2013.02.22.
A színház nem önmegvalósító műhely
A nagyon vad avantgárd –a minden réginek radikális, túlzó
elutasítása –nem más, mint „fürdőszoba színház”.
Bicskey Lukács
színész, rendező 1961-ben született Szegeden. A Nemzeti Színház
Stúdiójában végzett, majd a Békéscsabai Jókai Színházban,
a Szegedi Nemzeti Színházban, a Szegedi Egyetemi Színpadon és
a Veszprémi Petőfi Színházban játszott. Az igazi ismertséget
számára az Argo c. film Pszichója jelentette. Jelenleg az Újszínház
művésze.
Főbb szerepei:
Ártó Mihály (Nyirő József: Jézusfaragó ember), George (John
Steinbeck: Egerek és emberek), Salamon (Hegedüs Géza: Kard és
Kereszt), Béna (Fellini: Cabiria éjszakái), József (Thomas
Mann: József és testvérei), címszerep (Molière:
Tartuffe), Rómeó (William Shakespeare: Rómeó és Júlia),
Lysander, Zuboly (William Shakespeare: Szentivánéji álom),
Orsino (William Shakespeare: Vízkereszt, vagy amit akartok), Jago
(William Shakespeare: Othello), címszerep (William Shakespeare:
Macbeth), Kreon (Szophoklész: Antigoné), címszerep (Albert
Camus: Caligula).
Azt olvastam önről, „egy ember, aki a filmekben nem főszerepeket
játszik, ám meghatározó alkotást nyújt minden szerepben”.
Mennyire ért egyet ezzel a megfogalmazással?
–A
filmszerepek, csak később találtak meg. Pályafutásom elején
nagyon sokat játszottam színházban. 1996-ban feljöttem Szegedről
Budapestre, s onnantól kezdve már nem voltam szerződésben. S
akkor, egy kolleganőm ösztönzése által a véletlen hozott össze
a filmezéssel, s ezután egyre több külföldi produkcióban
szerepeltem.
S azok a filmek
Magyarországon felirattal mentek?
– Angol nyelven forgattam, de újra szinkronizáltam saját
magam, ami nagyon nehéz volt. Néha eszembe jutott az, s félig viccesen
mondtam: hogy beszél ez fenn a vásznon, hiszen nem tudom
magyarul lekövetni. Nagyon érdekes, hogy amikor én elkezdtem
amerikai filmekben játszani, akkor a magyar filmek általában
ismeretség alapján készültek. Mostanában indult el az a
tendencia, hogy kíváncsiak más színészekre is, tehát
válogatást tartanak. A külföldi filmeket viszont minden
esetben casting előzte meg. Idejön a produkciós iroda, és azt
gondolják, vannak olyan szerepek, melyeket itteni színészek is
el tudnak játszani, s ezért sok színészt megnéznek. Jó néhány
évvel ezelőtt voltam egy válogatáson, amin részt vett egy
olyan kolléga is, aki abban az időben meglehetősen ismert és
foglalkoztatott volt – ellentétben velem –, de azt a szerepet
én kaptam meg, és nem ő. Tehát nem azon múlt a szerep, hogy
ki kinek a baráti társaságába tartozik. Az volt a szerencsém,
hogy nem kellett külön kapcsolati tőke, vagy filmes előmenetel
ahhoz, hogy bekerüljek egy produkcióba. Csak azt nézték, mit
tudok. Az egy-két mondatos szerepektől kezdve a komolyabb főszerepekig
kaptam a szerződéseket. Amire nagyon szívesen emlékszem, s
fontos megemlíteni, az A harag
napja, amiben Miguel de Alvaradot, a negatív főhőst játszottam.
Eredetileg egy kisebb szerepre castingoltak, de a rendező megkérdezte,
tudnék-e egy nagyobb szerepet játszani. Megkaptam a szövegkönyvet,
és kaptam három napot az angol szöveg megtanulására.
Visszamentem hozzá, újból meghallgatott, és azt mondta: tiéd
a szerep. Azok a külföldi produkciók, amikben játszottam főleg
kosztümös és történelmi filmek voltak. Idehaza akkoriban többnyire
inkább olyan realista „művész-filmeket" forgattak,
melyek a jelen élet szürke oldalait mutatják be. Ha belenézünk
a magyar filmgyártásba, akkor nagyon sok ilyen szürke, művészieskedő
filmet találunk. Azok a külföldi filmek, amikben játszottam,
nem ezt a tendenciát követik. Azok olyan közönségbarát
filmek, amik üzenetet is hordoznak.
