2013.01.01.
IN MEMORIAM CSURKA ISTVÁN
Csurka
István. Győzelemnek néztünk elébe, de eredményhirdetés előtt
megadtuk magunkat
Soros
György bejövetele
Észre kellett
volna vennem, mennyire kezében tartja már – vagy még? – a
lelkeket a Nyílt Társadalom terrorja – Aczél György és Kun
Béla. Mert hát égre kiáltó volt, ami történt. Még csak kétség
sem férhetett hozzá, hogy igazam van. Mitől fél és mitől
retteg az a szervezet, amely részben az én kiállásaimnak, munkámnak
is köszönheti a létét, és amely állítólag a hatalom átvételére
készül. Vagy nem arra készül? Azt hiszem, ennek a százszázalékos
megértését elhessegettem magamtól.
Fel sem tudtam fogni, milyen tragédia származik abból,
hogy itt állunk egy választás előtt, amelynek esélyesei
vagyunk, és nem készülünk hatalomátvételre. De azt nem láttuk
akkor még, legalábbis én nem, hogy a jelöltünk készül ugyan
a hatalomra, de csak akkora részletére, amennyit átengednek
neki, és ahhoz is Szabad György előretolására, felmutatására
van szüksége. Éspedig nem Szabad György kiváló történészi
erényeire, Kossuth-kutatásaira van szüksége, hanem a származására.
Ám, hogy az antiszemitizmus vádjától, amely végeredményben
nem volt igaz, miért kellett ennyire félni, miért kellett
elfogadni, hogy a radikális kiállás árt nekünk, s jobb is nekünk,
ha a békés, a megalkuvásos átmenetet szorgalmazzuk, mert a nép
nem szereti a radikalizmust, azt nem tudom. Győzelemnek néztünk
elébe, de eredményhirdetés előtt megadtuk magunkat. Ezt Fekete
Gyula meg is írta már akkor. És sajnos nem gondoltam végig
kellő szigorúsággal. Talán azért, mert a végére kibukkant
volna az igazság: nem is akarjuk a hatalmat. Mert alkatilag
alkalmatlanok vagyunk a hatalomra.
A teljes
hatalomra, azt hiszem, semmiképpen nem mertünk gondolni.
Végső soron én
magam sem akartam az egész hatalmat? Ez az adottság, helyesebben
fogyatékosság, azt hiszem nem íróságomból következik. Abból,
hogy valaki íróként át tudja folyatni magán az életet és le
tud írni embereket, jellemeket, s különösen ha drámaírói képességgel
is megáldotta az Isten és összeütközéseket, egymásnak feszüléseket
– drámákat, konfliktusokat – is tud teremteni, nem következik
az, hogy ha sorsa a politikába veti félre kell húzódjék a
hatalomosztás vagy szerzés elől. Másról van szó. A magyarság
alaprétegei hasonlóképpen viszonyulnak a hatalomhoz. Hosszú századok
alatt tanulták meg, rögzítették a lelkükbe, hogy a megmaradásnak
más útját-módját tanácsos választaniok, s éppen az eltűrt,
a meg nem szerzett vagy elvesztett hatalom ellenében kell
megmaradniuk. Paraszti magatartás ez. Bizonyosan nem Árpád-házi.
Nem turulos, türk és hétvezéri, hanem ugor ágú és paraszti.
S ez bizony nemcsak paraszti sarjadékokban virágzik ki, hanem ez
mélyen benne van a magyar kultúrában. Bibó István, aki
1956-ban Nagy Imre leghűségesebb, félelmet nem ismerő
minisztere volt és miután főnöke elmenekült a Jugoszláv követségre,
ottmaradt az üres parlamentben és írta memorandumait a
Szovjetunióhoz, az ENSZ-hez, s aki a Nemzeti Parasztpárt egyik
alapítója volt, azt hiszem soha nem akarta a hatalmat. Szent
István, ezzel szemben csak azt akarta, és meg is ragadta.
Bethlen Gábor is, úgyszintén. Sőt mi több, Bethlen István
is, lévén szintén szittya ági. A hatalmat akár kétes eszközökkel
is, ez gróf Bethlen István. A Parasztpártban, sőt az egész népi
mozgalomban, a legjobbjait is beleértve, az egy időben honvédelmi
miniszterré tett Veress Pétertől, az emigrációba kényszerült
Gombos Gyuláig, a „Minőség forradalmát” meghirdető Németh
Lászlótól a „Puszták népét” megíró Illyés Gyuláig
voltaképpen mindenkinek ilyenszerű volt a viszonya a hatalomhoz.
Ügyet, jónak látottat szolgáltak bátran és kitartóan,
esetleg megalkuvásokkal, pártot is alapítottak, kormánytisztségeket
is betöltöttek, de ha rájuk nézett a hatalom lehetősége szemérmesen
félrehúzódtak. Ez obi ugor magatartás, amit szegény
cserszegtomaji barátom, a legnagyobb magyar novellisták egyike,
Szabó István annyira tisztelt. Szerinte az obi ugor vadász két
álló napig is tud állni mozdulatlan az erdei nyiladék előtt,
hogyha megjelenik benne a vad, lenyilazza. A hatalom viszont
mindig csapdával dolgozik, véli az ugor-magyar. Én nem tudom,
mi vagyok, de akkor voltam ugor-magyar, amikor Árpád-házi
szelleműnek kellett volna lennem – mondom most dr. Utólagként.
