2013.02.15.
Csorja Gergely: A relativizált párbeszéd
értelmetlensége
Szóval, relativizálok.
Ez már tény, evvel nem lehet semmit sem kezdeni. Tegnap
megtudtam egy tudós pesti értelmiségitől: elmehetek a sunyiba
az ódivatú gondolataimmal, miszerint sem az avantgárd, sem a
futurizmus, sem a holokauszt, sem a 60-as évek nem valami egyedi,
a történelemben még sohasem volt mindentől elváló paradigmaváltásának
kezdetei, egyik után sem változott meg a világ gyökeresen.
Egyik sem választóvonal, mely után semmi sem ugyanaz, egyik sem
összehasonlíthatatlan mással, egyik után sem változtak meg az
emberi viselkedés alapjai. Még akkor sem, ha történetesen
mindegyikben jelentős számú, zsidó származású vagy magát
zsidónak valló, esetleg mások szerint zsidó identitású ember
vett részt. Művészként, áldozatként vagy éppen szervezőként.
Sőt azt sem hiszem, hogy az ideológiáknak és elméleteknek
már nincs értelme, hogy a XXI. század majd teljesen más lesz,
mint a többi, hogy soha többet nem lesz háború, és hogy a világkormány
már szervezi magát.
A tudós értelmiségi
itt már nem bírja tovább, minden haja szála égnek áll és
magából kikelve ordít: te relatívizálsz.
Akkor realtívizálok.
Például nem tartom a Orbán-kormány tevékenységét diktatórikusnak.
Nem gondolom, hogy a Nyugaton elképzelhetetlen jogsértések sora
történt Magyarországon az elmúlt két évben: Nálunk nem börtönöztek
be 740 embert vádemelés és mindenféle bírósági eljárás nélkül,
nem tartották őket évekig fogva és nem kínozták őket. De
tudom, már megint relativizálok.
Orbán rendszere
akkor is a diktatúra felé halad, ha az alkotmánybíróság
megsemmisíti az összes jogszabályt. Apropó, emlékszünk még
az alkotmánybírák kinevezésére, amikor annyira tombolt a
diktatúra, hogy csak a kormány bábjai lehettek alkotmánybírák.
Nos, ezek a bábok most megsemmisítettek egy jelentős választójogi
szabályt. Kár, hogy újra relativizálok.
A diktatúra
legfontosabb jele, hogy kultúrharc folyik és a művészeti intézmények
éléről mindenkit eltávolítottak, aki nem futballozott együtt
Orbán Viktorral. De akkor hogyan lehetséges, hogy huszonvalahány
budapesti színházból mindössze kettő élén történt változás
és abból is hónapokig tartó paláver kerekedett. Már megint
relativizálsz – ordít a tudós.
És itt egy
pillanatra elgondolkodom.
Te, neked kevesebb
a pénzed, mint három évvel ezelőtt? – kérdem.
Igen – őrjöng
az írástudó – igen, megszüntették a pályázatokat, nem
kapom meg a pénzt a kutatásra.
De nem is kutatsz.
Az mindegy, így
egészítették ki a fizetésem, és mindent elvettek.
Aha, értem. Az állam
akkor demokratikus, ha az írástudó, írástudók egyenként
legalább másfél millió forintot keresnek havonta. Ha nem,
akkor antidemokratikus. Az írástudók, az értelmiség, az állam
környékén lévő intézményrendszerek, a szakma felkent képviselői
csak egy bizonyos körből származhatnak. Erre a bizonyos körre,
a nép egyszerű gyermekei azt mondják, hogy zsidók. Ez azonban
kétségtelenül pontatlan. Mert ebbe a körbe egyáltalán nem
tartozik bele a magyar zsidóság teljessége. Sőt kimondottan
kevesen közülük, és vannak olyanok is, akik nem zsidók és
nem is vallják magukat zsidónak és vannak olyanok köztük,
akik egyetlenegy zsidó felmenővel büszkélkedhetnek összesen.
Tehát erre a csoportra, a tudós ítészek ezen körére, valójában
sem fajilag, sem vallásilag, sem kulturálisan nem lehet rámondani,
hogy zsidók. Mert egyrészt van egy csomó zsidó, akinek semmi köze
sincs a csoporthoz, másrészt vannak nem zsidók, akik viszont szószólói.
De akkor mégis,
hogyan nevezzük őket? Nem tudom. A szemantikai vitát nem is érdemes
folytatni. Sőt a vitát sem érdemes folytatni.
Ugyanis ezzel a csoporttal nem lehet értelmes párbeszédet folytatni.
Hacsak az nem tekinthető párbeszédnek, hogy csak és kizárólagosan
az egyik félnek lehet igaza. A másiknak pedig jogában áll
hallgatni. Jogában áll fenntartani és elsősorban finanszírozni
azt a rendszert, melyből ők, írástudók, értelmiségiek,
mozgalmárok, intézményesült tekintélyek felveszik a havi másfél
milliót. Hacsak nem élünk-halunk a relativizált párbeszédért.
|