2013.02.22.
A
dzsessztől az operáig
A színészmesterséget a Kolozsvári Magyar Opera színpadán sajátítottam
Covacinschi Yolanda, a Kolozsvári Magyar Opera énekesnője
Máramarosszigeten született. 2004-ben érettségizett a
Nagybányai Művészeti Líceumban, 2007-ben végezte el a kolozsvári
Gheorghe Dima Zeneakadémia ének szakát. 2009-ben mesterfokú
tanulmányokat folytatott a kolozsvári Gheorghe Dima Zeneakadémián.
Több mesterkurzus résztvevője (Ion Buzea, Mariana Nicolesco,
Tom Krause, Jean-Luis Chastaing). 2007. szeptember óta a Kolozsvári
Magyar Opera tagja. Főbb szerepei a Kolozsvári Magyar
Operában: címszerep (Pejtsik-Szomor: Báthory Erzsébet), Rosina
(Rossini: A sevillai borbély), Pamina (Mozart: A varázsfuvola),
Ámor (Rameau: Pygmalion), Második udvarhölgy (Purcell: Dido es
Aeneas), Musetta (Puccini: Bohémélet), Kati (Farkas F.: Csínom
Palkó), Gilda (Verdi: Rigoletto), Mara (Erkel F.: Brankovics György),
címszerep (Erkel F.: Sarolta), Mátyás (Erkel F: Hunyadi László),
Meriem (Venczel P.-Moravetz L.: Ali Baba és vAgy negyven rabló),
címszerep (Donizetti: Lammermoori Lucia), Adina (Donizetti: A
szerelmi bájital). Díjak, elismerések: a legfiatalabb énekművész
díja a Román Dal Országos Fesztiválján (2004), a legfiatalabb
szoprán díja a Hariclea Darclée Nemzetközi Énekversenyen
(2005), II. díj a Román Dal Országos Fesztiválján (2005),
Martha Joja -díj a Ionel Perlea Nemzetközi Fesztiválon (2008).
Mi motiválta az énekesi pályára?
–A máramarosszigeti
zeneiskolában nyolc éven keresztül zongoráztam, majd a nagybányai
líceumban már énekszakra jártam. Gyerekként főleg a korabeli
könnyűzenei slágereket énekeltem, így az eszembe se jutott,
hogy valamikor operaénekes leszek. Kimondottan szerettem volna
fejleszteni a hangom, de csak azért, hogy könnyűzenét énekelhessek.
Dzsessz –és rock együttesekben énekeltem. Tízedikes voltam,
mikor elhoztak a Kolozsvári Román Opera Sevillai borbély-előadására,
és akkor kezdtem el az opera irányába elmozdulni. A hangom is
fejlődött, s mivel másként kell könnyűzenét, s másként
operát énekelni, megnyílt előttem az opera útja. Első próbálkozásra
felvettek a kolozsvári zeneakadémiára, és ezután komolyan
foglalkoztam a klasszikus éneklési móddal. 2007-ben sikerrel
felvételiztem a Kolozsvári Magyar Opera énekkarába, de már az
első években szóló szerepeket kaptam, míg 2010-ben fel nem kértek
magánénekesnek.
Azért egy dátum kimaradt, hiszen 2004-ben megkapta a legfiatalabb énekművész
díját.
–Tanáraim küldtek
el a különböző versenyekre, úgymond visszaigazolásként.
Ezek a megmérettetések országos és regionális szinten mind számon
tartottak voltak. Úgy látom, hogy egy verseny megnyeréséhez önmagában
a tehetség kevés, emellett szorgalmasnak kell lenni, munkabírónak,
és akkor annak meglesz a gyümölcse.
Karénekesként kis szerepeket kapott?
–Többnyire főszerepet,
így Rosinát, Musettát, Paminát. Szerepálmaim igazából nem
voltak, mert mindig jött egy következő nagy szerep, amelyik
nehezebb volt az előzőnél. Eddig a legnagyobb szerepem, amit már
szólistaként énekeltem, s ami a legközelebb áll hozzám, s
nagyon nehéz technikailag megoldani, az a Lammermoori Lucia címszerepe.
Mennyire volt büszke arra, hogy a Magyar Opera szólistája lehetett.
–Nagyon! Amikor összeállt
hajdan egy zenekar, azért, hogy kísérjen engem, s valami slágert
énekeljek, akkor számomra az volt a csúcs. Amikor bejöttem, és
láttam, hogy egy teljes zenekar kísér, s ilyen sok ember egy közös
célért együtt dolgozik, nagyon meghatott.
