vissza a főoldalra

 

 

 2013.02.15. 

„Minden helyökön az prédikátorok az evangéliumot prédikálják, hirdessék, ki-ki az ő értelme szerint”

(Orbán Balázs: Torda város és környéke)

Az 1829-ben Lengyelfalván született Orbán Balázst sokan a legnagyobb székelyként emlegetik. Nem véletlenül, hiszen a tudós báró élete máig példaértékű. A székely polihisztor, országgyűlési képviselő egyik legnagyobb erénye a kitartó szorgalom mellett talán a népe iránti önzetlen szeretet volt. A fiatal báró Székelyudvarhelyen tanult, majd 16 éves korában családjával együtt Konstantinápolyba költözött, mert szüleit egy hosszú ideig tartó örökösödési per kötötte le. A tárgyalások eredménytelenül zárultak, a görög származású nagymama mesés vagyonához nem juthatott hozzá az Orbán család. Így annak ellenére, hogy főnemesi cím birtokosai voltak, vagyonuk nem hasonlítható össze a Nyugat-Magyarországi arisztokráciáéval. Orbán Balázs lehetőségei szerint szívesen szánt közcélokra, elsősorban kulturális kezdeményezéseket támogatott. Élete első nagyobb adománya azonban kevésbé békés: az 1849-ben Konstantinápolyban családjával tartózkodó, akkor 18 éves báró fegyverrel siet a forradalmi harcokat vívó Erdély megsegítésére. Ötven huszárt fegyverez fel, a monarchia határát azonban még nem érték el, amikor a világosi fegyverletétel híre visszafordulásra, száműzetésbe kényszeríti. A hazájától való távollét éveit a báró ismeretszerzésre, utazásra szánta. Nemcsak könyvekből tanult, kereste a kiemelkedő emberek társaságát, barátjává vált Kossuth Lajos, de jó viszonyt ápolt Victor Hugoval is. Hazatérése után példátlan közéleti pályát futott be, maradandó értéket alkotott tudósként és politikusként is. Orbán erős jellemét sokan méltatták, ám elegendő tetteit felidézni: a báró 1881-ben már országosan ismert és elismert egyéniségként Székelykeresztúron kampányolt második képviselői mandátuma megszerzéséért. Meglepő módon vereséget szenvedett a kormánypárti jelölttel szemben. Orbán nemes bosszúhoz folyamodott, egy magánalapítványt hozott létre a székelykeresztúri unitárius gimnázium legjelesebb diákjainak ösztöndíjára. A demokratikus értékek iránti elkötelezettségét jelzi, hogy az ösztöndíj odaítélését is a diákokra bízta, titkos szavazással az ifjak dönthették el, hogy maguk közül kit tartanak méltónak a pénzjutalomra. A sikertelen keresztúri kampány után Orbán Beretyóújfalu képviselőjeként jutott be az Országházba, ahol az Osztrák-Magyar Monarchia legszegényebb vidékeként számontartott Székelyföld értékeit képviselte. A legnagyobb, Székelyföldnek szánt adománya Orbánnak azonban kétségtelenül nem anyagi. Politikusi pályája előtt 1862 és 1868 között bejárta az egész régiót, megközelítőleg 500 települést keresett fel, hogy információkat gyűjtsön nagy művéhez. A Székelyföld leírásával Orbán óriási szolgálatot tett szűkebb szülőföldjének, munkája ma is nélkülözhetetlen történészek, újságírók, tanárok számára. A hat kötet értékét jelzi az a tény is, hogy a megjelenés óta eltelt 150 évben, ebben a témában nem született az Orbánéhoz mérhető tudományos munka. Orbán Balázs 1890-ben halt meg Budapesten, végrendeletében vagyonának nagy részét közcélokra hagyta: „családdal nem lévén megáldva, a magyar népet tekintem családomnak, s azt is kívánom főörökösömnek tenni.”

