vissza a főoldalra

 

 

 2013.01.01. 

Szabadka polihisztora

Mi mutattuk be először Szerbiában a Psalmus Hungaricust

Paskó Csaba az egyházzene magisztere, plébános, a Vajdasági Pax Romana elnöke 1975-ben született Szabadkán. 1994-től a Pécsi Hittudományi Főiskola mellett a Jannus Pannonius Tudományegyetem ének-karvezetés szakán rendkívüli hallgató. Vezényelni Tillai Aurél Liszt-díjas karnagyművésznél tanult, akinél 1999 májusában diplomavizsgát tett. Ezekben az években az egyetemen a hangképzés és a szólóéneklés alapjait is elsajátította Dr. Pillári Endréné tanítványaként. Orgonálni Szamosi Szabolcs pécsi orgonaművésznél tanult.

1999 őszétől a Grazi Zeneművészeti Egyetem Egyházzenei Tanszakán tanul, ahol 2003-ban diplomázik vezénylésből és orgonából. Vezénylést Johannes Princnél, valamint a grázi székesegyház karmesterénél, Josef Doellernél, orgonát Johann Trummer orgonaművésznél tanult. 2000-től a Szabadkai Egyházmegye felszentelt papja, a székesegyház káplánja. 2001-től tagja a Nemzetközi Himnológiai Társaságnak (IAH). 2003-tól a szabadkai bazilika karnagya és zenei koordinátora, valamint a Pro Musica Kamarakórus karnagya. 2004-ben szerez oklevelet orgona és karvezetés szakon. Tanulmányait folytatva 2005 tavaszán a Grazi Zeneművészeti Egyetem Egyházzenei Tanszakán posztgraduális képzését zárja gergelykorális és vezénylés témakörökben Franz Karl Prassl és Josef Doeller professzoroknál. Tanulmányai alatt részt vett számos továbbképzésen Olaszországban, Németországban és Hollandiában. 2005-től tagja a Nemzetközi Gregorián társaságnak. Ugyanebben az évben kinevezik a szabadkai székesegyház regens chorijává, az egyházmegye zenei igazgatójává. Szintén ebben az évben megalakítja a régió egyetlen gregorián énekegyüttesét. 2006 februárjában Bodrogvári-díjat kapott a Szabadka zenei életében elért kiváló eredményeiért. 2007 Vojislav Ilić-dijat kapott a belgrádi Horovi među freskama (Freskók között éneklő kórusok) elnevezésű hazai kórusok fesztiválján. 2008-ban tevékenyen részt vesz a középfokú egyházzenei képzés beindításában Szabadkán. 2011-től Kelebia plébánosa.

 Főtisztelendő Paskó Csaba Kelebia plébánosa, egyházzenész, karnagy, a Vajdasági Pax Romana civil szervezet elnöke, és konyhaművész is. Mi a hivatása, mi a foglalkozása, és mi a passziója?

