2013.01.01.
Anya és fia ávós felügyelet alatt
csak családi ügyekről beszélhetett
(Szerdahelyi Csongor: A Jó Pásztor nyomában, Beszélgetés Sill
Aba szombathelyi ferencessel)
Dr.
Sill Aba Ferenc ferences szerzetes apai ágon Tirolból származik;
a Brenner – hágón folyik át a Sill. A Rákóczi -szabadságharc
utáni nagy pestisjárványt követően érkezett az egyik őse,
Sill Pál bognárként Csallóközcsütörtökbe. A könyvből
megtudjuk, hogy Csakkőközcsütörtökön akkortájt még híres
vásárok is voltak. A környék és a pozsonyi, valamint a cseh
gyárak termékei itt cseréltek gazdát. Csallóköz volt
Csehszlovákia éléskamrája. sík vidék, és nagyon jó az
itteni termőföld. A községben külön volt hely, ahol az apró
állatokat – libákat, kacsákat, tyúkokat – árulták, külön
volt az úgynevezett Fazekas domb, ahol a fazekasok rakták ki áruikat,
külön volt a disznóvásártér, a marhavásártér és a lóvásártér.
Évente hat nagy, úgynevezett országos vásár volt. Jóformán
szekér szekeret ért az országúton, annyian érkeztek ilyenkor.
Aba atya családja is jelentős birtokot művelt. Kezdetben még
egésztelkes jobbágyként, az 1848-as jobbágyfelszabadítás után
azonban birtokossá váltak. Anyai nagybátyja, Tóth Ferenc
Nagyszombatban ferences teológus volt, és az 1938-as bécsi döntés
után átvételét kérte a Mariánus Provinciába. Anyai nagyszülei
Csallóköztárnokon éltek, és unokájuk gyakran nyaralt náluk.
A nagyapa bíró volt, s nála gyakorta vendégek voltak a Szent
Antal -kolostor ferences barátai. Boldog és gondtalan volt a fiú
gyermekkora. Náluk lakott házasságkötése előtt egy édesanyja
falujából származó tanítónő, Tila (Matild) volt a neve.
Még nem volt a
fiú iskolás, de mivel Tila gyakran magával vitte a munkahelyére,
így sok mindent megtanult ott. Így jóformán észre se vette,
hogy mikortól kezdett el ténylegesen iskolába járni. Hamar
megszokta az ottani rendet, és az alapvető ismereteket is könnyen
elsajátította. A könyvből megtudjuk, hogy a tanulás osztott
időben történt. Délelőtt nyolctól délig tanultak, közben
negyedórás szünetet tartottak, majd hazamentek ebédelni. Délután
kettőtől négyig ismét voltak órák. Hetente többször is
tartottak tornaórát, ilyenkor a sportpályán futballoztak. Aba
atya ezt a sportot nagyon szerette. Szabadidejükben is gyakran rúgták
a labdát a társaival a község nyugati végében, a házunk közelében
elterülő mintegy két kilométer hosszú legelőn. Csehszlovákiában
az elemi iskola nyolc osztályból állt. Akik tovább szerettek
volna tanulni, azok általában az ötödik vagy a hatodik osztály
elvégzése után jelentkeztek középiskolába, polgáriba, gimnáziumba
vagy kereskedelmi középiskolába. 1937 szeptemberében a
pozsonyi magyar gimnáziumba került. Az egykori evangélikus líceum
épületét jelölték ki magyar gimnáziumnak, amit akkor már
nem az evangélikus egyház működtetett, hanem állami fenntartású
intézmény volt. A magyarság kisebbségi helyzetbe kerülésére
utal, hogy a magyar és a német gimnazisták is ugyanabba az épületbe
jártak. Egymást váltva folyta tanítás, három nap délelőtt,
három nap délután. Párhuzamosan három-három osztályban
tanult egy-egy évfolyam, összesen mintegy nyolcszáz magyar diák.
Jó páran csallóközi és mátyusföldi gyerekek, de sok
pozsonyi is tanult ott.
