2013.02.22.
Díjazott nyíregyházi turisztikai
fejlesztések
Az egy évvel korábbihoz képest több mint egymilliárd
forinttal nőtt a befizetett adók nagysága
Nyíregyháza lesz
a díszvendége az év legnagyobb turisztikai vásárának, a
budapesti Utazás Kiállításnak. A Hungexpo Budapesti Vásárközpont
kiválónak minősítette a pályázatot, így február 28. és március
3. között a kiállításon még nagyobb figyelmet kaphat a
szabolcsi megyeszékhely. A kitüntető címhez nagymértékben
hozzájárult, hogy Nyíregyháza turisztikai szempontból sikeres
évet zárt. Dr. Kovács Ferenc Nyíregyháza polgármestere,
országgyűlési képviselő elmondta: a város igen előkelő,
110 négyzetméteres standon, központi helyen mutatkozik majd be.
Mindezt az idegenforgalmi adóbevételekből tudják finanszírozni.
Ha valaki nekem a ’90-es évek elején azt
mondta volna, hogy valamikor divat lesz Nyíregyházán üdülni,
kikapcsolódni, az illetőt javíthatatlan álmodozónak mondtam
volna. Mikor kezdett el a megyeszékhely vezetése komolyan
foglalkozni a turisztikával?
–A 2010-es polgármesteri választási kampányomban
a gazdaságfejlesztés és a munkahelyteremtés mellett a
turizmust jelöltem meg, mint Nyíregyháza hatalmas és ki nem
használt lehetőségét. Akkor is mosolyogtak többen a kijelentésemen.
A választások megnyerése után azonnal hozzá kellett kezdenünk
egy folyamatban lévő, elrontott fürdőberuházás átdolgozásának.
Már-már az átadás is kétséges volt, de mégis, a megfelelően
átalakított koncepciónak köszönhetően 2011. júniusában meg
tudtuk nyitni a Parkfürdőt. Ezzel elindult a nagyszabású
turisztikai fejlesztési program. Összeállítottuk a Sóstó
–komplex fejlesztési projektet, ami 2,1 milliárdos támogatást
nyert 2012-ben. Ennek konkrét megvalósítása a közeljövőben
veszi kezdetét. Ezen kívül kisebb nyertes pályázataink voltak
Sóstón, például a víztorony-felújításra. S most folyik a fürdőház
és a gyógyászat fejlesztése. Azt gondolom, hogy a díszvendég
-szerep a kétéves kemény munka eredménye, illetve mindennek az
elismerése Nyíregyháza számára hatalmas elismerés. Tavaly pályázatot
nyújtottunk be a helyi Turisztikai Desztinációs Menedzsmenttel
azzal a céllal, hogy az országos turisztikai kiállításon díszvendég
legyen Nyíregyháza. Egy rövid kitérő: nagy büszkeséggel tölt
el bennünket, hogy a nyíregyházi lett 2011-ben az év TDM
–szervezete, úgy hogy csak júniusban alakult meg.
Milyen körülmények közt mutatkozik be Nyíregyháza
az Utazás Kiállításon?
– A város igen előkelő, 110 négyzetméteres
standon, központi helyen mutatkozik majd be. Mindezt az
idegenforgalmi adóbevételekből tudjuk finanszírozni, amit egyébként
is turisztikai marketingre kell fordítani. S mi bemutatjuk a felkínált
lehetőségeinket, szálláshelyeinket, vendéglátóhelyeinket,
melyekre úgynevezett turisztikai csodacsomagokat állítottunk össze
a stand látogatóiknak. Az állatkert és a fürdő már tavaly
is elérte a közel félmilliós látogatottsági számot. Komoly
marketing munka alapján sikerült visszahozni a lengyel, a szlovákiai
szlovák és magyar, az erdélyi, a román, az ukrán vendégeket.
Tavaly nyárra így minden szálláshely tele volt, és
augusztusra már nem lehetett szállást találni. Célunk, hogy a
potenciális turisták mellett a szakmával és a szakmai befektetőkkel
is felvegyük a kapcsolatot, s bemutassuk számukra a Sóstó-fejlesztési
projekt állomásait és a további magánberuházási lehetőségeket.
Bizonyára ahhoz, hogy a turisták több napot is
eltöltsenek a városban, nem elegendő a parkfürdő megléte,
hanem kulturális programok is kellenek…
–Pontosan így van, s ezért már tavaly összeállítottunk
a TDM-szervezettel különböző csomagokat. 2012 nyár elején
testvérvárosunkba, Rzeszów-ba utaztunk, ahol be tudtuk
mutatni különböző programajánlatainkat. Szintén tavalyra állt
össze az a nagy városi rendezvénysorozat, ami tízezreket vonz
Nyíregyházára. Április utolsó hétvégéjén veszi kezdetét
a sorozat Hello, Nyíregyházával, amit követ májusban a
városnapi rendezvény, a Vidor-fesztivál, a Krúdy
–napok, a sörfesztivál – hogy csak néhány programot
említsek meg. Célunk, hogy színes, gazdag, minden réteget,
korosztályt érdeklő programajánlatot hozzunk létre.
