2013.02.15.
Ahol kétszer kel föl a Nap
(Murádin Katalin–Murádin Jenő: A Székelykő alatt – Torockó
és környéke a képzőművészetben)
Ahhoz, hogy Torockó
az ezredfordulóra az erdélyi magyar népi építészet egyik legértékesebb
megmaradt gyöngyszemévé vált, furcsa módon a település életének
két sajnálatos eseménye járult hozzá: az 1870-es tűzvész és
1880 után a vasbányászat megszűnése. Máig sem tisztázott,
hogy a tűz gyújtogatás vagy a véletlen műve volt. Az a tény,
hogy a piactér házai égtek le, ahol a legtehetősebb torockóiak
laktak, gyújtogatásra utal. Az is biztos, hogy a hajdani, főleg
fából épült, kémény nélküli házak hamar kigyulladtak.
1870 tavaszán Torockó szép piacterét üszkös gerendák és
romok vették körül. Akkori feljegyzések szerint 40 ház égett
le. Természetes, hogy mindenki anyagi lehetőségeihez mérten a
lehető leghamarabb szerette volna újraépíteni otthonát, de látván
a tűz pusztítását, féltek a fától, mint építőanyagtól,
és házaik falát kőből rakták. Egyforma a házak magassága,
és nagyjából a terjedelme is. Egyik építtető sem akart
lemaradni a szomszédtól, de hivalkodni sem szeretett volna egy
egészen más méretű vagy formájú épülettel.
A Torockói főtéri
házak egységes stílusban voltak megépítve. A házak stílusa
nem falusi portára utal, hanem városias jellegű. Végre a
torockóiak kőből rakott házaikkal ország-világ elé tárhatták
legnagyobb büszkeségüket, hogy ők szabad polgárok, nem egy
falu, hanem egy város lakói!
Hogy ezek a házak
a mai napig is ugyanolyan formával, mérettel, ablakkerettel és
ajtókkal maradtak, az anyagi lehetőségek leszűkülésével
magyarázható. Egészen biztos, hogy ha 80 évvel ezelőtt nagy
gazdasági fellendülés lett volna Torockón, sokan modernizálták
volna házaikat, s ha falát nem is, de ablakait, ajtóit, pincéit
valószínűleg átalakították volna. Szerencsére nem ez történt.
Így alakulhatott ki Torockónak az a sajátos állandóságot
sugalló hangulata, ami a felfokozott ütemű ezredfordulós években
élő ember számára olyan különleges érték.
A Murádin Jenő–Murádin
Katalin szerzőpárosnak nem ez az első közös munkája, hiszen
a műépítész Murádin Katalin rendszeresen segítette művészettörténész
férje munkáját helyszíni rajzokkal, fényképekkel. Ezúttal
azonban egyenrangú szerzőkként jegyzik a kötetet, amely nem
kisebb feladatra vállalkozott, mint hogy összegyűjtse és közreadja
– valamint egy terjedelmesebb tanulmány keretében elemezze,
magyarázza – mindazokat a képzőművészeti alkotásokat,
amelyek Torockóról, Torockószentgyörgyről és a környékről
születtek, természetesen a teljesség igénye nélkül, de így
is tekintélyes gyűjteményt téve közzé. Murádin Katalin
mintegy 15 esztendeje foglalkozik a torockói értékvédő
porgrammal, amely mozgalom megújította a faluképet, és
kenyeret biztosít a sovány földből alig-alig megélő település
lakóinak. Murádin Jenő számára pedig régóta szunnyadó témát
nyújt nyomába eredni azoknak a képzőművészeknek, akik ezt a
páratlan szépségű tájat megörökítették. Hiánypótló
munkának nevezhető a kiadvány, mert – jóllehet Torockóról
és vidékéről az idők folyamán sokféle műfajban sokan írtak
szociográfiai, néprajzi, ipartörténeti, történelmi, szépirodalmi
műveket –, mindezideig senki nem vállalkozott arra a nagy
feladatra, hogy felmérje, összegyűjtse, egy csokorba szedje
azokat a képzőművészeti alkotásokat, amelyeket a festői Székelykő
lábainál megbúvó két magyar település ihletett.