Pozsonyban szinte egyenlő arányban voltak magyarok, németek
és szlovákok, akik viszonylag békében éltek egymással. Az
első tanulmányi év különösebb feszültség nélkül telt. A
hivatalokban, az üzletekben és az áruházakban is bátran használhatták
anyanyelvüket. Csak néhány évvel később érkeztek hírek
politikai feszültségről. Magyarországon pedig felmerült a
trianoni békediktátum revíziója, amelynek híre a felvidéki
magyarság körében is visszhangra talált. Emlékszem, hogy egy
alkalommal a vonat ablakaira piros-fehér-zöld színű papírlapokat
ragasztottak, amelyek fehér mezejére a következő szöveget
nyomtatták: „Piros, fehér, zöld, Pozsony magyar föld”- mesélte
Aba atya az interjúkötetben. Ahogy a fiú kamaszodott, egyre
jobban érezte belülről az elhívást a papi szolgálatra.
Tizenhat éves korában jelentkezett novíciusnak Búcsúszentlászlóra,
miután befejezte a negyedik gimnáziumi évet – a visszacsatolás
után – Dunaszerdahelyen. Aztán Esztergomban, már szerzetesi közösség
tagjaként, lett a ferences gimnázium növendéke. A háborús éveket
ott élte át. Románia kapitulációját követően, 1944 kora
őszén a szovjet csapatok megtámadták országunk déli területeit.
Amikor híre jött az orosz haderő egyre nagyobb térhódításának,
a fiatal rendtagokat hazaküldték Esztergomból. Néhányan Komárom
felé indultunk vonattal , de csak Dunaalmásig jutottunk, mert előző
éjszaka Almásfüzitő gyártelepét és vasútállomását súlyos
bombázás érte. Láttuk, hogy a magyar nép nem zsidógyűlölő,
nem antiszemita. Az egyszerű nép részvéttel és együttérzéssel
fordult az üldözöttek felé. 1945 után a gimnáziumban a
ferences növendékek és a kollégista civil diákok a legjobb
kapcsolatban voltunk, jóllehet mi egészen zárt körülmények között
éltünk. Az intézet vezetői nem kis gonddal a Tiszántúlról
szerezték be a krumplit és a búzát, amit csak éjszaka, titkos
utakon hozhattak, amit csak éjszaka, titkos utakon hozhattak,
mert ha a megszálló katonák észrevették, azonnal lefoglalták
a szállítmányt. A beérkező búzát a fiatal rendtagok az éj
leple hozták fel a templomtoronyba, nehogy a rekviráló oroszok
a nyomára bukkanjanak. 1948-tól rendszeressé váltak az
egyházak elleni politikai és sajtóbeli támadások. 1950-ben
pedig nem engedélyezték a Mariánus Provincia működését.
Burka Kelemen atya volt a tartományfőnök, aki nem volt hajlandó
tárgyalni a hatalom embereivel. A másik ferences tartomány, a
Kapisztrán vezetősége viszont kapcsolatban állt Balogh páterrel,
aki Rákosi tanácsadója is volt. Így az a rendtartomány működhetett.
A ferences rend vezetőségének kérésére a szombathelyi megyés
püspök a saját teológusai közé vette fel Aba atyát, így
került a Budapesti Központi Szemináriumba posztgraduális továbbképzésre,
hiszen egy hónappal előtte már pappá szentelték a
szombathelyi székesegyházban. Az akadémia megkapta ugyanazt
a rangot, mint amit az egyetem, tehát államilag elfogadott
doktori diplomát adhatott. A ferencesek közül kurzustársam
volt Kovács Bánk, Kákonyi Asztrik, Paskai László és Balázs
Sebestyén, aki később a Kapisztrán provincia vezetője lett.
Frajka Félix alsóbb évfolyamba járt…Vasárnaponként lelkipásztori
kisegítést vállalt különböző templomokban. Egyszer a városligeti
Jáki-kápolnában mutattam be szentmisét, amikor a hívek között
felfedeztem Kodály Zoltánt, aki figyelmesen hallgatta szavaimat.
Prefektusunk, a szombathelyi egyházmegyés zeneakadémiai tanár,
Werner Alajos egy alkalommal meghívta őt a központi szemináriumba,
és beszélgethettünk is vele.
A
központi szemináriumi tanulmányaim alatt találkoztam
Mindszenty hercegprímás édesanyjával, akit időnként Vecsey József
teológiai tanár kísért fel Szombathelyről a börtönben lévő
fia látogatására. Általában a szemináriumban szállt meg, mi
pedig esténként a szobájában beszélgethettünk vele. Másnap
mindig állami autó jött érte, ávósok vitték a találkozó
színhelyére. Egy alkalommal megkérdeztük tőle, hogy hol találkozott
a fiával, a bíboros úrral. Ezt nem tudta ő sem, mert a találkahelyre
mindkettőjüket lefüggönyözött autóval szállították. Anya
és fia ávós felügyelet alatt csak családi ügyekről beszélhetett.