Sokszor azt vesszük észre, hogy Bécsről, Rómáról
többet tudunk, mint Budapestről, vagy a hazai nagyvárosokról.
Mit tudnak tenni annak érdekében, hogy a nyíregyházi fiatalok
jobban megismerjék a megyeszékhely építészeti és természeti
nevezetességeit?
–Örülök a kérdésének, mert mindig azt mondtuk, először
a nyíregyháziakat kell ezekre a rendezvényekre, turisztikai látványosságokra
elcsábítani. Annál is inkább, mert a korábbi években negatív
kép élt még a saját városunkban is a fürdőről. Ma már
civil szervezetekkel együtt nagyon jó programajánlatokat
dolgoztunk ki, s ezek olvashatók a www.
nyiregyhaza.hu honlapon. A helyi TDM szervezet honlapja
pedig a világnyelveken kívül lengyelül, szlovákul, ukránul
és románul is elérhető. Mindezen túl a fürdőben, az állatkertben
a feliratok többnyelvűek és az információs pultoknál a
fiatalok beszélik a szomszédos országok nyelvét. Ez is
mutatja, mennyire komoly marketingmunkát végzünk.
Mekkora bevételt remélnek ettől a díszvendégi státusztól?
–Konkrét összeget nem számoltunk ki, hiszen a bevétel
nagy része nem az önkormányzathoz folyik be, hanem azokhoz a
kis-és középvállalkozókhoz, akik vendéglátóhelyeket üzemeltetnek.
Az állatpark, a fürdő, és a falumúzeum is a város tulajdonában
van, és ezeknek az intézményeknek az üzleti tervét az elmúlt
két évet jellemző dinamika alapján állítjuk össze azért,
mert úgy gondoljuk, még sok a tartalék a helyi turizmusban.
Jelentős eredmény, hogy bár Sóstó-Gyógyfürdő elnevezés
olvasható a városrész tábláján hosszú évek óta, de csak
tavaly sikerült elérnünk, hogy az összes helyi gyógykutat ténylegesen
gyógyvízzé minősítsék, és három országos gyógyfürdői címet
nyertünk Sóstóra, és egy regionálist a belvárosi Júlia-fürdőre.
Folyamatban van a gyógyfürdő gyógyhellyé minősítése, és
reméljük, hogy a nyár végéig elnyerjük azt a címet is, ami
a gyógykezelés területén védjegyet jelent. Mindez azért
lenne lényeges, mert szeretnénk, ha a szezon nem érne véget ősszel.
Ha ezt elérjük, akkor ennek megfelelően végeznénk fejlesztési
programjainkat és a marketinget is.
Ha már a bevételnél tartunk, az utóbbi évek egyik
legnagyobb helyi adóbevételét érte el 2012-ben a nyíregyházi
önkormányzat; a helyhatóság számlájára több mint
kilencmilliárd forintot fizettek be a 120 ezres nagyváros vállalkozói
és lakói. Mi mindenre lehet visszavezetni ezt az eredményt?
– Mindent megtettünk annak érdekében, hogy nőjön,
erősödjön az adózási fegyelem. Valóban, az egy évvel korábbihoz
képest több mint egymilliárd forinttal nőtt a befizetett adók
nagysága, 2011-ben ugyanis 8 milliárd forintot szedtek be.
Tavaly a legnagyobb bevétel az iparűzési adónál volt, 6,253
milliárd forintot teljesítettek a vállalkozások. Az összeg
8,8 százalékkal haladta meg a tervezettet, a tavalyelőttinél
pedig 1,1 milliárddal lett több. A
legnagyobb tételt tehát az iparűzési adó jelenti, hiszen a városban
több termelő beruházás valósult meg, ami a munkahelyek számát
is növelte. Csak 2012-ben közel 300 új munkahely jött létre,
a már Nyíregyházán működő és az újonnan betelepülő cégek
bővítéseinek, beruházásainak köszönhetően. Közel 15 milliárd
forintnyi munkahelyteremtő befektetés valósult meg. Mindez a város
érdeme is, hiszen az önkormányzat a szakképzéstől kezdve, a
rugalmas ügyintézésen át, nagyon sok területen ösztönzi a
befektetőket.
Medveczky Attila
|