vissza a főoldalra

 

 

 2013.02.08. 

A gyerekek érdekében, a magas színvonalért

Az ellenőrzésnek nem az a célja, hogy szankciókat, határozatokat hozzanak az adott pedagógus, vagy intézmény sorsáról, hanem a pedagógiai segítség

A tanfelügyelet célja, hogy biztosítsa a köznevelési rendszer egységesen magas színvonalát és minőségét. Európa 16 országában működik tanfelügyeleti rendszer, ami azt is mutatja, hogy a magyar közoktatás eddig pazarlóan bánt az erőforrásokkal. Szerkesztőségünk vendége Gloviczki Zoltán, közoktatásért felelős államtitkár.

 Szeptembertől indul az egységes szakmai ellenőrzés, tehát a tanfelügyelet. Szaktárgyi felügyeletről van szó, vagy pedig minőségellenőrzésről?

 –A külső szakmai ellenőrzés hallatán elsőként bizonyára sokan az egykori szakfelügyeletre, illetve a közelmúlt egyik külső iskolai minőségbiztosítási eljárásra gondolnak, holott egyikről sincs szó. Ha választani kell, akkor tartalmi szempontból inkább az utóbbihoz áll közelebb a szeptemberben bevezetésre kerülő rendszer, de a módszerek eltérőek. Az első fontos különbség, hogy nem szaktárgyi, hanem egy háromfázisú, általános pedagógiai ellenőrzésről van szó. Az első szakasz alapvetően a tanárra, a tényleges munkájára, az óralátogatás tapasztalataira összpontosít. A második fázisban az intézményvezető szakmai tevékenységét vizsgálják. A harmadik szint, mikor az eredmények és az összegyűlt információk figyelembevételével az intézmény pedagógiai-szakmai munkáját értékelik. Ez az, ami az intézmények minőségbiztosítására emlékeztetheti az olvasókat.

 A tanfelügyelők meglepetésszerűen látogatják majd az iskolákat?

 – Tudatosan tervezett ellenőrzésekről beszélhetünk. A törvény az államot arra kötelezi, hogy ötévente kerüljön sor minden pedagógus ellenőrzésére. Tehát komolyan megtervezett, kiszámítható folyamatról van szó.

 Milyen képzéseken kell részt venniük azoknak, akik tanfelügyelőnek jelentkeznek?

 – Jelenleg is működnek közoktatási szakértők, de az ő képesítésük nem elégséges ahhoz, hogy a teljesen új tanfelügyelői rendszerben dolgozzanak. A tanfelügyeleti ellenőrzéseket végző szakértők kidolgozott standardokra és általános szakértői kompetenciákra épülő képzésben vesznek részt. Nagyon lényeges, hogy a szakértők csak gyakorló pedagógusok lehetnek, akiknek a munkaidejét, egyéb kedvezményeit külön szabályozzuk.

Önkéntes jelentkezés alapján uniós támogatással már tavasszal elindul a tanfelügyelők képzése.

 A Magyarországi Szülők Országos Egyesülete (MSZOE) szerint a tanfelügyelőknek csak akkor lesz tekintélyük, ha munkájukat főállásban végzik, a protekció és a korrupció elkerülése érdekében, kiemelten magas fizetést kapnak, és megfelelő hatáskörrel rendelkeznek. Mi erről a véleménye?

 – Nem értünk egyet a véleménnyel. Álláspontunk szerint a szó igazi értelmében akkor lesz tekintélye a tanfelügyelőknek, ha a pedagógusok tudják, hogy a vizsgálatot végzők nem hivatalnokok, hanem kollégák, akik otthonosan mozognak abban a környezetben, amiről véleményt alkotnak. Az ellenőrzés alapvető célja a szakmai fejlődés elősegítése. Természetes, hogy leginkább attól fogadunk el szívesen tanácsot, akiről tudjuk, hogy kellő tudással, szakmai tapasztalattal rendelkezik.

 Milyen következményekkel járhatnak a tanfelügyelők értékelései egy pedagógus sorsára nézve? Elbocsáthatják azokat, akikről rosszakat írnak?

 – Fontos hangsúlyozni, hogy a tanfelügyeleti rendszer nem szankcionál. Elsősorban a pedagógus önértékelését segíti. A külső szakmai ellenőrzéssel párhuzamosan az egykori szakfelügyelői rendszer szakos funkciója megjelenik a szaktanácsadók rendszerében. Ennek nem ellenőrző feladata lesz, hanem kimondottan tantervi segítség, akár személyre szabottan is. Amikor életbe lép a pedagógus életpályamodell, és az azzal összefüggő szabályozási rendszer, a pedagógusok bizonyos időközönként minősítéseken esnek át, és fejlesztési javaslatokat kapnak. Mindennek a célja az, hogy az intézménynek, vagy a pedagógusnak kialakuljon egy önmagát fejlesztő koncepciója. Kétségtelen azonban, hogy az ellenőrzések egyoldalas eredményei belekerülhetnek abba a „virtuális dossziéba”, ami a minősítéskor előkerül.  

Hogyan oldják meg az egyházi intézmények felügyeletét?

 –Az állam megjelenése a rendszerben azt jelenti, hogy az állam felelősséget vállal a gyerekért, hogy bizonyos elvi, és gyakorlati minőséghez mindenképpen hozzájusson akár egyházi, akár pl. Waldorf-iskolában tanul. Az egyházi, vagy alapítványi iskolák esetében nagyon sok mindenbe nem szól bele az állam, de a tantervi szabályozás, illetve ennek ellenőrzése minden iskolára vonatkozik. Ezekben az intézményekben olyan tanfelügyelők végzik majd az ellenőrzéseket, akik ismerik az alapítványi, vagy az egyházi iskolák nevelési, pedagógiai módszerét, tematikáját.

 

Medveczky Attila