E találkozásokról az édesanya levélben mindig beszámolt Géfin
Gyula szombathelyi rektornak. Ezeket a dokumentumokat ma is őrzik
a Szombathelyi Egyházmegyei Könyvtárban. 1952. szeptember
első napjaiban érkeztem Körmendre. Az állomáson Takáts István,
a plébánia adminisztrátora fogadta. A város a nyugati határsávba
tartozott, mégis minden nehézség nélkül megkapta a letelepedési
engedélyt. A plébániáról nem sokkal előtte vitte el az ÁVO
Gerencsér József plébánost, aki főleg a férfiak és az iskolás
gyerekek lelkipásztori gondozásában jeleskedett. Ő keményen
szemben állt a szerveződő békepapi mozgalommal. Központi, városi
helyeken ilyen egyházi személy nem működhetett, az ÁÉH csak
az állam iránt lojális egyházi vezetőket tűrte meg. Viszonylag
nyugodt körülmények között végezhettem lelkipásztori munkám,
egyedül a békepapi mozgalom beszervezésemre irányuló próbálkozásai
zavarták meg mindennapjaimat. A püspökvárból gyakran
felkeresett kaposi György egyházügyi titkár, és felszólított
a békepapi mozgalomban való aktív részvételre. mivel a
Csehszlovákiában élő szüleimtől semmi anyagi segítséget
nem kaphattam, kápláni szobám berendezése elég szegényes
volt. Az egyházügyi titkár több alkalommal is észrevételezte
ezt, s ellenérzést akart kelteni bennem az egyházi vezetőség
iránt. „maga itt káplánhoz méltatlan körülmények között
van, a püspöke pedig süppedő szőnyegeken jár, és fé- nyes
bútorokkal berendezett palotában lakik. Lehet ezen segíteni!”
– mondta. Az érvei nem hatottak meg. Amikor meghívót kaptam a
békegyűlésre, principálisom – aki erre rendszeresen járt
– felszólított, hogy kísérjem el őt. általában nem reagáltam
rá, csendben hallgattam, és otthon maradtam. Így tett idős káplántársam,
Harangozó atya is. Az akkori állami rendelkezések szerint a
lelkipásztorok nem saját plébániájukon, hanem távolabbi
helységekben kaptak hitoktatási beosztást. Katafára, Halogyra
és Halastóra jártam ki kerékpárral hetente két alkalommal.
Harangozó atyával felváltva foglalkoztunk a ministránsokkal a
körmendi templomban. A karácsonyi ünnepek hangulatát
megzavarta egy támadó hangvételű cikk, amely a megyei
napilapban A körmendi lélekkufár címen jelent meg. A ministránsokkal
való foglalkozásaimról írtak benne. A gyerekeket az iskolában
vonták felelősségre, engem pedig berendeltek a püspöki
hivatalba, ahol Bartányi Andor irodaigazgató fejezte ki rosszallását.
ezt követően táviratilag beidéztek az ÁEH központjába,
Budapestre. Nem találták felforgató egyénnek, de megvonták
tőle a kápláni 300 forintját. Ezután került a püspöki
palotába az egyházmegyei bíróságra. 1956 nyarán Kovács Sándor
püspök úr úgy döntött, hogy Aba atya mint egyházjogot végzett
pap, a szombathelyi egyházmegyei bíróságon dolgozzon szentszéki
kötelékvédőként. Ez nagy előnyt jelentett számára, mert az
állami hatóság kevésbé figyelte munkáját, hiszen főleg házassági
ügyekkel kellett foglalkoznia. Ez pedig nem volt annyira érdekes
az Állami Egyházügyi Hivatal számára. A püspökségen
dolgozott, amikor felkereste Ila Bálint, a Magyar Országos Levéltár
főlevéltárosa, hogy jegyzetelje ki a vasvári káptalan
anyagait. Abban az időben készültek Vas és Zala megye helytörténeti
lexikonjai, s ezen a területen a középkortól kezdve ez a káptalan
működött hiteles helyként. Ila Bálint jól tudta, milyen
jelentős anyag van a vasvári káptalan tulajdonában. Akkor ő már
világi papként dolgozott , mert 1950-től a rendtartományuk, a
Mariánus Provincia nem működhetett. Felmentették őket a szegénységi
fogadalom alól, mert meg kellett élniük valamiből. Aba atya
szerény életkörülményekhez szokott, így a munkájáért
kapott pénzt félretette, s abból a rendszerváltás után,
mikor újraéledt a szerzetesi közösség, létrehozta a Jó Reménység
Szombathely Alapítványt elsősorban – mivel Felvidékről,
Csallóközcsütörtökről származik– a felvidéki származású
Magyarországon tanuló fiatalok támogatására. Aba atya 1971-ig
volt központi szolgálatban. Amikor meghalt Körmendi László
táplánszentkereszti plébános, megpályáztam a falu plébánosi
státuszát. Elég jól ismertem a plébániát, mivel korábban már
többször vezettem ott lelkigyakorlatot, amely során bepillantást
nyertem az egyházközség működésébe is, emellett pedig úgy
gondoltam, Táplánszentkereszt elég közel van Szombathelyhez,
így a plébánosi teendők mellett a központi feladataimat is el
tudom végezni.
