2013.02.08.
448 milliós sétaúton, római stílusban
Bővítik Hévíz turisztikai kínálatát
Történelmi sétautat
alakítanak ki Hévízen. Erre csaknem félmilliárd forint támogatást
kap a település. Papp
Gábor, Hévíz polgármestere elmondta, hogy olyan – többek
között – kulturális helyszíneket kell a városnak biztosítani,
melyek plusz programokat generálhatnak az idelátogatók részére.
Mit is jelent a gyakorlatban a történelmi sétaút?
Hévízet ismerjük a gyógyvízről, de történelmi nevezettességeiről
nem tudunk.
–Arra alapoztuk a tervet, hogy Hévízre több százezer
turista látogat el évente, ezen belül jelentős hányadot képvisel
a hazai vendégek aránya. Természetesen a külföldiekre is
ugyanúgy számítunk, akik az általuk látogatott település
kulturális kínálatát különös prioritással kezelik, igénylik.
Ez befolyásolja akár az úti céljukat is, esetünkben Hévízt
is, hogy a gyógyászaton túl valamiféle kulturális eseményen,
programon, látványosságon részt vehetnek, illetve azt
megtekinthetik. Ráadásul a gyógyászati kúrákra érkező vendégek
többsége egy hetet, illetve annál hosszabb időt is eltölt városunkban.
Mivel szezonalitástól független a gyógykúra, ezért mindenképpen
olyan kulturális helyszíneket kell a városnak biztosítani,
melyek plusz programokat generálhatnak az idelátogató vendégeknek.
Az egyik ilyen – ami miatt ezt a pályázatot is beadtuk –az
ún. egregyi városrész. Arról a történelmi városrészéről
van szó, ahol Árpád-kori templom is található, ami önmagában
azonban nem elegendő arra, hogy a vendégek hosszabb időt töltsenek
a helyszínen. Illetve itt található egy a korábbi projektünkben
átadott római kori romkert, amit az elmúlt évben fejlesztettünk
– úgyszintén pályázati forrásból. Tulajdonképpen a pályázat
ezekre a pontokra épült, illetve ezeket a pontokat szeretnénk
úgymond egy nagyobb attrakcióvá átváltoztatni. Ezért találtuk
ezt a fajta pályázatot, aminek az lett a címe, hogy Korok és
borok, tematikus sétaút megvalósítása. Az egregyi
városrészen található a szőlőhegy is, ahol régen szőlőtermesztéssel
foglalkoztak. Ez ma már gasztronómiai látványossággá vált,
ugyanis a régi pincéket felújították, illetve átalakították,
és ezen a területen 40-50 különböző, pincékből átalakított
gasztronómiai egység található. Ez a pályázat lesz az, ami
ezt feltárja és kibővíti. Ebben a városrészben megvalósul a
tematikus sétaút. Ebben a projektben a fellelhető műemlék és
történelmi látványosságokat, az ún. gasztrokulturális
attrakciókat „fűztük fel” egy korokon átívelő tematikus
sétaútra. Az egyik elemet, a római kori romkertet, az előző pályázatban
rendbe tettünk már. De itt épül egy múzeum kiállító térrel,
ami Hévíz évezredei címmel lesz megtalálható. Díszteret
alakítunk ki rendezvénytérrel, és a játszóteret szeretnénk
bővíteni. A második nagy eleme ennek a projektnek az egregyi
utcában – ahonnan ez a borozó sor nyílik – a mai kornak
megfelelő utcai parkoló, nyilvános illemhelyek, buszváró, a
helyi kis vonat megállója, illetve kerékpáros pihenő kialakítása.
A harmadik elem: az egregyi szőlőhegyi borozó sor, amely
tulajdonképpen elvezet az Árpád-kori templomig. Még az elején
is található egy műemlék, illetve történelmi hely, ez pedig
egy római katonának a sírja, amelyben látható a harcos csontváza.
