2013.02.15.
Minden eszközt készek
vagyunk mozgósítani a családok terheinek további mérséklése
érdekében
A
leghangosabb propagandánál is meggyőzőbben szól majd az első,
csökkentett árak alapján kiállított számla
Dr. Fónagy János
a nemzeti fejlesztési tárca parlamenti államtitkára, a rezsidíj-csökkentés
érvényesítését vizsgáló kormánybizottság vezetője szerint
még a leghangosabban ágáló ellenérdekeltek sem vitatták,
hogy a magyar családoknak vásárlóerejükhöz mérten Európában
a legmagasabbak közé tartozó közműdíjakat kellett megfizetniük.
A kormánynak ezért muszáj volt közbeavatkoznia.
Mi a feladata a rezsidíj-csökkentés érvényesítését vizsgáló kormánybizottság
vezetőjeként?
–A kormánybizottság azért jött létre, hogy előkészítse
és végigvigye a rezsiköltségek csökkentését megalapozó,
elsősorban jogalkotási intézkedéseket. Én ezt a munkát
koordinálom az egyébként miniszterekből álló testület vezetőjeként.
Fontos küldetésünk, hogy ellenőrizzük, minden háztartás valóban
tíz százalékkal kevesebbet fizet-e az idén felhasznált energiáért.
A beérkező jelzések alapján igyekszünk az egész rendszert a
fogyasztói elvárásokhoz igazítani. A társadalmi igények
becsatornázásában nagy segítségünkre van a Németh Szilárd
- vezette kormánypárti munkacsoport. Az állampolgári észrevételekből
a mi közreműködésünkkel lesz szabályozás. Nagyon sok panasz
volt például a bonyolult számlaképre. Ezt is megoldottuk: a
szolgáltatók mostantól sokkal áttekinthetőbb formában csak
az elfogyasztott energiamennyiséget, az egységárat és a
fizetendő összeget jelzik az első oldalon. A részletekre kíváncsiak
a számla hátoldalán megtalálják a megszokott tételes elszámolást
is.
A példanélküli 10%-os rezsicsökkentésnek úgy látszik,
nem örül mindenki. Az ellenzék egyrészt kampányfogásról,
alamizsnáról beszél, illetve arról, hogy a kormány egyes vélemények
szerint a folyamatos árcsökkentéssel el akarja lehetetleníteni
a szolgáltatókat azért, hogy olcsón visszavásárolhassa
azokat. Tehát államosításra törekednek. Mi erről államtitkár
úr véleménye?
– Alapvetően kedvező visszajelzésekkel találkozom.
Kevesen veszik zokon, hogy az idei év elején hosszú évtizedek
óta nem a menetrendszerű áremelés, hanem az energiaköltségek
minden háztartásban érezhető csökkentése következett be. Még
a hivatalból, pártpolitikai alapon vagy más megrendelésre morgók
is kényszeredetten tiltakoznak, ingatag lábakon álló érvekkel
próbálkoznak. A szolgáltatók nyilván nem örülnek annak,
hogy kevesebb nyereséget tehetnek zsebre. Azt azonban még a
leghangosabban ágáló ellenérdekeltek sem vitatták, hogy a
magyar családoknak vásárlóerejükhöz mérten Európában a
legmagasabbak közé tartozó közműdíjakat kellett megfizetniük.
A kormánynak ezért muszáj volt közbeavatkoznia.
Megengedhetetlennek tartom magam is, hogy egy magára maradt nyugdíjas
összes kiadásai felét lakása – vagy ami talán még jellemzőbb:
egyetlen szobája – fűtésére, bevilágítására, vízmelegítésre
kényszerül fordítani. A rezsicsökkentésről a magyar háztartások
terheinek mérséklése érdekében döntött a kabinet.
Nem volt tehát cél az érintett cégek sarokba szorítása…
–Ha így lett volna, be kellene ismernünk, hogy
kudarcot vallottunk, a szolgáltatók ugyanis elbírják a rezsicsökkentés
hatásait. Abból persze eddig sem csináltunk titkot, hogy az
energiacégek korábbi privatizálását Magyarország stratégiai
érdekeivel ellentétesnek tartjuk. Ha lehetőségünk van rá,
teszünk is a kialakult, egyértelműen előnytelen helyzet megváltoztatása
érdekében, így volt ez a MOL részvénycsomag visszavásárlásakor
is. A rezsicsökkentés azonban nem a szolgáltatók ellen irányult.