            Az archeológiai kutatások során bebizonyították, hogy a mai Torda város már az őskortól létezik. A leletek amelyeket e városban és környékén találtak bizonyítják, hogy itt az ember a történelem által ismert minden lépcsőfokon jelen volt. Leletek bukkantak fel a Tordai- és Túri hasadékban, hiszen itt a barlangok nagyon jó védőhelyet nyújtottak az ősemberek számára, de mivel az ásatások sokaságban nem dicsekedhetnek, és mivel nincsenek írott bizonyítványok a találatokról, eddig csak kő és bronz szerszámokat ismertek el, amelyek mellett kerámiadarabokat találtak. Ezek tisztán bizonyítják az emberi élet, az emberi település nyomait. Meglehet az is, hogy pontosabban és jobban vezetett kutatások elvégzése után a városban sokkal több bizonyítványt találhatnak az akkori lakókról, és ezzel tudnák bizonyítani, hogy a város létezése nem csak 2000 évre nyúlik vissza, hanem időszámításunk előtt sokkal hosszabb időszakra. Viszont ezt már részben bizonyíthatjuk, mert Claudios Ptolemajos a „Geographia” című művében megemlíti a Patrovissa települést. Tekintettel arra, hogy ez az írás sokkal Jézus születése előtt íródott, arra következtethetünk, hogy a város is sokkal hamarabb létezett. Tehát amikor a rómaiak meghódították Dacia-t a város területén emberi aktivitásra bukkantak. Még a dákok kora előtt a környéken már a lakósok bányásztak vasércet és sót. A város természeti adottságainak köszönhetően fontos része lehetett a dák uralomnak is de a leletek hiánya miatt azt kellene mondjuk, hogy a történelem hallgat egy korról, viszont sokkal többet beszél a városról a rómaiak megérkezése után. A honfoglaló magyarok egyik erdélyi várukat Szent-Miklósvár néven – más források szerint Aranyosvár – Potaissa romjai felé emelték, az Aranyos hídfőjén a rómaiak által művelt sóbányák védelmére. Szent István által Erdélyben szervezett két megyének egyik székhelye Torda vármegye volt. Az első oklevél, amely a várost Tordavárnak nevezi, I. Gézának 1075-ben írt adomány-levél, amelyben a hídnál szedett sóvámot és a zabos lóvásár jövedelmét a Szent Benedek apátságnak rendeli. 100 év eltelte után egy újabb oklevél elárulja, hogy a király a sóaknák művelésére behívatta a szászokat, akik elfoglalták a római castrumot.

Az 1241-es tatárjárás után a város nagy része elpusztult a környező falvakkal együtt, de a lakosság nagy része a Tordai hasadék barlangjaiba meghúzódva megmenekült. Ezek után a város gyorsan felvirágzott, hiszen V. István 1269-ben Torda lakóinak önkormányzatot ad.

            Orbán Balázs 1889-ben fejezte be Torda város és környékét bemutató nagyszabású dolgozatát. A könyv elején a város fekvéséről kapunk képet. Torda területe tájrajzilag északról délnek lejtősülő alakulást mutat. A Nagy-Szamos és Aranyos közt vízválasztót alkotó magas hegyláncolatnak délkelet irányba való húzódása szabta meg ez alakulás természeti föltételeit. E vízválasztó legmagasabb csúcsát, a 762 m . magas Felek melletti Szupra rüptüt követik a 6–700 m. közt váltakozó Szálastető, Nagy-Kis-Csolt, Pripor, Zigla és a hatalmas Gorgány, melyeknek dél felé hanyatló kifutványai fokozatosan egy termékeny fennsíkba olvadnak be, mely fennsík keletről a Mezőség kopár bérceire, délről az Aranyos termékeny terére támaszkodik, míg nyugatról a Torda-hasadékot magában rejtő Kövesbérc, régen Nagy-Királyerdeje nevű hegyláncolat által van körülhatárolva. E terjedelmes fennsíkot az északi felén elhúzódó vízválasztó-hegység szakadékaiból eredő patakok délnek irányuló völgyületei szeldelik át. E patakok közt legjelentékenyebb a kolozsvári országút által átszelt Felek alján eredő Rákos pataka, melynek völgyében és mellékvölgyületeiben számos község helyezkedett el. Itt az általános jellemzésnél csak azt említem fel, hogy – a miként a Torda-táji patakoknál szokásos – e pataknál is egy valóban nagyszerű hegyrepedést vagy sziklaszorost találunk, mert a Kövesbércnek Dobogó nevű kifutványa az egész völgyet áttorlaszolván, a Rákos pataka kénytelen volt ennek tömör mészkő-sziklái közt utat vésni magának. Így állott elő a túri hasadék, mely Túr községtől csaknem Koppándig terjed s egyikét alkotja szebb sziklaszorosainknak, mely még a világhírű tordai hasadék közelében is, méltó bámulat tárgya. Majd ezt – annak helyén – tüzetesebben fogom ismertetni, itt a helyrajz kiegészítéseként csak azt említem fel, hogy Koppándon alól a szikla kataraktái közül kiszabadult Rákos patakának völgye kiszélesedik, s miután a Dobogó keleti alján lefutó Nagy-Sóspatakot felveszi, völgyülete oly tág kiterjedésűvé lesz, hogy ott egy nagyobb szabású város elhelyezésére alkalmas tér nyílik. A Rákos patak ezen alsó öblözetében, vagyis egészen az Aranyos folyóig lenyúló és a Keresztesmezőre nyíló tövében (torkolatában) helyezkedett el Torda városa a szélesség 46° + 25’ + 0” és hosszúság 41° + 25’ + 40” körméretei alatt.