Szabó Dezső
ezzel szemben roppant erővel, szenvedéllyel akarta a hatalmat.
Nem magának, hanem a magyarságnak. Ezért szinte végzetesen
egyedül maradt. Ugyanebből a tanulmányából még a következőket
is idéznem kell.
Véget kell vetnünk
annak a becstelen és pisz-kos játéknak, mely a nemzeti és faji
politika fogalma körül szemétlik s mely az Atyaisten minden
ideköpött svihákját bölcs politikai orákulummá teszi. Amint
Németországban német, Lengyelországban lengyel, Romániában
román, Olaszországban olasz politikát csinálnak: Magyarországon
csak magyar politikát lehet és szabad csinálni. Mit jelent ez?
Faji politikát vagy nemzeti politikát? Felelet: olyan faji
politikát, amely egyedül tudja biztosítani Magyarországon a
nemzeti politikára alapított történelmi építést. Mit jelent
ez?
Magyarország nem
egy korlátolt felelősségű vagy felelőtlen Hungária részvénytársaság,
holmi svihák, hülye és szélsikkasztó hungarizmus gyakorlásával,
nem mutyi-ország, amelyben különböző nemzetekhez tartozó és
azoktól irányított néptöredékek marakodnak történelmet,
nem is hajléktalanok menedéke vagy útszélre épített menedékház,
ahol Európa kóbor éhenkórászai torkig zabálhatják magukat,
hogy aztán megharapva a kenyeret adó kezet, lehetőleg minél több
lopott zsákmánnyal térjenek vissza ahhoz a közösséghez, mely
mások irgalmába koplaltatta őket. Magyarország a magyarságnak
vérrel, munkával, gondolattal, ezer év szenvedésével megvásárolt
külön, egy és oszthatatlan történeti műhelye, hogy fiainak
minél gazdagabb kulturális, szociális, gazdasági termését és
fejlődését biztosítsa, összes életérdekeik érvényesülését
intézményesen megszervezze, hogy a magyar lélek adottságaira
és a magyarság organikus szükségeire épített történelmi életben
saját arcát megteljesíthesse s megteremthesse minden lehető értékét
önmaga és az emberiség számára.
Tehát a magyarság
történelmi építésében egyaránt követ faji és nemzeti
politikát?
Igen. Faji politikát
követ, amennyiben történelmi életét a magyarság legmélyebb
életérdekei és legnagyobb biztonsága szerint építi a magyar
nyelv, magyar kultúra, az organikusan magyar történelmi célok
egységében. Nemzeti politikát követ, amennyiben a nemzet egységét
veszélyeztető minden töredékfaji politikát megsemmisít és
ennek az egységnek a keretén belül az ország bármily fajú
polgárát, bármily vérű munkát, tehetséget és jószándékot
az egyenlő elbánás politikájában részesít. Tömören
kifejezve: a ma-gyarság történelmi építésében nemzeti
politikába biztosított faji politikát követ.
Hosszan idéztem,
de talán világos, miért. Ezeknek a mondatoknak mai érvényessége,
minden becsületes magyar előtt, vitathatatlan. Azzal azonban,
hogy a történelem kiütötte a veszélyek közül a magyarságot
elnyeléssel fenyegető német veszélyt, de helyébe emelte az
1945 óta tartó szovjet korszakot nemcsak pompásan
beleilleszkedve átvészelt, de hatalomban, gazdagságban, erőben
még megfogyatkozva is megerősödött, holokauszt áldozat zsidóságot
és képessé tette arra, hogy a rendszerváltást a maga javára
kihasználja, bilderbergizálja, sőt az egyeduralomra jutott
USA-beli zsidóság segítségével még tovább növelje a
magyarság fölötti hatalmát, most a nemzeti megmaradásra a
legfőbb veszélyt jelenti. Soros és az ő nyílt társadalma,
amely egyáltalán nem nyílt, mert csak a pénz hatalma előtt
van nyitva, ennek a megtestesítője. Magam ennek a nyílt társadalomnak
nyomására szorultam vidéki kampányolásra 1990-ben, ami semmiség.
Kis ügy, egy eltévedt író ügye? Ezért írtak és közöltek
ellenem már 1990 óta több száz cikket? Lehet, hogy kis ügy,
de jellegzetes ügy, sokak ügye, magyarok sorsa. A legtöbbjük
észrevétlen maradt. A rendszerváltásban a nyílt társadalom
bezárt életeket, sorsokat és ezek hangtalanul sülylyedtek el.
Magam nem süllyedtem el, legalábbis nem teljesen. Éppen ebben a
harcban és felvilágosodásomban szerezhettem meg azokat a
tapasztalatokat és bizonyosságokat, amelyek az Antallal való
szakításomhoz és végül Szabó Dezső-i magamra maradásomhoz
vezettek. „Szép egyedül” – mondtam végül Balatonföldváron,
amikor 1993-ban kizártak az MDF-ből és egy világhírű zsidó
tudóst idéztem: Galileo Galileit. „Mégis mozog a föld.”
(Folytatjuk)
|