2013.02.08.
A gyerekek érdekében, a magas színvonalért
Az ellenőrzésnek nem az a célja, hogy szankciókat, határozatokat
hozzanak az adott pedagógus, vagy intézmény sorsáról, hanem a
pedagógiai segítség
A tanfelügyelet célja,
hogy biztosítsa a köznevelési rendszer egységesen magas színvonalát
és minőségét. Európa 16 országában működik tanfelügyeleti
rendszer, ami azt is mutatja, hogy a magyar közoktatás eddig
pazarlóan bánt az erőforrásokkal. Szerkesztőségünk vendége
Gloviczki Zoltán, közoktatásért felelős államtitkár.
Szeptembertől indul az egységes szakmai ellenőrzés,
tehát a tanfelügyelet. Szaktárgyi felügyeletről van szó,
vagy pedig minőségellenőrzésről?
–A külső szakmai ellenőrzés
hallatán elsőként bizonyára sokan az egykori szakfelügyeletre,
illetve a közelmúlt egyik külső iskolai minőségbiztosítási
eljárásra gondolnak, holott egyikről sincs szó. Ha választani
kell, akkor tartalmi szempontból inkább az utóbbihoz áll közelebb
a szeptemberben bevezetésre kerülő rendszer, de a módszerek
eltérőek. Az első fontos különbség, hogy nem szaktárgyi,
hanem egy háromfázisú, általános pedagógiai ellenőrzésről
van szó. Az első szakasz alapvetően a tanárra, a tényleges
munkájára, az óralátogatás tapasztalataira összpontosít. A
második fázisban az intézményvezető szakmai tevékenységét
vizsgálják. A harmadik szint, mikor az eredmények és az összegyűlt
információk figyelembevételével az intézmény pedagógiai-szakmai
munkáját értékelik. Ez az, ami
az intézmények minőségbiztosítására emlékeztetheti az
olvasókat.
A tanfelügyelők meglepetésszerűen látogatják
majd az iskolákat?
– Tudatosan tervezett ellenőrzésekről beszélhetünk. A
törvény az államot arra kötelezi, hogy ötévente kerüljön
sor minden pedagógus ellenőrzésére. Tehát komolyan
megtervezett, kiszámítható folyamatról van szó.
Milyen képzéseken kell részt venniük azoknak,
akik tanfelügyelőnek jelentkeznek?
– Jelenleg is működnek közoktatási szakértők, de
az ő képesítésük nem elégséges ahhoz, hogy a teljesen új
tanfelügyelői rendszerben dolgozzanak. A tanfelügyeleti ellenőrzéseket
végző szakértők kidolgozott standardokra és általános szakértői
kompetenciákra épülő képzésben vesznek részt. Nagyon lényeges,
hogy a szakértők csak gyakorló pedagógusok lehetnek, akiknek a
munkaidejét, egyéb kedvezményeit külön szabályozzuk.
Önkéntes
jelentkezés alapján uniós támogatással már tavasszal elindul
a tanfelügyelők képzése.
A Magyarországi Szülők Országos Egyesülete (MSZOE)
szerint a tanfelügyelőknek csak akkor lesz tekintélyük, ha
munkájukat főállásban végzik, a protekció és a korrupció
elkerülése érdekében, kiemelten magas fizetést kapnak, és
megfelelő hatáskörrel rendelkeznek. Mi erről a véleménye?
– Nem értünk egyet a véleménnyel. Álláspontunk
szerint a szó igazi értelmében akkor lesz tekintélye a tanfelügyelőknek,
ha a pedagógusok tudják, hogy a vizsgálatot végzők nem
hivatalnokok, hanem kollégák, akik otthonosan mozognak abban a környezetben,
amiről véleményt alkotnak. Az ellenőrzés alapvető célja a
szakmai fejlődés elősegítése. Természetes, hogy leginkább
attól fogadunk el szívesen tanácsot, akiről tudjuk, hogy kellő
tudással, szakmai tapasztalattal rendelkezik.
Milyen következményekkel járhatnak a tanfelügyelők értékelései
egy pedagógus sorsára nézve? Elbocsáthatják azokat, akikről
rosszakat írnak?
– Fontos hangsúlyozni, hogy a tanfelügyeleti rendszer
nem szankcionál. Elsősorban a pedagógus önértékelését segíti.
A külső szakmai ellenőrzéssel párhuzamosan az egykori szakfelügyelői
rendszer szakos funkciója megjelenik a szaktanácsadók rendszerében.
Ennek nem ellenőrző feladata lesz, hanem kimondottan tantervi
segítség, akár személyre szabottan is. Amikor életbe lép a
pedagógus életpályamodell, és az azzal összefüggő szabályozási
rendszer, a pedagógusok bizonyos időközönként minősítéseken
esnek át, és fejlesztési javaslatokat kapnak. Mindennek a célja
az, hogy az intézménynek, vagy a pedagógusnak kialakuljon egy
önmagát fejlesztő koncepciója. Kétségtelen azonban, hogy az
ellenőrzések egyoldalas eredményei belekerülhetnek abba a
„virtuális dossziéba”, ami a minősítéskor előkerül.
Hogyan oldják
meg az egyházi intézmények felügyeletét?
–Az állam megjelenése a rendszerben azt jelenti,
hogy az állam felelősséget vállal a gyerekért, hogy bizonyos
elvi, és gyakorlati minőséghez mindenképpen hozzájusson akár
egyházi, akár pl. Waldorf-iskolában tanul. Az egyházi, vagy
alapítványi iskolák esetében nagyon sok mindenbe nem szól
bele az állam, de a tantervi szabályozás, illetve ennek ellenőrzése
minden iskolára vonatkozik. Ezekben az intézményekben olyan
tanfelügyelők végzik majd az ellenőrzéseket, akik ismerik az
alapítványi, vagy az egyházi iskolák nevelési, pedagógiai módszerét,
tematikáját.
Medveczky Attila
|