2013.02.15.
Az allegória kolozsvári
mestere
A
gyökért nálam mindig az újjáéledést szimbolizálja, azt,
hogy nincs semmi veszve
Horváth Szőke
Gyöngyvér grafikusművész Kolozsváron született művészcsaládban.
Édesapja jazz-zenész, ő maga is először a színészi pálya
felé kacsintgatott. Végül is a Ion Andreescu Képzőművészeti
Akadémia mellett döntött, ahol 1977-ben végzett. Éveken
keresztül külső munkatársa és illusztrátora volt a Napsugár
és a Szivárvány gyermeklapoknak, több mint negyven könyvet
illusztrált. Többnyire rézkarcot és kollográfiát készít,
de nem idegen tőle a pasztell sem. Méltatói szerint már kora
alkotásaiban megjelenik az elmúlás fájdalma és az elmúlás
elszenvedésének kínjai, de az erőteljes reménye is annak,
hogy van még jövőnk, dolgunk, hivatásunk itt, ezen a földön.
1979-től rendszeresen kiállító művész. Csoportos kiállítások:
1977-1989 -rendszeres résztvevője voltam a megyei
grafikai tárlatoknak valamint az országos grafikai biennáléknak;
1990-2011 közös tárlatok: Kolozsvár, Nagyenyed, Zsoboki Alkotótábor,
Bukarest, Beszterce, Szováta, Torda, Budapest, Bombey, Kairo,
Olaszország -Rimini-, Stockholm, EMMP Apáczai Galéria.
Alkotótáborok:
Zsobok (1999), Inter-Art Nagyenyedi Nemzetközi Alkotótábor,
ahol egyben a grafikai műhely vezetője is (2008-2011).
Kulturális értékeinket
népszerűsítő közművelődési tevékenységért az EMKE
1992-ben és 1996-ban adott át elismerő oklevelet.
***
Horváth Szőke
Gyöngyvér Kolozsvár külvárosában él, férjével, Horváth László
fotóművésszel. A műteremlakás telis-tele képekkel, fotó-remekművekkel.
A művésznő maga a megtestesült jókedv, optimizmus, derű.
Sokan felkeresik lakásán, hogy gyönyörködjenek a képeiben,
esetleg vásároljanak is belőlük, hiszen, ahogy állítja, itt
mindenki megtalálja a kedvének valót. A rokon múzsák
gyermekei, színészek, zenészek, énekesek is felkeresik, mikor
igazán szép, és méltó ajándékkal akarnak kedveskedni kollegáiknak.
A nagyszobában, az ablak mellett egy kötegben 20-30 alkotás,
ezek adták a tavaly késősszel, a kolozsvári Minerva Házban
megnyílt kiállítás anyagát.
Tematikus kiállításról
volt szó?
–Nem, hanem két technikát „vonultattam
fel.” Az egyik falon szerepeltek a kollográfiák, míg a másikon
a vegyes-technika által készített művek.
Azt mondják kolozsvári barátaim, hogy a
vegyes-technika egy teljesen személyes „recept”, külön találmány.
–Azt nem mondom, hogy én találtam fel, azt
sem, hogy a világon csak én művelem ezt a technikát, de egy
biztos, Kolozsváron rajtam kívül így senki sem dolgozik. Arról
van szó, hogy az alapozás, az ún. folyatás a véletlenre van bízva,
majd arra rajzolok rá. Eddig azonban nem tudták sokan, miként
tudok ilyen hatást elérni, s mivel is folyatok rá az anyagra.
Mert nem tus, nem tinta. Annyit elárulok, hogy egy olyan spray,
ami csak vizes alapon működik.
Több grafikája témája torockói. Alkotótábor működik
ott?
–Nem, hanem minden évben három napot Torockón töltök.
Aki már járt arra, nagyon jól tudja, milyen hatással van a táj
az emberre, hát még egy művészre, aki sokkal érzékenyebb a
természet szépségeire.
Vázlatot készít a témáról, vagy fotó alapján
dolgozik?
–Vagy fotót készítek, vagy a fejemben rögzítem a
tájat, de a lényeg, hogy nem egy az egyben, naturalistán adom
vissza a látványt, hanem „átszűröm magamon”. Tehát úgy
látja a közönség, ahogy akkor én láttam az adott tájat,
vagy annak részletét.
Milyen stílusba sorolná be magát?
–Nem ön az első, aki nekem szegezi ezt a kérdést.
Allegorikusnak szoktam nevezni művészetemet, mert akármennyire
is elvont, mégis mindegyik képnek megvan a mondanivalója. Ezzel
azt is ki akarom hangsúlyozni, hogy nem öncélúan készülnek
alkotásaim.
Csupán a véletlen műve, hogy több grafikáján fát
ábrázol?
–Valóban alapmotívum nálam a fa. Ez arra vezethető
vissza, hogy legelső munkáimnál ott van a képen a gyökér. A
gyökért, ami nálam mindig az újjáéledést szimbolizálja,
azt, hogy nincs semmi veszve. Hiszen a gyökért is rügyezhet. A
fa pedig maga az életerő.