Kimondta a bűvös szót:
közönségbarátság. Ez sokak szerint egyenlő a bulvárral, a
populárissal. Míg mások szerint az alternatív színjátszás
csak egy mesterkélt valami, ami mögött nincs tartalom.
A néző a színházba nem
szenvedni jön, hanem mert szeretne kiszakadni a szürke hétköznapokból
–Játszottam én már hagyományos, avantgárd, alternatív,
provokatív, polgárpukkasztó színházban is. Nem csak, hogy játszottam,
de rendeztem is ilyen darabokat. Végül arra jöttem rá: lehet
nagyon alternatívnak lenni,
de az gyakorlatilag kicsit mind a közönség, mind a színész hülyítése.
Hiszen én kifejezhetem magam, megvalósíthatom magam, de ha nem
találom meg azt a csatornát, ami közvetíti a közös nyelvet a
néző felé, akkor a színész feleslegesen dolgozik. Így a
nagyon vad avantgard –a minden réginek radikális, túlzó
elutasítása –nem más, mint „fürdőszoba színház”. A közönséget
viszont le kell kötni, és az is fontos, hogy a néző érezze
magát jól azon idő alatt, míg a színházban tartózkodik. A
színházat azért is csináljuk, hogy értsen is valamit a néző
abból, amit lát. Tehát az értelemre, és az érzelemre kell
hatni. De ha ezt nem azzal a szándékkal tesszük, hogy a közönség
mindezt kényelmesen megkapja, akkor az nagy baj. Hiszen a néző
a színházba nem szenvedni jön, hanem mert szeretne kiszakadni a
szürke hétköznapokból, és olyasmit kapni, amitől kicsit
jobban érzi magát. Természetesen nem rózsaszín fellegekről
beszélünk, hanem valódi katarzisokról. A katarzisba pedig
beletartozik az, hogy vagy sírás, vagy nevetés útján
felszabadulunk. Ha valaki a civil életben kisírja magát, akkor
képes megkönnyebbülni. S mennyivel jobban jár, ha nem a saját
problémája miatt sír, hanem olyan miatt, ami magával ragadja,
és ettől megnyugszik. Egyértelmű, hogy maga a színház is egy
kommunikáció, és az csak akkor működik, ha sikerül dekódolni
a mondandót. Nagyon jó bizonyos dolgokat megújítani színházi
nyelvezetekben, s szükséges, hogy fejlődjön a néző színházi
kultúrája, de nem játszhatunk a közönség ellen, mert a színház
nem egy önmegvalósító műhely.
Művészi részről ezeket a problémákat is felvetették,
amikor a jelenlegi vezetést nevezték ki az Újszínház élére.
Ki hívta ehhez a színházhoz?
–Amikor megtörtént a váltás, akkor olvastam Dörner György
és Pozsgai Zsolt céljairól, arról, hogy a nézőknek értéket,
katarzist akarnak nyújtani, és örömet okozni. Mindez találkozott
az én színházról és művészetről kialakított gondolatommal
és céljaimmal. Dörner Gyurit még stúdiós koromból ismertem,
előttem végzett a főiskolán, és a Nemzetiben játszott fiatal
színészként. Majd a veszprémi színházban találkoztunk.
Zsolttal személyesen eleddig nem találkoztam, de mikor ide
jelentkeztem, mondta, ismeri a pályámat. Mivel mindhármunk közel
azonos művészeti célt akar megvalósítani, így nekiláttunk a
közös munkának.
Anyukámék nagy reményeket
fűztek ahhoz, hogy valamikor olimpikon lesz belőlem
És nekiláttak a közös munkának. Holott eredetileg
tornásznak készült.
–Ez így van. Általános iskolában a testnevelés tanárom
látta, mennyire ügyes vagyok, és arra bíztatott, hogy járjak
a SZEOL tornász egyesületébe. Ezt meg is tettem, és az igazi,
klasszikus tornára jártam. Tehát voltak talaj, gyűrű, korlát-gyakorlatok.
