városunk), Janet (Rocky Horror Picture Show/musical/ ) Hilde (John Osborn: Redl ezredes), Robert Gida (Milne: Micimackó), Villámgyors (Benedek Elek: Többsincs királyfi), Cratchitné (Dickens: Karácsonyi ének), Lady Macbeth (W. Shakespeare: Macbeth), Viola (Móricz Zsigmond: Légy jó mindhalálig), Mari (Molnár Ferenc: Liliom), címszerep (Kosztolányi Dezső: Édes Anna).

 Több színházban játszottál, játszol. A Térszínházban Kedvessy Irén szerepét próbálod  az Írószövetségek harcában. Direkt erre a szerepre szerződtettek?

 –Amikor először beszélgettünk Bucz Hunorral, nem került szóba konkrét darabcím, vagy szerep, hanem arról volt szó, hogy a Térszínház nak színészekre van szüksége, és én izgalmasnak találtam egy esetleges együttműködés lehetőségét. December végén tájékoztatott a színház vezetősége, hogy Csurka István darabját mutatják be, és nekem szánják az egyik női főszerepet. Elkértem a darabot olvasásra, s mivel tetszett a szerep, ezért közöltem, hogy próbáljuk meg az Írószövetségek harcával az együttes munkát.

 Mennyire volt nehéz megbarátkozni a témával, a szereppel?

 –Már az első olvasópróbán világossá vált számomra, hogy az általam alakított Kedvessy Irén hogyan viszonyul a darab többi szereplőjéhez. Kollégáim azt mondták, nagyon is eltalált a szerep, amit akkor hiszek el, ha már túl leszünk a tízedik sikeres előadáson is.

 Nemrég azt nyilatkozta Sövegjártó Áron színművész, hogy általában a 10. előadásra érik meg igazán a darab. Ezzel egyetért?

 –Nem feltétlenül, mert vettem részt olyan premieren, ami a megfelelő próbaidőszaknak köszönhetően mind a színész, mind a közönség számára tökéletes művészi élmény volt.

 A kollegák, a kritikusok, vagy a néző véleménye a meghatározó?

 –Nálam mindig a néző véleménye számít, az a meghatározó, hiszen elsősorban nem magunknak, a szakmának, hanem a közönségnek játszunk. Emellett természetesen nagyon fontos, hogy a színész is jól érezze magát azt adott szerepben.

 Mennyire szükséges a külső szem a rendezőn kívül?

 –Ez attól függ, hogy milyen rendezővel dolgozunk együtt. Amikor az RS9-ben Balkay Géza rendezett több darabban, bíztam benne annyira, hogy neki elhittem azt, hogy milyennek is látszik kívülről az alakításom. S éppen emiatt jelentős szerepeket játszottam ott sikerrel.

 Így a Lady Macbethet.

 –Nagyon jó produkció született, és a munkafolyamat is kiváló volt, mert nem a megszokott színházi módszerekkel dolgoztunk, hanem olyan műhelymunkával, ami a Térszínházra is jellemző. Ez a munkamódszer azokra a társulatokra jellemző főként, ahol a tagok huzamosabb ideig együtt tudnak dolgozni, és nem zárkóznak el egymás építő ötletei elől a színészek. Biztos vagyok benne, hogy vannak olyan nagyszínházi próbák is, melyek alatt úgy érzi a színész, hogy műhelymunkán vett részt. Tehát nem arra van szükség, hogy kis színházban legyünk, hanem arra: olyan legyen a csapat, a rendező, az egész miliő, hogy meg tudjuk teremteni a hatékony együttműködés feltételeit. S ez a biztosítéka annak, hogy a végkifejletnél érdekes, jó színházi előadás szülessen.

 Bucz Hunor nagyon sokat ad a helyes magyar beszédre, hangsúlyozásra. Művésznő 1995 óta játszik a Detre Annamária Meseszínházban. Gondolom ott is cél a helyes beszéd megismertetése a kicsikkel.  

–Természetesen, ez egy fontos dolog, de nem a színháznak a feladata az, hogy bárkit is megtanítson a helyes beszédre. A helyes, rendes beszédet a szülőknek kell megtanítani gyerekeik számára. Ha már kiskorában, az óvodában nem figyelünk a gyerekre, akkor ne várjuk el tőle, hogy kamaszkorában, 18 évesen helyen beszél.

 Azt mondják, nagy a média felelőssége, mert onnan sok rossz példát lehet hallani…

 –Az viszont a szülők felelőssége, hogy a gyerek bekapcsolhatja a televíziót, és azt és addig néz rajta, amit, és amíg csak akar. Próbáljuk meg a gyereket megkímélni a televíziótól, vagy ha nem megy, akkor viszont jól gondoljuk meg, milyen műsort nézzen meg.