Elsődleges célja a korábban indokolatlanul gyors ütemben növekedő,
majd a kormányváltás óta életben lévő befagyasztásuk ellenére
is nehezen kigazdálkodható energiaköltségek visszaszorítása
volt.
Milyen haszonnal járna, ha a közműszektorban nagyobb méretű lenne a közösségi
tulajdon?
–Az állami cégek magánkézbe adásából származó
bevételeket a szocialista kormányok többnyire már az értékesítés
évében felélték, az aktuális költségvetésből hiányzó összegek
kipótlására használták. Az elkótyavetyélt vállalatok ráadásul
az új tulajdonosnál sem működtek jobban, hatékonyabban, a
legfájóbb példa a Malév esete. Az állam persze szabályozóként
meghatározó tényező lehet bármelyik ágazatban, de
tulajdonosként nagyobb mozgástere van a közérdek érvényesítésében.
A stratégiai iparágakban a kezdetektől bevallottan az állami
szerepvállalás erősítésére törekedtünk, e szektorok egyik
legfontosabbika az energetika. A víziközműpiac átláthatóbbá
válásában, letisztulásában az új ágazati törvény jelent
fontos előrelépést, a korábbi 400 társaság helyett akár
tizedannyi is képes lehet hatékonyabban ellátni ugyanazokat a
feladatokat.
Tény, és való,
az energiaszolgáltatók monopolhelyzetben vannak, ha például én
az ELMŰ-vel elégedetlen vagyok, akkor nem válthatok úgy, mint
egy kábeltévé szolgáltató esetében. Ezen nem lenne jó változtatni?
–Az infrastruktúrát tekintve természetes és szükségszerű
a területi monopóliumok működtetése, egy házhoz vagy háztömbhöz
több párhuzamos vezetéket kiépíteni és fenntartani ésszerűtlen
és gazdaságtalan lenne. A kereskedőváltás lehetőségével
azonban a hatályos jogszabályi előírások alapján is minden
felhasználó élhet. Az egyetemes szolgáltatásban fogyasztó bármikor
kiléphet a szabad piacra, hogy a továbbiakban egy másik
kereskedőtől vásárolja a villamos energiát. A felhasználók
a szabad piacon bármikor kereskedőt válthatnak, az erre
jogosultak a szabad piacról visszatérhetnek az egyetemes szolgáltatásba.
A kereskedőváltás térítésmentes, a felhasználó megbízhatja
az új kereskedőt, hogy a váltás során helyette az járjon el.
Egy közvélemény-kutatás szerint az MSZP
szavazói örülnek a legkevésbé a rezsicsökkentésnek. Ez azt
mutatja, ott erős a propaganda. Mit gondol, nem kéne a kormányzatnak
jobban hirdetni azt, hogy milyen jelentős eredmény értek el?
–A hivatkozott kutatás szerint a
megkérdezettek 95 százaléka hallott a rezsicsökkentésről, 84
százalékuk pedig egyetért vele. Az MSZP szimpatizánsainak közel
háromnegyede is támogatja az intézkedést. Gyanítom, hogy az
ellenzők sem a lépés tartalmát, hanem inkább azt kifogásolják,
hogy fideszes kormány vezette be. A leghangosabb propagandánál
is meggyőzőbben szól majd az első, csökkentett árak alapján
kiállított számla.
A kormány továbbra is kiemelt feladatnak tekinti, hogy tovább
dolgozzon a családok rezsiköltségeinek mérséklésén. Várható
tehát idén további rezsicsökkentés?
–A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium már dolgozik a
rezsicsökkentés következő lépésén. Elsősorban a víz- és
csatornadíjak mérséklésének lehetőségét vizsgáljuk, de áttekintjük
a háztartások kéményseprési és szemétszállítási költségeit
is. Várhatóan áprilisban tesszük le részletes javaslatainkat
a kormány elé. Minden eszközt készek vagyunk mozgósítani a
családok terheinek további mérséklése érdekében.
Medveczky Attila
|