Tordán a só kitermelése felszíni kamrák formájában már a rómaiak idején megkezdődött, a bányászatot igazoló dokumentumok 1271-re vezethetők vissza, amikor hivatalosan is létrehozták a sókamarát. A ma is létező sóbányát 1690-ben nyitották meg. A XVII. század vége és a következő század eleje fellendülést hozott az erdélyi bányászatban a Bécsi Udvar által hozott rendelkezéseknek köszönhetően, melyeknek célja a régió gazdasági megerősítése volt. A sót legelőször -statikai okok miatt- a harang formájú nagytermekben termelték ki (József, Mária Terézia és Antal termek), majd 1850 után a trapéz alakú aknákban folytatták. Ezzel az ásási móddal nagyobb mennyiség kitermelése vált lehetővé ugyanabban a mélységben. 1853-ban elkezdték a Ferenc József galéria ásását, melynek teljes hossza 917 méter . Ezzel egy időben felújították a Mária Terézia aknát, és mellette megnyitották a Gizella és Rudolf aknákat is. Egy-egy ilyen akna méreteire jellemző, hogy több százezer tonna sót biztosított, több évtizeden keresztül. A sót mindvégig szakképzett bányászok termelték ki, a függőleges kiemelés pedig lovak által húzott csigaszerekezettel történt. Az aknákban faggyúviaszos gyertyákkal, gyertyákkal és fáklyákkal világítottak. A só kitermeléséhez soha nem használtak robbanóanyagot, csak kizárólag emberi erőt. A bánya 1840-ben kritikus gazdasági helyzetbe került, mivel a marosújvári sóbánya egyre nagyobbá vált, de az 1850-es években a trapéz alakú tárnák megnyitásával a kitermelés újabb lendületet kapott. A sóbányában 1932-ben állt le a munka, ma már csak turisztikai látnivaló és gyógyhely. Orbán Balázs könyvében rámutat, hogy a tordai sóaknák történelmi fejlődését, múlt időkben való nagy jelentőségét, különböző korszakokbeli szerepkörét, termőképességét, az azok felett őrködés az azok művelését vezető hatóságok szervezetét, szóval a tordai sóaknáknak történelmét és ez aknáknak leírását alább külön fejezetben fogom előadni; itt, a hol a Torda városára vonatkozó régi oklevelek regisztrálása és összefoglalásával foglalkozom, arra törekedvén, hogy a múlt eseményeinek e tükördarabjait összegyűjtve, egy egésszé tömörítsem, hogy így az a múlt képét hűn visszatükrözze: leginkább a tordai sóvágóknak adott kiváltság-szabadalom és védlevelek csoportosítására szorítkozom, hogy így a sóbánya diplomatáriumát az érdeklődő együttesen kapja s Torda oklevéltára ez irányban is kiegészítve legyen. Fel kell tennünk, hogy már első királyaink a sóbányászatot folytató udvarnokoknak és a sóművelés nagyobb mérvű űzése végett később idetelepített vendégeknek adtak ily váltságleveleket, azok azonban a kun- s főleg a mongoldúláskor megsemmisülvén, nem maradtak reánk; de vonatkozást találunk azokra III. Endre király fenn közölt 1291-iki adománylevelében, a melyet épen annak ötletéből ad ki, hogy korábbi kiváltságleveleik Mikud bán várában a mongolok által elpusztíttattak. Endre e kiváltságlevelét tehát úgy tekinthetjük, mint