Természetesen tornaversenyekre is vittek, és különösebb megerőltetés
nélkül nyertem az érmeket. Anyukámék nagy reményeket fűztek
ahhoz, hogy valamikor nagy olimpikon leszek. Akkoriban indult el
Szegeden a Tisza-parti gimnáziumban egy testnevelés tagozat. Így
adta magát, hogy odajárjak. A tornászegyesület viszont megszűnt,
így aztán sok mindent kipróbáltam helyette. Testnevelő tanárunk
atléta volt, így azt mondta, atletizáljak. De az nem tetszett,
mert nagyon sokat kellet futni. Rövidtávon még jó voltam, de már
800 méteren nem igazán. Így kitaláltam, kajakozni megyek. Ami
nyáron jó is volt, de télen, az alapozásnál, nagyon sokat
kellett futni. Ezért a kerékpárra váltottam. Közben az iskola
csapatában kitalálták, hogy álljak be a kapuba, mert látták,
jók a reflexeim. Így lettem a kézilabda csapat, majd a SZEOL
focicsapatának a védője. Másodikos gimnáziumban viszont már
többet jártam az iskola színjátszó csapatába, mint edzésekre.
Mint tornásznövendéket ennyire érdekelte a színház?
–Elsősök voltunk, és az első órák egyikén jöttek
egymás után a szakkörök vezetői, s elmondták, hogy délután
milyen foglalkozási lehetőségek vannak. Bejött egy vékony, idősebb
tanár néni, és előadta, hogy van ám irodalmi színpad is. A
sok testnevelés szakos unottan és kissé gúnyos ábrázattal
figyelte, arcukra volt írva: na, persze, majd mi aztán bohóckodni
fogunk. Nem történt más, minthogy megsajnáltam a tanárnőt,
és jelentkeztem. Tehát ez az empátia sodort a színi pályára.
Nagy szerencsém volt, mert az irodalmi színpadnak olyan tagjai
voltak, mint Incze József, és Farkas Ignác. Az előbbi az Újszínházban,
az utóbbi Zalaegerszegen játszik. Ők ketten belesodortak a színjátszásba.
Mikor többet jártam a színjátszó körbe, mint edzésre, azt
mondta a testnevelés tanárom: belőled már nem lesz sportoló,
az edzésnaplót a színpadvezetővel írasd alá.
A gimnáziumot követően
máris a Nemzeti Stúdiójába került?
– Még
negyedikes voltam, mikor a Szegedi Nemzeti Színházban kaptam
egy-két mondatos szerepeket. Akkor rendezték meg Békéscsabán
az Ábel a rengetegben c. darabot, és azt akarták, én legyek Ábel,
de erre nem adott ki a gimnázium. Érettségi után nem vettek föl
a Színművészeti Főiskolára, és így segédszínésznek szerződtem
Szegedre. S mindez úgy volt feltűntetve a személyi igazolványomban,
„foglalkozása: seg.színész”. Ezen aztán sokat vidultak az
igazoltató rendőrök. A következő évben újra jelentkeztem a
főiskolára, s mivel újfent nem vettek föl, a Nemzeti Stúdióba
mentem. Akkor nagy rangot jelentett ott tanulni. Amit alapjaiban
tudok a színészetről, azt ott, a Nemzeti Stúdióban sajátítottam
el Bodnár Sándortól, a remek színész-pedagógusmestertől. A
stúdió elvégzése után katonának mentem, s mikor leszereltem
elszerződtem Békéscsabára. Utána felmentem Budapestre, de
annyira nem kapkodtak utánam a fővárosi színházak, hogy volt
idő, mikor takarításból kellett megélnem. Visszatértem
Szegedre, ahol az MTV Szegedi Körzeti Stúdiójában voltam
mindenes, asszisztens, majd barátaimmal megalapítottunk egy kis
társulatot. Jártuk a vidéket, de nem haknicsapatot akartunk létrehozni,
hanem színházat, és a kis művelődési házaknak eladtuk a
felnőtt, és a gyerekelőadásokat. Mi festettük meg a díszleteket,
és a jelmezeket is mi varrtuk meg. Az előadásokban négyen,
vagy öten voltunk benne, hogy beférjünk egy Wartburgba. A tetőcsomagtartón
pedig ott voltak a díszletek. Közben játszottam a Minerva Színpadon
is, ami kimondottam amatőr volt, mi viszont, akik a vidéket jártuk,
mind végzett művészek voltunk. Felvetődött, érdeklődjek a
Szegedi Nemzeti Színháznál, hátha szükség van rám, de azt
mondtam, csak akkor megyek oda, ha hívnak. Eltelt egy-két hét,
és Árkosi Árpád rendező felkért a Don Carlos egyik kisebb
szerepére. Tehát hívtak, s én mentem. Játszottam az Egyetemi
Színpadon is, majd Paál István főrendező elhívott Veszprémbe,
s egy év várakozás után döntöttem úgy, elszerződöm.
Medveczky Attila
|