A könyv kitűnően
dokumentált, hat fejezetre tagolt tanulmányát olvasva betekintést
nyerhetünk a három útvonalon Torockóra látogató képzőművészek
változatos munkáiba (kőnyomatok, fametszetes képek, olajfestmények,
akvarellek, pasztellek). Hogyan lehetett – hogyan lehet –
Torockóra eljutni? A könyv szerzői szerint három útvonal kínálkozik
erre. Nyugatról indulva, Kalotaszeg peremvölgyén át; Tordáról
az Aranyos folyó mentén; Nagyenyedről a Kőközökön keresztül.
Mindhárom útvonal olyan táji szépségeket mutat, melyek már
menet közben megállították a vidék megörökítésére készülő
festőket. A Kolozsvár–Nagyvárad főútról Magyarlászlónál
letérve Magyarfenesen, Tordaszentlászlón, Létán, Kisbányán
át a Jára völgyébe érünk. Itt a tiszta vizű Jára patak
szinte partfalak nélkül kígyózik át a zöld mezőkön,
nagyszerű helyeket kínálva a sátorozóknak. Azután hirtelen
összeszűkül a völgy, Járaszurdok falunál erdős szorost
alkotva. Borrévnél érjük el az Aranyos menti utat, ahonnan a
folyón átvezető híd visz rá a torockói útra. Magyarlóna és
Torockó között a távolság
45 kilométer
. Maga a borrévi híd is páratlan látványosság volt, míg az
1970-es évek nagy árvizei el nem sodorták. Fedeles híd volt ez
is, akárcsak tordai mása, át az Aranyoson, de ezt korábban,
1777-ben ácsolták össze mesteri szakmunkával. Ezt az útvonalat
követte az 1840-es évek elején a festő és rajzoló Szathmári
Pap Károly. Bérelt lovakkal indult útnak, feltehetően Gyaluból,
ahol első feleségét, a gyalui fogadós leányát megismerte.
Ezen az úton készültek azok az akvarellek és rajzok, amelyek
az Erdély képekben című albumát illusztrálják. Pár évtizeddel
később Jókai Mór Torda felől, az Aranyos mentén közelítette
meg Torockót. Az Egy az Isten című regényéhez gyűjtött
helyszíni élményeket 1876 nyarán, miközben vázlatkönyvében
rajzban örökített meg egy-egy különlegesebb motívumot, így
a fantasztikus formájú Leánykakövet.
Aki Torockóra érkezik,
azt legelőször is a Székelykő fantasztikus sziklatömegének
elképesztő látványa fogadja. …Ez a viharvert kőóriás
mered reánk – örökítette meg a látványt a történész
Kelemen Lajos is. – Rongyokba foszló erdőbundája már csak vállon
alól takarja, sőt néhol derekáig elpusztult, s Torockó felől
egészen csupaszon mutatja sivár csontjait. Túl az Aranyos völgye
irányából az Ordaskő és a Tilalmas vöröslő bércfejei nyúlnak
föl gazdag erdőruhájukból. A Torockóba látogató festőket a
különleges falukép ihlette meg, s nemkülönben a polgárias
szobabelsők, az annyira jellemző füles kemencék, a díszes
cserepesek, a színes szőttesek és varrottasok. Mindehhez járult
az életkor és az alkalom szerint eltérő népviselet. Sokan leírták
már, hogy a torockói öltözet az egyik leggazdagabb és legváltozatosabb
magyar népi öltözet. Ha a Torockót felkereső festőt az a
szerencse éri, hogy konfirmálás ünnepén lehet jelen, láthatja
a népviseletbe öltözött falusiak nagyszerű vonulását, amely
Ady Endre A Kalota partján című versének vízióját idézi föl.
Ma már ez az egyetlen alkalom, amikor a torockóiak ünnepi díszbe
öltöznek. Különben csak a falu néprajzi múzeuma nyújt ízelítőt
ebből a színességből. A kiszélesedő völgyben fekvő Torockószentgyörgy
népe régen és ma is elsősorban földművelésből él. A települést
1470-ben említik először. A falutól keletre levő Székelykő
Várkő nevű magaslatán állnak várának csekély romjai. Lakótornya
1253 és 1272 közt épült, alsó részei 1470 körül épültek.
