2013.02.15.
Közösségépítés a hagyományok útján
A semlegesség égisze alatt lehet a népbutító liberális ideológiát
„elültetni” az agyakba
A Romániai Evangélikus-Lutheránus
Egyház a romániai evangélikusok közül elsősorban a
magyarokat tömörítő egyház, bár van egy szlovák nyelvű
esperessége is. 2001-ig a hivatalos neve Romániai
Zsinatpresbiteri Evangélikus-Lutheránus Egyház volt. Központja
Kolozsvárott található, ahol január 25-én szívesen fogadott Főtiszteletű
Adorjáni Dezső Zoltán a Romániai Evangélikus-Lutheránus Egyház
püspöke.
Úgy tudom, már hagyománya vannak annak, hogy a Magyar
Kultúra Napjának rendezvényeit a kolozsvári evangélikus
templomban tartják. Idén milyen eseményekre került sor?
–Valóban, a kolozsvári központi megemlékezések egyik
jelentős „felvonását” évek óta nálunk tartják, mi
rendezzük. Idén kissé eltértünk ettől a tradíciótól,
aminek fő oka, hogy kezdetét vette a templom renoválása, ezért
a Reményik Sándor Galériában tartottuk az ünnepségeket.
Amikor, 2011-ben a Kolozsvári Magyar Operával együtt ünnepeltünk,
és Kulcsár Szabolcsot kértük fel az est karnagyának, akkor
hozzávetőlegesen négyszázan voltunk. Úgy vélem, hogy idén
összesen kétszáz ember megfordult nálunk a kétnapos rendezvény
alatt; teljesen megtelt a pincegaléria. Eddigi megemlékezéseink
politikai diskurzusból is álltak; ami azt jelentette, hogy egy
hazai és egy magyarországi képviselő tartott nálunk beszédet.
Most kimaradt a politikai rész, és nem a megemlékezésre tettük
a hangsúlyt. Most arra törekedtünk, hogy bebizonyítsuk, a
magyar kultúra nem halt ki a múlt században, hanem még él és
virágzik. Ezért mutattuk be a kortárs művészetet. Az irodalmi
esten a legfiatalabb generáció költői, írói olvastak fel műveikből,
és a kortárs festők tárlatát tekinthettük meg. A jövő felé
való tekintés volt most a lényeg. Természetesen emlékeztünk
a minden magyart összekötő nagy boltívre, a kultúrára.
Nagyon sokfélék vagyunk, politikailag is meg vagyunk osztva, de
aki magyar, mind befér a kultúra boltíve alá. Az idei köszöntőben
is kihangsúlyoztam, hogy olyan boltívről van szó, amit
folyamatosan építünk, amit minden generációnak kötelessége
építeni. A jelen és a jövő idő mellett annyiban használjuk
a múltat, hogy a magyar kultúra nem a „szabadban lebeg”,
hanem erős gyökérrel rendelkezik. A folyamat tehát a múltban
gyökerezik, amit nem szabad elfelejteni – organikusan kötődnek
egymáshoz a generációk. Nem tagadhatjuk meg a múlt magyar íróit,
alkotásait, mert a jelen nélkülük nem létezik. Emellett lényeges
a kortársak megismerése, mert egy nemzet kultúrája állandó
alkotási folyamat.
Arról olvastam, hogy anno ökumenikus istentiszteletet
is tartottak a Magyar Kultúra Napján…
–Most viszont csak ökumenikus áhítatra került sor a
templom felújítása miatt. Az oknak csak örülhetünk, mert
nekifogtunk egy történelmi templom restaurálásának. Évek óta
készülünk erre, de hiányoztak hozzá az anyagai források.
Egyrészt ennek örvendünk, másrészt annak, hogy – mint említettem
– meglepően sokan vettek részt a Magyar Kultúra Napjának
rendezvényein, holott elég jelentős a passzivitás a kolozsvári
közönség körében. Itt arra gondolok, hogy már nem olyan mértékben
fogyasztja a kultúrát Kolozsvár városa, mint régebben.
Mi ennek az oka?
–Az egyik ok a bezárkózottság, míg a másik, főleg a
fiataloknál a túlhajszolt életmód. A fiatal generáció este
ér haza a munkából, és annak örül, ha otthon ki tud kapcsolódni,
és valami nem túl agyat megerőltető műsort nézhet a televízióban.
Az elfáradt, kiégett embernek ritkán van kedve felöltözni, s
elmenni egy kulturális estre. Elszürkültek az ünnepek is. A tévé,
a média hatalmas versenytársa a színháznak, a
hangversenyeknek, mert beférkőzött az otthonunkba, és a
konzumkultúra iránt nagy az érdeklődés. Természetesen ez általánosítás,
üdítő kivétel mindig akad. És bizony nem ártana, ha egy
kicsit erősebb marketingtevékenységet fejtenének ki a helyi
magyar kultúraközvetítő intézmények. Ettől függetlenül mégis
színvonalas a kulturális élet, a kínálat, de sokkal jobb
lehetne. További baj, hogy hiányzik a filharmóniának az
otthona. S ha már a zenét hoztam szóba, azt is hiányolom,
mennyire „gyerekcipőben jár” az egyházi zene Kolozsváron.