 –A hivatásom a papi hivatás. Miután elvégeztem a szabadkai Pauliniumot, ami immár állam által elismert egyházi gimnázium, a Pécsi Hittudományi Főiskolára kerültem. Már gimnazista koromban Miocs József rektoratya, a szabadkai székesegyház karnagya hatására teljesen a zene bűvöletébe kerültem, és elhatároztam, megtanulok orgonálni. Abba nem gondoltam bele, hogy később professzionális szinten tudom-e majd a zenét művelni. Mindenkinek volt valamilyen hobbija, nekem ez. Miocs atya látta, hogy szorgalmasan gyakorolok, és nem vagyok tehetségtelen, ezért beíratott a zeneművészeti szakközépiskolába, ahol Székely Mária és Égető Gabriella Pro urbe-díjas pedagógusok, Égető tanárnő a Pro Musica Kamarakórus alapítókarnagya voltak a mestereim. Ezután nem is volt kérdés, hogy a teológia mellett zenével is foglalkozzam. Püspök úr úgy küldött engem Pécsre: „Csaba , támogatom zenei tanulmányaidat, mert eljön az az idő, mikor Miocs atya már nem bírja a karnagyai feladatokat elvégezni, és jó lenne, ha te váltanád.” Számomra ez csak olaj volt a tűzre. Amikor Pécsett megkérdeztem azt, ki taníthatna engem zenére, id. Dobos Lászlót ajánlották. Azt a Dobos Lászlót, aki Tillai Auréllal együtt alapította a Pécsi Kamarakórust, és aki a hittudományi főiskolán egyházzenét oktatott. Egy hétig Laci bácsi nem jelentkezett, és azt hittem, ez egy „diplomatikus nem”-et jelent. Egyszer csak közölték velem, hogy Tillai karnagy úr a Janus Pannonius Tudományegyetemen meghallhatásra vár. Tillai tanár úr a meghallgatás után azt mondta: „hét elsőse van, de nyolc kéne ahhoz, hogy az első évet megindítsák az egyetemen. Nem óhajt csatlakozni?” Nagyon boldog voltam, onnantól az ének-karvezetés szakra is jártam, ahol karizmatikus egyéniségek tanítottak, olyanok, akik a zene világában nem csak a szakmára oktattak, hanem közvetve neveltek is, példaképek voltak, fel tudtam rájuk nézni. De én közben és mindenek előtt teológiát hallgattam. Öt éven keresztül egyik egyetemi épületből szaladtam át a másikba. Kodály Zoltán A székelyeknél és Lajtha László Magnificat-ját vezényeltem azon a diplomakoncerten, amire nagyon büszke voltam. Éppen akkor kezdték el bombázni Szerbiát, ezért édesapám nem is tudott átjönni. Így csak édesanyám és kiskorú öcsém vett részt a koncerten. Rá egy hónappal Mayer Mihály püspök úr szentelt fel diakónussá. Ő azt szerette volna, ha Mohácson leszek segédlelkész. Akkor úgy éreztem: Magyarországon nem szeretnék maradni, haza akarok menni, de akkor a háború miatt nem lehetett. Megkérdeztem püspök urat, támogatja-e külföldi zenei tanulmányutamat. Ő ezt támogatta, és sikerült felvételt nyernem Grazi Zeneművészeti Egyetem Egyházzenei Tanszakára, ahol a mesterképzést is elvégeztem.

 Összesen hány diplomát szerzett?

 –Pécsett a teológiai, az ének-karvezetői diplomát szereztem meg, Grázban a karmesterit és orgonaművészit. Több posztgraduális képzésen vettem részt, de sajnos rajtam kívülálló okok miatt doktori disszertációmat egy éve megszakítottam. Amint mondtam papi hivatást élek, de gyakorló lelkipásztor, plébános csak egy éve vagyok. Korábban kizárólag a püspökségen éltem, mint a székesegyház karnagya. Ezt a feladatot a mai napig ellátom, de most Kelebia plébánosa is vagyok. Ezt megtehetem, mert már nem irányítom a városi filharmonikusokat. Megváltozott a politikai légkör, és én nem vagyok az új rendszer kegyeltje. Minden áron nem is akarok az lenni.

 Gregorián kórust is alapított.

 – 2007-ben Belgiumban a Watoui nemzetközi gregorián fesztiválra  hívtak meg minket Szerbiából, és azért alapítottam meg a gregorián scholát, a Choralschola Cathedralis Suboticiensist. Ennek a működése nem volt töretlen, mert 2006-tól a Szabadkai Filharmonikusok vezetője lettem, és igen sok projektet kellett abban ay időben vezetnem. Operettől kezdve a klasszikusokig mindent vezényeltem, és, hogy ezt autentikusan meg tudtam tenni, abban nagy segítségemre volt az, hogy két éven át a grázi opera kórusában énekeltem. 2006-ban megkérdezte tőlem a város vezetősége: csak az oratóriumokhoz ért, vagy a Kék Duna keringőt is el tudná vezényelni. Erre azt válaszoltam, hogy vezényléstechnikát Grázban ugyanaz a tanár tanította nekünk, mint a karvezetés –ének szakosoknak, a kórusvezénylés a legnagyobb erősségem, de más műfajt is le tudok vezényelni.