Az operaénekeseknek a színpadi játék is lényeges. Azt is tanították
a főiskolán?
–A főiskolán két
évig tanultuk a színpadi játékot, de azt nem volt elég ahhoz,
hogy színpadra kerüljünk. A színészmesterséget igazából
itt, a Magyar Opera színpadán sajátítottam el, lestem el másoktól.
Tehát itt lettem igazi operaénekessé. A színház vezetői
nagyon jól láttak el feladatokkal, mert az egyik szerep által
elsajátított technika hozzásegített egy következő megtanulásához.
Lírai szopránként kezdtem, és öt év alatt elértem azt, hogy
a felső regiszterekben is jól szól a hangom, és képes vagyok
színesebb, gazdagabb koloratúrák megszólaltatására. Kollegáim
pedig mind segítettek abban, hogy minél jobban alakítsak egy
szerepet. Hiszen itt nincs nagy egyéni diadal, hanem közös
sikerről beszélhetünk.
Magyarországon főleg darabra szerződtetik az énekeseket, itt viszont
egy jól működő társulat üzemel.
–Lelki vonatkozásban
nagyon sokat számít, hogy jól ismerjük egymást, úgy élünk,
mint egy család, ahol vannak kisebb összezördülések, de a közös
cél érdekében, mindig összefogunk. Amióta idekerültem egy második
családra leltem. Teljesen más a jellege egy itteni előadásnak,
mint mikor meghívott vendégként énekelünk.
Nem is fordult meg a fejében, hogy máshol próbáljon szerencsét?
Hiszen a lírai-koloratúr szoprán hangfaj eléggé keresett a
nagyvilágban.
–Ha tudok, akkor
elmegyek egy-egy meghallgatásra, és ha hívnak, akkor vendégként
éneklek máshol is, de a gyökereim Kolozsvárhoz kötnek. Nem szívesen
mennék innen el hosszabb időre énekelni.
Hogyan készül föl egy-egy szerepre?
–Meghallgatom CD-én
az operát, megtanulom kottából zeneileg és utána jön a
technikai kigyakorlás, az úgynevezett hangba helyezés. A
Lammermoori Luciát például két éven keresztül készítettem
elő. Mikor tanárommal együtt úgy éreztük, hogy tudom a
szerepet, csak akkor mertem odamenni a karmesterhez azzal, hogy
Luciát el szeretném énekelni. Szólistaként szinte kötelességem
az, hogy minél több szerepet sajátítsak el a repertoáron lévő
darabokból. Meghallgattak, és engedtek a kérésemnek. Nagyon
sokat lehet tanulni azzal, hogy énekeseket hallgatunk, és egy
adott ponton túl kifejlődik az a tudásunk, hogy rájöjjünk,
kitől mit, milyen technikai megoldást sajátítsunk el.
A kolozsvári közönség mennyire kedveli a Magyar Opera művészeit?
– A kolozsvári közönség
operett és musical előadásra jön inkább el, sajnos az opera
kissé háttérbe szorul, pedig az utóbbi öt évben nagyon
megfiatalodott a társulat, és igazán érdemes lenne megnézni
azt, amit a mai fiatalság kínál ebben a műfajban. A mi
feladatunk, hogy mindent megtegyünk annak érdekében, hogy jó
előadás kerüljön színpadra,és ez rengeteg munkával jár.
Ezen kívül már csak reménykedni tudunk abban, hogy a közönség
száma gyarapodik.
A nézők, a kollégák, vagy a kritikusok véleményére ad inkább?
–Mindenkinek a véleménye
számít, és azokat a maguk helyén kell értékelni. Kikérem a
rendező, a karmester, az énekes kollégák véleményét is,
hogy mit tudnék jobban csinálni. Teljesen nyitott vagyok akármilyen
kritikára. Ami még sokat segít a fejlődésben az, hogy
mindegyik próbát és előadást felveszem diktafonra, s majd
visszahallgatom. Igyekszem őszinte lenni saját magamhoz, és így
tisztán látom, hallom, hogy hol vannak technikai hibák , és
hol lehet korrigálni.
Ha már a technikáról beszéltünk: egy musical-operának, a Báthory
Erzsébetnek énekli a címszerepét.
––Ez a szerep valóban
nem egyszerű technikailag, és minden könnyűzenei tudásomra szükség
volt a megvalósításához. Elég nehéz az operai és a
musicales technikát ötvözni, sőt, egy igazi kihívás a két különböző
hangtechnikát váltogatni néha még ütemenként is. De örvendek,
hogy egy ilyen feladatot is kaphattam, és igyekszem minél jobban
megoldani.
Medveczky Attila
|