Példát vehetnénk Nagyszebentől, Brassótól, ahol az evangélikus
egyházakban, annak ellenére, hogy a szászok kivándoroltak, a
hajdani zenei hagyományokat még mindig megőrizték. Ott diplomás
egyházzenészek működnek, míg Kolozsvárott, a legtöbb
templomban dilettáns kántorok játszanak. Az egyházi vezetőknek
ezt a dimenziót nagyon komolyan kéne venniük, és a teológiai
oktatásba úgy integrálni, hogy a zenekonzervatóriumi zeneoktatással
együttműködve egyházzenéhez értő teológusokat bocsássanak
ki az akadémiáról.
Főtiszteletű püspök úr említette a hajdani szász városokat…
Ha valaki romániai, erdélyi evangélikusokra gondol, azt hiheti,
hogy esetünkben csak a szászokról van szó – történelemórán
úgy tanultuk, hogy Luther tanai főleg a németajkú felvidéki
és erdélyi településeken terjedtek el –, holott nem csak róluk…Sőt,
két evangélikus egyházszervezet létezik.
–Akkor most én is tartok egy kis rövid művelődéstörténet
órát. Amikor a reformáció beköszöntött, akkor néhány
katolikus vidéket kivéve, az egész nagy Magyarország lutheránus
volt. Az 1560-as évekig nemigen volt református, vagy unitárius
confessio. Zajlottak a hitviták, de akkor még inkább a lutheri
reformáció hatása alatt volt Magyarország. Azt is figyelembe
kell venni, hogy nem volt annyira megkülönböztetve a lutheri és
a helvét reformáció. A reformátoroknak nem a kálvinista, vagy
a lutheránus egyház létrehozása volt a fő céljuk, hanem az
egy szent katolikus anyaszentegyház megreformálása. Nagyon
jelentős volt a magyar evangélikusság, ahogy ma is az, a Dunántúlon,
ahol olyan reformációkori gyülekezetek vannak, akik a XVI. századtól
kezdve evangélikusok. És nem csak a felvidéki német bányavárosok
lettek lutheránusok, hanem a magyar települések is. Jelenleg 30
felvidéki evangélikus gyülekezetben még létezik magyar szolgálat.
Továbbmenve, a belső hitviták miatt létrejön nálunk is a
helvét, a kálvinista irányzat, és Erdélyben sajátos módon
az unitarianizmus tör fel. Az tény, mikor a magyar és a német
lakosság közt viták alakulnak ki, a magyarság hajlamosabb lesz
az ő habitusához kicsit közelebb álló helvét reformáció átvételére.
Azt ki kell jelenteni, nem Kálvin volt kizárólagos hatással
minderre, hanem sokkal inkább Heinrich Bullinger és munkatársai.
A német városok pedig megmaradnak a lutheri hitvallás mellett.
Később az ellenreformáció korában a Habsburg Kancellária állapította
meg, hogy mennyi protestáns püspökség működhet a Magyar Királyság
és az Erdélyi Fejedelemség területén. Tehát felsőbb kormányzati
intézkedésről beszélhetünk. A reformáció korától egészen
1886-ig Erdélyben szász püspök volt, tehát mi magyar evangélikusok
jogilag alá tartoztunk. 1848-ban a lutheránus szászok egyértelműen
a katolikus udvar mellé álltak a magyar hegemóniával szemben,
mert féltették előjogaikat. Így nagyon elmérgesednek az
ellentétek a magyar és a szász papok között. Azt is ki kell
hangsúlyozni, hogy az a magyarság, amelyik a szász püspökségen
belül élt, híd szerepet töltött be a magyar és a szász kultúra
között. Az ottani magyar értelmiség a szász és a német
iskolákat látogatja, mert ez nem okozott számára nyelvi problémát.
Híd szerepet töltenek be az evangélikus és a református egyház
közt is, mert sokszor ezek a magyar értelmiségiek református
lelkészként, vagy tanárként szolgáltak tovább. 1886-ban kiválik
a barcasági magyar evangélikus papság a szász püspökségből
és megalakítja a barcasági magyar egyházmegyét, ami a nyíregyházi
püspökséghez csatlakozott. Ettől kezdve beszélhetünk önálló
magyar erdélyi evangélikus egyházközösségről, először,
mint esperesség jelenik meg, és a trianoni diktátum után jön
létre a püspökség. Hétévnyi agonizálás után, 1927-ben végleg
elismeri a román kormány ennek a püspökségnek a létét.
Közben minimálisra csökkent az erdélyi szászok száma,
de azért létezik még a másik püspökség.