1514-ben a keresztesek felégették. 1704-ben Tiege csapatai
megostromolták és elfoglalták, majd felrobbantották, azóta
pusztul. 1910-ben 983, túlnyomórészt magyar lakosa volt. A
trianoni békediktátumig Torda-Aranyos vármegye Torockói járásához
tartozott. Torockószentgyörgy határában, a falutól mindössze
két kilométerre találhatók Erdély egyik legimpozánsabb középkori
várának romjai. Meredek sziklafalakkal emelkedik a Havas-patak völgye
fölé. A völgy lapályáról a 200 méteres szintkülönbség a
sziklafalak meredeksége, de komorsága miatt sokkal többnek látszik,
a vár megközelíthetetlennek tűnik. Ez a látszólagos megközelíthetetlenség,
a vár fokáról a falura nyíló kilátás késztette a népi
hiedelmet arra, hogy a várat óriások építményének tekintse,
ahonnan a falu lakói játékszereknek tűnnek. Ez a monda ihlette
Gyulai Pált Az óriásleányka című elbeszélő költeményének
megírására. A vár az Ákos nemzetséghez tartozó Thoroczkay
család történetével fonódik össze. Az Árpád-házi királyok
idejében a Székelykő gerincén egy királyi vár állt, melynek
nyomait ma is fellelhetjük. A királyi várrendszer felbomlása
után (az 1240-es években) a vár az Ákos nemzetség kezébe
jutott, majd a székelyek betelepítése és Aranyosszék létrejötte
után Thoroczkay Ehellös átadja a királyi várat a székelyeknek.
Ekkor valószínűleg már állt a torockószentgyörgyi vár,
amely menedéket biztosított a várúrnak. Mai tudomásunk
szerint ennek építése a XIII. század második felére tehető.
A könyvből
megtudjuk, hogy a torockói képi ábrázolások tipológiája a
hegyek közé szorított völgy és a két falu különlegességéből
természetszerűen adódik. Az itt megfordult vagy hosszabb ideig
itt tartózkodó festők, rajzolók a tájképfestésben, a falukép
megrendítő szépségének ábrázolásában, a belső terek és
berendezések, a népművészet és népviselet megörökítésében
találták meg témáikat. A tájképfestés kézenfekvő motívumai,
évszakonként váltakozva, páratlan gazdagságban tárultak föl
a Székelykőtől a Kőközig terjedő völgyben. A természeti látvány
rendkívülisége, amely a táj megörökítőit fogadta,
leghitelesebben talán a festők leírásaiban idézhető meg.
Litteczky Endre, Szatmárnémetiben élő festő szerint a Székelykő
arról is nevezetes, hogy mögötte kétszer kel fel a nap, amire
a torockóiak fölötte büszkék is. A nyugati oldal alacsonyabb;
fent sziklás, erdős, változatos; aljában vörös csíkú szántóföldek,
zöld kőrisek, bazsalikomos rétek, melyeknek szélén ezüstben
csillogó fűzek húzódnak. A Székelykő tele van a legszebb
sziklavirágokkal. A kettős napfelkelte jelenségének oka az
1128 méteres észak-dél vonalú Székelykő sajátos alakja. Először
az úgynevezett Kiskő mögül bukkan elő a Nap, majd elbújik,
miközben a falu a hegy árnyékába kerül, később a Nagyárok
felett kel föl véglegesen. A torockói tájképnek, mint általában
a hegyi tájábrázolásoknak, sajátsága a szűkre fogott égbolt.
A torockói származású Vernes András képeiről írva, Herédi
Gusztáv fogalmazta meg a látvány lényegét. Akár a Székelykő,
akár a Tilalmas álljon a kép hátterében, irombaságuk felér
majdnem a felső rámáig, alig jut ott néhány ujjnyi sáv a
mennyboltnak. Mindez híven jellemzi a torockói táj zordságát,
zártságát. A tiszta tájábrázolások mellett gyakoribb az,
hogy a monumentális Székelykő inkább mint táji háttér szolgál
a falukép különlegességének kiemelésére. Szinte mindenkit
megragadott a Felső Piacsor házainak gyönyörű ritmusa, építészetének
egységes volta, vagy az Alsó Piacsor, azonos típusú,
alacsonyabb házainak melegsége.