Az onnan induló utat teljesen megújítjuk, lugasokat, kényelmes
pihenőhelyeket alakítunk ki, új növényzet jelenik meg, olyan,
ami ehhez a tájegységhez, a szőlőkultúrához illeszkedik. Az
Árpád-kori templom a projekt negyedik eleme. Ez egy 100%-os támogatású,
intenzitású program, és összesen 448 millió 664 ezer 541
forintot nyertünk el. Játékos elemeket is beleveszünk a
projektbe, sőt a mai kornak megfelelően, amikor már az
okostelefonokkal, iPodokkal is közlekedünk, az ún. QR-kódokat
is használjuk. Mindemellett múzeumpedagógiai foglalkoztatót is
működtetnénk. Tehát gyerekeket, iskolákat, csoportokat tudunk
fogadni, és ott interaktív foglalkoztatást is tudunk végrehajtani
vagy megtartani.
Mindez mikor készül el?
–A támogatási szerződés aláírására várunk.
Heteken belül szeretnénk nekiállni a munkának, és legkésőbb
2014 tavaszán átadni az új vagy felújított létesítményeket.
Tehát egy egyéves időszakot ölel fel a munka. Ha
belegondolunk, hogy az Árpád-kori templom állagmegóvásáról,
a római katona sírjának a rendbetételéről, a díszburkolatos
útnak a megépítéséről és az ehhez tartozó elemek létrehozásáról,
a múzeumépület, rendezvénytér, a száraz Kneipp- taposó ösvény,
játszótér, fűszerkert megépítéséről van szó –láthatjuk
nem kis fába vágtuk a fejszét. S mindezt úgy kell megszerveznünk,
hogy ne essen ki szezon a vállalkozóknak.
Tehát akkor jövőre már meg is hirdetik a tematikus
utat akár a rigaiak számára is? Ezt azért kérdezem, mert egy
hónappal ezelőtt olvastam, hogy már Rigából is érkeznek közvetlen
járatok Sármellékre.
–Igen, így van. Illetve az, hogy a repülő Rigából jön,
nem csak azt jelenti, hogy Lettországból jön a turista. Tehát
átszálló állomásként működik a rigai reptér a mi
szempontunkból és 32 skandináv, illetve balti várost fog össze.
Valóban, a projektet jövőre már új attrakcióként hirdethetjük
meg.
Most, a téli hónapokban milyen Hévízen a
turistaforgalom?
–Az orosz
piac megnyitásának köszönhetően nagyon sok orosz vendég található
a városban. Németek is érkeztek hozzánk, ahogy egyéb más
nyelvterületről is jöttek turisták. Sokkal jobban érzékelhető
annak a munkának az eredménye, amit az elmúlt 1-2 évben végeztünk.
Régebben a téli időszakban nem beszélhettünk szezonról, míg
most élő, eleven, lüktet a város. Ennek az erős
marketing-munkának, külkapcsolati munkának az eredményeként
csak a gyógytavon 1,4 millió belépőt váltottak 2012-ben.
Az mennyire erősíti a marketinget, hogy a világ
legjobb 25 szállodája között egy hévízi is ott van?
–Ez nagyon fontos, ráadásul azért, mert nem szakmai díjról
van szó, hanem a vendéget kérdezték meg. És azt gondolom,
hogy ez a döntő. Csak köszönet jár a szállodát üzemeltetőknek,
úgy a tulajdonosoknak, mint a dolgozóknak.
Reméljük, minél több ilyen díj lesz. Ugye nem csak Hévíz
fejlesztéséről van szó, hanem az egész térségéről?
Igen, így van. Szívesen ajánljuk ki a megfelelő
szintű térségi programokat, attrakciókat. Ha csak a keszthelyi
kastélyról és az abban található kulturális lehetőségekről
beszélek, de ha Kis-Balatonról, a Balatonról beszélünk, úgyszintén.
Ezt szolgálja tulajdonképpen és ezt tudja erősíteni a Hévíz-Balaton
Airport repülőtér is. A cég és az üzemeltetés az önkormányzaté.
Hosszú, nagy munkával, de gondolom látható, hogy az alatt az
egy év alatt, amióta mi felvállaltuk, nagyon komoly fejlődésnek
indult a repülőtér, és ma már Nyugat-Magyarország repteréről
beszélhetünk. Mi most a repülőtérhez kapcsolódó marketingbe
keressük mindig a partnereket. Nemcsak Hévízt kell reklámozni,
hanem amit mondtam, Balatont és Nyugat-Magyarországot, hogy választási
lehetőséget tudjunk kínálni a skandináv, az orosz, és a
balti államokból ide utazó vendégeknek.
Medveczky Attila
|