 Ebben a meseszínházban pedagógusnak is kell lenned?

 –Főleg pedagógusnak kell lennünk, sőt…Nem hagyományos meseszínházról van szó, hanem interaktív módon történik a mese előadása, és más óvodásokkal, óvodásoknak is játszunk. Magánóvodákba is eljárunk, és ott 2, két és fél éves gyerekekkel is találkozunk, s az ő kommunikációs készségük más, mint a nagy óvodásoké. Így elég nagy a felelősségünk, mert ők a színházi élményt a saját közegükben kapják meg. Ők legfeljebb 30-35 percet bírnak ki egy helyben, és utána nyüzsögni kezdenek. Ez nem azért történik, mert rossz a színész, hanem pszichológiai okok vannak a háttérben. A problémákat pedig Detre Annamária, mint pszichológus remekül kezeli. Ezért sem alkalmas az ilyen színház játszására mindenki, mert nem elég a színészi tehetség. Ha nincs meg a háttérben a pszichológia, vagy csak a pszichológia dominál, akkor a meseszínház nem éri el a célját.

 Nincs állandó játszóhelyetek?

 –Öt éven át a Csepel Plázában játszottunk, ami igazán megterhelő volt színészileg is. Most pedig oda megyünk játszani, ahová hívnak bennünket, de természetesen fontos a szervezőmunka. Nagyon sok társulat működik, és a pedagógusok sokszor nem tudják kiket mire is hívnak ki. A megrendelők helyében elkérném a referenciákat, hogy tudják, kik is az előadók.

 Mennyire tartod jónak, hogy ilyen sok magánszínház, társulat működik?

 –Abban az esetben, ha ezekben a társulatokban érvényesül a szakmai tudás, akkor ezt nagyon jónak tartom, mert színesíti a kultúrát, de szakmaiság nélkül nincs az egésznek értelme. A kis társulatok pedig azt az űrt töltik be, amire a nagy színházak nem képesek. A kis színházak sokkal mobilabbak, több helyre el tudnak jutni.

 Téged is kicsi korban ejtett rabul a színház varázsa?

 –Bizony, már három éves koromtól erre a pályára készültem. Bakodi József színész lányával egy óvodában jártam, és az első szerepem rögtön főszerep volt, a Török és a tehenekben én voltam a török. Lejöttem három évesen a színpadról, és akkor azt mondta Bakodi József: belőled még egyszer színész lesz! Ez volt az első motivációs tényező.

 És akkor szokás szerint jöttek a versmondó versenyek…

 –Én sosem voltam szokásos…Ezt bárki megmondhatja, aki általános iskolától az érettségiig követte tanulmányaimat. Nem voltam szokásos gyerek, de nagyon jó környezet vett körül. Az általános iskolában nagyon jó osztályba jártam; osztályfőnökünk, Pathy László tanár úr kivételes személyiség volt. Számára a diákokkal való foglalkozás nem ért véget a kicsengetéskor. Az osztályát családjának tekintette, és nagyon jó kapcsolatot ápolt a szülőkkel. Azt szerettem volna, ha a szentesi drámatagozatos gimnáziumba nyerek felvételt, de szüleim féltettek, s nem engedtek el, így kerültem a Kállay Éva Egészségügyi Szakközépiskola és Gimnáziumba. Meg sem fordult a fejembe, hogy ápolónő legyek, mert nagyon sok olyan darabban vettem részt amatőr színházi csoportokkal, melyeket profi színházi szakemberek vezettek. Emlékezetes és fontos számomra a Petőfi Rock c. előadása, amit a rendszerváltás előtt mutattunk be, s finoman szólva kiborította az akkori városvezetést is.

 Az nem okozott nagy lelki traumát, hogy nem sikerült bejutnod a Színművészetire?

 –Háromszor jelentkeztem a Színművészetire, szüleim, barátaim unszolására. De nem bántam meg, hogy nem vettek fel, mert nem valószínű, hogy akkor olyan emberekkel dolgozhattam volna, és olyanoktól tanulhattam volna, mint Csernus Mariann, Agárdy Gábor, Mensáros László, Tolnay Klári,  Ivánka Csaba, Csiszár Imre, és még sorolhatnám….. Mai napig hálás vagyok nekik, mert a Nemzeti Stúdiójában szerzett tudást sikerült kamatoztatnom. Remélem, ez a szilárd szakmai alap jó támaszom lesz az ezután rám váró szakmai kihívásban is!

 

Medveczky Attila