Ezt az erőt közvetítik grafikái a kiállításokon.
Előfordul, hogy annyira megtetszik valakinek ott az egyik képe,
hogy meg is vásárolja?
–Nem titkolom, hogy az is a kiállítás célja, hogy
meg is vásárolják képeimet. A kiállítás így reklám is,
ami segíti a képeladást. Egy kiállítás után 3-4 hónapig él
a közönség tudatában az, hogy milyen képzőművészeti
anyagot is találhatnak meg nálam, és így időként fel is
keresnek.
A kész anyagból vásárolnak, vagy megrendelik a műveket?
–Nálam annyira változatos a témakör, hogy nincs
ember, aki ne találna olyasmit, ami kedvére való legyen. És őszintén:
nem szeretek rendelésre dolgozni. Azt sem, hogy valaki megszabja
a témát. Van, mikor felkeresnek zenészek, hogy valamilyen zenei
témájú grafikát alkossak, ilyenkor még engedékeny vagyok, s
megszületnek a Kékszakállú, vagy a Bajazzók-ábrázolások.
Ha már a zenés színháznál tartunk…Igaz,
hogy először a színészi pálya vonzotta?
–Pontosan így van. Annyira megszerettem az irodalmat, a
verseket és a zenét, hogy mindezt utólagosan kitűnően tudtam
gyümölcsöztetni munkáimban. Ha az ember a szürke hétköznapokban
él, dolgozik, és az újságban a politikai, gazdasági híreket
olvassa, akkor mindez kihatna alkotásaira. Nem hiába, hogy munkáimban
ott van a szimbolikus mondanivaló, az az allegória, ami
tudattalan is felszínre tör az irodalom és a zene szeretete
miatt.
A főiskolán országos elsőként végeztem
Mikor derült
ki, hogy van tehetsége a rajzoláshoz?
–Már kisgyerekkoromban szerettem rajzolni. Nagyapám
színházi díszletmester volt és otthon festegetett. Így maga a
művészi légkör nem volt tőlem idegen. Édesapám zenész
volt, s emellett nagyon jól rajzolt. Tehát nagyon jó géneket
örököltem. Így született meg a rajzolás és a színház iránt
a vonzalmam. Még 18 éves korom előtt döntöttem úgy, hogy mégsem
a színpadot választom. Akkor a színi pályára nagyon nagy volt
a versengés. Egyik kitűnő osztálytársnőm már az előkészítők
idején jobbnak bizonyult nálam, és versenytársam lett volna.
Csoma Juditról van szó, aki játszott a Nagyváradi Állami
Magyar Színház, a debreceni Csokonai Színház, a Miskolci
Nemzeti Színház, a Szegedi Nemzeti Színház, a nyíregyházi Móricz
Zsigmond Színház, a Bárka Színház és a Nemzeti Színház
darabjaiban is. Én pedig a színházról a képzőművészetire váltottam.
A hirtelen váltás miatt azonban nem sikerült elsőre a
jelentkezésem. Ezután egy tanár segítségével sikerült elérnem
a kellő szintet, hogy bejussak a főiskolára, ahol szorgalommal,
kitartással országos elsőként végeztem. Ez azért jelentős,
mert két képzőművészeti akadémia működött akkor:
Bukarestben és Kolozsvárott. Grafika-szakra jártam, mert ahhoz,
hogy enyhén felkészületlenül festészeti, vagy szobrász
szakra jelentkezzem, annak semmi értelme sem lett volna.
A ’70-es évek vége felé volt-e meghatározó stílus
a főiskolán?
–Ez nem volt jellemző. A kolozsvári képzőművészeti
akadémia mindig is nyitottságáról volt híres, és engedte a
diákokat, hogy szabadon alkothassanak. Nem tudok olyanra
visszaemlékezni, hogy valaha is ránk kényszerítettek volna egy
témakört, vagy kifejezési formát. Nagyon jó tanáraim voltak,
és arra törekedtek, hogy alapos technikai tudást adjanak át a
grafikai mesterséghez. Mindez azért lényeges, mert a grafikai
munka nagyon szerteágazó. Kezdjük az egyszerű ceruzarajzzal,
tollrajzzal, szénrajzzal, majd jönnek a sokszorosítások, mint
a litográfia, a rézkarc-eljárások, a kollográfia, a linóleummetszés.
Egyesek megelégszenek azzal, hogy mindezt megtanulták, és
megmaradnak kitűnő rajzolónak. Mások mindezt továbbviszik, és
kitűnő rajztudásukat például litográfiába gyümölcsöztetik.
Több interjúban nyilatkozták, hogy mindennek az alapja
a rajz. Aki nem tud jól rajzolni, jó szobrász sem lehet.
–Ezzel teljesen egyetértek. Azt szokták mondani,
hogy Picasso húzott két vonalat, és milliókat ért a munkája.
Azt elfelejtik, hogy ő előtte megtanult rajzolni, és ezt be is
bizonyította. Pollock, az absztrakt expresszionizmus fő alakja
is először megmutatta a nagyközönségnek a rajztudását.