–A statisztika szerint 13 ezer lelket tart nyilván a
valamikor 200-250 ezret meghaladó szász közösség. A mi egyházunkhoz
pedig hozzávetőlegesen 28-30 ezer lélek tartozik. 20 évvel
ezelőtt még az egész erdélyi evangélikusság elérte az 50-60
ezres lélekszámot is. A magyar és szász evangélikus egyházak
között mára már kiváló testvéri kapcsolat a jellemző, a
Romániai Lutheránus Egyházak Országos Tanácsa, mint jogi
keret foglalja egybe a két egyház szolgálatát, közéleti
megnyilatkozását.
Beszélhetünk az evangélikus egyházon belül lelkészdinasztiákról,
úgy mint a reformátusoknál, a görög-katolikusoknál?
–Igen, a jelenség létezik nálunk is, de nem olyan
szembetűnően, mint a magyarországi evangélikusoknál, vagy a
reformátusoknál.
A 28-30 ezer evangélikus számára van-e elegendő lelkész?
–Hála Istennek nem szenvedünk lelkészhiányban. A lelkészképzésünk
együtt van a reformátusokkal, mert testvéregyházak vagyunk.
Trianon után is a Kolozsvári Református Teológia fogadta be az
evangélikus hallgatókat. Később ez a teológia átalakult a háború
után protestáns teológiává. Így az unitáriusok is ide
csatlakoztak. Az ő hitvallásuk jobban eltér a miénktől, ezért
az ő képzésük különálló, mi viszont egy-két tantárgyat
leszámítva szinte mindent közösen tanulunk a reformátusokkal.
Lelkészképzésünkben fontos szerepet töltenek be a magyarországi
protestáns teológiák. Egyházunk nagy hangsúlyt fektet teológusok
és lelkészek külföldi továbbképzésére, ami a minőségi
felkészülést biztosítja munkatársainknak.
Szavaiból azt veszem ki, hogy lényeges: egyházuk lelkészei
ne csak lelki vezetők, hanem a közösség vezetői is legyenek.
–Nagyon remélem, hogy ők a nyilvánosság előtt is úgy
jelennek meg, hogy nem csak a szószéken lelkipásztorok, hanem a
közösség életében is. Fontos, hogy a lelkészek a közösség
életében építő szerepet töltsenek be. A történelmi helyzet
is kötelezi őket arra, hogy a közéletben is komoly szerepet vállaljanak.
Ehhez megfelelő képzettségű, lelkiismeretű ,és hitű
emberekre van szükség. Azt nem tartom jónak, ha valaki aktív
szerepet vállal lelkészként egy politikai pártban, de az képmutató
magatartás, mikor kijelentik egyesek: a lelkészek legyenek
politikailag semlegesek.
Ez hasonlít ahhoz, hogy egyesek mondják, legyen
semleges oktatás.
–Aki ilyet kijelent, tudja ,ostobaságot beszél, mert a
semlegesség égisze alatt lehet a népbutító liberális ideológiát
„elültetni” az agyakba. Ennek hatását már lehet érezni.
Többször hallani arról, hogy problémás a romániai
magyar egyházi ingatlanok visszaszolgáltatása. Önöktől
mennyi ingatlant vettek el annak idején?
–Sokat nem tudtak elvenni, mert nem rendelkeztünk nagy
ingatlanállománnyal. Tudni kell, hogy 1886-ban az akkori
kultuszminiszter nem támogatta a különválásunkat a szászoktól.
Azt mondta, amennyiben létrejön az önálló magyar egyházmegye,
akkor a „társadalmi béke érdekében” közös vagyont át
kell engedni a szászoknak. Ez volt az első óriási veszteség.
Majd a pénzek Nyíregyházára vándoroltak, s a kommunizmus
ideje alatt, ami megmaradt, azt elvették. Természetesen kaptunk
vissza épületeket, de nagyon lelakott, tönkrement állapotban.
Visszakaptuk a saját épületünket Brassó belvárosában, azt ,
amit híveink építettek föl. Bírósági ítélet volt, hogy
vissza kell azt adni, de az önkormányzat, mivel hozzáépített
az iskolához egy kis épületrészt, beperelt, s 1 millió eurót
követelt tőlünk. Végülis 130 ezer euróval ki lehetett vásárolni
ezt az épületszárnyat. Miután az önkormányzat kivonult az épületből
mindent összetört. Arról nem senki sem beszélt, hogy az épületet
1948-tól 2008-ig az önkormányzat, a román állam díjmentesen
használta. S mi nem kértük, hogy építsenek hozzá egy új szárnyat.
S úgy adták vissza, hogy szinte csak a falak maradtak meg. Kitépték
a vezetéket a falakból, elvitték a mosdókagylókat is, sőt
bosszúból még direkt beengedték a hajléktalanokat is az épületbe,
akik minden mozdíthatót elvittek. Mi azt a lerobbant épületet
gyönyörűen rendbetettük és magániskolát működtetünk
benne. Természetesen a teljesen lerobbant épületeket nagy előszeretettel
adták vissza, a funkcionálisakkal azonban ennek fordítottja
igaz.
Medveczky Attila
|