A magyar művészetnek
a szecesszióval kezdődő hangváltása és az új korszak állította
az érdeklődés középpontjába a kalotaszegi és torockói
otthonok belső értékeit. Amit itt láttak, a gyönyörű
varrottasok és festett bútorok összeillő természetes harmóniája
nagyon is beleillett abba az összművészeti elgondolásba, amely
az embert körülvevő tárgyakkal szemben is a legmagasabb művészi
igénnyel lépett fel. Így jelentek meg a gödöllői művésztelepről
idelátogató alkotók munkáin a díszes szobabelsők, festett bútorok,
tulipános ládák, „füles” kemencék és cserepesek, kiegészülve
a kalotaszegitől különböző varrottasok színességével.
Ennek a ma már fogyatkozó és a múló időben megfakuló házi
kultúrának akár múzeumi értékű együttesét csodálhatta
meg az 1900-as évek őszén Erdélybe látogató Walter Crane, a
szecesszió ihlető angol mestere. Ez a gyűjtemény a kolozsvári
unitárius püspökség épületében ma is látható.
Mai ismereteink
szerint Franz von Jaschke bécsi festő és rajzoló járt és
dolgozott legkorábban Torockón. Jaschke neve és működése nem
ismeretlen a XIX. századi művészeti irodalomban. Föllépése a
biedermeier kort megelőző, illetve annak bevezető szakaszához
tartozik. 1810-ben utazta be Galíciát, Bukovinát, Erdélyt,
Magyarországot. Így jutott el Torockóra. Azt sokan nem tudják,
hogy maga Barabás Miklós mint nagyenyedi diák már tanulmányai
vége felé, s majd az 1830-as években, többnyire Szebenből
vagy Háromszékből jövet, gyakran járt ki a Maros menti
falvakba és a közeli hegyvidékre rajzolni, vagy akvarellezni.
Torockóra Felenyeden át juthatott el hosszabb gyalogtúrával,
vagy szekéren. Torockói benyomásait elsődlegesen vízfestményekben
rögzítette. Az 1848-as szabadságharcot követően, a nagy romlás
után a felvidéki Klimkovics Ferenc járt először. Torockói népviselet
című képe egy pártás leányt, egy ifjú asszonyt és egy férfit
állít elénk kifejezetten arra törekedve, hogy népviseletük
színes gazdagsága minél hívebb nyomatékot kapjon. Érdekesség,
hogy Barabás Henriette, Miklós korán tehetséget mutató lánya,
festőpályájának egy szakasza Kolozsvárhoz kötődik. Az
1864-ben megnyílt tárlaton egymaga tizenhárom festményével
volt jelen, melyek között a Toroczkói asszony és leány című
„természet után” festett képét említik, 125 forintra taksálva.
Kőváry Endre, id. Vastagh György, Marselek Endre, Bruck Lajos,
Kőrösfői-Krisch Aladár, Undi Mariska, Makoldy József, Kós Károly,
Gidófalvyné Pataky Etelka, Dóczyné Berde Amál, Vass Albert,
Tibor Ernő, Gross Károly a távoli múltban örökítette meg
Torockó szépségeit. A kortárs festők, grafikusok közül
Vernes András, Gy. Szabó Béla, Botár Edit, Cs. Erdős Tibor, Jánossy
D. László, Ughy István választotta témának a tájat. Ebben a
tanulmányban kétszáz évre visszamenőleg adnak áttekintést a
torockói táj és ember képi ikonográfiájáról, művelődéstörténetünk
jelentős szeletéről.
(Murádin
Katalin–Murádin Jenő: A
Székelykő alatt – Torockó és környéke a képzőművészetben;
Exit Kiadó, Kolozsvár, 2012)
M. A.
|