 Úgy tudom, a Szegedi Szimfónikus Zenekarral is kapcsolatban volt.

 –Amikor 2005-ben lediplomáztam, Szabadkán, a beiktatási hangversenyemre a Psalmus Hungaricust választottam. Közreműködött Molnár András Kossuth-díjas operaénekes; Szabóki Tündével pedig Mendelssohn 42. zsoltárátt, valamit Mozarttól az Exsultate, jubilate-t adtuk elő. Akkor még nem voltam kapcsolatban a szabadkai filharmóniával, így a szegediekhez mentem, azért is, mert tudtam, hogy a repertoárjukon van a Psalmus Hungaricus. Így a Szegedi Szimfónikus Zenekar, a Pécsi Kamarakórussal, a szabadkai Pro Musica Kamarakórussal 2005-ben mi mutattuk be először Szerbiában a Psalmus Hungaricust. Ennek hatalmas visszhangja volt; az Újvidéki Televízió élőben közvetítette a hangversenyt. Amikor átvettem a szabadkai Filharmonikusok vezetését, akkor az előző karmester – akit pénzmosás vádja miatt kirúgtak – bojkottálta a hangversenyt. Azt mondta azoknak a zenészeknek, akik akkor Újvidéken is játszottak, hogyha velem fellépnek, nem kapnak munkát Újvidéken. Nekem akkor egy olyan zenekart kellett átvennem, aminek még a jogi státusza sem volt letisztázva, ezért az első hangversenyt a szegediekkel kellett megcsinálnom, majd rendeztük a jogi kérdéseket, és egészen 2009-ig álltam a szabadkai zenekar élén. Jelenleg egy festőművész a filharmónia igazgatója, aki főleg belgrádi karmesterekkel dolgozik.  Így nyer politikai alapon tetszést a szerb város vezetőségénél. Kapok azért felkéréseket, így tavaly a városnapi hangversenyt vezényeltem.

 Említette a kórusszervezést. Mi motiválja a fiatalokat abban, hogy kórusban, ráadásul gregoriánkórusban énekeljenek?

 –A gregorián valóban nem divatos, felkapott dolog, nem látványos műfaj, de mégis tisztelet övezi a zenét kedvelő fiatalok körében. Azért is, mert nem egyszerű megtanulni a négyvonalas olvasatot. Én a gergelykorális neumarendszer olvasatát is tanítom, ami eleve nagy kihívást jelent számukra. Hosszútávon lekötni a fiatalok figyelmét csak úgy lehet, mint minden más projektben, hogy külföldi utakat, fellépéseket szervezünk. Az is jó, hogy én vezetem az egzházzenei tanszéket a zeneművészeti középiskolában, így mindíg van növendék, akit kinevelek ebbe a kórusba.

 Régebben volt arra forrás, hogy hanghordozók, lemezek jelenjenek meg?

 –2008-ban kiadtunk egy cd-ét a Pro Musica Kamarakórus 40 éves jubileuma alkalmából. Még pár éve Szabadkán több pénz volt a kultúrára. Volt olyan évad, mikor 80 ezer eurót „elvezényeltem” különféle projektumokra. Az elmúlt néhány évben  Szabadkán több mint 200 hangversenyt szerveztem, vezényeltem csak a székesegyházban.

 2009-ben tehát megvált öntől a városvezetés. A zeneszeretőknek mindegy, ki irányítja a filharmóniát?