1987-ben,
miután Aba atya lett az Egyházmegyei Könyvtár és Levéltár
vezetője, az az állapot nem tűrte meg a kétlakiságot. Ezért
is nevezték ki a székesegyház plébánosává, így visszaköltözhetett
Szombathelyre. A templomi énekkar ezekben az években szerveződött
újjá. Emlékezetes volt a pesti ferences templom énekkarával közös
passaui hangversenyük. Az eseményt a Bajor Rádió is közvetítette.
1989-ben a mariánus ferences rendtartomány – amelynek működését
1950-ben a diktatúra megszüntette – ekkor lecsökkent létszámmal
és idős rendtársakkal, de újraszerveződött. Aba atya feladta
a székesegyházi plébánia vezetését, és a ferences rendház
főnöke és a templom plébánosa lett. A rend generálisa pedig
1990-ben kinevezte a rendtartomány főnökévé. Az egykori
szovjet fennhatóság alatt élő rendtartományok vezetőit
1990-ben Rómába hívták, hogy tájékozódjanak a rend helyzetéről,
amire az elmúlt 40 évben nem volt lehetőségük. Egy hónapon
keresztül a ferencesek egyetemén, az Antonianumon kaptak továbbképzést.
Úgy tudták visszaigényelni az épületet, hogy részben
kolostor, részben pedig főiskolai kollégium működjön ott.
Ebbe az állami hatóság is szívesen belement, hiszen kollégiumi
férőhelyekre szükség volt. Korszerű kétágyas, zuhanyzós
szobákat alakítottak ki telefon- és internetlehetőséggel. A
felújítás több mint 400 millió forintba került, ehhez a forrást
úgy teremtették elő, hogy 180 millió forintért eladták az önkormányzatnak
az épülethez tartozó Ferences-kertet, amelyben ma történelmi
témapark látható. A még hiányzó összeg adományokból jött
össze, külföldről is segítettek a rendtársak.
A
ferencesek egyik nagy öregje, Sill Aba több mint hetven éve lépett
be Szent Ferenc rendjébe. Ahogy Szerdahelyi Csongor megállapítja,
súlyos időknek a tanúja. Személyes emléke van arról, hogy
milyen megaláztatásban részesültek az állam részéről a püspökök
az ötvenes évek elején. Nevezte őt a kommunista sajtó lélekkufárnak,
az egyházügyis pimasznak, és az ávós vallató csikket nyomott
el az arcán. Beszervezni azonban nem tudták. A bajban szerencséje
is volt, mert mint mondja, a cápa alatt úszkáló kis halakat
kevésbé bántják. Nyolcvanon túl is fiatalos lendülettel végzi
tudományos és lelkipásztori feladatait. Szombathely megbecsült
polgára. Életével bizonyítja, hogy az önmagunkkal szembeni igényességgel,
a fölösleges konfrontációk kerülésével és természetesen a
gondviselés segítségével a legnehezebb körülmények között
is helyt lehet állni szerzetesként, papként, értelmiségiként.
(Szerdahelyi
Csongor: A Jó Pásztor nyomában, Beszélgetés Sill Aba
szombathelyi ferencessel; Martinus Kiadó, Szombathely, 2012.)
|