Az akadémiai diplomához vizsgamunkát is kellett készíteni?
–Diplomamunkát készítettünk, amihez minden végzős
diáknak külön terem állt rendelkezésére, mert 20-30 darabos
kis kiállítást kellett létrehoznunk. De meg is kellett ezeket
védenünk, tehát beszélnünk kellett a művekről. Akkor még
belső keretek közt folyt a vizsgáztatás, de ma már kiviszik a
végzősök műveit a nagyközönség elé és galériákban, múzeumokban
rendezik meg számukra a diploma-kiállítást.
Kit tart mesterének?
–Feszt Lászlót. Ő grafika szakos főiskolai tanár
volt és tíz éven keresztül a kolozsvári képzőművészeti főiskola
rektora. A kollográfia-technikát ő honosította meg az országban,
és majdnem mindent, amit tudni lehet róla, azt átadta a diákoknak.
Azért majdnem mindent, mert egy kicsinyke titkot nem adott át,
azt, ami az egyéniségéhez tartozott. Feszt László kleze alól
került ki a mai erdélyi könyv- és folyóirat-grafikusok derékhada.
Irodalmi vonatkozású munkái közül kiemelkedő Szabó Gyula
Gondos atyafisága 1. és 2. kiadásának, Benedek Elek Százesztendős
jövendőmondó c. gyűjteménye két kötetének, Huszár Sándor
Kokó, a bohóc, Szemlér Ferenc Egy életen át, Hornyák József
Romantika c. köteteinek és a Horizont-könyvek első sorozatának
kötésterve, borítója s illusztrációja. Sütő András néhány
művét és Szőcs Géza számos kötetét Feszt László illusztrálta.
Szívesen foglalkozott könyvjegygrafikával is. Már első külföldi
jelentkezése alkalmából 1972-ben elnyerte Dániában a XIV.
Nemzetközi Ex Libris Kongresszus pályázatának II. díját.
A diplomát követően hol sikerült álláshoz jutnia?
–Létezett nálunk is művészeti alap, és a fiatalok
számára a Műhely 35 Fiatal Képzőművészek Szövetsége. Ezek
a szövetségek kiállításokat szerveztek, bemutatkozási lehetőségeket
adni. A művészegyleti tagságot meg lehetett pályázni. Sokan
ezt nem siették el, mert az egyleti tagság kötelezettségekkel
is járt ám a szocialista érában. Így én is csak a ’90-es
években lettem az egyesület tagja. Addig dolgoztam:
gyermeklapoknál voltam, pl. a Napsugárnál, és a mostani
Szabadság újság elődjénél, az Igazságnál végeztem
grafikai munkákat.
–Mindenkinek az életére
hatással van az, hol született, hol élt. Az erdélyi magyar és
a magyarországi képzőművészek élete között nagy volt a különbség,
hiszen mi kisebbségi létben éltünk. Odaát nem kellett olyan
dolgokkal szembesülni, hogy azért nem jelenhet meg valaki, mert
Attilának hívják, és nem Bogdánnak. Az erdélyi magyarok többségének
más hazát kellet keresni, és megjelent a kérdés: mi van a gyökerekkel.
Az idősebb művészgenerációnál ezek az erős érzelmi dolgok
akarva vagy akaratlanul az alkotásokra is rányomták a bélyeget.
Az első pécsi kiállításom alkalmával azt mondta a kritikus a
megnyitón – kissé cinikusan szólva, azért szeretem a megnyitókat,
mert legalább megtudom, mit is akarok – , hogy az erdélyi gyökerek
megjelennek a grafikáimon. Akkor ezt furcsállottam, holott a
tudat alattiból biztos előtörtek. Egyébként nem vagyok
filozofikus alkat, hogy sokat gondolkozzam a munkáimon, azt
tegye, aki nézi. Az pedig külön elégtételt jelent számomra,
hogy a munkáim megszólítják a közönséget. Sőt! Sokszor
azon vitatkoznak, mit is ábrázol a kép, mit akarok egy-egy
szimbólummal kifejezni.
–Ezt nem is értem, hiszen a művész nem lehet önző. Az
író sem magának ír, így a művész is kifele alkot. Sokszor a
legbenső, legféltettebb titkát tárja föl egy-egy alkotásban.
Olyan hangulatot, amit másként, szavakkal képtelen kifejezni,
mert nem a szavak embere. Jómagam az örömömet és a bánatomat
is beleteszem a munkámba, kiadom magamból az alkotás folyamán
– míg más azt teszi, hogy pletykál egyet a szomszéd
asszonnyal. Mindezzel nem azt mondom, hogy a művész legyen
megalkuvó, és a közönség ízlése szerint alkosson. A közönséget
kell felhozni a mi szintünkre, és ízlést adni, és nevelni.
Elsősorban saját magamnak kell elégedettnek lennem az alkotásommal,
mert meg se mutatok olyan munkát, ami szerintem nem ér el egy színvonalat.
Ha elfogadom azt, amit alkottam, akkor jöhet bármilyen negatív
kritika, nem érdekel.
|