2013.01.01.
Csorja Gergely: Miért tüntetnek?
A Hallgatói Hálózat
és a HÖOK tüntet. A tüntetés tárgya, hogy a kormány csökkenti
az állami támogatott hallgatók számát. Pontosabban az ún.
keretszámokat csökkentették, valamint tüntetnek a hallgatói
szerződések ellen is és tüntetnek, hogy ne kelljen a tanulmányokat
hitelből finanszírozni. Nézzük az ügyet sorjában.
A kifogásolt döntés
lényege, hogy nagyjából tíz és fél ezer hallgató járhat
egyetemre ingyen. A többieknek fizetniük kell, kinek kevesebbet,
kinek többet. Akármennyit kell fizetni, lehetőség lesz a tandíjat
ún. diákhitelből finanszírozni. A diákhitelt legkésőbb 35
éves korban kell majd elkezdeni visszafizetni. A hitel nem
kimondottan szimpatikus finanszírozási mód. Mondhatnók, borsódzik
az ember háta a hitel szó hallatán.
Ezt most meglovagolják, annak ellenére, hogy a diákhitel
intézményét nem most találták ki, az már jó pár éve létezik.
Könnyen hajlunk rá, hogy az oktatás ingyenességét fontosnak
tartsuk, hogy a lehető legtöbb kiművelt emberfő legyen hazánkban.
Minden ezzel ellentétes irányt rossznak tartunk. A kérdés
azonban most nem ez.
Hanem, hogy a felsőoktatásba
öntött hatalmas pénz valójában mire fordítódik. Hogy a felsőoktatási
intézményeket elözönlő ifjúság milyen színvonalú képzést
kap, hogy az a három vagy öt év mivel telik el és milyen tudást
garantál a diploma.
A helyzet ezen a téren
katasztrofális.
Az elsődleges nehézség,
hogy valódi oktatással a legritkább esetben találkozhatunk. Ez
természetesen nemcsak a felsőoktatásra, de a közép-, sőt az
általános iskolákra is jellemző. Az oktatás lényegében a követelményrendszer
felállításában merül ki. Meghatározzuk, hogy elvileg mit
kell tudjon a hallgató. A követelményrendszer semmilyen
szempontból sem veszi figyelembe, hogy a hallgatók – úgy általában
– mire képesek, hogy milyen alapműveltséggel, milyen
gondolkodási és logikai képességekkel rendelkeznek. Ezek nem
számítanak a követelmények meghatározásánál. Hanem majd
amikor kiderül, hogy az évfolyam öt százaléka sem képes még
csak elégséges színvonalon sem visszaböfögni, az amúgy mélyen
színvonal alatti jegyzeteket és nem képesek odafigyelni a legérdeklődőbb
elmét is hangos horkolásba taszító előadásokra, akkor a
tisztelt oktató mérhetetlen háborgás közepette, dékáni
engedéllyel átengedi az évfolyam felét. Vagy egyszerűen átenged
mindenkit, aki hajlandó megjelenni a vizsgán.
A felsőoktatás
üzletté vált. Az elsődleges szempont a pénz. Hogyan tudjuk a
lehető legtöbbet beszedni, hogyan lehet az intézményt minél
nagyobbra duzzasztani. Hogyan tudunk a közös e-mail fiókból
minél több konferenciameghívást leszedni, hogyan lehet a lehető
legtöbb utazási költséget elszámolni, hogyan lehet a lehető
legtöbb felvételizővel kifizettetni az előkészítőt, hogyan
lehet a lehető legtöbb jegyzetet eladni, hogyan lehet a lehető
legnagyobb beruházást elindítani és természetesen abból
hogyan lehet a lehető legtöbb pénzt kilopni.
Amikor
aztán kiderül, hogy a felsőoktatási autonómiára oly érzékeny
kedves rektorok, dékánok és tanszékvezetők – bocsánat az
erős szóhasználatért – ahhoz is hülyék, hogy a teljesítménykényszer
nélküli ingyenpénzből fenntartsák az intézményüket, akkor
jön a jajveszékelés. Kevés a pénz a felsőoktatásra.
Csakhogy a végzett
közgazdászok, jogá-szok, bölcsészek, üzleti főiskolán
csiszolt menedzserek, munka- és tudásnélküli mérnökök,
illetve a többi büfészak után vegetáló diplomás tengerét végignézve
óhatatlanul felvetődik a kérdés: Erre? Erre kevés a felsőoktatásban
megjelenő közel 400 milliárd forint?
Az utcára most
kivonulók és a velük szimpatizálók csak a lehetőség elvesztését,
a többletkiadás szörnyűségét látják. Az őket szervezők
csak a kormány megbuktatását, a politikai haszon begyűjtését,
a bomlasztás lehetőségét látják.
Pedig a felsőoktatásban,
ha az oktatás szó eredeti értelmét vesszük hatalmas lehetőségek
vannak. A magyar felsőoktatásban jelentős tisztogatás és valódi,
a józan ész szabályait követő szervezés eredményeként
igazi tudományos műhelyek jöhetnek létre. Ma is működnek kiváló
karok, csakhogy ezekről a legritkább esetben hallani.
Jellemző, hogy
1990 óta a felsőoktatásban tanulók száma megnégyszereződött.
A felsőoktatási bumm 2006-ban érte el a csúcsát. Míg az
1990–91-es tanévben 108 ezer, addig a 2005–06-os tanévben
426 ezer hallgató vett részt a felsőoktatásban. A fejlődés
örvendetes lenne, ha a megnégyszereződött létszám, megnégyszereződött,
az ország érdekében bevethető tudást jelentene. Csakhogy
ehhez nemcsak a hallgatók, de a felsőoktatásban részt vevő
oktatók minősége is jelentős javuláson kellene végigmenjen.
Önmagában a pénz semmit sem old meg. Önmagában százezrek
ingyenes részvétele az alap- és mesterképzésben semmit sem
jelent Magyarországnak.
Az oktatásban is
az oly sokat emlegetett szemléletváltásra van szükség. Nem
lehet cél, hogy pultosnak, műkörmösnek avagy pénztárosnak
kiválóan alkalmas lányokból jogászt faragjunk. Nem lehet cél,
hogy pincérnek, autószerelőnek vagy értékesítőnek kiválóan
megfelelő fiúkból közgazdász legyen. Nem kell mindenkiből,
mindenáron diplomást csinálni.
A világ ma más
irányba halad. Ma a sokszor elbukott tudományoskodó elméletek,
a közgazdasági, szociológiai, politológiai hókuszpókusz
helyett valódi, kézzelfogható tudásra van szükség. Nagyszámú,
jól képzett mesteremberre és jelentősen kevesebb nagy tudású
mérnökre. Nagyszámú kiváló szakorvosra és jelentősen
kevesebb, de aktív kutatóra. Nagyszámú gazdasági, etikai, és
szociológiai ismerettel rendelkező gazdasági vezetőre – újmagyarul
menedzserre – és jelentősen kevesebb, de felelős közgazdászra.
A mai magyar felsőoktatás
struktúrája alapvetően elhibázott. A teljes átalakítás nélkül
– túlzással – minden fillér kidobott pénz. Ha már valamiért
muszáj tüntetni, akkor inkább ezért kellene.
|