2013.02.08.
Szamos-parti bohémek
(Puccini: Bohémélet – Kolozsvári Magyar Opera)
Bizonyára
nem a véletlen műve, hogy a világ összes zenedrámái közt
Puccini operái vezetik a leggyakrabban játszottak listáját: a
Pillangókisasszony áll az első, a Bohémélet a második
helyen. Puccini lírai művének ősbemutatója Arturo Toscanini
vezényletével 1896-ban volt Torinóban, de csak három évvel később,
Párizsban aratott közönségsikert. A „legpárizsibb” operát
azóta világszerte igazi kultusz övezi. Tehát nem csak a világhíres,
nagy operaházakban játsszák, hanem vidéki színházakban, és
ott is, ahol a magyar operajátszás már-már kultúrmisszió, és
identitásmegőrző szereppel bír – a Kolozsvári Magyar Operában.
A Demény Attila által rendezett produkciót évekkel
ezelőtt mutatták be Kolozsváron, és azóta repertoáron van,
mert annyira kedveli a közönség. Demény Attila főleg
zeneszerzőként ismert, és a Bohémélettel kapcsolatban nem is
baj, ha a rendező egyben komponista is. Már csak azért sem,
mert nagyobb eséllyel tartja tiszteletben a zeneszerző kívánalmait.
Puccinira azért mérgesek korunk magamutogató, polgárpukkasztó
ötletekkel előálló rendezői, mert megköti a kezüket. Hiszen
a partitúrában pontosan beírta a szerző, hogy az egyes melódiák
alatt mi történjék a színpadon. Demény Attila a cselekmény
idejét nem tolta át például a párizsi diáklázadások korába,
semmiféle erőltetett belemagyarázás nincs a koncepciójában.
Ez pedig a javára válik. Természetesen erre mondhatják a
posztmodernek, hogy unalmas. De egyet nem szabad elfelejteni;
Kolozsváron kívül az erdélyi magyarok máshol szülőföldjükön
nem részesülhetnek magyar operajátszásban. És ha egy magyar
fiatallal meg akarjuk ismertetni, szeretetni az operák világát,
s azt valami lila ködös, farmergatyás előadással tesszük,
akkor az több mint bűn, az hiba. Mindettől függetlenül
lehetett volna egy kicsivel több vitalitás az előadásban.
Ebben
az évadban január 24-én játszották először Puccini Bohéméletét,
melyben két fiatal énekes, Barabás Zsuzsa és Balla Sándor
mutatkozott be. Barabás Zsuzsa eddig főleg nagyoperettek
primadonna szerepeit énekelte sikerrel, és szeptemberben ő volt
– amint az októberi Havi Magyar Fórumban beszámoltunk róla
– a kolozsvári Báthory Erzsébet. Több mint egy éve készül
Mimi szerepére, s úgy érezte, most megérett erre a hangja. A
fiatal énekesnő elbűvölő Mimi volt, bár azt vettem észre,
hogy már az első felvonásban meg akarta mutatni hangjának erejét,
ami nem éppen jó, mert az első áriát és a szerelmi kettőst
finomabban kell énekelni. Úgy vettem észre, hogy a drámai részek
voltak a művésznőnél igazán hatásosak. A harmadik felvonásban
a tragikus hangvételű panasz Marcelhez igazán szívszorító
volt, nemkülönben az utolsó nagy jelenet. Ha Barabás Zsuzsa a
jövőben megfelelőbb metódussal bánik szép, és igen erős
hangjával, akkor könnyen lehet, hogy Európa legkeresettebb énekesei
között tartják majd számon. A Marcelt éneklő Balla Sándort
kulturált, pontos éneklés, felszabadult, hiteles játék
jellemezte, produkciója jó színvonalúnak bizonyult. Mind a lírai
jelenetekben, mind a Musette-tel való veszekedős részben
feladatát tökéletesen megoldotta. Pataki Adorján Rodolf
szerepében érezhetően spórolt az első felvonásbeli áriáig,
majd szinte „szárnyalt”, s bemutatta, hogy megbízható énekes,
szép hanggal, amely a felső regiszterben különösen szépen
cseng. Covasinschi Yolanda eddig elég sok lírai-koloratúr
szerepben mutatkozott be sikerrel Kolozsvárott, és bizton állíthatjuk,
hogy hangilag Musette teljes mértékben neki való. Nagyon szépen
énekelt, rendkívüli muzikalitással. Viszont a második felvonásban
mintha kicsit túljátszotta volna a kacérkodó, ledér dámát.
A Kolozsvári Magyar Opera vezető basszistája, Szilágyi János
Collinként hihetetlenül jó volt, mind a hang minőségét, mind
a színpadi jelenlétet, no meg a zenei megformálást figyelembe
véve. A negyedik bohém, a zenész Schaunard szerepét sokszor
adják valamilyen buta tradíció miatt kevésbé muzikális és
szürke alakítást nyújtó énekeseknek. Most viszont magyar
viszonylatban az egyik legjobb Schaunardot láthattuk, hallhattuk Sándor
Árpád személyében. Meggyőzően, óriási hanggal, állhatatosan,
remekkel játékkal oldotta meg szerepét. Remek kabinetalakításokat
nyújtott Mányoki László a háziúr és a vén gavallér,
Alcindor szerepében. A humoros részek ízlésesen lettek
kidolgozva, így a buta bohóctréfa és a giccses túljátszás
is elkerülte alakítását. Az előadás igazi közönségsiker
volt, és újból bebizonyította azt, hogy a Kolozsvári Magyar
Opera még tartja magát nemes hagyományihoz.
Medveczky
Attila
|