a tordai sóvágók első ismeretes szabadalom- és védlevelét, a mely más kedvezmények, saját bíráskodás, vámmentesség, vásár és területek adományozása mellett 8 napi szabad sóvágást és annak szabad elárusítását engedélyezte. Torda régibb kiváltságleveleiben találunk ugyan itt-ott vonatkozást és intézkedést a tordai sóvágókra, de kizárólag ezek érdekében kiadott kiváltságlevél a királyok korszakából nem maradott reánk, alkalmasint azért nem, mert azon időben nem volt Tordán különszervezetű elkülönített sóvágó osztály, hanem az udvarnokok Tordára települése és a sóvágást űzött idegen vendégek (hospesek) beolvadása után a sóvágók, vagy a mint nevezték, kamara fiai leginkább a tordai communitás tagjai közül vétettek, kik bár tordai polgárok voltak s így a város kötelékében éltek, mégis bizonyos tekintetben külön jogviszonyok s foglalkozásuk folytán a tordai kamara-ispánok hatóságának is alá voltak vetve, sőt mint alább oklevélileg is ki fogom mutatni – Tordán volt rendes bírói szervezettel felruházott kamarai törvényszék és kikötő-bíróság is, mely nemcsak a sóvágók, hanem országos vám és más ügyekben is intézkedett. A sóvágók osztálya Tordán azonban inkább a nemzeti fejedelmek uralma alatt domborodik ki. Báthori Gábor,  de különösen Bethlen Gábor, e széles látkörű fejedelem volt az, a kinek mindent felölelő figyelme, ezen az államra nagyon hasznos osztályt dédelgette, annak érdekeit felkarolta s polgári jogait védelemben részesítette.  Báthori 1611. október 14-én Kolozsvárról Torda elöljáróságának – Jeszerniczky tordai kamara-ispán panasza következtében – meghagyta és szigorúan megrendelte, hogy a tordai kamara fiait (így) és sóvágóit korábbi szabadalmaikban megtartsák, adófizetéssel ne terheljék, fogsággal ne sanyargassák s különösen a kamara-ispán tisztjébe ne avatkozzanak, hanem annak hatáskörét tiszteletben tartsák.

Erdélyben az 1568-as tordai országgyűlés Európában elsőként hirdetett vallásszabadságot: „Minden helyökön az prédikátorok az evangéliumot prédikálják, hirdessék, ki-ki az ő értelme szerint, és az község, ha venni akarja, jó, ha nem penig senki kényszerítéssel ne kénszerítse [...], de oly prédikátort tarthasson, az kinek tanítása ő nékie tetszik. Ezért penig senki az szuperintendensök közül, se egyebek az prédikátorokat meg ne bánthassa; ne szidalmaztassék senki az religióért senkitől [...], mert a hit Istennek ajándéka...” A XVI. században megtartott erdélyi országgyűlések szívesen foglalkoztak az egyházak helyzetével. A rendek tudomásul vették, hogy az addig egyeduralkodó katolikus egyház mellett megjelent a lutheranizmus (1557) és vannak követői a svájci hitvallásnak is (reformátusok 1564). Már az 1557 nyári tordai országgyűlés arra az állapotra helyezkedett, hogy „Mindenki olyan hitben éljen, amilyenben akar'', ha ezt a más vallásúak háborgatása nélkül teszi.

 

(Orbán Balázs: Torda város és környéke; Budapest, Európa Kiadó, 1986)

 

M.A.