vissza a főoldalra

 

 

 2013.01.01. 

A hallgatói önkormányzat, mint olyan

Az iskolarendszerbe kerülő gyereket érő legfontosabb és legtartósabb hatás nem az iskola nevelő hatása, nem a tananyag, nem a felkeltett tudás, hanem az intézményesült rendszerekben való részvétel. Az iskola lényegében egy sajátos hierarchikus rendszert plántál a nebuló agyába. Megtanítja – már aki fogékony erre -, hogy ebben a rendszerben hogyan érvényesüljön, hogyan alkalmazkodjon. Hogyan legyen részese egy rendszernek, melynek hasznosságáról, értelméről, céljáról a legcsekélyebb tudással sem rendelkezik.

 Azután a diák bekerül az egyetemre és ott folytatódik a szocializáció, folytatódnak a sokszor teljesen értelmetlen rendszermegfelelési feladatok.

Az egyetem, főiskola mégis nagyobb szabadságot jelent, ott a diák már nem csak a piramis alján, a legkiszolgáltatottabb csoportban van, hanem ott már egyeseknek megadatik a rendszer hasznait is élvezni. Ugyanis a rendszer, aminek elfogadására az iskola nevel tulajdonképpen egyfajta elfogadása az alá- és felévetettségi viszonyok hálójának. Elfogadása annak, hogy bizonyos emberekre nem érvényesek szabályok, hogy ugyanazért a késésért, helyesírási, vagy számolási hibáért az egyik büntetésben, rossz jegyben részesül, míg a másik – legyen az akár a tanár – következmények nélkül léphet tovább. 

Az egyetemen már megjelennek bizonyos struktúrák, ahol a hallgató is lehet haszonélvező. Megjelenik például a hallgatói önkormányzat. A hallgatói önkormányzat kap pénzt, van irodája, oszt támogatásokat és kollégiumi szobákat, rendelkezik bizonyos infrastruktúra felett. A hallgatói önkormányzatban a szerencsések elsők lehetnek az egyenlők között. Ha benne vagy, vagy ismersz valakit, aki benne van, akkor kapsz szociális támogatást, kapsz kollégiumi szobát, kapsz ingyen jegyzeteket. Sőt, ha elég ügyes vagy, akkor kapsz munkát, pénzt is. Szervezhetsz bulikat, megtanulhatod, hogyan kell visszakérni, vagy csak egyenesen kilopni a pénzt a megbízásokból. Ott építhetsz kapcsolati tőkét, lehetsz vezető, kihasználhatsz másokat, oszthatsz és ácsoroghatsz a leosztott pénzért. Elintézhetsz kedvezményeket, trükközhetsz az utazási hozzájárulással és bent maradhatsz az egyetemen akár 10 évig is, hogy ezt a remek jövedelemforrást nehogy elveszítsd. Egyszóval felkészülhetsz a nagybetűs életre.  Aki a hallgatói önkormányzatban szocializálódott, azt értelmes munkavégzésre nehéz befogni. Az már meglátta a pénzszerzés egyszerűbb, hatékonyabb formáit.

Most ezzel a tudással felvértezve szervezik a tüntetéseket.

 

Csorja Gergely