 –Fájdalmas témát érintett, mert Szabadka vonatkozásában régen nem beszélhetünk egységes lakosságról. Nagyon szűkül a magyar értelmiségi réteg, nincs magyar érdekvédelem. Ennek a bizonyítéka az, hogy a magyarok elveszítették a várost. Ezen sincs mit csodálkozni, mert a magyarok folyamatosan emigrálnak Magyarország felé. Tíz évvel ezelőtt sokkal több magyar szót hallottunk; a városba koszovói cigányokat telepítettek, és ezen kívül rengeteg szerb menekült él itt, akik aztán nem is akarnak megtanulni magyarul. Ezresével jöttek ide a nomád életformához szokottak, és ezresével menekültek el innen a magyarok. Ezek után nem csodálkozhat azon, hogy nagyon kevés embernek jelent valamit a filharmónia ügye. Legtöbben a túlélésükért küzdenek.Vajdaságban magyar értelmiséginek lenni, szakmát, hivatást képviselni nem egyszerű feladat.

 A papi hivatás, és a zenei feladatok mellett a sorban harmadikként ott van a konyhaművészet. 2010-ban szerb nyelven jelent meg Otac Pasko u kuhinji (Paskó atya a konyhában) címmel szakácskönyve. Honnan ered a főzés iránti vonzalma?

 –Öt éves voltam, mikor megkérdezték tőlem, hogy mi leszek, és már akkor azt válaszoltam: pap vagy szakács. Édesanyám szakácsnő volt, és engem már kicsiny gyerekként érdekelt a konyhaművészet. Ahogy édesanyám elkészítette az ételeket, ahogy a fűszereket, a hagymát vágta, s amilyen tisztelettel nyúlt az ételekhez, ezek a képek mind megmaradtak bennem és tiszteletet váltottak ki belőlem. Emellett ott volt a papi hivatásra való felkészülés. Amikor 4-5 éves gyerek voltam, a bajmoki templomba vitt el misére a nagymám. Úrfelmutatáskor a ministránsok az oltár mögött hosszan csengettek, s én meg voltam győződve arról, ilyenkor az angyalok csengetnek. Azon gondolkodtam, mit kell nekem az életben csinálnom ahhoz, hogy egyszer majd nekem csengessenek az angyalok, ha felemelem az Oltáriszentséget. Anno, a ’80-as években a szakácskodás egy szakmunkásképzés által elnyert feladat volt, és az ember akkor dolgozott, mikor mindenki más ünnepelt. Édesanyámban ezért soha nem fogalmazódott meg az, hogy szakácskodást lehet művészi szinten művelni. Édesanyám azt mondta, ha fia kitűnő tanuló, legyen orvos. Ez alapból nem jött össze, mert nem bírom a vér látványát. Szüleim tiszteletben tartották döntésemet, hogy a papi hivatást választom. A gasztronómia pedig megmaradt számomra tiszteletövezte hobbinak. Évtizedek óta gyűjtöm a recepteket, szakácskönyveket. Tíz éves fiúként szilvásgombócot készítettem. Édesanyám fáradtan hazajött, és arra kért bennünket, melegítsük meg az ételt, ma újat nem főz. Én pedig megfőztem a szilvásgombócot, egyetlen egy hibát követtem el, hogy a krumpliról nem tudtam jól leönteni a vizet. Így aztán kemény „gumilabdákat” gyártottam. Ez is remek „iskola” volt. A konyhaművészethez fontos a kreativitás, és ez már akkor megvolt bennem. Nemrég fejeztem be Bernard Deleglise –ő nyitotta meg 1997-ben az első francia éttermet – francia mesterszakács budapesti kéthónapos kurzusát, és egy cukrász expón díjat is nyertem. Tehát ma már nem csak, hogy érdekel a gasztronómia, hanem szeretném a hobbimat minél professzionálisabb szinten végezni. Az ön által említett szakácskönyv receptek, esszék, gyűjteménye. Gyűjteményemet, magyarul írt jegyzeteimet Boris Tót ültette át szerb nyelvre. Így szakácskönyvem az egész ország területén megvásárolható, és a visszajelzések azt mutatják, vásárolják is. Terveim szerint ezt a szakácskönyvet kiadjuk magyar nyelven Budapesten, és saját weboldalam is lesz, ahol olvashatók receptjeim.

 

Medveczky Attila